Jazz/World

Igaz utakon

2009.09.21. 12:57
Ajánlom
A Hétfő Esti Jazz a nyári szünet után folytatódik. Az őszi-téli hónapokban olyan produkciókat hallhatunk, amelyekben a különböző stílusok – szabad zene, groove, klasszikus és népzene – új minőséget létrehozva termékenyen olvadnak a jazzbe. Szeptember 28-án Grencsó István formációján a sor.

Grencsó István a magyar avantgárd jazz központi alakja. Kétség kívül a legnyitottabb muzsikusok egyike hazánkban. Felsorolni is lehetetlen hányféle stílusban hallhattuk már őt hitelesen és súllyal megszólalni pályája során. A triótól a bigbandig a legkülönbözőbb felállásokban készített felvételeket a jazz, az etno, a pop, a rock, sőt a régi magyar tánczenék műfajában is. 1979-ben a Masina zenekarban kezdett zenélni. Szélesebb körű ismertségre, a Dresch Quartet tagjaként és Szabados György partnereként tett szert. A Szabados vezette MAKUZ-nak a mai napig tagja.

Saját zenekarát 1985-ben alakította meg. A Kollektíva egy olyan kreatív zenészekből álló csoport, ahol a konkrét felállást Grencsó mindig az adott koncertre hívja életre. Van azonban valaki, Hans van Vliet harsonás személyében, aki az elmúlt években sosem hiányozhatott a zenekarvezető mellől. Különösen is izgalmas ez a mostani, Ornette Coleman hasonló koncepciójú zenekarát megidéző felállás, ahol a szólistákat két, párba rendezett dob-bőgő szekció, Jeszenszky György és Benkő Róbert, valamint Sárvári Kovács Zsolt és Hock Ernő kíséri. Állandó változásban van a zenekar repertoárja is, nincs két alkalom, ahol ugyan az a kompozíció egyformán hangozna el. A tempó, a hangulat vagy éppen a dinamika az, amiben különbözik Grencsó István kompozícióinak megszólaltatása koncertről koncertre.

Grencsó Real Time Music Kollektiv Plus
2009. szeptember 28. hétfő 19.30 Művészetek Palotája - Fesztivál Színház
Grencsó István - szaxofon, Hans van Vliet - harsona, trombita, Benkő Róbert - bőgő, Jeszenszky György - dob, valamint: Sárvári Kovács Zsolt - dob és Hock Ernő - bőgő

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Mi az a tritónusz, és miért nevezték az ördög hangközének?

Schiff András egy interjúban nemrégen a tritónusz hangközével jellemezte Magyarországot. De vajon tudjuk, mi ez? És tényleg be volt tiltva a középkorban?
Klasszikus

Amikor a nadrág és a kották is otthon maradnak

Vásáry Tamás számos alkalommal muzsikált együtt Érdi Tamással, ez a történet is egy ilyen koncertről szól. Érdi Szabó Márta könyvben írta meg fia történetét, ebből közlünk egy szemelvényt.
Klasszikus

A zene olyan, mint a pszichoanalízis

Fejérvári Zoltán november 20-án, illetve a rá következő két estén a Budapesti Fesztiválzenekarral lép pódiumra a Müpában. A külföldön is sikeres zongoraművész beszélgetésünkben elmondta, hogy miért jó egyedül zenélni, miért jó kamarázni, és mi köze mind ennek a pszichoterápiához.
Jazz/World

Stanley Jordan: „Az emberek megérdemelnek egy olyan világot, amelyben hiteles művészek alkotnak”

Vajon miért pont Bartók Béla a kedvenc zeneszerzője és miért ragaszkodik annyira magyar zenésztársaihoz, Horváth Kornélhoz és Dörnyei Gáborhoz? A gitárvirtuóz november 17-én ad koncertet a Müpában, ennek apropóján válaszolt a fenti kérdésekre.
Klasszikus

Elkápráztatnak új Rameau-lemezükkel Vashegyi György együttesei

Vashegyi György együttesei, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar lemezre vették Rameau ma már ritkaságnak számító operáját, a Naïst, és a kritika elismerését is kivívták.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World magazin

60 éve készült ez az ikonikus fotó a jazz-legendák találkozójáról

Art Kane, az Esquire magazin jazz-szerető szerkesztője 1958-ban ötvenhét veterán és feltörekvő jazz-csillagot hívott egybe, hogy elkészítse A Great Day in Harlem című, azóta emblematikussá vált fotót.
Jazz/World soul

Ötven év után bemutatják az Aretha Franklinnel készült koncertfilmet

Sydney Pollack dokumentumfilmje 50 éven át dobozban lapult, most, hogy az énekesnő elhunyt, az ügyvédei sem akadályozzák meg a bemutatását.
Jazz/World interjú

Stanley Jordan: „Az emberek megérdemelnek egy olyan világot, amelyben hiteles művészek alkotnak”

Vajon miért pont Bartók Béla a kedvenc zeneszerzője és miért ragaszkodik annyira magyar zenésztársaihoz, Horváth Kornélhoz és Dörnyei Gáborhoz? A gitárvirtuóz november 17-én ad koncertet a Müpában, ennek apropóján válaszolt a fenti kérdésekre.
Jazz/World magazin

A test is egy hangszer, amit meg kell tanulni használni

"A zene fölemel" – szól a Snétberger Központ mottója. Igen ám, de a zenéléshez szükséges napi 5-8 óra gyakorlás rengeteg terhet, feszültséget is ró a zenészekre, különösen a testükre. Ezt felismerve indított Alexander-órákat a felsőörsi intézmény.
Jazz/World klippremier

Móricz forgatókönyvére készült filmritkaság a Kerekes Band új klipjében

Bár a vidéki Magyarország felfedezése az 1930-as évek magyar filmművészetéből kimaradt, egy osztrák-magyar filmrendező, Georg Michael Höllering Hortobágy című alkotása pótolta a hiányt. Az 1936-os filmritkaság képkockáiból készült el a Kerekes Band Back to Folk című klipje.