Jazz/World

Így még biztosan nem hallotta a Flintstones főcímdalát!

2017.10.16. 17:22
Ajánlom
Pedig a mindössze 23 éves Jacob Collier feldolgozását hallani kell, már csak azért is, mert idén Grammy-díjjal is jutalmazták. Jó hír, hogy október 17-én a Müpában személyesen is megnézhetjük az ő kivételes "one man bandjét".

Miről is beszélünk? Hát erről:

Ezek után valószínűleg nem meglepő, hogy Mozart reinkarnációjaként és a jazz messiásaként is emlegetik a két Grammy-díjjal rendelkező Jacob Colliert. Első ránézésre ő is olyan, mint bármelyik srác a szomszédból. Csak ez a fiú a szobája magányában nem számítógépes játékokkal üti el az idejét, hanem házi stúdiójában eddig soha nem hallott harmóniameneteket talál ki, zenéket rögzít több tucat hangszeren, a youtube-on keresztül tanítja a világot poliritmiára, nagyzenekari műveket komponál, esetleg mentorával, Quincy Jonessal skypeol, és teszi mindezt a legnagyobb természetességgel.

Két Grammyt is bezsebelt a jazz 22 éves Messiása

Kapcsolódó

Két Grammyt is bezsebelt a jazz 22 éves Messiása

Február 12-én számos kategóriában átadták a Grammy-díjakat. A legnagyobb sikert a jazz kategóriákban a 65 éves gitáros legenda, John Scofield, és a mindössze 22 éves multitálentum, Jacob Collier aratta.

Persze – gondolhatnánk - könnyű mindezt úgy, hogy a szomszéd szobában eközben édesanyja, a londoni Royal Zeneakadémia hegedűtanára gyakorol, és gyakorlatilag az egész család folyamatosan zenél, énekel. Sőt, könnyű úgy a jazz élvonalában lenni 22 évesen, hogy négyévesen már játékautók helyett valódi hangszereken játszott, és legózás helyett saját zenei univerzumát építgette, autodidakta módon megtanult zongorázni, basszusgitározni, bőgőzni, és dobolni, valamint összegyűjtött a szobájában egy rakás hangszert. 

A szobám az én hangszerem, bármilyen hangra vagy zörejre van szükségem, itt bármit elő tudok állítani”

– mondja, utalva 2016-os debütáló lemeze címére is, az In My Room-ra, amit szó szerint egyedül, a szobájában rögzített. 

Jacob járt zeneiskolába is, a Royal Academy of Music-ra, de azt mondja, többet használt neki az, hogy zenét hallgatott. Módszeresen, minden nap feltett egy lemezt a pop, rock, a jazz és a klasszikus zene legjobbjaitól. Jacob Collier szerint a zeneoktatással az a baj, hogy jól megtanítják a hangszerkezelés technikáját, de a zene szerkezetét nem magyarázzák el szemléletesen. Ő teljesen máshogy közelít a zenéhez:

Meg kell érezni a hangszert, ez a legfontosabb”

– magyarázza a The Guardiannek adott interjújában sajátos zenetanulási metódusáról. „Amikor 14 éves koromban bőgőzni tanultam, először elképzeltem az érzetet, milyen lehet bőgőzni, basszusmeneteket tanultam énekelni és zongorázni, a zenehallgatás közben a bőgősre figyeltem – mindezt még azelőtt, hogy a hangszerhez egy ujjal is hozzáértem volna” – meséli. „Fontos először az értelmeddel befogadni a hangszert és elképzelni a soundot, amit hallani szeretnél, és csak utána elkezdeni gyakorolni”.

Jacob Collier tehetsége természetesen nem kerülte el a legnagyobbak figyelmét sem, többek között Quincy Jones vette szárnyai alá, aki azt mondta róla: „Soha életemben nem találkoztam még ekkorra tehetséggel. Kategóriák feletti. Az egyik kedvenc fiatal művészem a Föld nevű bolygón”. És mit tanult tőle Jacob? „Az egyik gyöngyszem az ő bölcsességei közül az, hogy a jazz a pop klasszikus zenéje.

Számomra a jazz nem egy önmagában álló zenei stílus, sokkal inkább egy gondolkodási metódus, amin keresztül értelmezni tudom a zenét”

– mondja, és ezt jól demonstrálja átharmonizált pop-feldolgozásaival is. Első magyarországi koncertjére azzal a multimédiás szólóprodukcióval érkezik, melyet az elmúlt évben dolgozott ki Bostonban a Massachusetts Institute of Technologyval együttműködve, és ami körülbelül így néz ki a színpadon:

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Bolyki György elmondta: nem lesz tizenegyedik Kaposfest

Tíz év után búcsúzik a Kaposfest, ahogy azt a társalapító igazgatótól megtudtuk. Bolyki György távozik a Liszt Ferenc Kamarazenekar éléről is, pedig tovább tervezett maradni. Eközben hangsúlyozza: nagyon büszke mindkettőre. Elsőként a Fideliónak beszélt a változásokról. FRISSÍTVE!
Klasszikus

Megütközéssel fogadta Bolyki György állításait a Liszt Ferenc Kamarazenekar

A Liszt Ferenc Kamarazenekar egyelőre nem kíván érdemben reagálni Bolyki György lapunknak tett kijelentéseire, ám jelezték, megütközéssel fogadták az interjúban szereplő, a valóságnak nem megfelelő állításokat.
Klasszikus

Beethovent, ahogy kevesen – Jevgenyij Kiszin koncertjéről

Jevgenyij Kiszin az ötvenhez közelítve is csodagyerek maradt. Nem Beethoven-játékosként ismerjük, de olyan órákat okozott a Müpában, amilyent csak a legnagyobbak tudnak.
Vizuál

A nap, amikor Charlie Chaplin 20. lett a Chaplin-hasonmás versenyen

Igaz, vagy csupán legenda – nem tudni. Mindenesetre az alábbi történet olyan, mintha Charlie Chaplin rendezte volna.
Klasszikus

Komolyzene szól a budapesti szórakozóhelyeken

A zene éjszakáján, november 16-án este hat órától éjfélig nyolc frekventált szórakozóhelyen hallhatunk ingyenes komolyzenei koncerteket. A fellépők között találjuk a Budapesti Fesztiválzenekar zenészeit és Fischer Annie-ösztöndíjas muzsikusokat is.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World videó

Színeket hoz a télbe az Antal Gábor Trió zenéje – Videópremier!

A Fidelión debütál az Ávéd János szaxofonossal kiegészült Antal Gábor Trió új videója, amit a Winter Colors című dalhoz készítettek.
Jazz/World ajánló

Egy egész nap a népzene jegyében – A Halmos Béla Program napja az A38-on

Az NKA Halmos Béla Program egy igazi minifesztivált varázsol november 17-én az A38 Hajó több helyszínére. Izgalmas előadásokkal, szórakoztató gyermekműsorokkal, fantasztikus koncertekkel és az elmaradhatatlan táncházzal várják az érdeklődőket.
Jazz/World magazin

Tudósok megfejtették a jó dalok írásának titkát

Egy kutatócsoport az amerikai Billboard slágerlistán szereplő klasszikus popsikerek több tízezernyi akkordhangzását elemezték ki statisztikailag.
Jazz/World magazin

Milyen zenéket hallgat az egyik „legzeneibb” író, Murakami Haruki?

A japán szerző olvasói tudják, hogy vannak bizonyos visszatérő elemei szövegeinek: macskák, fülek, kutak, furcsa párhuzamos valóságok és mindenekelőtt a zene. De milyen zene?
Jazz/World ajánló

Még csak 30 éves, de négy jelölésből hármat már Grammyre váltott: Cécile McLorin Salvant

Kevés alkotó mondhatja el magáról, hogy mindössze 21 évesen megnyerte a műfaj egyik legrangosabb megmérettetésének számító Thelonious Monk Jazzversenyt, és négy jelölésből hármat Grammy-díjra tudott váltani. A francia-haiti gyökerekkel rendelkező, Miamiban született Cécile McLorin Salvant jazzénekesnővel éppen ez történt, ráadásul még csak harminc éves. November 18-án élőben tapasztalhatjuk meg a Müpában a kivételes tehetségű művész sokoldalúságát, ahova ezúttal Sullivan Fortner zongoristával érkezik.