Jazz/World

Hogyan próbálta a jazzt felhasználni a saját céljaira Hitler?

2019.08.05. 13:45
Ajánlom
Amerika fekete hangja beszűrődött a náci Németországba is, ezért a leleményes propagandisták saját finanszírozású jazz-zenekart hívtak életre.

A hitleri Németországban majd’ minden kisebbség üldözött volt, így a kis létszámú fekete közösség is, ami akkoriban pár száz főt jelentett. A feketék el voltak tiltva az oktatástól, a legalacsonyabb státuszú munkákat végezhették, valamint nem házasodhattak fehérekkel. A feketék által játszott jazzt állatiasnak és primitívnek, degenerált művészetnek titulálták, Negermuziknak hívták. Ahogy egy 1930-as cikkben az amerikai zenész, Henry Cowell fogalmaz:

A jazz alapját a négerek szinkópája és ritmusai adják. Modernizálása a New York-i zsidók munkája. Tehát a jazz néger zene a zsidók szemén keresztül.

Ennek ellenére még Hitler brutálisan elnyomó rezsimje sem tudta teljes mértékben kiölni az emberekből a fekete Amerika életigenlő hangja iránti lelkesedést. Hitler propagandafőnöke, Josef Goebbels felismerte a népszerű zenei stílusban rejlő lehetőségeket, és összeállított egy náci jazz-zenekart, akik jól ismert swing-dalokat játszottak zsidógyűlölő, fekete- és szövetségesellenes szövegekkel.

A német énekes, Karl Schwendler által vezetett Charlie and His Orchestra zenéje rövidhullámú adásokon keresztül Kanadában, az Egyesült Államokban és Nagy-Britanniában is fogható volt, a jazzdalok pedig jó eszköznek bizonyultak az ottani népek befolyásolására. A brit hallgatók például minden szerdán és szombaton hallhatták a náci jazzt.

A BBC felmérése szerint ekkoriban a britek mintegy 26%-a hallotta a Charlie and His Orchestra mézes-mázos köntösbe bújtatott gyűlöletzenéjét.

A német propagandaminiszter ezenkívül 78-as fordulatszámú lemezeken is eljuttatta ezt a zenét a fogolytáborokba. A Charlie and His Orchestra sértő szöveget írt például Winston Churchillről, aki nagy jazzrajongó hírében állt. A You're Driving Me Crazy című sztenderd szövegét például kiparodizálták, és Churchill imitált hangján énekelték: "The Germans Are Driving me Crazy". A Bye Bye Blackbirdból Bye Bye Empire lett, ami slágerré vált Nagy-Britanniában. Churchillről egy egész dal íródott The Man With The Big Cigar címmel. A szövege így hangzott „Who is that man with the big cigar, who's greatest friend is the USSR?” ("Ki ez a férfi nagy szivarral, aki a Szovjetunió legnagyobb barátja…”).

A jazz propaganda elsősorban nem a német hallgatókat célozta, de így is kultuszt teremtett a náci birodalmon belül a forró ritmusok és a gyűlöletbeszéd „ötletes” keverékével.

A dalok általában úgy indultak, mint a jazzsztenderdek, majd következett egy szöveges, spoken word rész, ami a brit felsőosztályt, vagy közvetlenül Churchillt gúnyolta ki. Érthető módon ezek a felvételek, valamint a Charlie and His Orchestra a feledés homályába veszett Hitler bukásával.

A náci Németország legismertebb szereplőivel ellentétben Hitler jazzegyüttesének tagjai életük hátralévő részében viszonylag békében élhettek. A sztár-szaxofonos Lutz Templin a háború után Stuttgartban maradt, és egész életében zenei karriert folytatott. Az énekes Schwedler Berlinben élt, miután a zenekar többi részét 1943-ban Stuttgartba evakuálták. A háború befejezése után egy német kaszinóban dolgozott, mielőtt családjával 1960-ban az USA-ba emigrált. A hatvanas évek végén visszatért Németországba, és Bajorországban halt meg 1970-ben.

Szerencsére a jazz azóta is az egyik legszabadabb, legváratlanabb irányokba fejlődő műfaj, aminek ereje pont az egyéni és kollektív szabadságban és az egymás iránti toleranciában rejlik.  

(forrás: dailystar.co.uk, Wikipedia, a címlapképen egy 1938-as plakát Düsseldorfból, forrás: Wikipédia)

Miért egyre népszerűbb a Mein Kampf?

Kapcsolódó

Miért egyre népszerűbb a Mein Kampf?

Tavaly januárban vált szabadon kiadhatóvá minden idők egyik leghírhedtebb könyve. Azóta Németországban sokan már bestsellerként emlegetik az új kiadást, az olasz iskolások pedig Hitler írását választották kedvenc olasz könyvüknek, bármilyen nyakatekerten hangzik.

Elárverezik Hitler virágokat ábrázoló csendéletét

Elárverezik Hitler virágokat ábrázoló csendéletét

Elárvereznek egy Adolf Hitlernek tulajdonított, 1912-ben készült virágcsendéletet Los Angelesben. A későbbi náci vezér húszas évei közepén festhette az akvarellt, amelyet egy olyan zsidó műkereskedő adott el, aki a második világháború alatt gettóban halt meg - írja a The Daily Telegraph internetes kiadása.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Schiff András összerúgta a port a Montréali Szimfonikusokkal

A Montréali Szimfonikus Zenekar állítja: nem gondolják, hogy Schiff András tud vezényelni. A magyar muzsikus október végén dirigálta a kanadai zenekart, akkor történt az összetűzés.
Klasszikus

Ők azok az „amatőr karmesterek”, akik vezényelhetik a Fesztiválzenekart

Először hirdettek amatőröknek karmesterpályázatot, melynek eredményeként egy jogász, egy aneszteziológus, egy korrepetitor és egy csellóművész vezényelheti a Budapesti Fesztiválzenekart.
Vizuál

10 film, amit novemberben látni kell

Méghozzá moziban, nagyvásznon, amíg csak lehet! Szubjektív összeállításunkban a hazai mozipremierek novemberi kínálatából válogattunk Juliette Binoche új filmjétől kezdve Mika Kaurismäkin át Scorseséig, sőt egészen Woody Allenig.
Vizuál

„Ne azon botránkozzunk meg, hogy meztelen gyerektesteket mutogatok, hanem a valóságon!”

A karizmatikus hatvanas zenetanár és az újonnan érkezett tinédzserlány közötti furcsa viszonyt igyekszik kibogozni a zenekar tehetséges szólistája, Dávid. Nagy Zoltán bemutatkozó filmjében főhős és néző egyaránt a rejtett jelek és a sorok közt rejlő lényeg felkutatására van ítélve.
Vizuál

Vasárnap megdőlhet a magyar árverési rekord

Mérföldkő és korszakváltás a magyar műtárgypiacon. Száznál is több 1945 és 2000 között készült műalkotás látható a Virág Judit Galéria tematikus aukciós kiállításán, melynek anyagából vasárnap rendeznek árverést a Budapest Kongresszusi Központban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

Visszahelyezik a verset ősi jogaiba – 50 éves a Kaláka

Idén ötvenéves a Kaláka zenekar, akinek dalain már több generáció nőtt fel. A jubileumot november 30-án a Müpában is megünneplik, ennek kapcsán kérdeztük Gryllus Dánielt a vers szerepéről, a gyerekközönségről és Latinovits Zoltánról
Jazz/World ajánló

"Akusztikusan zenélni a legszebb dolog"- Dresch Mihály és formációi Kolozsváron és a Fonóban

Dresch Mihály 'húros' formációjával november 29-én Kolozsváron, legendás Dresch Quartetjével pedig november 30-án a budapesti Fonóban lép fel. VIDEÓ!
Jazz/World

Novák Péter és az Etnofon újra a Fonóban

A Fonó Budai Zeneházban tartott nagysikerű nyilvános főpróba és a hat állomásos nyári turné után november 16-án 21 órától újra a Fonóban ad koncertet a Novák Péter és az Etnofon zenekar.
Jazz/World videó

Színeket hoz a télbe az Antal Gábor Trió zenéje – Videópremier!

A Fidelión debütál az Ávéd János szaxofonossal kiegészült Antal Gábor Trió új videója, amit a Winter Colors című dalhoz készítettek.
Jazz/World ajánló

Egy egész nap a népzene jegyében – A Halmos Béla Program napja az A38-on

Az NKA Halmos Béla Program egy igazi minifesztivált varázsol november 17-én az A38 Hajó több helyszínére. Izgalmas előadásokkal, szórakoztató gyermekműsorokkal, fantasztikus koncertekkel és az elmaradhatatlan táncházzal várják az érdeklődőket.