Jazz/World

José James: „A rossz zenénél még a rossz szex is jobb”

2016.05.04. 09:22
Ajánlom
A Müpa énekeseket középpontba állító minifesztiválján, a Jazztavaszon lép fel május 5-én José James, akit a kritikusok a hiphop generáció jazzénekeseként is szoktak aposztrofálni. José James a New York-i New School diákjaként olyan legendáktól tanulhatott mint McCoy Tyner és Wynton Marsalis. Vallja, hogy minden zenét a ritmus mozgat, nem véletlenül áll tehát közel hozzá a hiphop, a drum'n'bass, a soul és az R'n'B. Koncertjén a legújabb vokális trendek bemutatására vállalkozik nem kevésbé elszánt négy zenészpartnerével, köztük Solomon Dorsey bőgős-basszusgitárossal, a produkció zenei vezetőjével.
José James

José James (Fotó/Forrás: Shervin Lainez)

- Azt nyilatkoztad valahol, hogy eleinte mindenki rap zenésznek nézett a külsőd miatt, mert fel volt nyírva a hajad és baseball sapkát hordtál, miközben jazz-standardeket énekeltél. Mesélnél erről a kezdeti időszakról?

- Ez nem is annyira a múlt, szerintem a mai napig ezt gondolják rólam, hacsak nem viselek éppen öltönyt. Azt hiszem, az embereknek van egy berögzült sztereotípiájuk a jazz-zenészekről, vagyis

még mindig egy idős, fekete trombitást, vagy egy szmokingos fehér énekest képzelnek el, ha jazzről van szó. De ez már elég unalmas.

- Számodra hogyan és mikortól kezdett körvonalazódni a zenei identitásod?

- Nem gondolom, hogy már itt tartanék. Még mindig formálódok. A zene egy hatalmas részem, de nem hiszem, hogy én, vagy bárki más valaha is megértené, hogy mit is jelent igazán a zene. Én csak énekelek. 

- Hogyan kerültél be a legendás Blue Note kiadó körébe?

- A No Beginning No End című lemezen dolgoztam Hindi Zahrával, Robert Glapserrel és Pino Palladinoval, amit hallott Don Was, a kiadó vezetője. Úgy fogalmazott, hogy pontosan ez az a zene, amit be akart hozni a Blue Note-ba azért, hogy bevezesse, reprezentálja az új generációt.

- Rengeteg stílust ötvözöl a zenédben. Mi az, amihez ragaszkodsz a jazz hagyományából és mi az, amit a kortárs könnyűzenei stílusok közül a legjobban szeretsz?

Minél régebb óta foglalkozom zenével, annál inkább rájövök, hogy ezeknek a kategóriáknak nincs jelentősége.

A jazz és a swing tulajdonképpen a '20-as, '30-as évek popzenéje. Csak később váltak ezek a zenék rétegműfajjá. Ma már az internetnek köszönhetően mindenféle zene elérhető, azt hallgatsz, amit akarsz. Persze van néhány lenyűgöző művész és szerző, akiket csodálok, ilyen például Drake, Sia, Beyoncé, és Adelé.

José James

José James (Fotó/Forrás: Janette Beckman)

- Mi számodra a legfontosabb aspektusa a zenének?

- Ez egy jó kérdés. Nem tudom pontosan megfogalmazni, de az biztos, hogy a rossz zenénél még a rossz szex is jobb.

- Nemrég Billy Holiday, majd John Coltrane előtt tisztelegtél egy-egy koncerttel. Mit jelent számodra az ő zenéjük?

- Ők ketten igazi úttörők, újítók voltak. Szívből énekeltek és játszottak, és soha nem adták fel a saját elképzelésüket. Így aztán nem is váltak azonnal híressé: sokáig tartott, míg felfedezte a közönség is az egyedi hangjukban rejlő csodákat. Manapság ritka az ilyen előadó.

Szakrális jazz, avagy ki volt John Coltrane? -  Olvasd el a legendás szaxofonosról szóló izgalmas portrénkat ide kattintva!

- Folytatod majd ezt a sorozatot?

- Nem áll szándékomban nem folytatni.

- A Müpában a Love in a time of madness című anyagodat mutatod be, még a lemezmegjelenés előtt. Ezzel a zenével a világban tapasztalható igazságtalanságokról beszélsz. Milyen témákról énekelsz? 

Számomra a szeretet a kulcs mindenhez, a végső válasz.

Ez az egyetlen megoldás áll rendelkezésére az emberi fajnak, amivel tehet valamit a saját megváltásáért. A szeretet a legradikálisabb erő, ami megváltoztathatja a világot. Amint elfelejtünk szeretni és tisztelni, azon nyomban felüti a fejét a háború, a rasszizmus, a szexizmus, a bigottság és a rabszolgaság.

- Miért jó ez a módszer, hogy még a lemezfelvétel előtt bemutatod a lemez anyagát?

- Ez egy régi, jól bevált iskola. A bandák így élő közönség előtt tudják tesztelni a munkájukat, hiszen az összes előadó művészetnek -legyen az egy dal, egy vicc, vagy egy szövegkönyv- a végső próbája, hogy hogyan működik élőben.

Felkeltettük érdeklődését? Váltsa meg jegyét egyszerűen, a Port.hu felületén!

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Lányával, Norával zenél Fischer Iván a Fesztiválzenekar új évadában

A Budapesti Fesztiválzenekar bejelentette új évadát, amelynek fénypontjába Monteverdi Orfeója kerül Fischer Iván befejezésével.
Klasszikus

Lehet, hogy hiába gyakorolsz, minden a genetikán múlik

Sokan úgy tartják, hogy a kimagasló eredményekhez gyakorlás, gyakorlás és gyakorlás kell. Nos, ez nem igaz, sokkal több múlik a genetikán.
Zenés színház

Miért írt új befejezést az Orfeóhoz Fischer Iván?

Valami nem stimmel Monteverdi Orfeójával. Fischer Iván több mint negyven éve ezt érzi, és most tett is érte, hogy ne így legyen: új befejezést írt hozzá. Hogy miért volt erre szükség?
Tánc

Nálunk vetítik először a Rudolf Nurejev-portréfilmet

Április 2-án egyetlen alkalommal - a Rudolf Nureyev Nemzetközi Balettverseny részeként - eredeti nyelven, angolul, felirat nélkül vetítik az Urániában a White Crow című portréfilmet, még a hivatalos, New York-i premiervetítés előtt.
Tánc

Magyar versenyzőknek is szurkolhatunk a New York-i Balettverseny döntőjében

Ma kezdődött a Valentina Kozlova International Ballet Competition döntője New Yorkban, amelyen egy táncos, egy koreográfus és egy zsűritag is képviseli hazánkat.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

Zenészlegendák ünneplik a 75 éves Joni Mitchellt

Március 23-án egyetlen alkalommal az Uránia Nemzeti Filmszínházban láthatjuk a legendás énekes-dalszerző hetvenötödik születésnapjára rendezett Los Angeles-i koncert felvételét, Joni 75 – Sztárok köszöntik Joni Mitchellt címmel.
Jazz/World Nők a zenében

Akik megmutatták, hogy melltartóban is lehet szaxofonozni

A híres jazzmagazin, a DownBeat 1937-ben közölt egy cikket, melynek címe így szólt: How Can You Blow A Horn With A Brassiere? Aki ezt megválaszolta, Peggy Gilbert volt, aki egy egész korszak női zenészének törekvését foglalta össze.
Jazz/World demokrácia

A jazz úgy működik, ahogy egy demokratikus társadalomnak kellene

Kölcsönös tisztelet, egymásra figyelés és őszinte kommunikáció - ezek nélkül még a legtehetségesebb jazz-zenészek sem képesek együtt játszani.
Jazz/World magazin

Ezüst koronával kapta becenevét Nat 'King' Cole

Legnagyobb slágereit, a Nature Boy-t, az Unforgettable-t és a Route 66-et, ma is felismerjük: 100 éve született a bársonyos baritonhang tulajdonosa, Nat 'King' Cole.
Jazz/World interjú

Kenny Garrett: „Én vagyok a fiatal generáció Miles Davise”

A jazzszaxofonosok számára az egyik legfontosabb hivatkozási pont jelenleg az 58 éves amerikai post-bop szaxofonos, Kenny Garrett, aki meglepő természetességgel viseli az „élő legenda” szerepet. Telefonon adott nekünk exkluzív interjút.