Jazz/World

„Itt, Budapesten valójában csak imitáljuk a népzenét” - Interjú Kuczera Barbarával

2019.06.10. 08:15
Ajánlom
Minden év júliusának első hetében rendezik meg a Méta népzenei tábort, más-más helyszínen, rendszerint apró falvakban. Idén Karádon, nem messze a Balatontól lesz a tábor, a Partitúra forgatásán Kuczera Barbara mesélt róla.

1991-ben indult a Méta népzenei tábor, amit azóta is minden évben, július első hetében rendeznek. A táborban intenzíven, koncentráltan lehet népzenét tanulni, és mindenki megtalálhatja a magának megfelelő szintű tanulási lehetőséget. Kuczera Barbara a Magyar Állami Népi Együttes táncosaként kezdte pályafutását, "közel a tűzhöz" de valójában mindig is népzenész akart lenni - ahol egy nőnek szerinte nehezebb dolga van, ha érvényesülni akar. Jelenleg az Óbudai és a Budafoki Zeneiskola népi hegedű tanára, és a Méta Tábor oszlopos alakja a kezdetek óta.

IMG_1168-184855.jpg

Méta Tábor (Fotó/Forrás: Kuczera Barbara)

 
Hogy kerültél a népzene, a táncház világába? A legtöbben beleszületnek.
 
Törökszentmiklóson születtem, én is zenészcsaládból származom, de nem népzenei környezetből jövök. Már jó ideje klasszikus hegedűt tanultam, amikor elkezdtem járni az ott működő néptánc együttesbe táncolni. Ez utóbbi alapozta meg a népzenei élményeimet, mert egyedül itt hallottam népzenét, de még akkor sem kapcsoltam össze magamban, hogy tulajdonképpen ezt én is csinálhatnám. Egyszer hegedűtokkal mentem a táncházba, ahol épp zenekari próba volt. Látták, hogy nálam van a hangszerem, és kérték, gyorsan szálljak be, mert szükség lenne még egy hegedűsre. Úgy gondolom, ha valaki belekerül valamibe, nagyon fontos egy személy jelenléte, aki gyakorlatilag "belehúzza", aki példaképként motiválja és inspirálja őt. Az enyémet Antal Gabriellának hívják. Nagyon meghatározó személy az életemben, ő kezdett el tanítani, és emiatt kezdtem el magamtól is népzenét hallgatni otthon.

Fontos állomás volt egy Halmos Béla lemez - annyira elvarázsolt, hogy először nem is tudtam, hogy mi ez, de éreztem, hogy innen nem lesz megállás.

A klasszikus hegedű tanárom mondjuk ennek annyira nem örült. Akkoriban vidéken még nagyon kevés helyen lehetett népzenét tanulni intézményi keretek között, de Óbudán és Budafokon volt már intézményszerű népzeneoktatás.  A tánc miatt elkezdtem Pestre járni, egy tanfolyamra, amit Tímár Sándor vezetett, aki a Magyar Állami Népi Együttes vezetője volt. 15 évesen kaptam egy ajánlatot az Együttestől, hogy felvennének táncolni.

Hazamentem és azt mondtam a szüleimnek, hogy ott hagyom az iskolát, Pestre költözöm és néptáncos leszek.

Az igazi vágyam azonban nem ez volt: népzenét akartam tanulni, közel lenni a tűzhöz. Kiborultak, de látták bennem az elszántságot. Érezték, hogy most nem tudnak mit csinálni. Nem egyedül voltam, akiket ilyen korban vettek fel, az Állami Népi Együttes biztosított középiskolát, ahol természetesen le is érettségizhettünk. Apámnak egy kérése volt, hogy szerezzek diplomát - ezt a kérését teljesítettem, van egy táncpedagógusi és egy népzenei tanári diplomám.

DSC_1442-185341.jpg

Miklósa Erika, Kuczera Barbara és Batta András a Partitúra forgatásán a stábbal (Fotó/Forrás: Gál Bereniké)

 
Tanárként látsz különbséget a "zenészcsaládból jövők" és az "első generációs" zenészek közt?
 
Egész más olyan gyerekkel foglalkozni, aki már pici gyerekként ott volt a táncházban és sok népzenét hallott otthon. Azért is jók a népzenei táborok, mert segítenek ebben azoknak, akinek ez nem adatott meg. Szoktam mondani a tanítványaimnak, hogy ne haza menjenek és gyakorolják, amit én játszom, hanem igyekezzenek passzívan is körülvenni magukat népzenével, hogy beleivódjon a fülbe, a bőrbe. A zenészgyerekeket tanítani viszont nagyobb kihívás, mert a szülő részéről magasabb az elvárás.
 
Kiemelted Antal Gabriellát, aki prímás, első hegedűs egy népi zenekarban, egyben a zenekar vezetője is. Mennyire gyakori a női prímás?
 
A népzene alapvetően a férfiak műfaja volt, 2019-ben persze ez már nem ennyire egyértelmű.

Ez a kultúra egy falusi közegből jön, ahol más életmódot élnek az emberek. Mi ezt a városban valójában csak imitáljuk.

A muzsikálások általában éjszakába nyúlnak és nagyban hozzátartozik az ivászat is - ebben egy nőnek nehezebb elköteleződni és érvényesülni még a népzenészek körében is. De egyre többen vannak, vagyunk, az Akadémián is sok női népzenész van, és a oktatásban is jól helyt állnak.

DSC_1485-185341.jpg

Miklósa Erika, Kuczera Barbara és Batta András a Partitúra forgatásán (Fotó/Forrás: Gál Bereniké)


A klasszikus hegedű tanárod anno nem örült annak, hogy népzenei irányban folytatod. Mennyire kiélezett a helyzet a népzenészek és a klasszikus zenészek között?
 
Inkább úgy mondanám, hogy hozzáállásbeli különbségek vannak.

A saját bőrömön azt tapasztaltam, hogy egy klasszikus zenész előtt nehéz volt érvényesíteni a népzenei munkásságomat, nem vettek komolyan.

Azt hiszem, ez már kezd kiegyenlítődni, főleg így, hogy akadémiai szinten is lehet népzenét tanulni, és szerintem nagyon jót tesznek a népzenei mozgalomnak az olyan tehetségkutató műsorok, mint a Fölszállott a páva - de a mai napig találkozom előítéletekkel. A népzenében - a jazzel és a klasszikus zenével ellentétben -, nem a technika és a hangszerkezelés a legfontosabb, de akit sikerül elcsábítanom egy táncházba, dob egy hátast.

Olyan közösségi élmény és energia-áradat, amit kevés más tud előidézni. Talán ebben rejlik az ereje.

Elindítottunk a Fonóban (Fonó Budai Zeneház- a szerk.) egy kamaszoknak szóló táncházat velük egykorú zenészekkel, ahol nagyon jó közösség alakult ki. Dolgozunk rajta, hogy a következő, felnövő népzenész- generációnak már könnyebb dolga legyen ilyen téren.

DSC_1556-155213.jpg

a Méta táborban "felnőtt" Bara Zenekar a Partitúra forgatásán (Fotó/Forrás: Gál Bereniké)

 
Te is említetted, hogy régen kevés helyen lehetett intézményi keretek közt népzenét tanulni. A népzenei táborok - köztük a Méta tábor, ahol te is tanítasz - viszont nagyon jó, egyben talán az egyetlen alkalmak voltak erre.
 
A táborok mellett már voltak hétvégi tanfolyamok, állandóan azokat lestük, vártuk - ha törik, ha szakad, ott voltunk. Nehezebb volt zenésszé válni, megszerezni a tudást. Egy népzenésznek nagyon fontos ismernie az eredeti felvételeket, amikhez szintén nem volt könnyű hozzájutni.

Ezekben a táborokban koncentráltan lehet népzenét tanulni, egy teljes héten keresztül csakis ebben lehet élni, ami a tanításban nagyon fontos elem.

Egy hét alatt gyakorlatilag egy teljes évnyi tudást magára szedhet az ember. Nekem tanárként is célom, hogy a diákjaim egyszer mind elmenjenek egy ilyen táborba: akkor áll össze a fejükben, hogy tulajdonképpen miről is van szó.
 
Milyen korosztálynak szól a Méta?
 
Teljesen vegyes. Nekem egyaránt van öt és ötven éves tanítványom is. Nincs korhatár.

IMG_1169-184855.jpg

Méta Tábor (Fotó/Forrás: Kuczera Barbara)

A Partitúra következő adása június 12-én, szerdán este 21.35-kor a Dunakanyarba kalauzol el a Duna Televízióban.

Az előző adások megnézhetők ide kattintva >>> 

 

Fejléckép: Kuczera Barbara a Partitúra forgatásán (Fotó: Gál Bereniké)

 

Visszatanulni az identitást – A Cserehát rejtett kulturális értékei

Kapcsolódó

Visszatanulni az identitást – A Cserehát rejtett kulturális értékei

A Partitúra stábja legutóbb Borsod-Abaúj-Zemplén megyében járt, ahol javában zajlik a Miskolci Egyetem Kreatív Régió névre hallgató kutatási projektje. A forgatás szünetében Gyulai Éva egyetemi docenssel, történész-muzeológussal beszélgettünk.

Partitúra

Partitúra – kulturális felfedezőút Magyarországon, nyitott szívvel, együtt. Ez a mottója a Virtuózok zsűrijéből is jól ismert páros, Miklósa Erika operaénekesnő és Batta András zenetörténész műsorának. A Partitúra alkotói Novák Péter rendezésében olyan országos túrára csábítják a nézőket, ahol a muzsika és más művészeti ágak, a hagyományok és az új teremtések, a mesterek és a fiatal tehetségek turistajelzését követhetik nyomon.

A népszerű tévéműsor legújabb szériája szeptember 12-től várja a nézőket a képernyő elé. Az új részek szombatonként 14.30-kor kezdődnek a Duna Televízióban.

Tartsanak velünk virtuális felfedezőtúránkon, amely során Magyarország meseszép tájain kutatunk közösségi élmények, közös értékek és kiemelkedő emberek után!

A korábbi részek itt érhetők el>>>

A műsorral kapcsolatos kommunikáció az NKA támogatásával valósulhatott meg.

Legolvasottabb

Jazz/World

Kiosztották az Artisjus-díjakat: Geszti Péteré az életműdíj

Idén is kiosztották könnyű- és komolyzenei kategóriákban az Artisjus-díjakat: összesen tizenegy zeneszerző, szövegíró, valamint alkotói közösség munkáját ismerték el. Geszti Péter életműdíjat kapott.
Könyv

Takács Zsuzsa: „Érdemes volt élnem, és így, ahogyan éltem”

„Idegen tőlem, hogy untatna a jelenkor történelme. A véremmel fizetek érte” – fogalmazott lapunknak Takács Zsuzsa. A Kossuth-díjas költő legújabb verseskötete május 21-én jelenik meg A maradás szégyene címmel. Az elmúlt öt év során keletkezett műveiről kérdeztük.
Könyv

Beleolvasó – Karl Ove Knausgård: A harmadik birodalom

A Hajnalcsillag-sorozat harmadik részében Karl Ove Knausgård új fénytörésbe helyezi az első részben megismert szereplők életét, és ahogy gyűlnek a rejtélyek, egyre mélyebbre hatol az öröklét erdejébe. Olvasson bele ön is a kötetbe!
Klasszikus

Nyílt levélben fordul közönségéhez az Anima Musicae Kamarazenekar

Az állami támogatás csökkenése miatt veszélybe került a zenekar fennmaradása, így most nyílt levélben fordultak közönségükhöz, hogy megtarthassák a jövő szezonra tervezett hangversenyeiket.
Vizuál

Barátságos és befogadó múzeumokat ismerhetünk meg a 28. Múzeumok Majálisán

Május 24–25-én újra különleges programokkal várja a látogatókat az MNMKK Magyar Nemzeti Múzeum: érkezik az ország legnagyobb múzeumi fesztiválja és kultúraközeli piknikje, a 28. Múzeumok Majálisa, az ICOM Múzeumi Világnap alkalmából.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Amerikai gitárlegendával játszik a Daveform Quintet a Müpában

2024-ben az év egyik legjobb jazzlemezével jelentkezett, május 20-án pedig Kurt Rosenwinkellel játszik a Müpában a Daveform Quintet, akik második albumukat is az amerikai jazz stílusformáló gitárosával veszik majd fel.
Jazz/World hír

Kiosztották az Artisjus-díjakat: Geszti Péteré az életműdíj

Idén is kiosztották könnyű- és komolyzenei kategóriákban az Artisjus-díjakat: összesen tizenegy zeneszerző, szövegíró, valamint alkotói közösség munkáját ismerték el. Geszti Péter életműdíjat kapott.
Jazz/World ajánló

„A saját élményeimet akartam zenébe önteni” – Dresch Mihály közelgő koncertjéről

Mindhárom zenekara, a Dresch Quartet, a Dresch Alternativ Quartet és a Dresch Vonós Quartet is fellép a Kossuth-díjas jazzszafonművész május 14-i koncertjén az Eiffel Műhelyházban, aki a JazzFest Budapest podcastjának vendége volt.
Jazz/World ajánló

Amikor a csend is zenél – a harmincéves e.s.t. együttesre emlékeznek a JazzFest Budapesten

Május 12-én különleges zenei találkozás várja a rajongókat az Erkel Színházban a 30 YEARS OF e.s.t. – Tribute to Esbjörn Svensson Trio elnevezésű eseményen, amely során az elmúlt évtizedek egyik legikonikusabb jazz-zenekarának dalai szólalnak meg.
Jazz/World ajánló

Többszörös díjnyertes magyar együttes lép fel a JazzFest Budapesten

Az instrumentális jazzt játszó Symbiosis 5 koncertjén a közönség megismerheti, mit gondol a műfajról az ifjabb generáció – május 11-én, a Jazzfest Budapest keretében, a Premier Kultcaféban.