Jazz/World

Jegyzett jazzmenü a Hollán Ernő utcában

2014.01.01. 07:01
Ajánlom
A nemzetközi viszonylatban is legjobb magyar jazzklubnak ítélt intézményben az egy évvel ezelőtti költözés óta nem álltak meg a változások, bővülnek a szolgáltatások és vele együtt a programkínálat is. A Budapest Jazz Club igazgatójával, Bóna Lászlóval az eddigi eredményekről, a klubban nyíló „backstage" étteremről és új projektekről beszélgettünk.

- 2012 októberében a Kálvin tér melletti Hadik Palotából költöztetek ide a 13. kerületbe, és most is éppen átépítésben vagytok. Milyen új helyiség nyílik itt a hátsó részben?

- Korábban volt egy olyan ötletünk, hogy az előttünk itt működő Duna mozi eredeti állapotát állítjuk vissza, vagyis összenyitjuk a videókölcsönzőnek leválasztott hátsó részt a korábbi vetítőteremmel. Ezt a gondolatot hamar elvetettük, mert sokkal értékesebbnek bizonyult megtartani több különálló helyiséget is a klubon belül, azért is, mert a koncertterem mögötti rész hamarosan étteremként is működni fog. Ezt a lépést hosszú előkészítő folyamat előzte meg, sok időbe telt, mire minden engedély és eszköz a rendelkezésünkre állt. Az étteremként is funkcionáló helyiség középső része galériaként kiemelkedik, így kvázi-színpadként jelenik meg, melyet a saját szintjén, és az alsóbb szinteken is asztalok vesznek körül. Az éjszakai jam session koncertek itt kerülnek megrendezésre, ahol azok is jól laknak, aki elsősorban vacsoráznának, és csak kísérőként fogyasztanának jazzt, és azon vendégeink is, akik a zenére fókuszálnának egy pohár bor mellett.

- Milyen jellegű menüt terveztek a jazz mellé tálalni?

- Bisztrókonyhát tervezünk, ami nálunk azt jelenti, hogy idényjellegű nyersanyagokból dolgozva egy szűkebb, de folyton megújuló menüt fogunk kínálni az élő zene mellé a hangulatos klubhelyiségben. Az étlapon kifejezetten magyaros ételek is szerepelnek majd, gondolva ezzel a külföldi vendégeinkre, akik esetleg egy jó gulyást is megkóstolnának az esti program közben. Az étkezést igyekszünk összekötni a zenei programmal, például úgy is, hogy az egyik falra kivetítjük a koncertet, és a zenészek is ott fognak majd sétálni és beszélgetni a vendégeink között. Mi magunk között is úgy mondjuk, hogy ez egy „backstage étterem" lesz, hiszen valóban egy színpad mögötti hely, sajátos hangulattal.

- Hogyan összegeznéd a Hollán Ernő utcába költözésetek óta eltelt időt?

- Ez egy nagyon jó év volt, annak ellenére, hogy a beköltözésünk múlt ősszel nem volt zökkenőmentes, csúszott az eredetileg tervezett időponthoz képest. Végül három plusz három évre írt alá közszolgáltatási szerződést a klubot működtető Jazzart Közcélú Alapítvány a Fővárossal. Ennek keretében valósul meg többek közt az évenként megrendezett tehetségkutató versenyünk, számos koncert és jam session, melyhez a fellépők névsorát az esélyegyenlőség jegyében állítjuk össze. Körülbelül négyszázötven programunkból százötven alkalom ingyenesen látogatható. A működésünket rendkívüli mértékben segíti főtámogatónk, az Alerant Zrt., akinek több éve köszönhetjük a támogatást. Az Alerant Jazz Estek különös népszerűségnek örvendenek, hiszen havonta két ízben a legnevesebb hazai előadók lépnek fel a sorozat keretében. A „klubos" térrel párhuzamosan kaptunk egy új közönséget itt az Újlipótváros szívében, ahonnan az ötödik kerület sem esik messze. Mostanra mindenki tudja és megszokta, hogy ne a Kálvin, hanem a Jászai Mari térnél keressen minket.

- Mitől kiemelkedő jazz helyszín a Budapest Jazz Club a főváros zenei színterén, ami miatt a legnevesebb amerikai szaklap, a Downbeat a legjobb budapesti jazzklub titulusát ítélte meg nektek?

- Ami ma Magyarországon a jazz előadó-művészetben megjelenik, annak legalább fele a Budapest Jazz Clubban történik. Ennek köszönhető, hogy a koncertturnék alkalmával a külföldi sztárok ügynökei elsősorban a BJC-t keresik. A Dowbeat tekintélyes szaklap, feltételezésünk szerint a minősítésük mögött összességében pozitív tapasztalatok állnak: nálunk híresen jó a technikai háttér, az akusztika, a hangosítás, a hely atmoszférája és a klubért dolgozó csapat szándékai. A Budapest Jazz Club a jazz szakma klubja is. A Magyar Jazz Szövetséggel megkötött gyümölcsöző együttműködés túlmutat egy egyszerű kapcsolaton. Nem véletlen, hogy a Magyar Jazz Szövetség székhelyének címe azonos a BJC helyszínével.

- Nagy hangsúlyt fektettek a fiataloknak és fiatal zenészeknek szóló programokra is. Mik ezek közül a legfontosabbak?

- A Jazz Szövetséggel megvalósuló egyik legújabb programunk, a Jazzlasszó a fiatalokat célozza meg, ami egy nagyon játékos, interaktív, koncertből és workshopból álló rendezvényünk. Törekszünk a közérthetőségre, hogy megszerettessük az ifjúsággal a műfajt, amivel nemcsak új közönségre, hanem annak újratermelődésére is számítunk. Saját projektünk a Roma Fókusz elnevezésű sorozat, ami a Főváros támogatásával jön létre. Ebben a programban az együttesek vezetői, köztük Szakcsi Lakatos Béla, Oláh Kámán, Szőke Nikoletta, tehát a jazz élvonalába tartozó zenészek iskolásokkal találkoznak napközben, este pedig a nagyközönséggel beszélgetnek Zipernovszky Kornél jazzkritikus moderálásával. Ennek egyik célja, hogy a jazz apropóján is világos legyen, hogy mi az ami normális és emberi. Hétfőnként a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemmel közösen szervezzük az LFZE Monday Open Jam nevű esteket, mely sorozat nagyon népszerű, és amit célzottan olyan főiskolás, egyetemista hallgatóknak is szánunk, akik egymásnak adják át a stafétát a színpadon. Másik állandó, nem csak fiataloknak szóló programunk a főváros külföldi vendégei és hazai jazz kedvelői által tömegesen látogatott pénteki és szombat esti Jam Session sorozatunk. A zene mellett más műfajok is teret kapnak, hiszen a kerületben működő KÉK művészügynökség színházi estjei, könyvbemutatói, beszélgetései minden vasárnap este várják a próza iránt fogékonyabb közönséget.

- Mik a jövőbeli terveik?

- Első és legfontosabb, hogy a jövőben se kelljen kompromisszumokat kötnünk a produkciók színvonalát és számát illetően, valamint, hogy a most még tervként szereplő átalakításokat is mihamarabb megvalósíthassuk.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Felmondások és tiltakozás az SZFE-n Vidnyánszky Attila kinevezése miatt

Zsámbéki Gábor rendező 41 év tanítás után hagyja ott az Egyetemet, és követi példáját Gáspár Máté megbízott intézetvezető is, aki lemondásával az SZFE modellváltásának elve és gyakorlati megvalósítása ellen is tiltakozik. Mindez azután, hogy a minisztérium bejelentette: Vidnyánszky Attila vezetheti az Egyetemet fenntartó alapítvány kuratóriumát.
Zenés színház

Először vezényel női karmester a Salzburgi Ünnepi Játékokon

A világ legnagyobb komolyzenei fesztiváljának, az idén százéves Salzburgi Ünnepi Játékok programsorozatának szervezői a koronavírus-járvány árnyékában számos biztonsági intézkedést rendeltek el a fellépők és a nézők egészségének megóvása érdekében.
Színház

Otthagyja a Nemzetit Bánsági Ildikó

A színésznő a közösségi oldalán jelentette be, hogy felmondott a Vidnyánszky Attila vezette teátrumban.
Zenés színház

Pietro Mascagni sosem tudta felülmúlni a Parasztbecsület sikerét

Mascagni számos műfajban alkotott: első fia emlékére írt gyászmisét, komponált zongoradarabot, szimfóniát, kantátát, egyházi zenét, dalokat, operettet, sőt filmzenét is, ennek ellenére szinte csak erről az operájáról ismert. Hetvenöt éve, 1945. augusztus 2-án halt meg Pietro Mascagni olasz zeneszerző, a Parasztbecsület komponistája. 
Jazz/World

Barabás Lőrinc: Úgy énekelsz, amilyen ember vagy

Hajlamos egyedül maradni a színpadon, a zenéjét is belső utazásnak tartja. Barabás Lőrinc trombitáján úgy szól a jazz, hogy arra a popra éhes fülek is megnyílnak. Augusztus 13-án a Kultkikötő badacsonyi színpadán lép fel a Random Szerda. Csütörtökön.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World lemezajánló

10+1 magyar jazzlemez, amit hallanod kell idén

Összeszedtük az elmúlt hónapok legfontosabb megjelenéseit a magyar jazzben: Lukács Miklós, a Subtones, Dés András, a Modern Art Orchestra és Juhász Gábor, valamint egy külföldi csapat tisztelgése Bartók előtt – a Fidelio válogatásában.
Jazz/World opus jazz club

Női újhullám az Opus Jazz Club színpadán

Augusztusban öt olyan formáció játszik a fővárosi Opus Jazz Club színpadán, amely új megvilágításba helyezi az improvizatív női éneklést.
Jazz/World interjú

Barabás Lőrinc: Úgy énekelsz, amilyen ember vagy

Hajlamos egyedül maradni a színpadon, a zenéjét is belső utazásnak tartja. Barabás Lőrinc trombitáján úgy szól a jazz, hogy arra a popra éhes fülek is megnyílnak. Augusztus 13-án a Kultkikötő badacsonyi színpadán lép fel a Random Szerda. Csütörtökön.
Jazz/World ajánló

Két új könyv mesél a hazai popkultúra történetéről

Az NKA Hangfoglaló Program Magyar Könnyűzenei Örökség Megőrzését Támogató Alprogramjának két új, a hazai populáris zenei kultúra múltját kanonizáló könyve is megjelent. Az Azok a régi csibészek és a Hangok és ütemek új kötetei folytatják a sorozat hagyományait. 
Jazz/World ajánló

Szaxofon Különkiadás – Modern Art Orchestra

Fekete-Kovács Kornél, a Modern Art Orchestra művészeti vezetője a karantén időszakában sem hagyta unatkozni közönségét: minden második szerdán egy lemezhallgatással egybekötött beszélgetést hallgathatunk tőle a MAO Facebook-oldalán. Az adásokban a zenekar Legendás Albumok sorozatának egy-egy koncertjét játsszák le, a trombitás-zeneszerző pedig ehhez igazítva hív meg énekeseket, zenészeket, fotósokat, szobrászokat, tanárokat vagy akár IT szakembereket.