Jazz/World

Jazz és komolyzene mixtúrája: Oláh Kálmán szerzői estje Pécsett

Napjaink egyik legsikeresebb honi jazz zongoristája, a Liszt Ferenc-díjas Oláh Kálmán látogatott március 21-én az öt torony városába, egy szerfelett izgalmas estére invitálva a zenei különlegességeket kedvelő közönséget: saját szerzeményei kerültek terítékre a Pannon Filharmonikus Zenekar és a hazai jazzélet krémjének együttműködésével.

Több mint tíz esztendő telt már el 2001 februárja, Oláh Kálmán Concerto for Jazz Orchestra című művének ősbemutatója óta. A háromtételes alkotás a pianista-komponista első nagyzenekarra írt, grandiózusnak mondható munkája, amelyből az egyes témák minden egyes rekapitulációja során átviláglik Bartók és Sztravinszkij zenéje. Ezúttal a Pannon Filharmonikusok tűzték műsorukra a darab szimfonikus zenekarra és jazz kvintettre írt verzióját a szerző közreműködésével, Balázs Elemér, Barcza Horváth József, Bacsó Kristóf, illetve Dés András játékával kiegészülve. A klasszikus szonátaformát követő remekmű - legnagyobb örömömre - bőven adott lehetőséget a fent nevezett zenészek számára is, hogy megcsillogtathassák fantasztikus improvizációs jártasságukat. Mégis érezhető volt egyfajta - nehezen definiálható - távolság a kvintett és a Kovács László vezényelte társaság között: egymástól némileg izoláltan működtek; egyébként jól, de a zenekar tagjai kissé talán megilletődtek a nagy ötös összeszokott, dinamikus játékán. A teljes feloldódás a szünet utánig váratott magára.

Egészen kiválóra sikerült a 2004-es Contrasts and Parallels című lemezről már ismerős Passacaglia a nagyzenekar és az Oláh-Balázs-Barcza Horváth hármas előadásában. A szerző briliáns megoldásokkal kápráztatta el a nagyérdeműt, de az említett album kapcsán már betekintést nyerhettünk abba, milyen tökéllyel nyúl a barokk korszakban teret hódító variációs témákhoz - sok más mellett például Bach Goldberg-variációihoz is. A nagybőgők lassú és méltóságteljes taktusai vezették be a témát, amelyet aztán a teljes zenekar bontott ki, vissza-visszatérve rá, a trióval teljes harmóniában. Egységes egésszé érett össze a Pannon Filharmonikusok és a három jazzkiválóság játéka a majd' húszperces darabban, amelyet egyébként nem először szólaltattak meg együtt - igaz, a Kodály Központban első alkalommal.

A Hungarian Sketch No.1 címet viselte a soron következő darab, amely egy Jack DeJohnette-tel és Ron McClure-ral felvett, népdalfeldolgozásokból álló sorozat első munkája, s amely a 2006-ban napvilágot látott (valamint a nemzetközi elismertséget és a Thelonious Monk szerzői fődíjat szállító) Always album mellett a 2008-as Images-en is helyet kapott. Utóbbi az Hommage à Bartók alcímet viseli, és a big band-verziót követően most a szimfonikus változatban is örömünket lelhettük, amelyet - személy szerint - sokkal magával ragadóbbnak éltem meg.

A program befejezéseként az előbb említett Images lemez Last Moment című szerzeménye szólalt meg, kezdeti repetitív - de az albumverziónál lényegesen gyorsabbra vett tempójú - ritmikáját követően teret adva Bacsó Kristóf egészen virtuóz játékának.

A közönség lelkes és kitartó tapsesője viszonzásra talált, és ráadásként az Always-ről következett a Polymodal Blues a kvintett előadásában. Nem mintha bárkinek is kétsége támadt volna afelől, hogy bármelyikük is híján volna az improvizációs képességnek, több mint negyedórás, vérbeli sistergős örömzenélés következett, amelynek igazi gyöngyszeme volt Balázs Elemér és Dés András kreatív „diskurzusa" a ritmusszekcióban.

A Pannon Filharmonikusok ezúttal is bizonyították hihetetlen sokszínűségüket: fuzionáltatva a jazzt és a komolyzenét, emlékezetes estével örvendeztették meg közönségüket. Nagy egymásra találás volt ez, egy igazán előremutató és termékeny szimbiózis, amelyet remélhetőleg a közeljövőben újra megcsodálhatunk majd!

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Átadták a 44. Magyar Filmszemle díjait – Tarr Béla életműdíjat kapott

Tizenhárom év szünet után visszatért a magyar mozgóképkultúra egyik legfontosabb eseménye, a Magyar Filmszemle. A rendezvény hagyományosan filmes verseny is volt, az ünnepélyes díjátadót február 9-én tartották meg a Corvin mozi Korda termében. A díjakat a versenykategóriák zsűrijei ítélték oda, és adták át.
Színház

„Apu, azt hadd kérdezzem meg…” – Léner Péter és Léner András a Mester és Tanítványa podcastban

Apa és fia beszélgetésével folytatódik a Magyar Színházrendezői Testület frissen indított podcast-sorozata, amely a Fidelio online felületein jelentkezik kéthetente. A második részben Léner Péter színházi rendezőt kérdezi fia, Léner András színházi rendező, a Magyar Színházrendezői Testület alelnöke.
Színház

Hajdu Steve: „Egy színésznek a saját halálát is könnyebb lesz feldolgozni”

Két nap alatt fogytak el a jegyek a Centiről centire márciusi előadásaira is, nézői várólista van a produkcióra a Rózsavölgyi Szalonban. A darabot Őze Áron rendezte, és játszik is benne Marjai Virág, Dobó Kata, valamint Hajdu Steve mellett, aki szerint Magyarországon is kezd hobbivá válni a színészet. De nem csak erről kérdezte őt a Fidelio.
Színház

Haumann Máté: „Hamlet szerepe három embert igényel egyszerre”

Február 7-én mutatta be a Magyar Színház Shakespeare örök klasszikusát, a Hamletet, Eperjes Károly rendezésében. A címszerepet Haumann Máté alakítja, aki szerint az előadás összekovácsolta a társulatot. Erről is beszélt nekünk. Villáminterjú.
Tánc

Tánc Valentin-napra: jövő héten látható a Liliom

Magyarországon egyedülálló táncszínházi előadás a Liliom, a szerelem, a szenvedély és a sorsfordító döntések története. A Feledi Project előadása modern mozgásvilággal és érzelmekkel teli koreográfiával kelti életre Molnár Ferenc világhírű darabját. A Liliom február 19-én látható a Nemzeti Táncszínházban.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

Idén is meghirdeti Fringe felhívását a Magyar Zene Háza

Mivel az intézmény kiemelt céljának tekinti a zenei tehetségek támogatását, a zenélés népszerűsítését kortól és zenei háttértől függetlenül, 2025-ben is meghirdeti a Fringe-t. Jelentkezési határidő: március 2., vasárnap éjfél.
Jazz/World magazin

KÉP-regény: Alice Cooper 77

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal Alice Cooper születésnapján lepődött meg, és arról írt, hány tekerss filmet használt el a botrányhős előadó koncertjén.
Jazz/World interjú

Ajtai Péter: „Édesanyám kinyitotta a telefonkönyvet, és másnap már mentem bőgőórára”

Improvizációesztétikából doktorált, tanult klasszikus zenét, hagyományos jazzt, ma már legfőképpen free jazzt vagy szabad improvizációs zenét játszik. Tanít, számos zenekarban muzsikál, egy százhúsz éves bőgőt nyüstöl. Ajtai Péter bőgőssel beszélgettünk.
Jazz/World ajánló

Ismét megmérettethetik magukat a jazz feltörekvő tehetségei a Müpában

Az idén 20 éves Müpa 2025. február 7. és 9. között ismét megrendezi a Jazz Showcase-t. A régió egyik legjelentősebb zenei tehetségbörzéjére ez alkalommal is hat ígéretes pályakezdő formáció jutott be, akiknek produkcióit neves szakmai zsűri bírálja majd el.
Jazz/World hír

Megtarthatja az Erkel Színházba meghirdetett koncertjeit a Jazzfest Budapest

A konstruktív tárgyalásokat követően sikerült megegyeznie a színház vezetésének és a rangos fővárosi jazzfesztivál szervezőinek, így az eredetileg meghirdetett időpontban és helyszínen kerülhet sor Avishai Cohen, Dhafer Youssef és az e.s.t. fellépésére.