Jazz/World

Hogyan próbálta a jazzt felhasználni a saját céljaira Hitler?

2019.08.05. 13:45
Ajánlom
Amerika fekete hangja beszűrődött a náci Németországba is, ezért a leleményes propagandisták saját finanszírozású jazz-zenekart hívtak életre.

A hitleri Németországban majd’ minden kisebbség üldözött volt, így a kis létszámú fekete közösség is, ami akkoriban pár száz főt jelentett. A feketék el voltak tiltva az oktatástól, a legalacsonyabb státuszú munkákat végezhették, valamint nem házasodhattak fehérekkel. A feketék által játszott jazzt állatiasnak és primitívnek, degenerált művészetnek titulálták, Negermuziknak hívták. Ahogy egy 1930-as cikkben az amerikai zenész, Henry Cowell fogalmaz:

A jazz alapját a négerek szinkópája és ritmusai adják. Modernizálása a New York-i zsidók munkája. Tehát a jazz néger zene a zsidók szemén keresztül.

Ennek ellenére még Hitler brutálisan elnyomó rezsimje sem tudta teljes mértékben kiölni az emberekből a fekete Amerika életigenlő hangja iránti lelkesedést. Hitler propagandafőnöke, Josef Goebbels felismerte a népszerű zenei stílusban rejlő lehetőségeket, és összeállított egy náci jazz-zenekart, akik jól ismert swing-dalokat játszottak zsidógyűlölő, fekete- és szövetségesellenes szövegekkel.

A német énekes, Karl Schwendler által vezetett Charlie and His Orchestra zenéje rövidhullámú adásokon keresztül Kanadában, az Egyesült Államokban és Nagy-Britanniában is fogható volt, a jazzdalok pedig jó eszköznek bizonyultak az ottani népek befolyásolására. A brit hallgatók például minden szerdán és szombaton hallhatták a náci jazzt.

A BBC felmérése szerint ekkoriban a britek mintegy 26%-a hallotta a Charlie and His Orchestra mézes-mázos köntösbe bújtatott gyűlöletzenéjét.

A német propagandaminiszter ezenkívül 78-as fordulatszámú lemezeken is eljuttatta ezt a zenét a fogolytáborokba. A Charlie and His Orchestra sértő szöveget írt például Winston Churchillről, aki nagy jazzrajongó hírében állt. A You're Driving Me Crazy című sztenderd szövegét például kiparodizálták, és Churchill imitált hangján énekelték: "The Germans Are Driving me Crazy". A Bye Bye Blackbirdból Bye Bye Empire lett, ami slágerré vált Nagy-Britanniában. Churchillről egy egész dal íródott The Man With The Big Cigar címmel. A szövege így hangzott „Who is that man with the big cigar, who's greatest friend is the USSR?” ("Ki ez a férfi nagy szivarral, aki a Szovjetunió legnagyobb barátja…”).

A jazz propaganda elsősorban nem a német hallgatókat célozta, de így is kultuszt teremtett a náci birodalmon belül a forró ritmusok és a gyűlöletbeszéd „ötletes” keverékével.

A dalok általában úgy indultak, mint a jazzsztenderdek, majd következett egy szöveges, spoken word rész, ami a brit felsőosztályt, vagy közvetlenül Churchillt gúnyolta ki. Érthető módon ezek a felvételek, valamint a Charlie and His Orchestra a feledés homályába veszett Hitler bukásával.

A náci Németország legismertebb szereplőivel ellentétben Hitler jazzegyüttesének tagjai életük hátralévő részében viszonylag békében élhettek. A sztár-szaxofonos Lutz Templin a háború után Stuttgartban maradt, és egész életében zenei karriert folytatott. Az énekes Schwedler Berlinben élt, miután a zenekar többi részét 1943-ban Stuttgartba evakuálták. A háború befejezése után egy német kaszinóban dolgozott, mielőtt családjával 1960-ban az USA-ba emigrált. A hatvanas évek végén visszatért Németországba, és Bajorországban halt meg 1970-ben.

Szerencsére a jazz azóta is az egyik legszabadabb, legváratlanabb irányokba fejlődő műfaj, aminek ereje pont az egyéni és kollektív szabadságban és az egymás iránti toleranciában rejlik.  

(forrás: dailystar.co.uk, Wikipedia, a címlapképen egy 1938-as plakát Düsseldorfból, forrás: Wikipédia)

Miért egyre népszerűbb a Mein Kampf?

Kapcsolódó

Miért egyre népszerűbb a Mein Kampf?

Tavaly januárban vált szabadon kiadhatóvá minden idők egyik leghírhedtebb könyve. Azóta Németországban sokan már bestsellerként emlegetik az új kiadást, az olasz iskolások pedig Hitler írását választották kedvenc olasz könyvüknek, bármilyen nyakatekerten hangzik.

Elárverezik Hitler virágokat ábrázoló csendéletét

Elárverezik Hitler virágokat ábrázoló csendéletét

Elárvereznek egy Adolf Hitlernek tulajdonított, 1912-ben készült virágcsendéletet Los Angelesben. A későbbi náci vezér húszas évei közepén festhette az akvarellt, amelyet egy olyan zsidó műkereskedő adott el, aki a második világháború alatt gettóban halt meg - írja a The Daily Telegraph internetes kiadása.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„Lise Meitner nagy tisztelője vagyok” – a Nobel-díjas Krausz Ferenc a Rózsavölgyi új bemutatóján járt

Herendi Gábor rendezésében mutatta be két nagyformátumú ember és különleges tudós, az „atombomba atyja és anyjaként” emlegetett Otto Hahn és Lise Meitner szenvedélyes párviadalát február 16-án a Rózsavölgyi Szalon.
Zenés színház

A Manon Lescaut-t adja elő a Nemzeti Filharmonikusok a Müpában

Puccini operája hangzik el a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar következő koncertjén, a Manon Lescaut-t Vashegyi György vezényli és Káel Csaba rendezi.
Plusz

„Jön a szép kikelet” – megjelent a márciusi Fidelio

Részletes programbontásokkal, hírekkel, ajánlókkal és interjúkkal megjelent a 2024. márciusi Fidelio. Az ingyenes magazin megtalálható országszerte, az ismert terjesztési pontokon, és az online verzió is elérhető!
Könyv

A két macska az önreflexiót jelenti – Kepes András a Lírástudók vendége

A Két macska voltam berobbant a sikerlisták élére, így nem is volt kérdés, hogy Kepes Andrást is meghívjuk podcastunkba. A 75 éves tévés, újságíró most már szinte csak regényírással foglalkozik, és már a következő könyvét tervezi.
Vizuál

Filmvetítéssel emlékeznek Alekszej Navalnijre

A Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivál szervezői február 22-én a Cinema City Mammut moziban vetítik le Daniel Roher Oscar-díjas dokumentumfilmjét.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Ráadáskoncertet ad Charlie triója a BJC-ben

A nagy érdeklődésre való tekintettel február 20-án a telt házas este nyolc órai koncert után fél tízkor is fellép a Trio Special a Budapest Jazz Clubban.
Jazz/World ajánló

Bartók jazzköntösben a Sárik Péter Trióval

Bartók Béla születésének 143. évfordulója alkalmából ad koncertet a Sárik Péter Trió március 25-én 19 órától az Óbudai Társaskörben.
Jazz/World videó

Jó hír – már meghallgatható a Dresch Quartet új albumának dala

„Ha van egy jó érzés, akkor azt elkezdem dalként építeni” – meséli a Kossuth-díjas Dresch Mihály, aki Quartetjével 2022 novemberében az EFG London Jazz Fesztiválon lépett fel. A koncert felvételéből március 8-án jelenik meg a Live in London című album.
Jazz/World ajánló

Világsztárok érkeznek áprilisban a Budapest Ritmóra

Mások mellett Salif Keita, Gérald Toto, Gaye Su Akyol és a BCUC is fellép a főváros legnagyobb világzenei fesztiválján április 11. és 13. között.
Jazz/World ajánló

Tehetségbörze a Müpában – hamarosan kezdődik az idei Jazz Showcase!

A jövő tehetségei 17. alkalommal mutatkoznak be a Jazz Showcase-en a Müpában február 16. és 18. között. Közép-Európa egyik legjelentősebb zenei tehetségbörzéjén a fiatal előadók fellépése mellett ezúttal is lesznek esti nagykoncertek.