Jazz/World

„Itt nem fér bele, ha valaki a csomagtartóban tárolja a hangszerét”

2020.12.31. 13:50
Ajánlom
A Modern Art Orchestra zongoristája és a MAO műhely zeneszerző- és hangszerelőalakulatának tagja, aki a jazz-zene legnagyobb hazai és külföldi alakjaival színpadra lépett már. 2019-ben jelent meg “Beat in Space” című szerzői albuma a MAO előadásában, a Magyar Jazz idei szerkesztői szavazásán pedig három kategóriában is elismerésben részesült. A jazz big band idei utolsó Legendás Albumok online előadásán is láthatja a közönség. Cseke Gáborral beszélgetünk. (X)

Hogyan kerültél be a Modern Art Orchestrába?

A MAO vezetőjének, Fekete Kovács Kornélnak a meghívására kerültem a zenekarba.

Hogy érzed magad itt? Miben különleges számodra ez a zenekar?

A BMC nagytermében minden hónapban egy új anyagot mutatunk be, ezek szerzői koncertek. Nemcsak kiváló zenészek, hanem kiváló zeneszerzők is ülnek a zenekarban. Az Opus Jazz Clubban a Legendás Albumok sorozat keretein belül pedig a MAO tagjaiból alakult kisebb formációval játszunk havonta egyszer. Ez azt jelenti, hogy évente 18 egész estés anyagra kell felkészülnöm, ami nem kevés. Emiatt rengeteg új zenével találkozom és ez állandó gyakorlást, felkészültséget, nyitottságot és éberséget igényel. A koncertekre való preparáció remek alkalom a gyakorlásra és a fejlődésre.

Nagyon jó a MAO-ban, hogy nem fárad el, egyfolytában az új dolgok felé nyit és ezt alázattal teszi, magas zenei színvonalon. Itt nem fér bele, ha valaki a csomagtartóban tárolja a hangszerét.

GKOT0180-134324.jpg

Cseke Gábor (Fotó/Forrás: Modern Art Orchestra)

Mi a véleményed a klasszikus zenei képzés jazz-ben játszott szerepéről, s te magad mennyire használod a klasszikus zenét kompozícióidban?

Nagyon fontosnak tartom és két részre bontanám az első kérdést. Egyfelől a hangszert meg kell tudni szólaltatni, ne egy leküzdendő akadály legyen. Ha a hangképzéssel, billentéssel, technikával vagyok elfoglalva, akkor ez a gondolkodásomtól és a kreativitásomtól fog elvenni figyelmet és energiát.

Persze a gyerekek is improvizálnak egyszerű eszközökkel, de most én arra gondolok, amikor három-négy, vagy több zenész együtt játszik. Ott a teljes figyelem a zenére kell, hogy irányuljon, az interakciókra, a jelenlétre. A hangszerem lehetőségeit meg kell ismernem és ebben nagyon sokat segít a klasszikus zenei képzés, aminek több száz éves hagyománya van.

Másfelől a megismert klasszikus darabokon keresztül meg lehet tanulni a zeneelmélet alapvető fogalmait, rendszereit, formáit. Az eljátszott darabok mintát hagynak a fülemben, ösztönösen ezeket fogom keresni, illetve ezeket fogom jónak hallani komponálás közben. Ez egy európai zenei szocializáció. Persze ezeket az ösztönös dolgokat tudatosítani kell, meg kell magyarázni és megérteni, kíváncsinak lenni. No persze, ha valaki muzikális és eleve tudja ezeket használni, az sem hátrány.

Hogy mennyire használom a klasszikus zenét a kompozícióimban? Igen is, meg nem is. Rengeteg minta van a fülemben, a fejemben. Olyan is, amiről még csak nem is tudok. A sokféle zene, amit hallgatok, jól megférnek a fejemben, összekeverednek és újak születnek.

2019-es, “Beat in Space” című szerzői lemezed anyaga elegáns megszólalású, érzékenyen meghangszerelt felvételekből áll, s a kompozícióid is igen szuggesztív címeket kaptak. Mi volt a kiindulási pontja ennek az albumnak? Milyen volt az alkotói folyamat?

Köszönöm. A kiindulási pontja nagyon egyszerű. Már több kollégámnak volt szerzői estje a zenekarból és Kornél megkérdezte, hogy én nem akarok-e hangszerelni. Egy ilyen felkérésre csak igent lehet mondani és örömmel vállaltam.

A dalokat már korábban megírtam és azokat választottam ki, amikben hallottam lehetőséget arra, hogy nagyzenekarral megszólaljanak. Sokat írtam és sokat töröltem. Elég kritikus vagyok magammal szemben. Nagyon egyszerű a módszerem, másnap meghallgatom, amit írtam, és ha nem tetszik, már ki is törlöm. Általában hallom, hogy mit szeretnék leírni és sokszor rátalál a kezem a megfelelő harmóniára, de ez persze nincs mindig így. Van olyan, hogy hallom, de nem tudom elsőre eljátszani.

Ki volt rád a legnagyobb hatással azok közül a zenészek közül, akikkel színpadra léptél? Jelenleg mely muzsikusokat követed figyelemmel?

Olyan nincs, aki a legnagyobb hatással lett volna rám. Sokan voltak, akik jelenlétükkel, emberségükkel, hozzáállásukkal, szakmai tudásukkal, szerénységükkel hatottak és hatnak rám. Sokszor nagyon tanulságos találkozások ezek. A napokban Fred Hersch, Bill Evans, Brad Mehldau, Sviatoslav Richter, Maurizio Pollini és Evgeny Kissin felvételeit hallgattam.

_96I6286-134328.jpg

Cseke Gábor (Fotó/Forrás: Modern Art Orchestra)

A pandémia mindenki számára hatalmas megpróbáltatás. Te hogy látod ezt a szakmád lencséjén keresztül?

Egyfelől van egy anyagi bizonytalanság, ami mentálisan fárasztó. Én nem másodállásban vagyok zenész, és nem tudok változtatni az életemen egyik pillanatról a másikra.

Másfelől nagyon hiányzik az a fajta koncentráltság, jelenlét, összekapcsolódás  a kollégáimmal, amit csak színpadon, egy koncert alatt tudok megélni. A közös zenélés öröme. Az a fajta izgalom, amit egy koncert előtt érzek. Ezt nem lehet reprodukálni, mással pótolni.

Mi a véleményed a zenészek társadalomban elfoglalt helyzetéről?

Ez egy érdekes kérdés. Ami a napokban eszembe jutott, hogy vannak elsődleges igényei az embereknek és vannak még egyéb igényei is. Ez lehet egy színházi előadás, klasszikus koncert, jazz koncert. Most ezek a tevékenységek kicsit hátrább kerültek, teljesen érthető okok miatt. Változtak a prioritások, ez természetes. Amikor nincs pénz a számla befizetésére, akkor az emberek nem járnak koncertekre.

Az, hogy a társadalom hogyan ítél meg engem, mint jazz zenészt, hol van a helyem, nem tudom, de ez egyáltalán nem érdekes. Nincs jelentősége, mert a döntéseim nem egy társadalmi elvárás mentén születnek. Szeretem, hogy a zene az életem része. És ennyi.

 

Támogatott tartalom.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

„Találkozunk majd az út végén” – John Travolta búcsúja Olivia Newton-Johntól

Megható üzenettel búcsúzott kollégájától és barátjától, az augusztus 8-án, 73 éves korában elhunyt Olivia Newton-Johntól John Travolta.
Könyv

Vámos Miklós: Aki újra életre keltette a latin-amerikai irodalmat

Vámos Miklós állandó rovatában ezúttal a kolumbiai Juan Gabriel Vásquez műveit ajánlja. Gondolatait a Dalok a tűzhöz című elbeszéléskötet szerkesztője, Császár László kommentálja.
Vizuál

Parkinson-kórral diagnosztizálták Lars von Triert

Hosszú ideje sejteni lehetett, hogy a legismertebb dán filmrendező, Lars von Trier egészségével nincs minden rendben. A művész produkciós cége most közleményben jelezte, súlyos betegségtől szenved a 66 éves alkotó, akinek kultikus tévésorozatának folytatása Velencében debütál hamarosan.
Zenés színház

Jégkristály nyár közepén

Gálakoncerten lépett a közönség elé a 2013-as Operalia-győzelme óta nemzetközi hírnévnek örvendő szoprán, Aida Garifullina. Az énekesnő augusztus 2-án a Margitszigeti Színházban tartott koncertjén népszerű áriákat és kevésbé ismert darabokat is megszólaltatott.
Klasszikus

Mozarttal járja körül a Balatont a Concerto Budapest

A Jupiter szimfónia, a Varázsfuvola-nyitány, a Kis éji zene, a Serenata notturna, a klarinétverseny, az Üvegharmonika-kvintett, a D-dúr és az F-dúr divertimento is megszólal azokon a hangversenyeken, amelyeket a Concerto Budapest rendez augusztus 11-14. között, nyolc balatoni helyszínen.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Cseh Tamás-emléknapot szerveznek Bakonybélen

Soha nem hallott dalok is elhangzanak augusztus 13-án Bakonybélen, az Énekmondók emlékezete című rendezvényen, amelyet Cseh Tamás zenész-énekes tiszteletére rendeznek meg. 
Jazz/World ajánló

Egy napig ismét a manouche jazzé lesz a főszerep

Francia, német, szerb sztárelőadók és magyar zenészek lépnek fel a második alkalommal megrendezett Django Feszt Budapesten. A Kobuci Kertbe augusztus 14-én várják a manouche jazz műfaj kedvelőit.
Jazz/World ajánló

Idén már hat városban csendülnek fel az MVM ZENERGIA dallamai

Egyedülálló élmény, zenei sokszínűség, Rúzsa Magdi, Balázs János, a Concerto Budapest és Keller András várja a hetedik MVM ZENERGIA koncert közönségét 2022. augusztus 27-én. Az Erkel Színház élőzenés, fényfestéssel kísért koncertje mellett öt vidéki helyszínen és online is csatlakozhatnak a jótékonysági esthez az érdeklődők.
Jazz/World ajánló

Az angyalföldi nyomornegyedből Párizsig jutott a világhírű magyar zongoraművész

Három részből álló Cziffra100 programsorozat várja a közönséget augusztus 3-án Szentendrén. A Városházán megnyílik az Árnyékból a fénybe című tablókiállítás Cziffra György életéről és munkásságáról, ugyanitt este a Hot Jazz Band lép színpadra, a P'Art moziban pedig a zongoraművészről szóló Virtuóz című dokumentumfilmet láthatja a közönség.
Jazz/World klippremier

Csodaszép klipet készített az Ephemere egy kápolnásnyéki mozdonyban

Az Ephemere két vezéregyéniségének, Caussanel Izabellának és Orbay Lillának új szerzeménye, a Te is tudod Szőcs Kálmán versére íródott. A Novák Péter által rendezett klipben megjelenik az utazás, a melankólia és a dőzsölés kontrasztja, a gyermeki naivitás és a tiltott szerelmek is. VIDEÓ