Manapság szokás a már eltávozott zsenikről megállapítani, milyen mentális betegséggel éltek együtt. Sun Rát, az Afrofuturizmus elnevezésű zenei-filozófiai irányzat megalkotóját sem kímélte az utókor, voltak, akik a skizofrénia és a bipoláris személyiségzavar tüneteit vélték felfedezni személyiségében. Ezzel a mentális elváltozással próbálták magyarázni azt a megszállottságot, amivel saját eredetmítoszát felépítette: a zongorista-zeneszerző ugyanis önmagát egy bolygóközi kalandornak, a Szaturnuszról származó, nem emberi „angyalfaj" egyik tagjának állította be, és a színpadi performanszait is ennek a koncepciónak rendelte alá. Egyiptomi jellegű fejdíszekbe és uralkodói jelmezekbe öltözött, és Arkestra nevű big bandjét is bevonta a dramatizált, kozmológiai szerepjátékokba. Természetesen nem beteg, hanem zseni volt: az alternatív valóság megteremtésével szerzett létjogosultságot egy olyan utópisztikus világnak, ahol nincs rabszolgaság, szegregáció és apátia - ezzel pedig mély hatást gyakorolt a II. világháború utáni afroamerikai értelmiségre és polgárjogi mozgalmakra.
A valóság túl brutális. A képzelet mindent helyrehoz. Használjátok a képzeleteteket, és a legszörnyűbb helyről is kikerülhettek, azáltal, hogy kitartotok mellette és valósággá teszitek” - fogalmazott.
Zenéjével - amiben ötvöződtek a bebop, a szving elemei a free jazzel, amiben a bigband hangzás elektronikus megszólalással találkozott - gyógyítani is akart: nemcsak magát, de másokat is. Menedzsere, Alton Abraham ezért az ötvenes évek végén egy fellépést szervezett neki egy chicagói idegklinikára. Abraham maga is híve volt az alternatív gyógymódoknak, tudomása volt olyan esetekről, amikor skizofrén vagy katatón állapotban lévő betegek is visszatértek az életbe a zene hatására. Sun Ra természetesen nem volt hajlandó kilépni a karakteréből a betegek kedvéért, ugyanazt a futurisztikus szabadzenét játszotta nekik, amiért annyian rajongtak. Amikor zenélni kezdtek, egy nő, aki évek óta nem kommunikált, felállt, a zongorához lépett és felkiáltott:
„Ezt hívjátok ti zenének?”
Sun Ra utólag ezt a történetet a zene gyógyító erejének bizonyítására használta fel, évekkel később pedig egy dalt is írt az esetről Advice for Medics címmel, a hatvanas évek végén pedig egy teljes lemezt rögíztett Cosmic Tones for Mentally Therapy címmel. Sun Ra 1993-ban másik dimenzióba távozott, de szellemiségét továbbra is élteti a zenekar, aminek 1995 óta az idén 95 éves szaxofonos, Marshall Allen a vezetője.
Ők érkeznek április 27-én a Trafóba, hogy megmutassák, mitől olyan felbecsülhetetlen az ő zenei hatásuk.