Mary Lou Williams - zongorista, zeneszerző
Kezdjük is egy nővel, ha már olyan kevés ma a női jazz-zenész. Williams már ötéves korában elkezdett autodidakta módon zongorázni, később pedig a 11 gyerekes család megélhetését is segítette tehetségével: hatévesen már zárt körű partikon zenélt némi zsebpénzért. Az első nyilvános koncertjét hétévesen adta, és híre azonnal elterjedt. Később zeneszerzőként is kibontakozott: többszáz kompozíciót és hangszerelést készített, olyan zenészek számára, mint Duke Ellington és Benny Goodman. Élete során Mary Lou Williams több mint száz felvételt készített zenekarvezetőként és közreműködőként a legnagyobbakkal, Grammy-díjra is jelölték, halála után pedig intézetet is elneveztek róla, valamint számos zenész tisztelgett előtte szerzeményei feldolgozásával.
Buddy Rich - dobos, zenekarvezető
Minden idők egyik legnagyobb hatású dobosaként tartják számon Buddy Richt, aki szinte dobverővel a kezében született: 18 hónapos korától eltéríthetetlen volt a hangszertől. Szülei, akik szintén a showbizniszben dolgoztak, igen korán a Broadwayen léptették fel és
ő lett minden idők második legjobban fizetett gyerekművésze
(Charlie Chaplin The Kid című klasszikusának főszereplője, Jackie Coogan után.) 11 éves korában megalapította első zenekarát. Zenélni soha nem tanult formális keretek között, állítólag nem is gyakorolt, sőt, kottát sem nagyon olvasott. Maximalista volt és mindig 200 százalékos teljesítményt várt el magától, ennek következtében többször is érte szívroham. De az eredmény soha nem maradt el: díjak, kitüntetések sorát kapta meg életében, többek között három Grammy-jelölést. Részben az ő személyisége ihlette a Whiplash című filmet.
Keith Jarrett - zongorista, zeneszerző
Az anyai ágon magyar felmenőkkel is rendelkező zongorista-géniusz hamarabb kezdte a zongorázást, mint más az óvodát. Még három éves sem volt, amikor már zongorához ült, ötévesen szerepelt a zenész Paul Whiteman TV-s showműsorában.
Első nyilvános koncertjét 7 évesen adta Mozart, Bach, Beethoven és Saint-Saëns műveiből, de a műsor végén két saját kompozícióját is bemutatta.
A jazzel tinédzserként kezdett el foglalkozni és hamar bekerült Art Blakey Jazz Messengers zenekarába, majd Charles Loyd és Miles Davis is felfigyelt rá. A hetvenes évektől óriási siker övezi minden szóló és közreműködői projektjét, legyen szó jazzről, fúziós jazzről, vagy klasszikus zenéről. 1975-ben kiadott kölni koncertfelvétele minden idők legnagyobb példányszámban elkelt zongora-albuma lett, de népszerűsége és lendülete a mai napig töretlen.

Kapcsolódó
Párbeszéd a transzcendenssel
Itt járt Keith Jarrett. Ma már az élő legendák között emlegetjük, tehát a Müpa közönsége mondhatni ünnep részese lehetett július 3-án, és nem csak azért, mert a függetlenség napja előestéje volt.
Terri Lyne Carrington - dobos, zeneszerző
Még egy nő, aki ráadásul dobos. Terri Lyne Carrington zenész családba született, így hétévesen, amikorra megkérdőjelezhetetlen lett zenei érdeklődése, megkapta nagyapja (Matt Carrington) dobfelszerelését. 3 év dobtanulás után adott is egy koncertet a Wichita Jazz Fesztiválon Clarck Terry oldalán. 11 évesen pedig teljes ösztöndíjjal felvették a világ leghíresebb jazziskolájába, a Berklee-re. Hamarosan a legnagyobb zenészek kérték fel közös zenélésre: Dizzy Gillespie, Stan Getz, Clark Terry, Herbie Hancock, Wayne Shorter, Joe Sample, Al Jarreau, a Yellowjackets és még sokan mások. 2007-ben kinevezték alma materje, a Berklee professzorává.
Sikerét három Grammy-díj is jelzi. Az egyik díjazott albumon, a The Mosaic Project címűn kizárólag női jazz-zenészekkel dolgozott együtt.

Kapcsolódó
Tíz női instrumentális jazz-zenész, aki megmutatta
Gondolkodott már azon, hogy hol vannak a nők a jazzből? Persze énekeseket találunk szép számmal, akik csodás ruháikban tündökölnek, hangjukkal formálnak íveket, miközben kiváló férfizenészek csillogtatják meg improvizációs készségüket a háttérben. De míg a klasszikus zenében már-már egyértelmű a nők jelenléte, addig a jazzben fel sem tűnik a hiányuk a hangszeres zenészek közül. Most mutatunk tíz olyan női instrumentális jazz-zenészt, akik nélkül unalmasabb és szegényebb lenne a világ.
Herbie Hancock - zongorista, zeneszerző
Nem kezdte a zenélést extrém korán Herbie Hancock, de amikor 7 évesen belevágott a klasszikus zenei tanulmányokba, rögtön csodagyereknek bélyegezték.

Kapcsolódó
Wayne Shorter és Herbie Hancock 10 tanácsa a fiatal zenészek számára
2016-ban a Nemzetközi Jazznapon tett közzé egy nyílt levelet Wayne Shorter jazzszaxofonos és Herbie Hancock zongorista, amelyben 10 örök érvényű tanácsot fogalmaztak meg a zenész-lét felelősségével kapcsolatban.
1952-ben, 11 évesen fel is lépett egy fiatal tehetségeket bemutató koncerten a Chicago Symphony Orchestrával, ahol Mozart D-dúr “Koronázási” zongoraversenyét (No. 26 K. 537) adta elő. Tinédzserkorában teljesen autodidakta módon fejlesztette magát a jazz műfajában, de 20 évesen hallotta őt játszani Chris Anderson, aki tanítványának fogadta, Herbie pedig azóta is a harmóniai-guruként emlegeti őt. Karrierje Donald Byrd zenekarában kezdődött, hamarosan pedig a Miles Davis Quintet tagja lett. A post-bop egyik első figurájaként tartjuk számon, számai melodikusak, (pl a Cantaloupe Island, vagy a Watermelon Man), ezáltal a szélesebb közönség számára is hozzáférhetőek. Eddig 14 Grammy-díjat kapott.
Korábban írtunk már gyerekként is kiemelkedő jazz-tehetségekről, például a dobos Hodek Dávidról, öccséről, a basszusgitáros Hodek Áronról, a gitáros Andreas Váradiról, és a zongorista Joey Alexanderről, vagy a 3 éves dobosról, Justin Wilsonról.
További, csodagyerekként indult zenészekről itt tájékozódhat.