Jazz/World

Jack DeJohnette 70

2012.08.08. 18:55
Ajánlom
A Grammy-díjas jazzdob-legenda 1942. augusztus 9-én született Chicagóban.

A kis Jack négyéves korában kezdett zongorázni, és csak tíz évvel később fordult az ütőhangszerek felé. Sokáig zongoratanulmányaival párhuzamosan dobolt, és mindkét hangszerén keresett zenész volt a chicagói zenei életben - a jazz mellett olyan műfajokban is, mint az R&B, hard bop, és több, szabad illetve kísérleti zenét játszó együttesnek is tagja volt.

1966 óta - ekkor költözött New Yorkba - a legnagyobbakkal játszik együtt: John Coltrane, Charles Lloyd, Miles Davis, Ornette Coleman, Sonny Rollins,Thelonious Monk, John Abercrombie, Bill Evans, Stan Getz, Chet Baker, George Benson, John McLaughin, Chick Corea Ron Carter, Lee Morgan, Charles Lloyd, Herbie Hancock, Dave Holland, Bobby McFerrin, Wayne Shorter és mások mellett dobolt.

A '70-es évektől kezdve több saját együttest is vezetett, köztük volt a Compost, a Directions, a New Directions, a Gateway és a Special Edition. 1968-an rögzítette első, The DeJohnette Complex című szerzői lemezét, későbbi jelentős lemezei többségében az ECM kiadónál jelentek meg. A '80-as évektől Keith Jarrett triójában játszik, ahol a ritmusszekciót Gary Peacock bőgőssel alkotják.

Első Grammy-jelölését 2006-os Saudades című, Tony Willimas-emléklemezéért kapta, a díjat végül csak 2009-ben vihette haza, Peace Time című, Best New Age Album-kategóriában jelölt korongjáért. Ez is jelzi, hogy a zeneszerzőként is tevékeny muzsikus a legkülönfélébb stílusokban és műfajokban mozog otthonosan. A bostoni Berklee College of Music tiszteletbeli doktora, többször nyert a DownBeat és a JazzTimes szakmai- és közönségszavazásain, és 2012-ben a jazz amerikai mesterei (NEA Jazz Masters) közé is beválasztották.

Jack DeJohnette több szállal kapcsolódik Magyarországhoz: 2002-ben és 2003-ban is jazz tehetségkutató verseny díszelnökeként járt Budapesten, de készített lemezt is a magyar fővárosban, méghozzá  John Patitucci oldalán. A Szakcsi Generation című korongon a szupersztár ritmusszekció négy magyar zongoristát: Szakcsi Lakatos Bélát, Szakcsi Lakatos Róbertet, ifj. Szakcsi Lakatos Bélát és Oláh Kálmánt kíséri - utóbbi partnereként pedig 2008-ban is járt a Müpában, közös lemezük bemutatóján. Akkor így nyilatkozott a műfajokon átívelő életútjáról: "Nincs más 'titkom', csak a zenei közeg, amelyben felnőttem. Mindig úgy közelítettem a zenéhez, mint egyfajta egységes nyelvhez, amelyet nem lehet kategóriákra, stílusokra osztani. Nincs más felosztási mód, mint a jó és a kevésbé jó zenék halmaza. Számomra minden zene világzene..."

 

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Színes, szélesvásznú életműdíjak a magyar film ünnepén

Megszámlálhatatlan filmben és televíziós alkotásban játszottak az 5. Magyar Filmhét életműdíjasai: Andorai Péter, Bánsági Ildikó, Bodrogi Gyula, Koncz Gábor és Venczel Vera. A díjátadóval megkezdődött a filmhét, hét kategóriában összesen 203 filmet vetítenek a Corvin moziban.
Színház

Udvaros Dorottya: „Mintha az élet direkt adná nekem ezeket a szerepeket”

Világhírű román rendező, Silviu Purcărete állította színpadra a Nemzeti Színházban Csehov utolsó, összegző főművét, a Meggyeskertet. A román és az orosz színházi iskoláról, Csehovról és a tavaszról is beszélt a női főszerepet alakító Udvaros Dorottya.
Klasszikus

Megújul a Virtuózok, május elejétől már nézheti a tévében

Idén kamaraegyüttesek versenyeznek a Virtuózok 5. évadában, május 3-án lesz a széria első adása. Mutatjuk, kik versenyeznek!
Klasszikus

A Kodály-módszer hírnöke: Szőnyi Erzsébet 95 éves

A kilencvenöt éves Szőnyi Erzsébet rengeteget tett a Kodály-módszer megőrzéséért, de saját jogán is kiváló zeneszerző. Születésnapján köszöntjük.
Jazz/World

Mary Lou Williams, aki az ujjaival imádkozott zongorázás közben

A női zenészekről szóló sorozatunkból nem hiányozhat Mary Lou Williams, aki nemcsak azért izgalmas, mert elsőként szerzett érvényt magának női zeneszerzőként és zongoristaként, de azért is, mert beemelte zenéjébe azt a spirituális töltetet, ami a szakrális jazz anyjává avatta őt.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Budapesten játszik a (női) jazzbőgősők egyik legjobbika

Linda May Han Oh már unja, ha arról kérdezik, milyen érzés nőként egy erősen férfias szerepben, jazzbőgősként és basszusgitárosként létezni. Csak teszi a dolgát szívből, az emberek pedig nem győznek ámuldozni.
Jazz/World interjú

Salamon Soma: „A népzene vibráló energiája átjön a színpadon is"

Salamon Soma nemrég az USA egyik legnagyobb presztízsű zeneoktatási intézményében, a Berklee College of Music-on szemléltette a magyar népzenekutatás módszereit Hodorog András moldvai furulyással. Erről az útról is kérdeztük a Népzene Tanszék oktatóját, aki zenészként is praktizál.
Jazz/World magazin

Mary Lou Williams, aki az ujjaival imádkozott zongorázás közben

A női zenészekről szóló sorozatunkból nem hiányozhat Mary Lou Williams, aki nemcsak azért izgalmas, mert elsőként szerzett érvényt magának női zeneszerzőként és zongoristaként, de azért is, mert beemelte zenéjébe azt a spirituális töltetet, ami a szakrális jazz anyjává avatta őt.
Jazz/World ZSIMÜ 2019

Szabad Hangok - Dés László Free Sounds Quartet

Dés László és zenekara csak hangszeres tudásukra, a fülükre és érzékenységükre hagyatkozva, minden előzetes próba, egyeztetés nélkül játszanak, a teljes szabadság örömével május 27-én az Óbudai Társaskörben.
Jazz/World ZSIMÜ 2019

Alinda Chagallról és tüdőkapacitásáról is kérdezte Horgas Esztert

Folytatódik a heti rendszerességgel jelentkező portréinterjú széria, melyben Veiszer Alinda kérdezi a Zsidó Művészeti Napok művészeit. Horgas Eszter fuvolaművésszel arra is kitértek, mennyire kemény fizikai munkát jelent a fuvola, és hogy jönnek ehhez a gumimatracok.