Jazz/World

Így látta apját Miles Davis fia

2018.10.29. 10:50
Ajánlom
Erin Davis szerint sok félreértés és tévedés övezi Miles Davis alakját. Ezeket szerette volna helyretenni a fatherly.com-nak adott interjújában.

Erin Davis jó kapcsolatot ápolt apjával annak ellenére, hogy 14 éves koráig nem élt vele egy háztartásban. 15 éves korától azonban nyári munkaként roados feladatokat látott el Miles Davis turnéin, később ütőhangszeresként apja zenei univerzumába is belépett. Ő ezekre a napokra emlékszik a legnagyobb szeretettel.

Sokan a Sötétség Hercegeként gondolnak apámra, aki mindig borongós és hűvös volt, különösen a színpadon. Aki hátat fordított a közönségnek és aki nem jelent meg időben a koncerteken. De az én tapasztalatom szerint ő egyáltalán nem ilyen volt”

  – fogalmaz Erin. "Amikor zenéltünk, sokszor fordult a zenésztársai felé, főleg azért, mert a jelenidejűség volt számára legfontosabb dolog a zenében. A stúdiózás, a felvételek készítése már kevésbé izgatta. Számára az élő koncert volt a minden. A dalok is változatos formában szólaltak meg a turné különböző állomásain. Előfordult, hogy egy dal a turné elején még lassú szám volt, a végére pedig egy gyors nóta lett belőle. Minden arról szólt, ami a színpadon született meg élőben. Amit saját maga, a közönség és a zenekar számára teremtett” – tette hozzá.

Apja közönséggel szembeni hűvösségét így magyarázta:

azt hiszem, sokan nem értik, mit jelent a zenében létezni. Nem mehetsz ki a színpad elejére, mosolyogni a tömegre. Minden pillanatban tartanod kell a kontaktust a többi zenésszel, hiszen csak így tarthatod szemmel a zene irányvételeit”

– vélekedett. Erin Davis két turnéra kísérte el apját zenészként, ahol elektronikus ütőhangszereken játszott, ami akkoriban még szokatlan dolog volt. Mivel Miles eddigre modernebb hangzást szeretett volna, a hagyományos, akusztikus ütőhangszerek helyett fia sample-ket és octapadet használt, amiken megpróbálta kikísérletezni, hogyan lehet szólózni. „Minden alkalommal nagyon izgultam, amikor vele játszottam” – mondta.

GettyImages-101602397-104448.jpg

Erin Davis apja rtombitájával (Fotó/Forrás: Getty Images)

Mint meséli, apja nem volt az a tipikus apa, aki sok időt töltött a gyerekével való játékkal. Ellenben sokat boxoltak együtt. „Megtanította nekem, hogyan védjem meg magam, hogyan kell harcolni”. Erin Davis szerint

apjának nagyon jó humora volt, emellett imádta a lovait, akiket Malibun tartott, és sokat festett – mint ez utóbbi köztudott. Azt is elárulta, hogy a trombita hercege nagyszerű szakács volt, saját receptkönyve volt, ami sajnos elveszett. Kiváló volt a chillije és a bouillabaisse-je, (francia halászleve).

Azt is elmondta, hogy Miles Davisnek soha nem állt szándékában tudását közvetlenül átadni neki, inkább csak akkor adott tanácsokat, ha látta, hogy igazán őszintén érdeklődik a zene iránt. Erin Davis azt is hozzáteszi, ezzel együtt időnként hiányzott neki a direkt apai tanítás és a zenén kívül eltöltött, közös idő.

Sok útmutatását, finom útjelzését csak később értettem meg. Sokszor azt kívánom, bárcsak itt lenne még a közelemben, és tanulhatnék tőle"

– árulta el. Hozzátette, megértette, hogy apja élete a turnézás, ezért nem lázadt több figyelemért. "Őszintén szólva, nem kívánnék ma sem mást, mint amit kaptam tőle. Láttam, ahogy az emberek a közönség soraiban elsírják magukat, sokan hozzám is odajöttek, hogy elmondják, mennyire szeretik és tisztelik őt. Mindig is azt gondoltam, ez csodálatos. (...) A legjobban az nyűgözött le benne, ahogy minden egyes koncerten le tudta bontani a zenei prekoncepcióit, azt, hogy mi fog történni egy adott kompozícióban, és megtalált valami sokkal messzebbre vezető utat" – fogalmazott.

Erin Davis Miles Davis legkisebb fia, aki a zenész Marguerite Cantuval való kapcsolatából született. Erin davis jelenleg Los Angelesben él, a Ghost Media nevű online marketinggel fogllalkozó zenei promotercéget vezeti, emellett producerkedik is.  Többek között az apjáról szóló Miles Ahead című filmet jegyzi producerként.

(forrás: fatherly.com)

Don Cheadle teljesen átlényegül Miles Davisszé

Kapcsolódó

Don Cheadle teljesen átlényegül Miles Davisszé

Don Cheadle minden szempontból tökéletes: egy zenész lelkű színész, akinek a rendezéshez is megvan a vénája, és nem mellesleg személyes ismeretségben állt Davis családjával. Nézd meg a Miles Ahead című film előzetesét!

Ki volt Miles Davis?

Ki volt Miles Davis?

Miles Davis életművén végighaladva a hallgató előtt felsejlik a jazz bebopot követő történetének - legfeljebb néhány helyen hiányos - vázlata. Davis azonban nem pusztán felskiccelte egy teljes műfaj fejlődésének mérföldköveit, de legalább ennyire működött egyfajta katalizátorként egy olyan folyamatban, amelyben az állandóságot a trombitája, ő maga jelentette, miközben a folyamatos változás könyörtelen imperatívuszának engedelmeskedve és partnereit halálbiztos intuícióval megválasztva formálta a jazzt, mindig az adott kor arculatához illően.

Ki volt Miles Davis? II.

Ki volt Miles Davis? II.

Jazz-zenészekről szóló portrésorozatunkat Miles Davis életművének második fejezetével folytatjuk.

<i>We Want Miles!</i> – Néhány megjegyzés Miles Davis módszeréről

We Want Miles! – Néhány megjegyzés Miles Davis módszeréről

Akár véletlen, akár ügyes írói fogás, szimptomatikus jelentőségű, hogy a Ligeti György által a huszadik század egyik legnagyobb muzsikusának nevezett Miles Davis a „szerzőtárs” Quincy Troupe által formába öntött Önéletírás-a a „Listen” szóval kezdődik.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Mi az a tritónusz, és miért nevezték az ördög hangközének?

Schiff András egy interjúban nemrégen a tritónusz hangközével jellemezte Magyarországot. De vajon tudjuk, mi ez? És tényleg be volt tiltva a középkorban?
Klasszikus

A zene olyan, mint a pszichoanalízis

Fejérvári Zoltán november 20-án, illetve a rá következő két estén a Budapesti Fesztiválzenekarral lép pódiumra a Müpában. A külföldön is sikeres zongoraművész beszélgetésünkben elmondta, hogy miért jó egyedül zenélni, miért jó kamarázni, és mi köze mind ennek a pszichoterápiához.
Zenés színház

Először csendült fel az Egyesült Államokban a Bánk bán

Tizenötezer néző volt kíváncsi a magyar kultúrát népszerűsítő, vasárnap zárult kéthetes rendezvénysorozat előadásaira New Yorkban.
Klasszikus

Akit Kodály még személyesen instruált – Perényi Miklós

Azt vallja, egy zeneművet eljátszani csak a kezdet: elmélyedni, újrajátszani, folyton keresni, mint az aranyásó, ez a zenész feladata. Perényi Miklós Kult50-ben megjelent portréja.
Klasszikus

Plácido Domingo fia végigfényképezte a Virtuózok koncertjét – íme a fotók!

„Istenem! Annyi érzelem van bennem a Virtuózokkal kapcsolatban!” – mondta a koncert után José Plácido Domingo, a világhírű tenor fia.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Tankcsapdát és Quimby-t is feldolgoz új lemezén a Sárik Péter Trió

Nemrég még Bartók jazzfeldolgozásai apropóján beszélgettünk Sárik Péter zongorista-zeneszerzővel, most azonban könnyedebb vizekre eveztünk a Jazzkívánságműsor magyarul című lemez kapcsán, amit december 14-én mutatnak be a MOMKultban.
Jazz/World magazin

60 éve készült ez az ikonikus fotó a jazz-legendák találkozójáról

Art Kane, az Esquire magazin jazz-szerető szerkesztője 1958-ban ötvenhét veterán és feltörekvő jazz-csillagot hívott egybe, hogy elkészítse A Great Day in Harlem című, azóta emblematikussá vált fotót.
Jazz/World soul

Ötven év után bemutatják az Aretha Franklinnel készült koncertfilmet

Sydney Pollack dokumentumfilmje 50 éven át dobozban lapult, most, hogy az énekesnő elhunyt, az ügyvédei sem akadályozzák meg a bemutatását.
Jazz/World interjú

Stanley Jordan: „Az emberek megérdemelnek egy olyan világot, amelyben hiteles művészek alkotnak”

Vajon miért pont Bartók Béla a kedvenc zeneszerzője és miért ragaszkodik annyira magyar zenésztársaihoz, Horváth Kornélhoz és Dörnyei Gáborhoz? A gitárvirtuóz november 17-én ad koncertet a Müpában, ennek apropóján válaszolt a fenti kérdésekre.
Jazz/World magazin

A test is egy hangszer, amit meg kell tanulni használni

"A zene fölemel" – szól a Snétberger Központ mottója. Igen ám, de a zenéléshez szükséges napi 5-8 óra gyakorlás rengeteg terhet, feszültséget is ró a zenészekre, különösen a testükre. Ezt felismerve indított Alexander-órákat a felsőörsi intézmény.