Jazz/World

Jazzdalok, amik jelenkorunk valóságával szembesítenek

2019.12.21. 14:05
Ajánlom
Hatalmas tévedés, hogy a jazz csak a meghitt vacsorák aláfestő háttérzenéje. A műfaj történetéhez szorosan hozzátartozik a társadalmi problémák szókimondó megfogalmazása.

Gondoljunk csak Nina Simone-ra, aki civiljogi aktivistaként a zenét politikai eszközként is használta. Louis Armstrong és Charles Mingus mindketten írtak dalt a Little Rock iskolában történt esetről, amikor Arkansas kormányzója 1957-ben a Nemzeti Gárdát küldte ki egy fehérek által lakott negyedben található iskola elé, nehogy kilenc fekete tinédzser betegye oda a lábát. Ikonikus dal Billie Holiday Strange Fruit-ja, amely két fekete férfi felakasztását ábrázolja, és még sorolhatnánk a hasonló tematikájú dalokat. Erről írtunk is egy cikket korábban. 2019-ben talán már nem ennyire szembetűnő a rasszizmus, és a jazz már nem csak a feketék műfaja, de a történelem mindig szolgál témával. Idén a politikai témák mellett megjelentek a globális felmelegedésre és klímakatasztrófára reflektáló dalok is. 

Esperanza Spalding: Lest We Forget – 12 Little Spells

Kezdjük egy nagy kedvenccel, aki ezúttal nem direktben tolja az arcunkba a valóságot, hanem líraian és filozofikusan. A 2018 októberében megjelent albumon az egyre experimentálisabbá váló Esperanza egészen fülbemászó dalokkal is előállt, mint amilyen a Lest We Forget is. A lemez a dalszerző-énekes-bőgő spirituális érdeklődésére is rámutat, hiszen abban Alejandro Jodorowsky spirituális tanító Psychomagic című írása inspirálta, leginkább az, amelyben a zene gyógyító szerepéről ír. Emellett pedig a japán reiki gyakorlása is közrejátszott a lemez koncepciójában, amely úgy foglalható össze: az ember a természet része, és ha magunkhoz kapcsolódunk, akkor a természethez is kapcsolódunk. Éppen ezért a dalokat az emberi testrészeknek dedikálja. A Lest We Forget egy gyönyörű óda, amelyben a vérkeringés áramlása és a természet körforgása között von párhuzamot a rész-egész fraktálgeometrikus elképzelése alapján.

Gyönyörű és egyáltalán nem didaktikus válasz a klímaválságra.

Brad Mehldau: The Prophet Is a Fool – Finding Gabriel

Nem mondható el ugyanez a zongorista-zeneszerzőről, aki a Finding Gabriel című, 2019-es albuma központi szerzeményében és az ahhoz kapcsolódó, Dima Drjuchin által készített animációs klipben direktben politizál. A dal az USA déli határán folyó fegyveres konfliktusokra reflektál. Amellett, hogy

hallható benne egy szöveges rész, ahol saját hangján lányának, Rubynak magyarázza Trump és az amerikai helyzet álságosságát,

az instrumentális zene minden eszközét beveti az üzenet átadására: a drum and bass-szerű tört, zaklatott groove-ot, a szaxofon kaotikus, felháborodást közvetítő szólóját, a szintetizátor elidegenítő effektjeit, és a fúvóshad fanfárját, ami olyan, mint egy mennyei kinyilatkoztatás.

Dave Duglas ENGAGE: Sanctuary Cities

Nem a felháborodás hangján szól a trombitás Dave Douglas, akiben a 2018-as, középtávú amerikai választások kapcsán felcsillant a remény egy szebb jövő iránt. Azt mondja, az Engage című projektje a pozitív tetteknek szentelt kompozíciók halmaza.

A lemezbevétellel közvetlenül támogatja a bevándorló gyerekek és menekültek integrációját, oktatását segítő RAICES Texas szervezetet.

A lemez kapcsán megjegyezte: „Miközben ezeket a dalokat írtam és játszom őket, arra is emlékeztetem magamat, hogy ne legyek negatív – maradjak pozitív és a zene elkötelezettje minden nap” .

Terri Lyne Carrington & Social Science: Bells (Ring Loudly)

A ritka női jazzdobosok egyike, Terri Lyne Carrington és a Social Science nevű zenekara új, dupla albumán (Waiting Game)

direkt választ ad Amerika társadalompolitikai viszonyaira; reflektál a faji, nemi és genderkérdésekre, az osztályharcokra – teszi mindezt különböző műfajok eszközeinek bevetésével.

A Bells (Ring Loudly) című számban például Malcolm Jamal közreműködik, aki spoken word stílusban beszél a templomi harangokról, utalva a fegyveres erőszak értelmetlenségére. Bársonyos hangja és a megrendítő szöveg párosítása egészen drámai hatást kelt. ("Blue lives splatter red on canvasses of brown skin" – „Kék, bánatos életek vörösen cseppennek a barna bőr vászonára”)

Carmen Lundy: Flowers and Candles

Szintén egy női szerző, szintén fontos üzenet.

Carmen Lundy dala a 2015-ös párizsi terrortámadásról szól, amikor géppisztollyal felfegyverkezett terroristák ártatlanokra lövöldöztek, több mint 120 áldozatot követelve.

A dalban a virágok és gyertyák azokra az életekre emlékeztetnek, akik odavesztek, azokra a gyerekekre, akik szüleik elvesztésének terhét kénytelenek viselni.

The Art Ensemble of Chicago feat. Moor Mother – We Are on the Edge

A szaxofonos Roscoe Mitchell vezette, chicagói Art Ensemble mindig is megingathatatlan elkötelezettségét fejezte ki az úgynevezett nagy fekete zene iránt, amit a "Great Black Music — Ancient to the Future" mottójuk is tükröz. Az idén ünneplik az 50. jubileumukat, amire egy dupla albumot készítettek:

ennek címeiben, valamint az énekes és slammer Moor Mother által jegyzett szövegekben ez a feketék jogai melletti, dacos kiállás szintén megjelenik.

6 jazzdal a rasszizmusról, amitől megszakad a szíved

Kapcsolódó

6 jazzdal a rasszizmusról, amitől megszakad a szíved

A jazz története elválaszthatatlan a faji identitás kérdésétől és a feketék polgárjogokért folytatott küzdelmétől. A szegregációról szóló ikonikus jazz-szerzemények közül válogattunk.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Meztelenre vetkőzni még az orvos előtt sem!

Láthatóvá válnak a cselédlányok, szegényebb sorból való asszonyok hétköznapjai, a kor egészségügyi, higiéniai, sőt erkölcsi viszonyai. Szécsi Noémi legutóbbi kötetében dr. Hugonnai Vilma, az első magyar orvosnő rendelési naplói alapján enged bepillantást a 19. század végén és a 20. század elején élő nők életébe.
Fidelio Tours

Több mint félszáz program a Zempléni Fesztiválon

Komolyzenei és jazzkoncertek, színházi és irodalmi estek, kiállítások mellett családi és gasztronómiai kínálat várja az érdeklődőket augusztus 14. és 23. között.
Jazz/World

A boglári közönséget táncoltatja meg pénteken a Budapest Bár

Azt már egyértelműen láthatjuk, hogy 2020 nem a nagykoncertek és a többezres fesztiválok éve, de a Budapest Bár legénysége ebben a nehéz helyzetben sem maradt tétlen. Az utóbbi hónapokban tökéletesítették friss lemezük dalait és előkészítettek egy koncertszínházi darabot, amit augusztusban és szeptemberben több ízben is meghallgathatunk. Legközelebb 7-én, pénteken lépnek fel Balatonbogláron, a Kultkikötő 15. születésnapján. A zenekar vezetőjével, Farkas Robival beszélgettünk.
Jazz/World

Tizenhét ember szíve egy akkordban - Beszélgetés Bacsó Kristóffal

Elvégezte a Liszt Ferenc Zeneakadémiát és a Berklee College of Music-ot, bizonyított a francia és az amerikai komolyzenei színtéren, londoni, barcelonai és pescarai jazz fesztiválokon nyűgözte le a szakmát, Orszáczky- és Artisjus-díjban részesült, és különböző formációival eddig négy saját lemezt jelentetett meg. Bacsó Kristóf szaxofonista és zeneszerző jelenleg a Modern Art Orchestra művésze – zenei pályafutásáról, a MAO-val közös munkájáról, jövőbeni terveiről beszélgettünk.
Zenés színház

Fontos, hogy a magyar lelkünk is benne legyen ezekben az előadásokban

A Budavári Palotakoncert meghívott vendégeként augusztus 8-án két erdélyi művész, Hary Judit és Fülöp Márton is szívhez szóló, emlékezetes élményt nyújtó produkciókkal készül megajándékozni az Oroszlános Udvarba érkező közönséget. A Kolozsvári Magyar Opera művészeivel a közelgő gála kapcsán arról is beszélgettünk, hogy határon túli magyarokként miért kiemelkedő fontosságú számukra ez a találkozás és maga az operett műfaj.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

5,3 milliárd forint a zenészeknek, kluboknak, fesztiváloknak és technikusoknak

Kezdjünk barátkozni a raktárkoncert fogalmával! A kormány a rendezvényszervezők, a klubok és a technikai személyzet támogatását tervezi a most bejelentett csomaggal. Gulyás Gergely az SZFE-t érintő kérdésekre is válaszolt.
Jazz/World interjú

A boglári közönséget táncoltatja meg pénteken a Budapest Bár

Azt már egyértelműen láthatjuk, hogy 2020 nem a nagykoncertek és a többezres fesztiválok éve, de a Budapest Bár legénysége ebben a nehéz helyzetben sem maradt tétlen. Az utóbbi hónapokban tökéletesítették friss lemezük dalait és előkészítettek egy koncertszínházi darabot, amit augusztusban és szeptemberben több ízben is meghallgathatunk. Legközelebb 7-én, pénteken lépnek fel Balatonbogláron, a Kultkikötő 15. születésnapján. A zenekar vezetőjével, Farkas Robival beszélgettünk.
Jazz/World mao

Tizenhét ember szíve egy akkordban - Beszélgetés Bacsó Kristóffal

Elvégezte a Liszt Ferenc Zeneakadémiát és a Berklee College of Music-ot, bizonyított a francia és az amerikai komolyzenei színtéren, londoni, barcelonai és pescarai jazz fesztiválokon nyűgözte le a szakmát, Orszáczky- és Artisjus-díjban részesült, és különböző formációival eddig négy saját lemezt jelentetett meg. Bacsó Kristóf szaxofonista és zeneszerző jelenleg a Modern Art Orchestra művésze – zenei pályafutásáról, a MAO-val közös munkájáról, jövőbeni terveiről beszélgettünk.
Jazz/World lemezajánló

10+1 magyar jazzlemez, amit hallanod kell idén

Összeszedtük az elmúlt hónapok legfontosabb megjelenéseit a magyar jazzben: Lukács Miklós, a Subtones, Dés András, a Modern Art Orchestra és Juhász Gábor, valamint egy külföldi csapat tisztelgése Bartók előtt – a Fidelio válogatásában.
Jazz/World opus jazz club

Női újhullám az Opus Jazz Club színpadán

Augusztusban öt olyan formáció játszik a fővárosi Opus Jazz Club színpadán, amely új megvilágításba helyezi az improvizatív női éneklést.