Jazz/World

Itt és most - hegedűn

2012.11.29. 09:20
Ajánlom
Rég szólt már annyira mai zene magyar koncertszínpadokon, mint Lantos Zoltán új zenekarának fellépésén a Müpa hegedű-sorozatának zárónapján - írja ZIPERNOVSZKY KORNÉL. Heti jegyzetében kollégánk egy-egy zenei hírt, eseményt, jelenséget tárgyal E/1-ben, szigorúan a vonal alatt.

A magyar zene egyik aduja, Lantos Zoltán idén ünnepelte 50 születésnapját. Ennek csak azért nem volt nagyobb visszhangja, egy tömegesen látogatott dupla klubkoncertet leszámítva, mert alkatára nézve Lantos kicsit antisztár. Aki új zenekarának gálakoncertjén ott volt a Fesztivál Színházban, ezt azon vehette észre, ahogy Lantos konferált: a zárószám után újra behívta az egyik énekes szólistát, de az nem rögtön jött ki a rivaldához, előtte illendően megköszönte a norvég nagykövetnek a támogatást, de az nem integetett neki vissza a közönségből, meg az sem volt meg teljesen, hogy akkor most Andrew J, aki DJ min is játszik. De ezeken Lantos lemondó, önironikus minigesztussal azonnal továbblépett, ezek csak apróságok maradtak a forró, dupla ráadásos sikerhez képest. Persze hogy kisvártatva Tompos Kátya is kijött meghajolni, meg a norvég nagykövet autója is ott pislogott a főnökre várva a főbejárat előtt az éjszakában.

B971D7B9-514C-42B1-95A1-CA440763A4EF

Lantos Zoltán - Violin-kulcs sajtóbeszélgetés a Müpa Üvegteremben 2012.11.14-én

A virtuóz és fantáziadús hegedűs Lantos magasan képzett zenekarvezető és hangszerelő, no meg aztán minden túlzás nélkül világhírű "sideman", vagyis zenekari tag, se szeri, se száma a világzenei fesztiválokon ilyen jellegű meghívásainak. Saját zenekara sokáig ennek szélárnyékába került: a Mirrorworld nem bontakozhatott ki tartósabban Lantos állandó turnéi miatt. Évek óta tervezgette új zenekar alapítását, és most az OpenSource-szal állt ki, de nem tapogatózó, bemutatkozó, hanem rögtön kész gálakoncerttel, amely több dologban is támaszkodik a Mirrorworld stiláris és esztétikai eredményeire, de valóban új korszakot nyit Lantos új kompozícióival. Az OpenSource elnevezéssel a zenekar vezetője a tiszta forrásra is utal, nemcsak a world music alapállású, de a kommersztől távol tartott felfogásra. A zenekar összeállítása és a szerzemények egyaránt és egyszerre fontosak nála: Lantos valami egészen elképesztően magas szinten tudja a zene rétegeit felépíteni, egymásra rakni. Szinte minden számában van valami szerkezeti trouvaille, és még a régiekbe is olyan új intrókat, táguló-nyitó, vagy szűkülő-záró szakaszokat iktat be, amelyeket bármelyik agyondekorált Morricone megirigyelhetne. Lantost nem csak a zenekari hangzás foglalkoztatja ilyen mélységben, hanem hangszerének, az öthúros és az indiai rezgőhúros hegedűnek elektronikus alterációi is. Vendégszólistaként maradt a Mirrorworldből a mindig elképesztő ütőhangszeres, Horváth Kornél, a zenekar magasan felkészült új tagjai náluk fiatalabbak: Tálas Áron zongorista, Fonay Tibor  basszusgitáros és Csízi László dobos. Ez a már megvastagított ritmusszekció egészül ki még tovább Andrew J-vel, aki régóta Lantos társa kisebb felállásokban is, és aki lemezjátszón szkreccsel és elektronikával színesíti tovább a ritmust.

Már erre a koncertre is boldogan elmentem volna, de a Norvég nagykövetség azért volt jelen nagy létszámban, mert a világon mindenütt elismert nu jazz két úttörője közreműködött, Eivind Aarset gitáros és Nils Petter Molvaer trombitás. Pont, mint a magyar diplomaták külföldön, amikor például Barabás Lőrinc vendégszerepel, csak hogy stílusban hasonló trombitást mondjak, ugye? Szóval Andrew, Zoltán, Nils Petter meg Eivind simán lejátszhattak volna koncert közben egynéhány online pokerpartyt, annyi kütyü meg laptop volt előttük. Ezt Aarset a végletekig viszi, mert bal kézzel lefogja a húrokat, jobb kézzel meg természetellenes pózban előre hajolva villanykapcsolózik, és ettől valami olyan zene szól, amit biztosan nem gitáron állított elő. Pedig de. Ezen már csak honfi- és nu jazz-társa tesz túl, amikor ábrándos tenorján beleénekel a csiptetős trombitamikrofonba, és pedálos, meg laptopban megbúvó elektronikával bigbandet, aztán meg négyszólamú templomi kórust szintetizál. De ez csak kolorit, azután megfújja a trombitát, ami úgy szólal meg, hogy először gitárnak hiszem, csak a szemem korrigálja a fülemet: ő játssza a trombita három billentyűjén.

A Lantos Zoltán OpenSource egy korábbi felállása a Budapest Jazz Clubban

Varázslat, így is, úgy is. Lehet a nu jazzt nem szeretni, vagy túl hidegnek tartani, csakhogy zeneileg a Lantos által összehozott produkció annyi izgalmat és újszerű szépséget hozott, hogy bánhatja, aki ezt a ritka alkalmat kihagyta. Annál is inkább, mert sajnos ezúttal nem csavargatták a nyakukat a színpadon a Müpa távvezérlésű kamerái, pedig egy-egy jó közelivel beleláthattak volna akár a pókerlapokba is. Remélhetőleg az OpenSource, norvégokkal vagy nélkülük is sok fellépéshez jut idehaza és külföldön. Ehhez bizonyára hozzásegíti őket Tompos Kátya és Harcsa Veronika, akik Lantos új koncepciójának részeként két-két számban énekeltek. Nálam mindent vitt a Hol van az a nyár apokaliptikussá növesztett újragondolása. Harcsa Vera elénekelte az egész eredeti melódiát, és improvizált egy hideglelős, posztmodern szólót hozzá, miközben a szöveg nélküli, hegedű-ének unisono kontradallam a legkényesebb ízlésű hallgatót is elkápráztatta. Mellettem ülő barátomnak persze Tompos Kátya a magyar népi dallamkincset indiai ritmikával (és szolmizálással) elegyítő dala még ennél is jobban tetszett. De nem volt köztünk vita, az OpenSource mindenkit meggyőzött arról, hogy Lantos (ha nem kell konferálnia) összes feladatát a legmagasabb szinten oldja meg, szerzeményei és hangszerelése egy ennél közepesebb zenekarral is a nemzetközi élvonalba emelnék. Csakhogy a tíz zenész között egyetlenegy gyenge láncszem sem volt, a fiatal magyar dobostól a hűvösség világsztárjaiig. A második ráadásra ugyan már egy kicsit elfáradtam a sok szintetizálástól, és a nagyívű, hosszú számoktól, de azt sokáig nem fogom elfelejteni, ahogy Lantos zenéje felemel. Egyre feljebb. 

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

„Közös nyelven zenélünk” – Újjáalakult a Kelemen Kvartett

Két éve ideiglenesen feloszlott, most újjáalakult az elmúlt évtized legsikeresebb kamarazenei együttese. A két alapító, Kelemen Barnabás és Kokas Katalin Vashti Mimosa Hunter csellóművésszel és Jonian Ilias Kadesha hegedűművésszel a Bartók Tavasz fesztiválon mutatkoznak be. Nem akármilyen vállalással: két koncerten Bartók hat vonósnégyesét adják elő.
Színház

Egyre több premier marad el, nem kockáztatnak a színházak

A járványhelyzet folyamatos kihívás elé állítja a kulturális intézményeket és produkciós irodákat, nem elég, hogy csak az online térben közvetíthetik előadásaikat, a próbák és a streamelt bemutatók is el-elmaradoznak az egészségügyi kockázat miatt. FRISSÍTVE!
Klasszikus

Bartók nevét viseli a Müpa új fesztiválja

Online zajlik a Bartók Tavasz Művészeti Hetek április 2. és 18. között. Nemcsak a Müpából, hanem Európa neves hangversenytermeiből is közvetítenek koncerteket, amelyeket a közönség ingyenesen láthat a képernyőkön. Mutatjuk, milyen programok lesznek.
Plusz

Megvan a Budapesti Tavaszi Fesztivál időpontja

Április 9-18. között rendezi meg a főváros a 40 éves fesztivált, amelyet idén először egyedül, a kormányzat anyagi segítsége nélkül kénytelen megszervezni.
Vizuál

Bemutatták a Természetes fényt a Berlinalén – A sajtóvisszhangokból válogattunk

Kedden, a Berlinale második napján mutatták be Nagy Dénes Természetes fény című nagyjátékfilmjét. A magyar alkotást méltató külföldi kritikákból válogattunk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World klippremier

Klippremier: „Árkon-bokron” átívelő dal a Shinterztől WaTáig

Egy angolszász király által építtetett földsánc ihlette a Shinterz zenekar Varga Tamás WaTa-val közös remixét, a Dyke-ot. A trió már biztosan ott lesz idén a Művészetek Völgyében.
Jazz/World klippremier

Rózsák között ébredt egy szakállas bácsi

És nem is csak rózsákból állt az ágya, hanem mindenféle virágból. Lenyűgöző klip készült Pátkai Rozina új dalához.
Jazz/World hír

Dresch Mihály az idei Fonó-díjak nagy nyertese

Vasárnap este az online térben nézhette meg a közönség az első Fonó-díj átadóját. Tizenegy kategóriában osztották ki a díjakat a legjobbnak ítélt művészeknek, lemezeknek és programsorozatoknak, valamint átadtak egy életműdíjat is, amelyet a közönség szavazatai alapján Dresch Mihálynak ítélt oda a zsűri.
Jazz/World ajánló

Első ízben adják át a Fonó-díjakat

A jazz és a népzene művészeit, produkcióit díjazza a Fonó. Vasárnap online formában tekinthetik meg a nézők a díjátadót.
Jazz/World interjú

„A zene célja, hogy értéket teremtsen” – interjú Ülkei Dáviddal

Ülkei Dávid a Modern Art Orchestra szaxofonistája, akit a big band mellett több, a hazai zene legérdekesebb és kivétel nélkül kimagasló színvonalú formációjából is ismerhetünk már. Dávid mesél nekünk hangszerének kiválasztásáról, művészi prioritásairól és a MAO-val való kapcsolatáról. (X)