Jazz/World

„Itt nem fér bele, ha valaki a csomagtartóban tárolja a hangszerét”

2020.12.31. 13:50
Ajánlom
A Modern Art Orchestra zongoristája és a MAO műhely zeneszerző- és hangszerelőalakulatának tagja, aki a jazz-zene legnagyobb hazai és külföldi alakjaival színpadra lépett már. 2019-ben jelent meg “Beat in Space” című szerzői albuma a MAO előadásában, a Magyar Jazz idei szerkesztői szavazásán pedig három kategóriában is elismerésben részesült. A jazz big band idei utolsó Legendás Albumok online előadásán is láthatja a közönség. Cseke Gáborral beszélgetünk. (X)

Hogyan kerültél be a Modern Art Orchestrába?

A MAO vezetőjének, Fekete Kovács Kornélnak a meghívására kerültem a zenekarba.

Hogy érzed magad itt? Miben különleges számodra ez a zenekar?

A BMC nagytermében minden hónapban egy új anyagot mutatunk be, ezek szerzői koncertek. Nemcsak kiváló zenészek, hanem kiváló zeneszerzők is ülnek a zenekarban. Az Opus Jazz Clubban a Legendás Albumok sorozat keretein belül pedig a MAO tagjaiból alakult kisebb formációval játszunk havonta egyszer. Ez azt jelenti, hogy évente 18 egész estés anyagra kell felkészülnöm, ami nem kevés. Emiatt rengeteg új zenével találkozom és ez állandó gyakorlást, felkészültséget, nyitottságot és éberséget igényel. A koncertekre való preparáció remek alkalom a gyakorlásra és a fejlődésre.

Nagyon jó a MAO-ban, hogy nem fárad el, egyfolytában az új dolgok felé nyit és ezt alázattal teszi, magas zenei színvonalon. Itt nem fér bele, ha valaki a csomagtartóban tárolja a hangszerét.

GKOT0180-134324.jpg

Cseke Gábor (Fotó/Forrás: Modern Art Orchestra)

Mi a véleményed a klasszikus zenei képzés jazz-ben játszott szerepéről, s te magad mennyire használod a klasszikus zenét kompozícióidban?

Nagyon fontosnak tartom és két részre bontanám az első kérdést. Egyfelől a hangszert meg kell tudni szólaltatni, ne egy leküzdendő akadály legyen. Ha a hangképzéssel, billentéssel, technikával vagyok elfoglalva, akkor ez a gondolkodásomtól és a kreativitásomtól fog elvenni figyelmet és energiát.

Persze a gyerekek is improvizálnak egyszerű eszközökkel, de most én arra gondolok, amikor három-négy, vagy több zenész együtt játszik. Ott a teljes figyelem a zenére kell, hogy irányuljon, az interakciókra, a jelenlétre. A hangszerem lehetőségeit meg kell ismernem és ebben nagyon sokat segít a klasszikus zenei képzés, aminek több száz éves hagyománya van.

Másfelől a megismert klasszikus darabokon keresztül meg lehet tanulni a zeneelmélet alapvető fogalmait, rendszereit, formáit. Az eljátszott darabok mintát hagynak a fülemben, ösztönösen ezeket fogom keresni, illetve ezeket fogom jónak hallani komponálás közben. Ez egy európai zenei szocializáció. Persze ezeket az ösztönös dolgokat tudatosítani kell, meg kell magyarázni és megérteni, kíváncsinak lenni. No persze, ha valaki muzikális és eleve tudja ezeket használni, az sem hátrány.

Hogy mennyire használom a klasszikus zenét a kompozícióimban? Igen is, meg nem is. Rengeteg minta van a fülemben, a fejemben. Olyan is, amiről még csak nem is tudok. A sokféle zene, amit hallgatok, jól megférnek a fejemben, összekeverednek és újak születnek.

2019-es, “Beat in Space” című szerzői lemezed anyaga elegáns megszólalású, érzékenyen meghangszerelt felvételekből áll, s a kompozícióid is igen szuggesztív címeket kaptak. Mi volt a kiindulási pontja ennek az albumnak? Milyen volt az alkotói folyamat?

Köszönöm. A kiindulási pontja nagyon egyszerű. Már több kollégámnak volt szerzői estje a zenekarból és Kornél megkérdezte, hogy én nem akarok-e hangszerelni. Egy ilyen felkérésre csak igent lehet mondani és örömmel vállaltam.

A dalokat már korábban megírtam és azokat választottam ki, amikben hallottam lehetőséget arra, hogy nagyzenekarral megszólaljanak. Sokat írtam és sokat töröltem. Elég kritikus vagyok magammal szemben. Nagyon egyszerű a módszerem, másnap meghallgatom, amit írtam, és ha nem tetszik, már ki is törlöm. Általában hallom, hogy mit szeretnék leírni és sokszor rátalál a kezem a megfelelő harmóniára, de ez persze nincs mindig így. Van olyan, hogy hallom, de nem tudom elsőre eljátszani.

Ki volt rád a legnagyobb hatással azok közül a zenészek közül, akikkel színpadra léptél? Jelenleg mely muzsikusokat követed figyelemmel?

Olyan nincs, aki a legnagyobb hatással lett volna rám. Sokan voltak, akik jelenlétükkel, emberségükkel, hozzáállásukkal, szakmai tudásukkal, szerénységükkel hatottak és hatnak rám. Sokszor nagyon tanulságos találkozások ezek. A napokban Fred Hersch, Bill Evans, Brad Mehldau, Sviatoslav Richter, Maurizio Pollini és Evgeny Kissin felvételeit hallgattam.

_96I6286-134328.jpg

Cseke Gábor (Fotó/Forrás: Modern Art Orchestra)

A pandémia mindenki számára hatalmas megpróbáltatás. Te hogy látod ezt a szakmád lencséjén keresztül?

Egyfelől van egy anyagi bizonytalanság, ami mentálisan fárasztó. Én nem másodállásban vagyok zenész, és nem tudok változtatni az életemen egyik pillanatról a másikra.

Másfelől nagyon hiányzik az a fajta koncentráltság, jelenlét, összekapcsolódás  a kollégáimmal, amit csak színpadon, egy koncert alatt tudok megélni. A közös zenélés öröme. Az a fajta izgalom, amit egy koncert előtt érzek. Ezt nem lehet reprodukálni, mással pótolni.

Mi a véleményed a zenészek társadalomban elfoglalt helyzetéről?

Ez egy érdekes kérdés. Ami a napokban eszembe jutott, hogy vannak elsődleges igényei az embereknek és vannak még egyéb igényei is. Ez lehet egy színházi előadás, klasszikus koncert, jazz koncert. Most ezek a tevékenységek kicsit hátrább kerültek, teljesen érthető okok miatt. Változtak a prioritások, ez természetes. Amikor nincs pénz a számla befizetésére, akkor az emberek nem járnak koncertekre.

Az, hogy a társadalom hogyan ítél meg engem, mint jazz zenészt, hol van a helyem, nem tudom, de ez egyáltalán nem érdekes. Nincs jelentősége, mert a döntéseim nem egy társadalmi elvárás mentén születnek. Szeretem, hogy a zene az életem része. És ennyi.

 

Támogatott tartalom.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Van neve annak, ami vagyok – Székely Kriszta kiállása

A Katona József Színház rendezője, Székely Kriszta is felszólalt június 14-én, a homoszexualitást a pedofíliával összemosó törvény elleni tüntetésen.
Zenés színház

58 év, 52 napló – beszélgetés Marton Évával

Egy férj, Dr. Marton Zoltán, aki azt mondja élete párjáról: „58 éve őt szolgálom”. És egy feleség, akit úgy hívnak: Marton Éva. S máris kirajzolódhat minden olvasó fejében a folytatás.
Színház

A Globe Színház szerint minden Shakespeare-mű rasszista

Úgy tűnik, hogy a rasszizmus elleni harc Shakespeare műveit is elérte, a Globe Színház ugyanis bejelentette, hogy „dekolonizálják” a szerző munkáit.
Vizuál

150 millió forintért kelt el egy Tihanyi-csendélet

A Kieselbach Galéria június 14-i aukcióján az egyik legdrágább tétel Tihanyi Lajos Csendélet cserepes virággal, kancsóval és citromokkal című festménye volt, melyet a festő 1909-ben készített.
Vizuál

Meghívták Rudolf Olivér diplomafilmjét a cannes-i fesztivál válogatásába

A FONICA M-120 című alkotást is beválogatták a cannes-i fesztivál Cinéfondation programja. A világ legnagyobb presztízsű filmes seregszemléje évről évre izgalmas válogatást mutat be a legfiatalabb generáció munkáiból.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Jazz-kalandra hív a Kati Bár

Június 18-án a balatonboglári Bábel Camp klubban ad nyárindító koncertet a legendás ’80-as évekbeli budapesti szórakozóhely nevét viselő Kati Bár jazz-formáció.
Jazz/World ajánló

Csík Jánossal köszöntik a nyarat Újpalotán

A XV. kerületi Boldog Salkaházi Sára templom udvara ad otthont június 21. és 25. között az Újpalotai Nyári Játékoknak, amelynek programjai ingyenesen látogathatók.
Jazz/World hír

Gitárpengetéstől lesz hangos Balatonfüred

Immár 16. alkalommal rendezik meg Magyarország egyik legjelentősebb gitárfesztiválját, a Balatonfüredi Nemzetközi Gitárfesztivált, amely a több hónapnyi bezártság után friss zenei élményeket szeretne nyújtani a városba látogatóknak.
Jazz/World gyász

Elhunyt Winand Gábor zenész

Hosszan tartó betegség után, 57 éves korában elhunyt Winand Gábor fuvolán és zongorán is kiválóan játszó zenész, énekes, tanár és zeneszerző – tudatta Budapest Jazz Club.
Jazz/World ajánló

Különleges hangzásvilággal szól a jazz a Rieger Rhodes Quartet első albumán

A Rieger Rhodes Quartet (RRQ) Long-lost Brothers című debütáló anyaga a patinás svájci jazz kiadó, a UNIT Records gondozásában jelenik meg. A júniusi magyar megjelenés megelőzi a nemzetközi kiadást, amely szeptember elejére van kitűzve. Ekkor lesz elérhető a nyolc saját kompozíciót tartalmazó CD teljes anyaga a nagyobb zeneletöltő portálokon is.