Jazz/World

Jazzben talált nőiség

2010.02.10. 22:54
Ajánlom
Moór Bernadett a magyar zenei élet nagy visszatérője, igaz, ma már egészen más zenei arculattal rendelkezik, mint korábban. Bedhy néven volt ismert, és a kilencvenes évek közepétől az egyik legsikeresebb, lányokból álló popzenekar tagja volt.

A jazzben sok minden más mellett az is jó, hogy néha nem veszi komolyan magát. Ez azt jelenti, hogy a profi jazz-zenészek kezében a könnyűzene is művészetté válik, vagy épp igazi show-vá terebélyesedik. Moór Bernadettet kevesen azonosítják korábbi előadói önmagával, de talán ezt ő is épp így szerette volna. Egy énekesnő több mint tízéves pályája, visszavonulása és egy gyönyörű átváltozás utáni visszatérése a jazzhez - ennek lehet tanúja az, aki nem csak a zenét hallgatja a színpadról, hanem megvizsgálja az embert is a művész mögött.

Volt dögös csajos popzenekar tagja, üzletasszony Kenyában és jelenleg is boldog családanya. Hogy ezekkel az élettapasztalatokkal mi mindent mesél Moór Bernadett szólóénekesként, már meggyőződhetett róla az, aki meghallgatta tavaly megjelent szólólemezét (Elkésni szépen kell), vagy annak címadó dalát a Jazzy Rádió műsorán. Moór Bernadett igazi zenére akart énekelni, igazi zenészek kíséretében, amikor 2008 közepén összeállította önálló lemezét. Sikerült is neki, méghozzá rögtön az egyik legjobb hátteret szerezte meg, akit csak lehet az országban.


Ez a küldetéstudat persze akkor válik érthetővé, ha tudjuk, hogy énekesi pályája a 90-es évek végén egy lányformációban, a Bestiákban kezdődött, az egyik legismertebb itthoni popzenei producer irányítása alatt. Ez az idő a playback-roadshow, a végtelen, faluról falura járó országos „turnék" reneszánsza volt Magyarországon: akkor még Bedhyként ő is végigutazta az egész országot azért, hogy a gépről szóló elektromos zenei alapra énekeljen. Ezt a munkát 2001-ben befejezte, amikor elhatározta, hogy valami mást szeretne kezdeni az életével. Két gyermek megszülésével, a családanyaság szerepével megtalálta nőiségének forrását, ám ennél több is történt: ez a fordulat gyökeres változást okozott zenei érdeklődésében.

Az Elkésni szépen kell című lemez felvételeinek kezdetekor még nem volt világos, hogy jazzalbum születik a munka végén. 2008-ban, amikor Bernadett épp tizenhét éve foglalkozott énekléssel, tizenhét különböző stílusú dalt vettek fel a stúdióban: meg akarta adni magának a szabadságot, hogy eldöntse, melyik hangvétel mellett tudja elkötelezni magát, melyik lehet az ő hangjának kiteljesítője. A tizenhetes Bernadett szerencseszámának bizonyult. Az intelligens nyitottságnak az lett az eredménye, hogy a jazz megtalálta magának őt, és hamarosan Fekete-Kovács Kornél szakmai irányítása alatt folytatták tovább a munkát, háta mögött a Modern Art Orchestra nagyvonalú apparátusa szólt.

A zene az amerikai Broadway és a két világháború közti budapesti varieté világát egyaránt idézi, ebben a kettősségben rejlik a magyar közönség számára oly kedves varázsa. A mostani koncerten ismét a dalok szerzője és hangszerelője, Fekete-Kovács Kornél irányítja majd a zenekart.

A Hétfő Esti Jazz újabban kéz a kézben jár a Hétfő Esti Jammel, ugyanis az előadás után a Bohém Étterem különtermében (ahová a belépés díjtalan) a Pecek Lakatos Trió lesz a házigazdája a jam session-nek, amelyen jó eséllyel felbukkan a big band egyik vagy másik szólistája is.

2010. február 15. 19:30 Művészetek Palotója, Fesztivál Színház Hétfő Esti Jazz
Moór Bernadett és a Modern Art Orchestra

Az előadás után a Bohém Étterem különtermében ingyenes jam session, házigazda a Pecek Lakatos Trió

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Az egyetlen Bach-darab, amit Glenn Gould utált

Mindig kerülte, hogy játszania kelljen ezt a darabot, egyszer, egy tévéműsorban meggyőzték, hogy tegye meg mégis. Nem volt benne öröme.
Vizuál

Elhunyt a művész, aki épületeket csomagolt be és emberek ezreinek segített vízen járni

84 évesen, május 31-én New York-i otthonában elhunyt Christo. A tájépítész és térművész, valamint felesége és alkotótársa, Jeanne-Claude nevéhez olyan műalkotások fűződtek, mint 1985-ben a párizsi Pont Neuf és 1995-ben a berlini Reichtstag becsomagolása vagy egy olasz tavon úszósétány építése.
Vizuál

Hollywood legkeményebb pisztolyhőse ma is aktív - Clint Eastwood 90 éves

Karrierjét kis híján megakadályozta a saját ádámcsutkája, a hatvanas éveiben járva pedig kiderült, hogy rendezői tehetsége vetekszik a színészivel. Május 31-én lesz kilencvenéves Clint Eastwood.     
Klasszikus

Igor Levit 16 óra után befejezte 20 órásra tervezett zongoramaratonját

A művész Erik Satie francia zeneszerző Vexations című művét tervezte előadni, a legendás zongoradarab teljes verziója 20 órás.
Vizuál

Morgan Freeman 83 éves

Morgan Freeman nem átlagos karriert futott be, 50 éves volt amikor a filmszakma igazán felfigyelt rá, azóta viszont több mint kilencven filmet forgatott és ma 83 éves.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

Kihirdették, mely jazz együttesek kapnak támogatást

A Budapest Music Center közzétette a Köszönjük, Magyarország! program keretében támogatott magyar jazz együttesek listáját.
Jazz/World gyász

Elhunyt Lennie Niehaus amerikai szaxofonos

Az Emmy-díjas művész 90 éves korában múlt csütörtökön távozott. Az amerikai altszaxofonos, komponista számos híres film zenéjében működött közre, Clint Eastwooddal több mint két tucat moziban dolgozott együtt.
Jazz/World interjú

A Metro ötven éve vette fel az első magyar koncertlemezt

Az Egy este a Metro Klubban... című korongról a jubileum alkalmából Sztevanovity Zorán és Dusán, valamint Frenreisz Károly idézte fel emlékeit és nosztalgiázott a zenekar történetéről.
Jazz/World online közvetítés

Online jön a Müpa könnyűzenei fesztiválja, a Hey June!

Június 3. és 17. között a Müpa online közvetítéssorozata, a Müpa Home speciális Hey, June! kiadása az elmúlt évek legizgalmasabb magyar könnyűzenei koncertjeiből válogat, így hozva el a nyarat virtuálisan a Müpába és a rajongók otthonába is.
Jazz/World portré

A háború miatt járhatott zeneiskolába Tito Puente, a "mambókirály"

A Grammy-díjas amerikai muzsikus és zenekarvezetőt hiába terelgették szülei gyerekkorában a zongora irányába, az ütősök maradtak a kedvencei. Az ő dalai indították el a mambólázat, ennek köszönhette a haláláig büszkén viselt becenevét. Hozzájárult az 1950-es évek cha-cha-cha-hullámának elindításához is.