Jazz/World

Jazz-zenészek, akik csodagyerekből váltak "csodafelnőtté"

2018.02.26. 10:33
Ajánlom
A feltűnően tehetséges gyerekekkel kapcsolatban gyakran felmerül a kétség: hogyan viselik majd, ha felnőttként már csak egy tehetség válik belőlük a sok közül. Ez a cikk olyan zenészeket mutat be, akik esetében ez nem volt kérdés.

Mary Lou Williams - zongorista, zeneszerző

Kezdjük is egy nővel, ha már olyan kevés ma a női jazz-zenész. Williams már ötéves korában elkezdett autodidakta módon zongorázni, később pedig a 11 gyerekes család megélhetését is segítette tehetségével: hatévesen már zárt körű partikon zenélt némi zsebpénzért. Az első nyilvános koncertjét hétévesen adta, és híre azonnal elterjedt. Később zeneszerzőként is kibontakozott: többszáz kompozíciót és hangszerelést készített, olyan zenészek számára, mint Duke Ellington és Benny Goodman. Élete során Mary Lou Williams több mint száz felvételt készített zenekarvezetőként és közreműködőként a legnagyobbakkal, Grammy-díjra is jelölték, halála után pedig intézetet is elneveztek róla, valamint számos zenész tisztelgett előtte szerzeményei feldolgozásával.

Mary Lou Williams 1946 körül

Mary Lou Williams 1946 körül (Fotó/Forrás: William P. Gottlieb / Wikipedia)

Buddy Rich - dobos, zenekarvezető

Minden idők egyik legnagyobb hatású dobosaként tartják számon Buddy Richt, aki szinte dobverővel a kezében született: 18 hónapos korától eltéríthetetlen volt a hangszertől. Szülei, akik szintén a showbizniszben dolgoztak, igen korán a Broadwayen léptették fel és

ő lett minden idők második legjobban fizetett gyerekművésze

(Charlie Chaplin The Kid című klasszikusának főszereplője, Jackie Coogan után.) 11 éves korában megalapította első zenekarát. Zenélni soha nem tanult formális keretek között, állítólag nem is gyakorolt, sőt, kottát sem nagyon olvasott. Maximalista volt és mindig 200 százalékos teljesítményt várt el magától, ennek következtében többször is érte szívroham. De az eredmény soha nem maradt el: díjak, kitüntetések sorát kapta meg életében, többek között három Grammy-jelölést. Részben az ő személyisége ihlette a Whiplash című filmet.

Keith Jarrett - zongorista, zeneszerző

Az anyai ágon magyar felmenőkkel is rendelkező zongorista-géniusz hamarabb kezdte a zongorázást, mint más az óvodát. Még három éves sem volt, amikor már zongorához ült, ötévesen szerepelt a zenész Paul Whiteman TV-s showműsorában.

Első nyilvános koncertjét 7 évesen adta Mozart, Bach, Beethoven és Saint-Saëns műveiből, de a műsor végén két saját kompozícióját is bemutatta.

A jazzel tinédzserként kezdett el foglalkozni és hamar bekerült Art Blakey Jazz Messengers zenekarába, majd Charles Loyd és Miles Davis is felfigyelt rá. A hetvenes évektől óriási siker övezi minden szóló és közreműködői  projektjét, legyen szó jazzről, fúziós jazzről, vagy klasszikus zenéről. 1975-ben kiadott kölni koncertfelvétele minden idők legnagyobb példányszámban elkelt zongora-albuma lett, de népszerűsége és lendülete a mai napig töretlen.

Párbeszéd a transzcendenssel

Kapcsolódó

Párbeszéd a transzcendenssel

Itt járt Keith Jarrett. Ma már az élő legendák között emlegetjük, tehát a Müpa közönsége mondhatni ünnep részese lehetett július 3-án, és nem csak azért, mert a függetlenség napja előestéje volt.

Keith Jarrett

Keith Jarrett

Terri Lyne Carrington - dobos, zeneszerző

Még egy nő, aki ráadásul dobos. Terri Lyne Carrington zenész családba született, így hétévesen, amikorra megkérdőjelezhetetlen lett zenei érdeklődése, megkapta nagyapja (Matt Carrington) dobfelszerelését. 3 év dobtanulás után adott is egy koncertet a Wichita Jazz Fesztiválon Clarck Terry oldalán. 11 évesen pedig teljes ösztöndíjjal felvették a világ leghíresebb jazziskolájába, a Berklee-re. Hamarosan a legnagyobb zenészek kérték fel közös zenélésre: Dizzy Gillespie, Stan Getz, Clark Terry, Herbie Hancock, Wayne Shorter, Joe Sample, Al Jarreau, a Yellowjackets és még sokan mások. 2007-ben kinevezték alma materje, a Berklee professzorává.

Sikerét három Grammy-díj is jelzi. Az egyik díjazott albumon, a The Mosaic Project címűn kizárólag női jazz-zenészekkel dolgozott együtt.

Tíz női instrumentális jazz-zenész, aki megmutatta

Kapcsolódó

Tíz női instrumentális jazz-zenész, aki megmutatta

Gondolkodott már azon, hogy hol vannak a nők a jazzből? Persze énekeseket találunk szép számmal, akik csodás ruháikban tündökölnek, hangjukkal formálnak íveket, miközben kiváló férfizenészek csillogtatják meg improvizációs készségüket a háttérben. De míg a klasszikus zenében már-már egyértelmű a nők jelenléte, addig a jazzben fel sem tűnik a hiányuk a hangszeres zenészek közül. Most mutatunk tíz olyan női instrumentális jazz-zenészt, akik nélkül unalmasabb és szegényebb lenne a világ.

Herbie Hancock - zongorista, zeneszerző

Nem kezdte a zenélést extrém korán Herbie Hancock, de amikor 7 évesen belevágott a klasszikus zenei tanulmányokba, rögtön csodagyereknek bélyegezték.

Wayne Shorter és Herbie Hancock 10 tanácsa a fiatal zenészek számára

Kapcsolódó

Wayne Shorter és Herbie Hancock 10 tanácsa a fiatal zenészek számára

2016-ban a Nemzetközi Jazznapon tett közzé egy nyílt levelet Wayne Shorter jazzszaxofonos és Herbie Hancock zongorista, amelyben 10 örök érvényű tanácsot fogalmaztak meg a zenész-lét felelősségével kapcsolatban.

1952-ben, 11 évesen fel is lépett egy fiatal tehetségeket bemutató koncerten a Chicago Symphony Orchestrával, ahol Mozart D-dúr “Koronázási” zongoraversenyét (No. 26 K. 537) adta elő. Tinédzserkorában teljesen autodidakta módon fejlesztette magát a jazz műfajában, de 20 évesen hallotta őt játszani Chris Anderson, aki tanítványának fogadta, Herbie pedig azóta is a harmóniai-guruként emlegeti őt. Karrierje Donald Byrd zenekarában kezdődött, hamarosan pedig a Miles Davis Quintet tagja lett. A post-bop egyik első figurájaként tartjuk számon, számai melodikusak, (pl a Cantaloupe Island, vagy a Watermelon Man), ezáltal a szélesebb közönség számára is hozzáférhetőek. Eddig 14 Grammy-díjat kapott. 

Herbie Hancock

Herbie Hancock (Fotó/Forrás: Douglas Kirkland)

Korábban írtunk már gyerekként is kiemelkedő jazz-tehetségekről, például a dobos Hodek Dávidról, öccséről, a basszusgitáros Hodek Áronról, a gitáros Andreas Váradiról, és a zongorista Joey Alexanderről, vagy a 3 éves dobosról, Justin Wilsonról. 

További, csodagyerekként indult zenészekről itt tájékozódhat

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Üt, mint egy Pintér Béla-i óraszerkezet – kritika a Szutyok stuttgarti bemutatójáról

Pintér Béla színdarabjai között vannak olyanok, amelyek mindeddig „házon belül” maradtak. Másokat színre vittek határon innen és túl, magyarul és idegen nyelven. Bár a Szutyok annak idején talán „csak itt, csak most” jellegű drámaszövegnek tűnhetett, az élet nem ezt igazolta, hanem az ellenkezőjét.
Zenés színház

Alpaslan Ertüngealp zongoraművész-karmester is pályázik az Opera élére

A Magyarországon élő, törökországi görög származású művész a közösségi oldalán osztott meg egy fényképet a Magyar Állami Operaház főigazgatói posztjára beadott pályázatáról.
Jazz/World

Török kori csaták népi dallamokkal – Eredics Benjamin tánczenéjét mutatják be a Bartók Tavaszon

A Müpa 2020-as Zeneműpályázatán az egyik győztes darab Eredics Benjamin Végvárak, vitézek című alkotása volt. A mű most koncertszerű előadásban hangzik el a Bartók Tavaszon.
Vizuál

Elhunyt Ragályi Elemér, Kossuth-díjas operatőr

A 83 esztendős filmes szakember halálának hírét a család közölte a Telexszel.
Könyv

„Senki sem látja magát a mese végén” – Boldizsár Ildikó a Lírástudók vendége

Őt hallgatva úgy tűnhet, mindent tud a mesékről, de azt állítja, mindent a mesékből tanult. Akárhogy is, mindig talál újat az ősi és modern történetekben, munkája nyomán pedig a mese a terápia élvezetes és hasznos kellékévé – lényegévé – vált.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World magazin

Oláh Krisztián személyes inspirációiról is mesél legújabb videójában – Klippremier a Fidelión

Oláh Krisztián konkrét hátteret felrajzoló ötletek mellett rengeteg inspirációs forrását és asszociációját is megosztja újonnan indult, Insight című sorozatában. A felvétel a Fidelio oldalán debütál.
Jazz/World ajánló

Török kori csaták népi dallamokkal – Eredics Benjamin tánczenéjét mutatják be a Bartók Tavaszon

A Müpa 2020-as Zeneműpályázatán az egyik győztes darab Eredics Benjamin Végvárak, vitézek című alkotása volt. A mű most koncertszerű előadásban hangzik el a Bartók Tavaszon.
Jazz/World ajánló

Kurt Elling exkluzív klubkoncertje és még több mint százötven program várja tavasszal a Budapest Jazz Club vendégeit

A Budapest Jazz Club április, május és június hónapjaiban a szokásosnál is több programmal várja vendégeit. Mindezek közül nemzetközi ismertsége tekintetében toronymagasan kiemelkedik a többezres koncerttermeket megtöltő világsztár, Kurt Elling május 3-i dupla koncertje.
Jazz/World ajánló

„A lemezkiadás számunkra misszió” – Húsvétig még a régi árakon juthat hozzá a Fonó lemezeihez

Összesen mintegy háromszáz albumot kínál a régi árakon húsvétig a Fonó, köztük a Csík zenekar, Dresch Mihály és a Cimbaliband albumait. A nép-, a világzene, a jazz és a kortárs zene szerelmesei április 10-ig juthatnak hozzá kedvenc előadóik albumaihoz a régi, nyomott árakon a Fonó weboldalán.
Jazz/World magazin

„Mindig keresgélek új előadók után is” – a Hallgató új részében Gyémánt Bálint osztja meg kedvenceit  

„Hallgató” címmel indult el a Fidelio és a GetCloser Concerts közös sorozata, amelyben a hazai, valamint a nemzetközi jazz és világzenei színtér egy-egy emblematikus képviselője mutatja meg olvasóinknak, milyen zenéket hallgat mostanában.