Jazz/World

Jazz a romtemplomnál – Jegyzetek a Zsámbék Jazz Open 2006 záróestjéről

2006.07.31. 00:00
Ajánlom
A 13. században a premontreiek számára épült, majd a 15. században a pálos rend tulajdonába került zsámbéki templom előtti füves réten évek óta rendeznek nyári jazzfesztivált.

Néhány héten át péntek esténként a magyar jazz legismertebb képviselői, a műfaj legfiatalabb hazai művelői és külföldi szólisták, illetve zenekarok váltogatják egymást a színpadon. Idén július 28-án volt a fesztivál utolsó napja: három együttes kapott szót az „izraeli est”-en.

Egy nyári szabadtéri fesztivál ideális hely a jazzhallgatásra: a nézők legkényelmesebb ruhájukban jelennek meg, elviszik magukkal a gyerekeket, hadd halljanak ők is valami igényesebb zenét, s néhány doboz hideg sört helyeznek biztonságba a székük alatt, mert jazzhallgatás és a szünetben folytatott csevegés közben olyan jó belekortyolni a keserű italba. A zsámbéki fesztiválok többek között oldott hangulatukról ismertek: jó idő esetén a romtemplom tövében állítják fel a színpadot, néhány méterrel odébb pedig a széksorokat. Nem látni biztonsági őröket vagy rohamrendőröket: itt senki sem fél senkitől. Bárki megszólíthatja a muzsikusokat, hogy aláírást kérjen, dedikáltassa a bejáratnál vásárolt CD-t, vagy csak gratuláljon az aznapi teljesítményhez.

A Zsámbék Jazz Open családias rendezvény. Megfelelő széljárás esetén megtelik a levegő a kerítés mellett szabad lángon puhuló, friss sült flekkenek illatával, van, aki kutyát futtat a réten, mások a bukfencező gyerekekkel együtt hancúroznak, vagy megpróbálják kibetűzni a Vörös Hadsereg három itt elesett katonájának cirill betűs sírfeliratát. Néhány méterre pedig ott magasodik a romtemplom, amely nem szigorúan ünnepélyes kontrasztja, „csak” felejthetetlenül szép díszlete az eseménysorozatnak. S ha a péntek esti rendezvényeken nem szólalna meg a jazz a maga sokszínűségében, néha azt hihetnénk, egy majálisra tévedtünk, olyasfajta békebeli eseményre, amelyről az öreg Rezeda Kázmér ábrándozott a Fácán tornácán üldögélve, miközben Piros Flórián és zenekara egy régi valcerrel kedveskedett a kertvendéglő fiatalabb vendégeinek.

Most júliusban „nemzeti estek” színesítették a zsámbéki programot. 7-én amerikai est, 21-én olasz est, a 28-i záró rendezvényen pedig izraeli est volt műsoron. De itt az „est” nem annyit jelent, hogy kizárólag egy bizonyos nemzet szülöttjei mutatkoznak be a közönségnek; sokkal inkább azt jelzi a szó, hogy külföldi művészek játszanak együtt hazai muzsikusokkal. Így volt ez az idei fesztivál utolsó műsornapján is. Először a Darvas Gyula bőgős által vezetett No Limit pozsonyi zenekar lépett színpadra. Darvas 2003-ban harmadik helyezést ért el a budapesti bőgőversenyen, s azóta is koncertezett már Magyarországon. Most dob nélküli kvartettben játszott Kósa Ferenc gitárossal, Jánoska Ferenc zongoristával, valamint a nemrégiben lezajlott Radics Gábor Jazzhegedű Tehetségkutató Versenyen második helyezést elért Jánoska Romannal. A rutinos trió udvariasan a háttérbe húzódott és mértékletesen szólózott, hogy minél többször juthasson szóhoz a csapat fiatal hegedűs szólistája. A 17 éves fiú fejlett melódiaérzékkel játszott standard-eket és saját szerzeményeket, s a zenekar repertoárja teljesen megfelelt egy nyáresti open air fesztivál nyitóprodukciójának. A zsámbéki réten aligha zavarta a nézőket a gitáros erősítőjének kontakthibája, s a familiáris hangulatba a fiatal Jánoska Roman intonálási bizonytalanságai is tökéletesen belefértek. Ami egy stukkózott koncertteremben grimaszokat csalt volna a bennfentesek arcára, itt „része” volt a mulatságnak: Zsámbékra nem az öltönyös zord műítészek mentek zenét hallgatni, hanem azok, akik a meleg estén a műfajból áradó szabadságot akarták élvezni. (Ami nem jelenti azt, hogy a pozsonyiak műsorát záró Epilogue-ra, Jánoska Ferenc szerzeményére ne bólintottak volna a távol maradt szigorú zenekritikusok is.)

A műsorfüzetben írtaktól eltérően ekkor következett az est izraeli fellépője, Eli Degibri tenorszaxofonos Tel Avivból. Degibri idejének csak egy részét tölti Izraelben, hiszen munkáinak legalább a felét New York-i kvartettjével végzi – főleg Amerikában. Magyarországon még kevesen ismerik a nevét, pedig azok közé a fiatal szaxofonosok közé tartozik (Marc Mommaas és Jérome Sabbagh mellett), akik „idegen” létükre bármilyen illusztris amerikai all-star együttesben helyet kaphatnak. Degibri korábban például Herbie Hancock zenekarában szerzett hírnevet. A muzsikus ezúttal izraeli zenekarát hozta el Magyarországra, s aki végighallgatta koncertjüket, tapasztalhatta, hogy ez a társulás sem vallana szégyent a nagy amerikai vagy európai fesztiválokon. A kvartettben Németh Ferenc dobos képviselte hazánkat. Szerepe főleg a kiszolgálás volt, de a ritmikai váltásokban, a visszatérő stílusgyakorlatokban, röviden: a klasszikus örömzenélésben méltó partnere volt a szaxofonos remek ritmusszekciójának. Kezdetben úgy tűnt, az elektromos zongorán játszó Omer Klein és a bőgős Hagai Cohen-Milo zenei kapcsolata távolról a Joseph Zawinul-Miroslav Vitous kettősre emlékeztet a Weather Report korai lemezeiről, később azonban annyi egyéni megoldással éltek, hogy a nagy elődökhöz való hasonlítgatás értelmetlenné vált. Műsorukban Degibri korábbi, illetve nemrégiben kiadott új lemezéről mutattak be néhány szerzeményt.

A fesztivál szervezője, Maloschik Róbert minden évben szolgál egy-két meglepetéssel. Idén a fesztivált záró együttes összetétele jelentette a nem várt fordulatot. Néhány hete jelent meg Kőszegi Imre Drums Poetica című albuma, melyen elsősorban fiatal magyar muzsikusok játszanak a dobos doyen mellett. A zsámbéki koncertre azonban Kőszegi egy szupergrouppal érkezett: a lemezen is szereplő Zsoldos Béla (ütőhangszerek, üstdob, marimba) mellett a Kaliforniából nemrég hazatelepült Víg Tamás játszott vibrafonon, Berkes Balázs bőgőzött és Babos Gyula gitározott. Itt se maradtak el az erősítési problémák: Víg Tamás hangszerét kezdetben alig lehetett hallani, de a nem mindennapi sztárzenekar bőven kárpótolta hallgatóit a műszaki hibákért. A Kőszegi-szerzeményekből álló repertoárt izgalmas élmény volt ebben a különleges formációban hallani, s a dobos zenekarvezetővel együtt reméljük, hogy a kvintettnek lesz módja gondosan begyakorolni az itt elhangzott műsort, hiszen turnét és lemezfelvételt is megérne közös munkájuk.

(2006. július 28. Zsámbék Jazz Open; a No Limit (Pozsony), az Eli Degibri Quartet (Tel Aviv) és a Kőszegi Imre Quintet koncertje)

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Dolhai Attila: „Egészséges versengés van bennünk”

Hagyomány és újítás jegyében rendezik meg hatodik alkalommal a nagy sikerű Palotakoncerteket a budai Vár gyönyörű díszletében. Bemutatjuk a húsz szólistát: elsőként az Operettszínház jól ismert és szeretett bonvivánját, Dolhai Attilát kérdeztük.
Könyv

Depressziós? Olvasson krimit!

Természetesen senkit nem arra buzdítunk, hogy a szakember segítsége vagy esetleg a gyógyszeres kezelés helyett essen neki az Agatha Christie-összesnek, mert mire a végére ér, kutya baj. Annyit azonban kutatások nélkül is állíthatunk, hogy egy jó könyv fel tudja dobni az ember napját.
Klasszikus

Mozart zenéje enyhíti az epilepszia tüneteit

Egy friss kutatás szerint öt perc Mozart-muzsika is hozzájárulhat a betegek jobb közérzetéhez. Mindez azért is fontos, mert nem mindenkinek segítenek a drága gyógyszerek.
Vizuál

Már biztos: mozifilm lesz a Downton Abbey-ből

Hosszú találgatás után most megerősítették, hogy filmváltozat készül az angol sorozatból. A hírek szerint az eredeti szereplőgárda tagjai is visszatérnek.
Vizuál

Így áll most a Liget-projekt – galéria

Töprengett mostanában azon, hogy haladhat a munka a Városligetben és a múzeumokban? Képek és átadási időpontok a cikkben.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

„Próbálok nem dobosként hozzáállni a zenéléshez”

Gyárfás Attila egy sokat gondolkodó ember benyomását kelti, de a zenében pont ennek ellenkezőjére, a lehető legnagyobb ösztönösségre és szabadságra törekszik. Zenekarával nemrég jelentette meg Cloud Factory című albumát, ennek apropóján kérdeztük zenei vízióiról.
Jazz/World blues

A blues nem más, mint életérzés

Ezt vallja a VI. Óbudai Blues Fesztivál egyik amerikai fellépője, Big Daddy Willson. A július 23. és 27. közötti eseménysorozat idén is a műfaj legfontosabb hagyományaival és a legélesebb kortárs jelenével való találkozást ígéri.
Jazz/World lemez

Ezeket a jazzlemezeket hallgasd meg júliusban!

Új – régóta időszerű – sorozatunkban havonta ajánlunk hallgatásra érdemes lemezeket a frissen megjelent magyar és külföldi kiadványok közül. Az első cikk jogán megengedjük magunknak, hogy az előző hónapok terméséből is válogassunk.
Jazz/World marokkó

Igazi riport egy marokkói popfesztiválról

Essauriában, a Gnawa és Világzene Fesztiválon járt szerzőnk, ahonnan egészen ambivalens érzésekkel távozott.
Jazz/World ajánló

Klezmer színesíti a Vajdahunyadvári Fesztivált

A 27. Vajdahunyadvári Nyári Zenei Fesztivál a hagyományos komolyzenei koncertek mellett idén is otthont ad a klezmer muzsikának. Július 16-án a Sabbathsong Klezmer Band koncertjét élvezhetjük, ezt követően pedig „Mozart est” várja a kikapcsolódni vágyókat.