"A kezdetektől, csaknem tíz éve játszom a Modern Art Orchestrában, ahol lehetőségem nyílt kipróbálni magamat mint nagyzenekari szerző. Itt 17-20 emberre kell komponálni és hangszerelni, ami rendkívül izgalmas és összetett feladat, ráadásul van egy fantasztikus együttes, amelyik el is játssza ezeket a darabokat. Sokkal könnyebb úgy komponálni, hogy jól ismerem, akinek írok, és inspiráljuk is egymást" - mondta Bacsó Kristóf, akinek szerzői estjén mutatják be először az anyagot. Mint kifejtette, a Fekete-Kovács Kornél által vezetett MAO-ban négy-öt szerző és hangszerelő van, és a koncerteken általában mindenkitől eljátszanak két-három kompozíciót. Január 24-én pénteken a Budapest Music Centerben az új lemez, a Circular dalai mellett a zenekar előző lemezén, a 2009-ben megjelent Electric Path-on szereplő Bacsó-szerzemények is elhangzanak.
"A friss lemez címe magyarul visszatérést, körforgást jelent, és összefügg azzal, hogy az elmúlt években elveszítettem édesapámat, ugyanakkor két fiam született. Az egyik élet átfordul a másikba, apám tovább él a gyerekeimben, ezeket az érzéseket és gondolatokat fogalmaztam meg a zene eszközével" - idézte fel a zeneszerző. Az intrót követően a Circular második, harmadik és negyedik tételét (Lunar Dance, Too Many Questions Left, Child's Space) inspirálta ez a téma elsősorban; a mintegy negyven perces hármas egység darabjai még 2011-ben születtek. A Lunar Dance-szel Bacsó Kristóf abban az évben bejutott a Brussels Jazz Orchestra nemzetközi zeneszerzőversenyének döntőjébe, a dal kombóverziója szerepel a Bacsó Kristóf Quartet 2012-es lemezén, a Nocturne-ön, akárcsak a Too Many Questions Left és a Caffeine Express kiszenekari változata.
"A most megjelenő nagyzenekari anyag egy nagyon dallamközpontú modern jazzhangzás, ami az együttes többi zeneszerzője, Fekete-Kovács Kornél, Subitz Gábor, Ávéd János, Korb Attila, Fenyvesi Márton számaira is jellemző. Mindig arra törekszem, hogy a darabokon belül legyen egy történet, egy dramaturgia, ami talán a hallgatók számára is átjön, és fenntartja a figyelmet" - fogalmazott Bacsó Kristóf.
Az argentin chacarera-elemekkel díszített Nocturne, valamint a záródarab, a Variations on a Folksong a folkmelódiát vegyíti a kortárs jazz ritmikai elemeivel. "A jazz nagyon nyitott, befogadó műfaj, a világon mindenütt ötvözik a helyi zenével. Bár soha nem játszottam autentikus népzenét, de nagyon szeretem, kicsi koromtól sokféle folkhatás ért, ez a kultúránk része, benne van a zsigereinkben. A Folksongban szereplő dallam nem létező népdal, én írtam, de sokan mondták már, mennyire hasonlít valamelyik népdalra".
A péntek esti szerzői esten a BMC-ben a teljes Modern Art Orchestra színpadra lép, vendégként ott lesz a lemezen is szereplő Dés András, aki ütőgardonon és cajonon is játszik. A fúvósok mellett két gitáros is zenélni fog, a már említett Fenyvesi Márton és Komjáti Áron.
A MAO 2005 októberében alakult Fekete-Kovács Kornél zenekarvezető kezdeményezésére a magyar jazz és klasszikus zenei élet tehetséges, fiatal muzsikusaiból, akik közül az elmúlt években többen zeneszerzőként is elismerést vívtak ki maguknak. A Modern Art Orchestra idén Ennio Morricone kísérőzenekaraként turnézik Európában, a világhírű komponista február 15-én a Budapest Sportarénában vezényli filmzenéit. Bacsó Kristóf idén sokat fog játszani új triójával, a Bacsó Kristóf Triaddel, amelyben Oláh Tzumo Árpád (Fender zongora) és Juhász Márton (dob) szerepel, és lesz fellépése a gitáros Gadó Gábor kvartettjével is.