Jazz/World

James Blood Ulmer

2006.03.23. 00:00
Ajánlom
Zenészi pályafutásom kezdetén gyakran felmerült bennem a kérdés: tud-e igazán jó bluest játszani a fehér ember? Számos példa van az „igen”-re és az ellenkezőjére is, bár azt hiszem inkább az ellenkezőjére.

Azonban még a jól sikerült „fehér” felvételek többsége is nélkülözi azt a megfoghatatlan tényezőt, amit a feketék teljesen ösztönösen éreznek és játszanak. Sokat lehet tőlük tanulni, főleg ha olyan tehetséges muzsikusok az oktatók, mint James Blood Ulmer zenekarának tagjai, akiket március 13-án hallgathatott meg a budapesti közönség.

Gyakran elfelejtjük mi, európaiak, hogy a zenét nem csak intellektuális vibrátornak lehet használni. Van egy sokkal egyszerűbb, és azt kell, hogy mondjam, sokkal kellemesebb módja a „használatának”, csak sajnos sokan közülünk ezt már elfelejtették: egyszerűen csak élvezni kell.

Sajnos én is gyakran a túlzottan agyalós zenehallgatók táborát szaporítom, ezzel rengeteg szellemi fáradalmat és lelki fásultságot okozok magamnak, de ez legyen az én bajom. Mikor azonban észrevettem, hogy a James Blood Ulmer zenekarának egyszerű, őszinte blues-ja hallatán is azon töprengek, hogy miféle cseles utalást, asszociációt bujtathattak el a furfangos zenészek pofon egyszerű számaikban, kénytelen voltam nevetni magamon: pont olyan vicces intellektüell lettem az évek során, mint akiken óriásikat hahotáztam fiatalabb koromban. Nem hittem el, de ezen a koncerten nem volt semmi csel, semmi utalás, semmi asszociáció, csak egyszerűen élvezetes zene.

Köszönöm James Blood Ulmer-nek (gitár, ének), Vernon Reid-nek (gitár), Charles Burnham-nek (elektronikus hegedű), Mark Petersonnak (basszus gitár), Aubrey Dayle-nek (dob), David Barnesnek (szájharmonika) és végül, hogy egyúttal a bevezetőmben feltett kérdésemre is válaszoljak, a FEHÉR Rick Steffnek(zongora, Wurlitzer, Hammond B-3, Accordion), hogy segítettek kilábalni a zenei okoskodás mocsarából és végre, hosszú idő óta először újra élvezhettem a zenét minden „hátsó szándék” nélkül.

Rick Steff tagsága a zenekarban annál is inkább óriási dolog, mert Ulmer korábban nem igazán csípte a fehér zenészeket, akik a feketék vizeire merészkedtek, de talán azóta már meglágyult a szíve, vagy egyszerűen csak kivételt tett. Inkább az előbbi a valószínű, mert néhány évvel ezelőtt a hazai Media Wave fesztiválon is két fehér kollégával bazsevált, úgyhogy előítélete talán fiatalkorával együtt, már régen tovaszállt.

A koncerten főként a gitáros 2003-ban megjelent Memphis Blood című albumának anyaga hangzott el. A lemez egy egyszerű blues lemez, a jól bevált frázisokkal, sémákkal, zseniális zenészi teljesítményekkel, átitatva a műfajra jellemző flegma, dögös életérzéssel. Érdemes szólni a dobos Dayle-ről, akinek az időkezelésére egyszerűen nincs szó, de mégis: Blues. Így kell játszani. Általában a blues-dobosok főleg a tempó mögé játszanak, ellenben Dayle nem egyszer épp az ellenkezőjét tette, sőt talán időnként még kissé sietett is. És mégis a legjobb blues dobolás volt, amit életemben hallottam. Játéka ledöntött minden klisét, amit erről a műfajról gondoltam és tudtam. Rádöbbentet: semmit sem tudok.

Tartogatott még meglepetést a koncert. Észre kellett, hogy vegyem: Ulmer gitárjátékában talán egy tiszta hangot sem lehet felfedezni, de szokványos dallamot se nagyon. Ezzel a produkcióval egy zeneiskolából úgy vágnák ki, mint a huzat. Bár feltételezem, ha akarna, azért tudna „szépen” is játszani, de könyörögve kérem, hogy ne tegye. Nagyon jó volt hallgatni koszos, recsegő csattogó gitározását manapság, amikor rengetegen törekednek tökéletes tisztaságra. Ő nem, és nagyon jól teszi. Pat Metheny-ből, John Scoefield-ból és Russel Malone-ból elég egy.

Ha mégis valami elemző utalásra törekednék, mindenképpen megemlíteném, hogy bár a bluestól nem idegen a kollektív improvizáció, de talán nem olyan nagymértékben, mint, ahogy az ezen az estén hallható volt. Talán Ulmer fiatal kori, Ornette Coleman zenekaránál tett látogatásának és az ott megtanult, harmolodic (Coleman által kifejlesztett improvizációs rendszer, mely a közös, folyamatos improvizáción alapszik) rendszernek nyomán szerethette meg a közös improvizációk légkörét, amiket jelenlegi zenekarában is előszeretettel használ, de amelyek nem hasonlítható az archaikus jazz kollektív „rázásaihoz”. Improvizáció helyett inkább közös építkezésről beszélhetnénk. A zene folyamatos pulzálásához mindenki egy kicsit hozzátesz a magáéból, így egy idő után a feldagadó kenyérhez hasonlóan duzzadó zenei erők hatalmas energiabázist hoznak létre, amelynek kisülésekor még a legmerevebb hallgató is kiugrik a székéből. Én sem nagyon tudtam megállni, hogy ne kezdjek ugrálni örömömben.

Ha már Mozart évünk van, egy kis megjegyzés: Talán az osztrák zseni is jobban örülne, ha némely művei kapcsán a többé/kevésbé hasznos elemzések mellett, szakítanánk némi időt az ugrándozásra is.

2006. március 13. 19:30. Művészetek Palotája - Nemzeti Hangversenyterem. "Memphis Blood” - James Blood Ulmer featuring Vernon Reid (USA). Km.: James Blood Ulmer (gitár, ének), Vernon Reid (gitár), Charles Burnham (hegedű, mandolin), Mark Peterson (basszusgitár), Aubrey Dayle (dob), Rick Steff (zongora, harmonika), David Barnes (szájharmonika)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Tíz premierrel vág neki az új évadnak a húszéves Örkény Színház

A 2024/25-ös évadban összesen hét kortárs adaptációt mutat be a fővárosi teátrum, mások mellett Tompa Andrea és Parti Nagy Lajos szövegéből. A társulat nagyszabású arénakoncerttel ünnepli jubileumát jövő tavasszal.
Klasszikus

Elizaveta Kulagina nyerte a Fidelio különdíját a 6. Marton Éva Nemzetközi Énekversenyen

A huszonhat éves orosz szoprán a döntőben Offenbach és Sztravinszkij áriáit adta elő. A különdíjakat a szeptember 8-i, operaházi gálán adták át a versenyzőknek.
Vizuál

Pedro Almodóvar nyerte a fődíjat a Velencei Filmfesztiválon

A Spanyol rendező legújabb filmjében az eutanázia és a klímaváltozás kérdéseivel is foglalkozik. A művész köszönőbeszédében arról is beszélt, hiszi, hogy minden ember alapvető joga méltósággal búcsúzni a világtól.
Könyv

Ebből a tíz könyvből kerül ki az idei Margó-díjas

Tizedik alkalommal adják át idén a Margó Irodalmi Fesztiválon a legjobb első prózakötetnek járó Margó-díjat, amelynek célja a kortárs irodalom és az olvasás népszerűsítése, valamint hogy ráirányítsa a figyelmet a pályakezdőkre.
Klasszikus

Egyedülálló művészeti élményt hozott idén is az MVM ZENERGIA gálakoncert

Az MVM kilencedik alkalommal hívta életre az MVM ZENERGIA összművészeti koncertjét, ahol a klasszikus és könnyűzene mellett helyet kapott a vizuális élmény, valamint az irodalom.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Jeff Berlin és Dennis Chambers a Budapest Jazz Clubban

Szeptember 11-én dupla fellépésen élvezhetjük a Jeff Berlin Trio és Dennis Chambers játékát. A 19.00 és 21.00 órakor kezdődó koncertek felejthetetlen zenei élményt garantálnak nemcsak a jazzműfaj, de a sodró erejű hangzás és a virtuóz zenei teljesítmény kedvelőinek egyaránt.
Jazz/World hír

Rangos nemzetközi díjat nyert az Opus Jazz Club

A műfaj nemzetközi szereplőit tömörítő Europe Jazz Network zsűrijének indoklása szerint a BMC stílusok széles skáláját átfogó programot állít össze, amellyel egyértelműen állást foglal a zene mint kreatív művészeti ág mellett.
Jazz/World ajánló

„Szárnyaddal és torkod élivel” – Budai Ilona emlékkiállítás és -koncert az Ars Sacra Fesztiválon

Időszaki kiállítással és koncerttel emlékeznek Budai Ilona Kossuth-díjas, Nemzet Művésze címmel kitüntetett népdalénekesre szeptember 15-én 18 órától a XV. Kerületi Helytörténeti Gyűjteményben.
Jazz/World ajánló

Kihagyhatatlan nyárzáró élményt ígér a Budapest Bár a Margitszigeten

Felhőtlen szórakozás, szerelem, öröm és örömzene két órában a Budapest Bárral szeptember 3-án a Margitszigeten, ahol az énekesek között többek között Behumi Dórival, Németh Jucival, Frenkkel, Lovasi Andrással, Mező Misivel, Tóth Verával és Szűcs Krisztiánnal is találkozhatunk.
Jazz/World ajánló

Szakcsi Rádió Jazz Fesztivál a nyár utolsó hétvégéjén a Balatonnál

Háromnapos jazzfesztivált rendez a műfaj hazai képviselőinek részvételével Salföldön a Szakcsi Rádió. A közmédia április végétől hallható online jazzrádiójának élő zenei eseményére, a Szakcsi Rádió Jazz Fesztiválra augusztus utolsó hétvégéjén várják az érdeklődőket.