Jazz/World

Hogyan próbálta a jazzt felhasználni a saját céljaira Hitler?

2019.08.05. 13:45
Ajánlom
Amerika fekete hangja beszűrődött a náci Németországba is, ezért a leleményes propagandisták saját finanszírozású jazz-zenekart hívtak életre.

A hitleri Németországban majd’ minden kisebbség üldözött volt, így a kis létszámú fekete közösség is, ami akkoriban pár száz főt jelentett. A feketék el voltak tiltva az oktatástól, a legalacsonyabb státuszú munkákat végezhették, valamint nem házasodhattak fehérekkel. A feketék által játszott jazzt állatiasnak és primitívnek, degenerált művészetnek titulálták, Negermuziknak hívták. Ahogy egy 1930-as cikkben az amerikai zenész, Henry Cowell fogalmaz:

A jazz alapját a négerek szinkópája és ritmusai adják. Modernizálása a New York-i zsidók munkája. Tehát a jazz néger zene a zsidók szemén keresztül.

Ennek ellenére még Hitler brutálisan elnyomó rezsimje sem tudta teljes mértékben kiölni az emberekből a fekete Amerika életigenlő hangja iránti lelkesedést. Hitler propagandafőnöke, Josef Goebbels felismerte a népszerű zenei stílusban rejlő lehetőségeket, és összeállított egy náci jazz-zenekart, akik jól ismert swing-dalokat játszottak zsidógyűlölő, fekete- és szövetségesellenes szövegekkel.

A német énekes, Karl Schwendler által vezetett Charlie and His Orchestra zenéje rövidhullámú adásokon keresztül Kanadában, az Egyesült Államokban és Nagy-Britanniában is fogható volt, a jazzdalok pedig jó eszköznek bizonyultak az ottani népek befolyásolására. A brit hallgatók például minden szerdán és szombaton hallhatták a náci jazzt.

A BBC felmérése szerint ekkoriban a britek mintegy 26%-a hallotta a Charlie and His Orchestra mézes-mázos köntösbe bújtatott gyűlöletzenéjét.

A német propagandaminiszter ezenkívül 78-as fordulatszámú lemezeken is eljuttatta ezt a zenét a fogolytáborokba. A Charlie and His Orchestra sértő szöveget írt például Winston Churchillről, aki nagy jazzrajongó hírében állt. A You're Driving Me Crazy című sztenderd szövegét például kiparodizálták, és Churchill imitált hangján énekelték: "The Germans Are Driving me Crazy". A Bye Bye Blackbirdból Bye Bye Empire lett, ami slágerré vált Nagy-Britanniában. Churchillről egy egész dal íródott The Man With The Big Cigar címmel. A szövege így hangzott „Who is that man with the big cigar, who's greatest friend is the USSR?” ("Ki ez a férfi nagy szivarral, aki a Szovjetunió legnagyobb barátja…”).

A jazz propaganda elsősorban nem a német hallgatókat célozta, de így is kultuszt teremtett a náci birodalmon belül a forró ritmusok és a gyűlöletbeszéd „ötletes” keverékével.

A dalok általában úgy indultak, mint a jazzsztenderdek, majd következett egy szöveges, spoken word rész, ami a brit felsőosztályt, vagy közvetlenül Churchillt gúnyolta ki. Érthető módon ezek a felvételek, valamint a Charlie and His Orchestra a feledés homályába veszett Hitler bukásával.

A náci Németország legismertebb szereplőivel ellentétben Hitler jazzegyüttesének tagjai életük hátralévő részében viszonylag békében élhettek. A sztár-szaxofonos Lutz Templin a háború után Stuttgartban maradt, és egész életében zenei karriert folytatott. Az énekes Schwedler Berlinben élt, miután a zenekar többi részét 1943-ban Stuttgartba evakuálták. A háború befejezése után egy német kaszinóban dolgozott, mielőtt családjával 1960-ban az USA-ba emigrált. A hatvanas évek végén visszatért Németországba, és Bajorországban halt meg 1970-ben.

Szerencsére a jazz azóta is az egyik legszabadabb, legváratlanabb irányokba fejlődő műfaj, aminek ereje pont az egyéni és kollektív szabadságban és az egymás iránti toleranciában rejlik.  

(forrás: dailystar.co.uk, Wikipedia, a címlapképen egy 1938-as plakát Düsseldorfból, forrás: Wikipédia)

Miért egyre népszerűbb a Mein Kampf?

Kapcsolódó

Miért egyre népszerűbb a Mein Kampf?

Tavaly januárban vált szabadon kiadhatóvá minden idők egyik leghírhedtebb könyve. Azóta Németországban sokan már bestsellerként emlegetik az új kiadást, az olasz iskolások pedig Hitler írását választották kedvenc olasz könyvüknek, bármilyen nyakatekerten hangzik.

Elárverezik Hitler virágokat ábrázoló csendéletét

Elárverezik Hitler virágokat ábrázoló csendéletét

Elárvereznek egy Adolf Hitlernek tulajdonított, 1912-ben készült virágcsendéletet Los Angelesben. A későbbi náci vezér húszas évei közepén festhette az akvarellt, amelyet egy olyan zsidó műkereskedő adott el, aki a második világháború alatt gettóban halt meg - írja a The Daily Telegraph internetes kiadása.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Minden olvasója úgy érzi, róla szól – az Utas és holdvilág kultusza

Több mint 80 évvel megjelenése után az Utas és holdvilág népszerűbb, mint valaha. Nagy sikerű rádiójáték és színpadi előadás született belőle, nemsokára pedig film is készül. Utánajártunk a kultregény titkának.
Könyv

Elhunyt Csukás István

Süsü, Pom-pom és a Nagy Ho-ho-ho-horgász alkotója 83 éves volt.
Vizuál

A Netflix hozza Sophia Loren új filmjét

A Netflix vásárolta meg az Előttem az élet című világhírű regényből, Sophia Loren főszereplésével készülő új produkció forgalmazási jogait.
Klasszikus

Takács-Nagy Gábor és Kovács János kapta meg a Cziffra Fesztivál életműdíját

Vasárnap este, a Cziffra Fesztivál gálakoncertjén átadták a rendezvény díjait. Fiatal tehetségek és
Klasszikus

Újabb ősbemutatóval vár a Régizene Fesztivál a Müpában

Február 28. és március 8. között várja közönségét a Régizene Fesztivál, amelyen A Felvilágosodás Korának Zenekara, Rohmann Ditta, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar egyaránt fellép.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

A nő, aki már kislány korában Bruce Springsteen haverja volt

Nyolc évvel első budapesti szólókoncertje után saját triója élén tér vissza a fővárosba a multiinstrumentalista Trixie Whitley. Március 8-án legutóbbi albumának anyagával érkezik a Fesztivál Színházba, ahol Childish Gambino és St. Vincent zenészei lesznek partnerei.
Jazz/World ajánló

Jazz-zongorával világzenei tájakon

A közönség két nemzetközi világzenei produkciót élvezhet a Fonóban február 28-án: az estet magyar, szlovén és spanyol művészek tradicionális flamenco koncertje nyitja, majd az EX AURO world-jazz-flamenco fúzió mutatkozik be első lemezével.
Jazz/World ajánló

Jön Juan Diego Flórez – Íme a 17. VeszprémFest teljes programja

Az öt napos zenei fesztiválon duplázik a Jazz+Az, érkezik a Postmodern Jukebox és közönség elé lép a világ egyik legnépszerűbb opera csillaga, Juan Diego Flórez.
Jazz/World

Profik segítenek az induló dalszerzőknek

Március 2-3. között a Budapest Music Centerben te is megmutathatod a zenédet a frissen Grammy-t nyert producernek, Steve Dubnak, hiszen többek között ő is részt vesz a DEX Songwriting Expo-n, sőt mi több, listening session keretében segíti majd a dalszerzőket a legaktuálisabb iránymutatásokkal. Budapest harmadjára is a dalszerzés fővárosa lesz!
Jazz/World ajánló

Szakcsi Lakatos Béla és Müller Péter Sziámi koncertje – Csodavárás a Ludwig Múzeumban

Különleges élményben lehet része a Ludwig Múzeum február 22-i programján résztvevőknek. 16 órától Waliczky Tamás: Képzelt kamerák című kiállításában tart kurátori tárlatvezetést Szegedy-Maszák Zsuzsanna, majd 17.30-tól Szakcsi Lakatos Béla és Müller Péter Sziámi közös koncertje következik, amely az improvizáció világának eddig ismeretlen, egyedi rétegébe hívja a hallgatókat.