Jazz/World

Így hallunk mi

2010.11.13. 12:10
Ajánlom
A Szépművészetiben Klimtre improvizál Szabó Dániel. Lehet-e erre egyáltalán készülni?

Szabó Dániel Bujtor Balázzsal a Múzeum+ következő estjén lép fel. November 18-án hatan választanak ki egy-egy Klimt-képet az időszaki kiállításról (a zenészeken kívül Baán László, a múzeum főigazgatója, Bíró Kriszta színésznő, M. Tóth Géza animációs filmrendező és Parti Nagy Lajos író) a házigazda, Eszéki Erzsébet kérésére. A beszélgetés alatt nyilván sor kerül majd arra is, hogy a két muzsikus ne csak szóban indokolja választását - improvizálni fognak.

Hogy készül fel a rögtönzésre? - ezt a kérdést tette fel a Fidelio Szabó Dánielnek, a nemzetközileg is jegyzett magyar jazz-zongoristának, lapunk alkalmankénti munkatársának. Az Eszéki-féle felkérés fontos eleme, mondta Szabó, hogy a képbe, amelyet választ, bele tudja magát képzelni az ember, hangulatára ráhangolódjon, vagy hogy más személyes vonatkozása is legyen a választásának. Klimt-képekről, a bécsi századelőről lévén szó, felmerült, hogy például korai jazz is illene ide, amit akár karikírozva is előadhatnának. Ez még nem dőlt el, de az igen, hogy valamilyen formában kortárs módon is reagálni fog erre szólista társával. Bujtor Balázs, a Pannon Filharmonikusok koncertmestere sok improvizatív projektben vett már részt, de mivel nem jazz-zenész, ezért biztosan nem fognak standardeket játszani, az azonban előfordulhat, hogy esetleg részleteket átemelnek belőlük.

Mindenképpen kortárs módon próbálnak meg reagálni a helyzetre annak fényében, hogy aznap mire inspirálja őket a szituáció - szögezte le Szabó Dániel. Persze erre a legnehezebb készülni - tette hozzá rögtön, de átbeszélni és átgondolni lehet és kell is, mert minél jobban megteremtik a rögtönzendő produkció hátterét, annál inkább érkeznek majd az ötletek. Szabó az Apagyi Mária-féle iskolában tanulta meg ezt a fajta, keretek közötti művészeti rögtönzést, ebben azóta nagy rutinra tett szert, azt lehet mondani, hogy ez reflexévé vált. Persze ez nem csökkenti az adott rögtönzés önértékét, magyarázta Szabó Dániel, hiszen a helyszínen, legfeljebb egy órával előtte alakul ki benne valamilyen elképzelés, forma, bizonyos értelemben egy koreográfia - ezt átbeszélik a partnerével. Ehhez mindig kell az adott szituáció, a konkrét esetben a kiválasztott Klimt-kép, Eszéki Erzsébet kérdései, azon kívül ismerni kell az olyan körülményeket és részleteket is, mint a helyszíni hangszer. Improvizáció pesze ezek nélkül is létrejöhet, de ha például otthon próbálná meg ugyanezt, egészen más jönne ki belőle.

A készülésnek van egy másik fontos része: hogy Szabó gyakorlásként és ráhangolódásként Rahmanyinovot, Debussyt, Szkrjabint játszik, sok klasszikus művet, Bachot szinte mindig, mert ez magával hozza a letisztulást. Szabó úgy fogalmazott, hogy rendet rak a fejében eközben. Ezen túl Bartókot és más huszadik századi vagy kortárs szerzőt is hallgat ilyenkor, különösképpen Keith Jarrett Radiance című lemezének magas szinten elvont zenéje alkalmas az ilyen jellegű összpontosításra. Persze nemcsak a klasszikus hangzatok járnak a gondolatai között, amikor végül leül egy ilyen produkcióhoz, hanem azok a jazzkoncertek különféle produkciókban, amelyeket játszik-játszott és amelyekre ugyanúgy gyakorolja a repertoárt. De a klasszikusok ahhoz kellenek, hogy gazdagabb legyen az eszköztára, hogy technikailag is csúcsformában legyen.

November 18, 19:00, Szépművészeti Múzeum - Múzeum+
Így látunk mi 
Vendég: Baán László főigazgató, Bíró Kriszta színésznő, M. Tóth Géza animációs filmrendező, Parti Nagy Lajos író 
Km.: Bujtor Balázs (hegedű), Szabó Dániel (zongora)
Házigazda: Eszéki Erzsébet

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Tóth Krisztina és Az arany ember: Hogyan jutottunk idáig?

Be akarja tiltani Jókait? Ki a felelős azért, hogy most mindenki irodalom kapcsán „anyázik” az interneten? Megválaszolunk mindent, amit tudni akar, de eddig nem mert megkérdezni Tóth Krisztina és a Jókai-rajongók összecsapásáról.
Vizuál

Lenyűgöző és groteszk életképeken elevenedik meg a szocializmus Budapestje

Ezernyolcszáz fotó került fel a Fortepan archívumába, amiket Kereki Sándor fotós, újságíró készített a hatvan-hetvenes években. Nézze meg galériánkat!
Klasszikus

Időkapszulát helyeztek el a Magyar Zene Házában

Befejező szakaszához ért a Liget Budapest projektben épülő Magyar Zene Háza kivitelezése, ebből az alkalomból pénteken az utókornak szánt üzenetekkel teli időkapszulát helyeztek el a decemberben megnyíló épület padlóburkolata alá.
Színház

Az Alkotmánybíróság elé kerül az SZFE modellváltásának ügye

A Fővárosi Törvényszék az SZFE modellváltását előkészítő törvény semmissé tételét indítványozza az Alkotmánybíróság előtt. Erről az SZFE HÖK tájékoztatta a nyilvánosságot péntek este.
Tánc

Mozdulatba zárt pillanatok

Ma már a modern tánc előfutáraként tekintünk rá, a 20. század elején azonban a mozdulatművészet még nem volt több egy lázadó gesztusnál, amely a klasszikus táncformák – különösképpen a balett – szigorú szabályrendszeréből kitörve a korlátlanságot hirdette. Börcsök Boglárka dokumentumfilmjében arra vállalkozott, hogy rekonstruálja a mozgásnak azt a fajta konvenciókon túli szabadságát, amely az irányzat lényegét adta.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Első ízben adják át a Fonó-díjakat

A jazz és a népzene művészeit, produkcióit díjazza a Fonó. Vasárnap online formában tekinthetik meg a nézők a díjátadót.
Jazz/World interjú

„A zene célja, hogy értéket teremtsen” – interjú Ülkei Dáviddal

Ülkei Dávid a Modern Art Orchestra szaxofonistája, akit a big band mellett több, a hazai zene legérdekesebb és kivétel nélkül kimagasló színvonalú formációjából is ismerhetünk már. Dávid mesél nekünk hangszerének kiválasztásáról, művészi prioritásairól és a MAO-val való kapcsolatáról. (X)
Jazz/World hír

Az üveghegyen túl – Új nagylemezt készített a Free Style Chamber Orchestra

Az album azokat a népzenei- és jazz elemeket ötvöző dalokat tartalmazza, melyeket a zenekar a járványügyi korlátozások miatt őszre halasztott, ingyenes ifjúsági koncertsorozatán fogja játszani. A lemezbemutató koncert a tervek szerint április 12-én lesz a Budapest Jazz Clubban.
Jazz/World ajánló

Egy teljes hét zene és együttlét: Fonó Selection

Ebben az időszakban még fontosabb az egymásra figyelés, a beszélgetés, a másik szempontjainak megértése, a támogatás. A Fonó Selection sorozata idén erről szól. Hétfőtől kezdve minden reggel 8 órakor podcastban beszélgetnek a szakma részvevői, művészek, intézményvezetők, újságírók a piac szereplőit mozgató kérdésekről, esténként pedig duó formációban különleges művészek találkozásaira kerülhet sor, így együtt lép fel Dresch Mihály és Tóth Viktor, Bede Péter és Unger Balázs, Kacsó Hanga és Szabó Dániel, Szokolay Dongó Balázs és Fábri Géza, Varga Veronika és Réti Benedek, ifj Szerényi Béla és Fekete Márton. A hét vasárnap a Fonó 25 díj átadásával zárul, amely a közönség és a szakmai zsűri szavazatai alapján állt össze, tíz kategóriában díjazzák az alkotókat. A Fonó Selection tartalmai ingyenesen érhetők el a Fonó YouTube- és Facebook-csatornáján.
Jazz/World magazin

Chick Corea – Hogyan kezdjünk ismerkedni a legendás billentyűs zenéjével?

Összeszedtünk tíz felvételt – stúdiólemezeket és élő felvételeket egyaránt –, amelyek remekül bevezetnek Chick Corea világába, ha még nem ismered a művészetét. Azok számára pedig, akik ismerik már az életművet, lehetőséget teremtünk az emlékezésre.