Jazz/World

Jazzdalok, amik jelenkorunk valóságával szembesítenek

2019.12.21. 14:05
Ajánlom
Hatalmas tévedés, hogy a jazz csak a meghitt vacsorák aláfestő háttérzenéje. A műfaj történetéhez szorosan hozzátartozik a társadalmi problémák szókimondó megfogalmazása.

Gondoljunk csak Nina Simone-ra, aki civiljogi aktivistaként a zenét politikai eszközként is használta. Louis Armstrong és Charles Mingus mindketten írtak dalt a Little Rock iskolában történt esetről, amikor Arkansas kormányzója 1957-ben a Nemzeti Gárdát küldte ki egy fehérek által lakott negyedben található iskola elé, nehogy kilenc fekete tinédzser betegye oda a lábát. Ikonikus dal Billie Holiday Strange Fruit-ja, amely két fekete férfi felakasztását ábrázolja, és még sorolhatnánk a hasonló tematikájú dalokat. Erről írtunk is egy cikket korábban. 2019-ben talán már nem ennyire szembetűnő a rasszizmus, és a jazz már nem csak a feketék műfaja, de a történelem mindig szolgál témával. Idén a politikai témák mellett megjelentek a globális felmelegedésre és klímakatasztrófára reflektáló dalok is. 

Esperanza Spalding: Lest We Forget – 12 Little Spells

Kezdjük egy nagy kedvenccel, aki ezúttal nem direktben tolja az arcunkba a valóságot, hanem líraian és filozofikusan. A 2018 októberében megjelent albumon az egyre experimentálisabbá váló Esperanza egészen fülbemászó dalokkal is előállt, mint amilyen a Lest We Forget is. A lemez a dalszerző-énekes-bőgő spirituális érdeklődésére is rámutat, hiszen abban Alejandro Jodorowsky spirituális tanító Psychomagic című írása inspirálta, leginkább az, amelyben a zene gyógyító szerepéről ír. Emellett pedig a japán reiki gyakorlása is közrejátszott a lemez koncepciójában, amely úgy foglalható össze: az ember a természet része, és ha magunkhoz kapcsolódunk, akkor a természethez is kapcsolódunk. Éppen ezért a dalokat az emberi testrészeknek dedikálja. A Lest We Forget egy gyönyörű óda, amelyben a vérkeringés áramlása és a természet körforgása között von párhuzamot a rész-egész fraktálgeometrikus elképzelése alapján.

Gyönyörű és egyáltalán nem didaktikus válasz a klímaválságra.

Brad Mehldau: The Prophet Is a Fool – Finding Gabriel

Nem mondható el ugyanez a zongorista-zeneszerzőről, aki a Finding Gabriel című, 2019-es albuma központi szerzeményében és az ahhoz kapcsolódó, Dima Drjuchin által készített animációs klipben direktben politizál. A dal az USA déli határán folyó fegyveres konfliktusokra reflektál. Amellett, hogy

hallható benne egy szöveges rész, ahol saját hangján lányának, Rubynak magyarázza Trump és az amerikai helyzet álságosságát,

az instrumentális zene minden eszközét beveti az üzenet átadására: a drum and bass-szerű tört, zaklatott groove-ot, a szaxofon kaotikus, felháborodást közvetítő szólóját, a szintetizátor elidegenítő effektjeit, és a fúvóshad fanfárját, ami olyan, mint egy mennyei kinyilatkoztatás.

Dave Duglas ENGAGE: Sanctuary Cities

Nem a felháborodás hangján szól a trombitás Dave Douglas, akiben a 2018-as, középtávú amerikai választások kapcsán felcsillant a remény egy szebb jövő iránt. Azt mondja, az Engage című projektje a pozitív tetteknek szentelt kompozíciók halmaza.

A lemezbevétellel közvetlenül támogatja a bevándorló gyerekek és menekültek integrációját, oktatását segítő RAICES Texas szervezetet.

A lemez kapcsán megjegyezte: „Miközben ezeket a dalokat írtam és játszom őket, arra is emlékeztetem magamat, hogy ne legyek negatív – maradjak pozitív és a zene elkötelezettje minden nap” .

Terri Lyne Carrington & Social Science: Bells (Ring Loudly)

A ritka női jazzdobosok egyike, Terri Lyne Carrington és a Social Science nevű zenekara új, dupla albumán (Waiting Game)

direkt választ ad Amerika társadalompolitikai viszonyaira; reflektál a faji, nemi és genderkérdésekre, az osztályharcokra – teszi mindezt különböző műfajok eszközeinek bevetésével.

A Bells (Ring Loudly) című számban például Malcolm Jamal közreműködik, aki spoken word stílusban beszél a templomi harangokról, utalva a fegyveres erőszak értelmetlenségére. Bársonyos hangja és a megrendítő szöveg párosítása egészen drámai hatást kelt. ("Blue lives splatter red on canvasses of brown skin" – „Kék, bánatos életek vörösen cseppennek a barna bőr vászonára”)

Carmen Lundy: Flowers and Candles

Szintén egy női szerző, szintén fontos üzenet.

Carmen Lundy dala a 2015-ös párizsi terrortámadásról szól, amikor géppisztollyal felfegyverkezett terroristák ártatlanokra lövöldöztek, több mint 120 áldozatot követelve.

A dalban a virágok és gyertyák azokra az életekre emlékeztetnek, akik odavesztek, azokra a gyerekekre, akik szüleik elvesztésének terhét kénytelenek viselni.

The Art Ensemble of Chicago feat. Moor Mother – We Are on the Edge

A szaxofonos Roscoe Mitchell vezette, chicagói Art Ensemble mindig is megingathatatlan elkötelezettségét fejezte ki az úgynevezett nagy fekete zene iránt, amit a "Great Black Music — Ancient to the Future" mottójuk is tükröz. Az idén ünneplik az 50. jubileumukat, amire egy dupla albumot készítettek:

ennek címeiben, valamint az énekes és slammer Moor Mother által jegyzett szövegekben ez a feketék jogai melletti, dacos kiállás szintén megjelenik.

6 jazzdal a rasszizmusról, amitől megszakad a szíved

Kapcsolódó

6 jazzdal a rasszizmusról, amitől megszakad a szíved

A jazz története elválaszthatatlan a faji identitás kérdésétől és a feketék polgárjogokért folytatott küzdelmétől. A szegregációról szóló ikonikus jazz-szerzemények közül válogattunk.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Ha ennek vége, első dolgom találkozni a zenekarommal

Fischer Iván, a Budapesti Fesztiválzenekar alapító karmestere azt mondja, hozott a járványhelyzet jót is a rossz mellett. De vannak dolgok, amelyek ne maradjanak így. Például, hogy nem találkozhat a zenekarával.
Vizuál

Online elérhető művészeti filmek a napfényes Itáliáról

Online elérhető A művészet templomai című népszerű ismeretterjesztő sorozat, első körben hat film, köztük a firenzei Uffizi képtárat, Róma bazilikáit, a milánói Scala történetét, Leonardo és Raffaello életpályáját bemutató alkotások nézhetők.
Klasszikus

Elhunyt Peskó Zoltán világhírű magyar karmester

83 évesen, hosszas betegség után március 31-én elhunyt Peskó Zoltán - tájékoztatta lapunkat a művész családja.
Színház

Kováts Adél: „Nem csak a járványt kell túlélnünk”

Kováts Adél Kossuth- és Jászai Mari-díjas színésznő, a Radnóti Színház igazgatója a napirendben hisz, megpróbál nem egész nap dolgozni, ugyanakkor élvezi is a home office előnyeit. Tudja, hogy a járványt követően szemléletet kell váltanunk, de most a legfontosabbnak a szolidaritást tartja.
Könyv

Aki megmutatta nekünk a Tücsökzenét

1900. március 31-én született Miskolcon a költő és műfordító, akit több alkalommal is eltiltottak a publikálástól.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

Elhunyt Ellis Marsalis Jr. amerikai jazz-zongorista

A műfajban híres Marsalis család feje 85 éves volt, a koronavírus következtében halt meg április 1-jén egy New Orleans-i kórházban.
Jazz/World videó

A járvány alatt is dolgozókért szól a Neked írom a dalt különleges verziója - Videó!

A dal szerzője, Presser Gábor mellett olyan művészek énekelnek együtt, mint Zorán vagy Charlie - összesen negyvenhárman köszönik meg az egészségügyiben vagy kereskedelemben dolgozók és a tanárok munkáját.
Jazz/World fonó

Elitcsapatban Lajkó Félix a VOLOSI közös lemeze

Egyetlen magyar kiadású albumként az elmúlt öt év legjobb ötven lemeze közé került Lajkó Félix & VOLOSI közös lemeze a világ legelismertebb világzenei szaklapja, a londoni székhelyű SONGLINES listáján.
Jazz/World online közvetítés

„A zene lelki táplálék” – Erkélykoncertek a Hagyományok Házában minden délben

A Hagyományok Háza minden délben koncertsorozattal jelentkezik a Corvin téri székházának teraszáról. Az eseménysorozat április 22-éig a Hagyományok Háza Facebook oldalán követhető.
Jazz/World magazin

A Hungarian FolkEmbassy & Barátai népzenével és régizenével a magyar–lengyel barátságról

A magyar-lengyel barátság napján, március 23-án látott napvilágot a Hungarian FolkEmbassy & Barátai új lemeze, amelyet Budapesten és Varsóban vettek fel 2019 telén.