Jazz/World

Japán-magyar jazzhatáron I.

2012.12.17. 12:35
Ajánlom
Lesz még magyar-japán határ, legalábbis a jazzben - írja ZIPERNOVSZKY KORNÉL. Most jelent ott meg Lakatos Róbert Robitology-ja, Karosi Julinak pedig rögtön két lemeze licenckiadásban. Szőke Nikoletta ötödik "japán” lemezét vette fel a héten egy pesti stúdióban. A Take7 ezúttal kétrészes cikkben világítja meg a magyar jazzexport hátterét.

Az utóbbi pár évben több magyar jazzlemez jelent meg a szigetországban, mint bármelyik másik országban, az "óhazát" leszámítva. Sőt, azt is meg merem kockáztatni, hogy valószínűleg több magyar jazz CD látott Japánban napvilágot, mint együttvéve bárhol máshol külföldön. Az Atelier Sawano Szakcsi Lakatos Róbert és Szőke Nikoletta, a Nature Bliss Harcsa Veronika, a Whereabouts Records Karosi Júlia, a Kozma Orsi Quartet és a Bin Jip lemezeit adja ki. Úgy számolom, hogy 2004 óta 19 sorlemez került a japán piacra magyar előadótól ottani első kiadásban vagy újracsomagolva.

A rekorder mindenképpen (Szakcsi) Lakatos Róbert, Szakcsi fiatalabb fia, akinek a napokban jelent meg zenekarvezetőként a hatodik albuma (Robert Lakatos Trio: Robithology, Atelier Sawano AS127). Ha ehhez hozzávesszük korábbi szóló zongora albumát (Marmosets 2008), és azt a négy lemezt, amelyen Szőke Nikoletta kvartettjében hallható, akkor rögtön 11 CD-nél tartunk, de már keverik a 12-iket. Egyébként Róbert triójának lemezein többször is közreműködik Bolla Gábor szaxofonos, akiről ebben a rovatban már volt szó, ugyanis a nagy presztízsű német lemezcég, az ACT adta ki bemutatkozó albumát. A német kritikák többször is kitértek arra, hogy Bolla és Lakatos Róbert partnerségére van felfűzve a lemez tartalmának nagy része.

De maradjunk Japánban, amelyet évtizedeken kereszül úgy emlegettek, mint az USA utáni második legnagyobb jazzpiacot, mind a koncertjegyek, mind a lemezek eladása terén. Globális szempontból nézve a 2010-es (a Japán Lemezakadémia évkönyvében idézett) adatok szerint pedig a világon eladott összes zene (lemez és letöltés, nem csak jazz) közül az USA 24,5%-al, Japán 22.8%-al részesedett, a harmadik legnagyobb nemzeti piac, a német ennek kevesebb mint a fele, 10,5%. A 127 milliós nemzet ízlésbeli és zenei nyitottságához pedig elég az az adat, hogy ebben a időben több mint minden negyedik eladott hanghordozó külföldi volt. De a CD-piac hanyatlása Japánt is elérte, 2010-ben zárt be a leghíresebb tokiói lemezbolt, az HMV, és a cunami-katasztrófa és kövtkezményeinek sokkját sem heverte ki még a lakosság, sem a gazdaság.

A fiatalok egy jelentős részének nincs már CD-játszója, szinte csak mobiltelefonra hívnak le zenét (87%), számítógépét erre csak bő 10%-uk használja a 2011-es évköny szerint. A kis magyar csoda egyik nyitja az lehet, hogy a japán zenehallgatók jellemzően nem adnak az előadó származására, hazájára, bőrszínére, sem nyelvére. A 25 feletti generáció pedig különböző rétegzenékre vevő, így a jazzre is, és a 30 és 55 közöttiek többet költenek zenére, mint valaha.

De hogy jut el odáig például a kis, független kiadó, a Whereabouts Records vezetője, Kazuhiro Takeuchi, hogy licenckiadásban bevállalja a nagyon fiatal Karosi Júlia első CD-jét, sőt, még a tetejébe egy kislemezt is tőle ugyanakkor? Ezt a kérdést neki magának tettem fel, és emailben kaptam rá kimerítő választ. A producer a magyar jazzből korábban csak Szabó Gábort ismerte, Bartókot és Lisztet a klasszikusokból, és elment személyesen a csodahegedűs Roby Lakatos koncertjeire, ami nagyon tetszett neki. De azért mind közül Bartókot tartja leginkább "döbbenetes"-nek.  Van tudomása arról is, hogy importőrök és üzletek hoznak be magyar lemezeket, jazzt is, de az csak import. Arra eddig nem sok példát látott, amit ő csinál, hogy saját lemezmárkáján újra kiadja a magyar lemezeket. Az egyik ilyen ritka kivétel éppen az a "barátja", aki a Nature Bliss vezetőjeként Harcsa Veronika lemezeit vette át, csakhogy ők azért sok országból hoznak be zenei anyagokat.

Karosi Júliát úgy ismerte meg, hogy az énekesnő küldött neki felvételeket és információkat magáról, de elsőre elutasította a jelentkezését. Utána viszont megkapta első, később megjelent CD-jének anyagát, és azt nagyon magas színvonalúnak tartotta, nagy ugrásnak az előző demóhoz képest. A hangminőséget is kiválónak találta, és imponált neki, hogy Júlia az első elutasítás ellenére is ilyen kitartóan próbálkozott.

Takeuchi egyelőre még nem kötött Karosival exkluzív szerződést, ahhoz előbb meg kell lássa a december 12-én piacra dobott kettős megjelenés fogadtatását. Annyira nagyon vérmes reményei azért nem lehetnek, mert, ezt ő is megerősítette, a CD-eladások az utóbbi években Japánban is erősen visszaestek. Takeuchi úrnak úgy tűnik, hogy a fiatalok leszoktak a CD-vásárlásról. De szokatlan nyíltsággal felfedte lapjait levelében, és azt válaszolta tolakodó kérdésemre, hogy kezdő magyar jazzmuzsikusról lévén szó, lemezenként ötszáz eladással már meg kellene legyen elégedve.

A magyar jazz ifjabb generációjának japán kapcsolata egy teljesen európai történettel kezdődött. Lakatos Róbert, mint éppen egy japánba kerülő lemezfelvétel szünetében telefonon elmondta nekem, még a baseli Zeneművészeti Főiskola hallgatója volt, ahol egyébként előbb klasszikus, majd jazz szakon tanult, amikor készített egy felvételt a zürichi rádióban. A félórás anyagot, amelyet Fabian Gisler bőgős és Dominic Egli dobos, két, csak helyi szinten ismert svájci zenész társaságában rögzített, egy sváci rádiós mutatta meg Klaus Weiss-nak, egy német producernek, aki akkor már az Atelier Sawanónak dolgozott. A japán cég Weiss rábeszélésére úgy döntött, hogy még egy félórát rendel a triótól, hogy kikerekítsék az anyagot, és kiadják lemezen.

Klaus Weiss szerepe Róbert után Szőke Nikoletta szerződtetésében is döntő volt. Rendszeresen szállított európai jazzprodukciókat a kis japán cégnek. Egyébként dobosként és zenekarvezetőként ő a német jazztörténet jelentős alkotója, és nem csak Lakatos Róbert, hanem Nikoletta lemezén is hallható játéka. Lakatos a rengeteg CD-megjelenésen túl büszke lehet összesen három japán turnéjára is, kétszer saját együttesével, egyszer még Weiss-szal, utoljára pedig a Szőke-kvartett tagjaként. Weiss hirtelen és váratlanul halt meg 2009-ben. Ezután akár meg is szakadhatott volna a szépen induló kapcsolat a japán céggel, de szerencsére nem így történt.

Folytatása következik!

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Költözni kényszerül a Rádiózenekar

A Pázmány Péter Katolikus Egyetemhez kerül a Magyar Rádió által használt három épület, a Rádiózenekar viszont még nem szolgál közzétehető információkkal az ügyben. Az biztos, hogy költözniük kell.
Színház

Ők kapták idén a Junior Príma Díjakat a színház- és filmművészet kategóriában

Hat fiatal művész vehette át a Junior Prima Díjat a színház- és filmművészet kategóriában szeptember 22-én, a Haris Parkban. Az elismerést és az azzal járó pénzjutalmat Vida József, a Takarékbank elnök-vezérigazgatója nyújtotta át a 62 jelölt közül kiválasztott fiatal tehetségeknek.
Vizuál

2019 legfantasztikusabb fotói - és a mögöttük álló történetek - Galéria

Nemcsak a felvételeket, hanem a mögöttük meghúzódó problémákat és történeteket is megosztjuk!
Klasszikus

A hang szépsége – A Pannon Filharmonikusok Bécsi barátok című koncertjéről

Szeptember 19-én a pécsi Kodály Központban egy tavaszról elhalasztott hangversenyt hallhatott a közönség: a Pannon Filharmonikusok vendégeként Baráth Emőke adott elő Haydn- és Mozart-áriákból összeállított, súlytalannak nem mondható hangszeres számokkal gazdagított programot. A zenekart Vass András, a zenekar állandó karmestere vezényelte.
Klasszikus

3,5 millió dollárt fizettek a szexuális zaklatás miatt kidobott karmesternek

Miután kirúgta szexuális zaklatás miatt, még 3,5 millió dollárt fizetett a Metropolitan Opera James Levine-nak, írja a New York Times.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

Újabb rangos elismerést gyűjtött be a készülőben lévő Magyar Zene Háza

A világ legjobb zenei célú ingatlanfejlesztéseként díjazták a Liget Budapest projekt keretében épülő Magyar Zene Házát a világ egyik legrangosabb zenei-szakmai találkozójának megmérettetésén, az amerikai Music Cities Awardson.
Jazz/World gyász

Elhunyt Juliette Gréco, akinek Boris Vian, Albert Camus és Jean-Paul Sartre írt dalszöveget

Kilencvenhárom éves korában szerdán meghalt Juliette Gréco, a francia sanzon nagyasszonya, Léo Ferré, Jacques Prévert és Serge Gainsbourg dalainak előadója - közölte családja az AFP francia hírügynökséggel.
Jazz/World hír

Lakatos Mónika kapja a Womex életműdíját

Lakatos Mónika, a Romengo és a Cigány Hangok énekesnője kapja a Womex idei életműdíját a budapesti világzenei expón október 24-én. Az előadó, aki a Muzsikás (2008) után a második magyar díjazott a Womex történetében, fellép a rangos eseményen a Müpában.
Jazz/World ajánló

Könnyűzene a 29. CAFe Budapesten

Élő zene, kísérletezés, világzene és jazz – minikoncertek, lemezbemutatók és popkülönlegességek az ősz legmenőbb fesztiválján.
Jazz/World hír

Íme a járványhelyzet-kompatibilis szórakoztatás: indul a Raktárkoncert-sorozat

Zenei legendák, fesztiválzenekarok és a mulatós zene képviselői is feltűnnek a szeptember 21-től kezdődő sorozatban, amelyet a könnyűzenei ipar támogatására indítottak el.