Jazz/World

Így még biztosan nem hallotta a Flintstones főcímdalát!

2017.10.16. 17:22
Ajánlom
Pedig a mindössze 23 éves Jacob Collier feldolgozását hallani kell, már csak azért is, mert idén Grammy-díjjal is jutalmazták. Jó hír, hogy október 17-én a Müpában személyesen is megnézhetjük az ő kivételes "one man bandjét".

Miről is beszélünk? Hát erről:

Ezek után valószínűleg nem meglepő, hogy Mozart reinkarnációjaként és a jazz messiásaként is emlegetik a két Grammy-díjjal rendelkező Jacob Colliert. Első ránézésre ő is olyan, mint bármelyik srác a szomszédból. Csak ez a fiú a szobája magányában nem számítógépes játékokkal üti el az idejét, hanem házi stúdiójában eddig soha nem hallott harmóniameneteket talál ki, zenéket rögzít több tucat hangszeren, a youtube-on keresztül tanítja a világot poliritmiára, nagyzenekari műveket komponál, esetleg mentorával, Quincy Jonessal skypeol, és teszi mindezt a legnagyobb természetességgel.

Két Grammyt is bezsebelt a jazz 22 éves Messiása

Kapcsolódó

Két Grammyt is bezsebelt a jazz 22 éves Messiása

Február 12-én számos kategóriában átadták a Grammy-díjakat. A legnagyobb sikert a jazz kategóriákban a 65 éves gitáros legenda, John Scofield, és a mindössze 22 éves multitálentum, Jacob Collier aratta.

Persze – gondolhatnánk - könnyű mindezt úgy, hogy a szomszéd szobában eközben édesanyja, a londoni Royal Zeneakadémia hegedűtanára gyakorol, és gyakorlatilag az egész család folyamatosan zenél, énekel. Sőt, könnyű úgy a jazz élvonalában lenni 22 évesen, hogy négyévesen már játékautók helyett valódi hangszereken játszott, és legózás helyett saját zenei univerzumát építgette, autodidakta módon megtanult zongorázni, basszusgitározni, bőgőzni, és dobolni, valamint összegyűjtött a szobájában egy rakás hangszert. 

A szobám az én hangszerem, bármilyen hangra vagy zörejre van szükségem, itt bármit elő tudok állítani”

– mondja, utalva 2016-os debütáló lemeze címére is, az In My Room-ra, amit szó szerint egyedül, a szobájában rögzített. 

Jacob járt zeneiskolába is, a Royal Academy of Music-ra, de azt mondja, többet használt neki az, hogy zenét hallgatott. Módszeresen, minden nap feltett egy lemezt a pop, rock, a jazz és a klasszikus zene legjobbjaitól. Jacob Collier szerint a zeneoktatással az a baj, hogy jól megtanítják a hangszerkezelés technikáját, de a zene szerkezetét nem magyarázzák el szemléletesen. Ő teljesen máshogy közelít a zenéhez:

Meg kell érezni a hangszert, ez a legfontosabb”

– magyarázza a The Guardiannek adott interjújában sajátos zenetanulási metódusáról. „Amikor 14 éves koromban bőgőzni tanultam, először elképzeltem az érzetet, milyen lehet bőgőzni, basszusmeneteket tanultam énekelni és zongorázni, a zenehallgatás közben a bőgősre figyeltem – mindezt még azelőtt, hogy a hangszerhez egy ujjal is hozzáértem volna” – meséli. „Fontos először az értelmeddel befogadni a hangszert és elképzelni a soundot, amit hallani szeretnél, és csak utána elkezdeni gyakorolni”.

Jacob Collier tehetsége természetesen nem kerülte el a legnagyobbak figyelmét sem, többek között Quincy Jones vette szárnyai alá, aki azt mondta róla: „Soha életemben nem találkoztam még ekkorra tehetséggel. Kategóriák feletti. Az egyik kedvenc fiatal művészem a Föld nevű bolygón”. És mit tanult tőle Jacob? „Az egyik gyöngyszem az ő bölcsességei közül az, hogy a jazz a pop klasszikus zenéje.

Számomra a jazz nem egy önmagában álló zenei stílus, sokkal inkább egy gondolkodási metódus, amin keresztül értelmezni tudom a zenét”

– mondja, és ezt jól demonstrálja átharmonizált pop-feldolgozásaival is. Első magyarországi koncertjére azzal a multimédiás szólóprodukcióval érkezik, melyet az elmúlt évben dolgozott ki Bostonban a Massachusetts Institute of Technologyval együttműködve, és ami körülbelül így néz ki a színpadon:

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

A díva, akit a grúz szegénységből a világ tetejére segített az énekhangja

Tbilisziben született, Milánóban él, szerte a világon ünneplik. 2020-ban Japán és Kína mellett a Keresztény farsang sztárvendégeként Magyarországon is fellép „az operavilág Angelina Jolie”-jaként emlegetett szoprán, Nino Machaidze, aki magazinunknak karrierje lépcsőfokairól, múltjáról, jelenéről és jövőjéről is mesélt.
Klasszikus

Egy életet kell végigélni ahhoz, hogy valaki így tudjon zongorázni

Kurtág Márta emlékére szólt a zene szerdán a BMC-ben, a 94 éves Kurtág György játékát pedig videofelvételen hallottuk. Feleségének tett ígérete volt, hogy ezt a Mozart-szonátát adja elő.
Jazz/World

Jön Juan Diego Flórez – Íme a 17. VeszprémFest teljes programja

Az öt napos zenei fesztiválon duplázik a Jazz+Az, érkezik a Postmodern Jukebox és közönség elé lép a világ egyik legnépszerűbb opera csillaga, Juan Diego Flórez.
Könyv

Minden olvasója úgy érzi, róla szól - az Utas és holdvilág kultusza

Több mint 80 évvel megjelenése után az Utas és holdvilág népszerűbb, mint valaha. Nagy sikerű rádiójáték és színpadi előadás született belőle, nemsokára pedig film is készül - utánajártunk a kultregény titkának.
Vizuál

Eredeti művek – hamis kiállítás?

Lehet-e egy punkot klasszikus kiállításon bemutatni? Kifinomult bosszú a művészeti közegtől vagy egyszerű félreértelmezés?

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

A nő, aki már kislány korában Bruce Springsteen haverja volt

Nyolc évvel első budapesti szólókoncertje után saját triója élén tér vissza a fővárosba a multiinstrumentalista Trixie Whitley. Március 8-án legutóbbi albumának anyagával érkezik a Fesztivál Színházba, ahol Childish Gambino és St. Vincent zenészei lesznek partnerei.
Jazz/World ajánló

Jazz-zongorával világzenei tájakon

A közönség két nemzetközi világzenei produkciót élvezhet a Fonóban február 28-án: az estet magyar, szlovén és spanyol művészek tradicionális flamenco koncertje nyitja, majd az EX AURO world-jazz-flamenco fúzió mutatkozik be első lemezével.
Jazz/World ajánló

Jön Juan Diego Flórez – Íme a 17. VeszprémFest teljes programja

Az öt napos zenei fesztiválon duplázik a Jazz+Az, érkezik a Postmodern Jukebox és közönség elé lép a világ egyik legnépszerűbb opera csillaga, Juan Diego Flórez.
Jazz/World

Profik segítenek az induló dalszerzőknek

Március 2-3. között a Budapest Music Centerben te is megmutathatod a zenédet a frissen Grammy-t nyert producernek, Steve Dubnak, hiszen többek között ő is részt vesz a DEX Songwriting Expo-n, sőt mi több, listening session keretében segíti majd a dalszerzőket a legaktuálisabb iránymutatásokkal. Budapest harmadjára is a dalszerzés fővárosa lesz!
Jazz/World ajánló

Szakcsi Lakatos Béla és Müller Péter Sziámi koncertje – Csodavárás a Ludwig Múzeumban

Különleges élményben lehet része a Ludwig Múzeum február 22-i programján résztvevőknek. 16 órától Waliczky Tamás: Képzelt kamerák című kiállításában tart kurátori tárlatvezetést Szegedy-Maszák Zsuzsanna, majd 17.30-tól Szakcsi Lakatos Béla és Müller Péter Sziámi közös koncertje következik, amely az improvizáció világának eddig ismeretlen, egyedi rétegébe hívja a hallgatókat.