Jazz/World

Jazzlegenda a Nagyteremben

2016.05.16. 09:01
Ajánlom
A zenei pályafutását a hatvanas években megkezdő Charles Lloyd egyike a jazz megkerülhetetlen élő legendáinak. A Zeneakadémián Jason Moran zongoristával ad közös koncertet május 20-án a Nagyteremben.

„Emlékszem, hároméves voltam, amikor először hallottam a szaxofon hangját, és rögtön tudtam, hogy életem végéig ezzel akarok foglalkozni. Kilencévesen, amikor aztán megkaptam az első hangszeremet, ki sem lehetett venni a kezemből. Még a fürdőkádban is gyakoroltam” – mesélte egy helyen Chalres Lloyd.

Charles Lloyd

Charles Lloyd (Fotó/Forrás: Dorothy Darr)

Az idén 77 éves szaxofonista autodidaktaként kezdte pályáját, majd a hatvanas évektől kezdve újabb és újabb formációkban tűnt fel: játszott a fiatal Keith Jarrett oldalán, közös zenekara volt a magyar jazzgitáros Szabó Gáborral, de vendégzenészként feltűnt a korszak olyan meghatározó rockzenekarainak albumain is, mint a The Doors vagy épp a Beach Boys.

Lloyd zenéje kezdetektől fogva ellenállt mindenfajta bekategorizálásnak, dalainak hangzásvilágára egyformán hatással volt az avantgárd jazz, a tradicionális keleti zene, a hippimozgalom zenei kultúrája, de ugyanígy felfedezhetőek munkáiban a kelet-európai dallamok is. Kvartettje egyike volt azon kevés nyugati zenekaroknak, amelyek a hidegháború alatt több ízben is koncerteztek a Szovjetunió területén.

A jazzlegenda május 20-án azzal a Jason Morannal érkezik a Zeneakadémia Nagytermébe, akivel 2008-ban közösen jelentették meg a kritika által egyhangúan méltatott Rabo de Nube c. lemezt, és akivel 2013-ban egy duóalbumot is rögzítettek Hagar's Song címmel. A lenyűgözően sokoldalú, invenciózus zongorista Jaki Byard tanítványaként kezdte pályáját, korábban pedig olyan nevekkel dolgozott együtt, mint Cassandra Wilson, Joe Lovano, Lee Konitz, Christian McBride, WayneShorter vagy épp Marian McPartland.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Ha ez így marad, nehezebbé válik az ELTE Zenei Tanszék működése

Le kellett építeni az oktatói létszám egyharmadát a tanszéken, miután 250 millió forintot von el a BTK-tól a kormány. FRISSÍTVE!
Tánc

Gyárépületből lett a tánc új otthona – Bejártuk a Nemzeti Táncszínház frissen átadott épületét

A Nemzeti Táncszínház Millenárison található új épületének exkluzív sajtóbejárásán azt is megtudtuk, hogyan lesz valami szupermodern és korszerű annak ellenére, hogy „régi”.
Könyv

Kötött sapka – Tandori Dezső emlékére

A 80 éves korában elhunyt költőre Fáy Miklós emlékezik.
Klasszikus

Meglepetés lánykérés volt a pécsi koncerten

Filmekbe illő romantikus jelenet zajlott le a Pannon Filharmonikusok koncertjén Valentin-napon a Kodály Központban.
Zenés színház

Vízzel árasztják el a színpadot a Gioconda premierjén

Meg a többi előadáson is. Velence csatornái vizes valójukban elevenednek meg Almási-Tóth András rendezésében, amely Ponchielli legsikerültebb művét állítja színpadra 2019. február 22-én az Erkel Színházban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ávéd jános

Ávéd János a lélek gyümölcséből szemezget új albumán

A szaxofonos, zeneszerző és zenetanár Ávéd János saját szerzeményeiből készült, The Fruit of Spirit című lemezét mutatja be a Modern Art Orchestrával és két vendégével február 17-én, a BMC Nagytermében.
Jazz/World hír

Újabb Miles Davis-portréfilm van kilátásban

Quincy Troupe Jr. 2002-ben megjelent Miles and Me című könyve alapján készül a film, ami a barát és munkatárs szemszögéből mutatja be a korszakalkotó trombitást.
Jazz/World kvíz

Kvíz: Mennyit tudsz a jazzről?

Összeállítottunk egy kérdéssort, hogy letesztelhesd, mennyire vagy otthon az amerikai, európai és magyar jazz múltjában és jelenében! A kérdések többségére megtalálod a választ a Fidelio cikkeiben.
Jazz/World müpa

A Nagy Emma Quintet nyerte az idei Jazz Showcase-t

Vasárnap este hatalmas örömzenéléssel zárult a tizenkettedik Jazz Showcase, a gálakoncert előtt pedig az idei tehetségbörze díjazottjait is kihirdették.
Jazz/World népzene

Lehet-e népszerű a népzene?

Kell-e nekünk ez, amit Kodály, Bartók, vagy Kallós Zoltán olyan nagy erővel kutattak és próbáltak átmenteni egy másik kor számára – számunkra?