Jazz/World

Jubileumi koncert

2006.01.07. 00:00
Ajánlom
Pege Aladár ötven éve színpadon Aki egyszer is látta már pódiumon Pege Aladárt, nem felejti el. Ott áll a színpad közepén egy ember, aki elképesztő könnyedséggel és lendülettel játszik. Árad belőle, hogy a zene számára színtiszta, felhőtlen öröm.

Megválasztották a világ legjobb nagybőgősének, megkapott szinte minden létező díjat és elismerést. Január 9-én a Fesztivál Színházban egy jubileumi koncerttel ünnepli meg, hogy ötven éve játszik színpadon. Erről az ötven évről most félig viccesen azt mondja: - Ha újra kezdhetném, egyetlen dolgon változtatnék: a zongorát választanám.

Hogy miért? Mert egy zongorista bárhol, bármikor felléphet egyedül is, egy nagybőgős viszont nem. - Ennyi kitartással, tehetséggel és szorgalommal zongoristaként sokkal ismertebb, sikeresebb lennék - mondja. Ráadásul a vonósok közül is a nagybőgő a legnehezebb, sok-sok gyakorlással teli évbe, rengeteg munkába kerül, ha valaki "ki akar lépni a sorból". Márpedig Pege Aladár többet akart elérni, mint mások. Neves nagybőgős családból származik, és gyerekkora óta arra készült, hogy folytassa a családi hagyományt. Tizenévesen már fellépett itt-ott, az "igazi" pályakezdést azonban akkortól számítja, amikor 1955-ben Turán László zongoraművész meghívta a zenekarába. - Ekkortól léptem fel rendszeresen, ekkortól kaptam fizetést a zenélésért, vagyis ez a pályám tényleges kezdete. Szerettem ebben az együttesben dolgozni, mert játszottunk mindent. Ma is így szeretek zenélni, nem szakosodom egy műfajra.

1963 óta koncertezik határainkon túl is. Az 1970-es montreaux-i dzsesszfesztivált említi, ahol Európa legjobb szólistája lett, aztán az 1982-es fellépését a New York-i Carnegie Hallban Herbie Hancock együttesének vendégszólistájaként, ami azért is emlékezetes, mert akkor kapta meg a világ legjobb nagybőgősének tartott Charles Mingus hangszerét ajándékba a művész özvegyétől.

Saját hangszere egy régi Rubner, sokat játszik rajta. Koncertek előtt mindig kemény próbákat tart, és fellépéstől függetlenül mindennap legalább két órát gyakorol - kizárólag klasszikus darabokat, mert mint mondja, azok mindent megmozgatnak, a technikai tudás bomlani kezd, ha nem dolgoztatják. És a dzsessz? Azt sohasem használja gyakorlásra. - A dzsesszt érezni kell, az improvizációt nem lehet kigyakorolni, megtanulni. Azért vagyok szerencsés - mondja -, mert klasszikus zenét és dzsesszt is tudok játszani.

Ezt a közönségtől tudja. - Megesik, hogy egy-egy koncert nehezebben indul, de akkor mondok valamit, és minden rendben van. Különben is - teszi hozzá -, ha valaki szívből játszik, és persze jól, akkor nagy baja nem támadhat.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Nyomozás az Operában – akcióban a jogi osztály

Noha az egyik legfelemelőbb érzés kétségkívül a művészeket illeti, amikor a színpadon megcsillogtathatják tudásukat, majd fürdőzhetnek a közönség jól megérdemelt elismerésében, mégis, ahhoz, hogy ez létrejöhessen, többek között az Opera jogi csapatának hathatós közreműködésére is szükség van.
Színház

Végigsöpör a tao-változások előszele a színházi szakmán

Az Orlai Produkciós Iroda és a Veres1Színház is csatlakozott a vészharangot megkongató magánszínházakhoz, akik a társasági adókból történő kultúratámogatási lehetőség megszűnése miatt kerültek nehéz helyzetbe.
Színház

A Magvető Café-ban is elmaradnak a tervezett bemutatók januártól

A kulturális tao-támogatás megvonása a Magvető Cafét is érzékenyen érinti. Közleményükben arról írnak, januártól biztosan elmaradnak a tervezett saját előadások.
Zenés színház

A hazai zenés színház „mindenese”: Szemenyei János

Színész és zeneszerző egy személyben, aki igazi otthonát a zenés színpadokon találta meg. Szemenyei János Kult50-ben megjelent portréja.
Vizuál

Színházi reklámfogás volt a megtalált Picasso-festmény

Hamisnak bizonyultak a hat éve ellopott Picasso-festmény felbukkanásáról szóló hírek. A kép megtalálását bejelentő holland írónő elmondása szerint "tréfa áldozata lett". Egy belgiumi színházi produkció alkotói közölték, hogy ők csapták be a megtalálót és hamisítvány a Romániában talált, Picassónak tulajdonított festmény - közölte a holland NOS televízió.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

Terence Blanchard: „Itt az ideje az előítéletekről nyíltan beszélni”

A többszörös Grammy-díjas jazztrombitás, filmzene- és operaszerző azok közé tartozik, akiknek határozott véleménye van a világról, és ezt zenéjükben sem rejtik véka alá. Terence Blanchard november 21-én a Budapest Jazz Clubban játszik E-Collective nevű zenekarával, ezt megelőzően beszélgettünk telefonon.
Jazz/World kult50

Minden koncerten ízekre szedi magát – Szirtes Edina Mókus

Korkedvezménnyel vették fel a szegedi konzervatóriumba, ahol a legkisebb lévén a többiek Mókusnak becézték – innen ered a művészneve. Szirtes Edina Kult50-ben megjelent portréja.
Jazz/World ajánló

A Dunán ringatózva mutatja be új lemezét Cséry Zoltán

A zongoraművész - zeneszerző november 24-én az A38 Kiállítótérben mutatkozik be első önálló, szólózongorás nagylemezével, a Life Is A Playground című chillout, ambient albummal.
Jazz/World

Nem kopik – Suzanne Vega elvarázsolta Budapestet

Kortalan és nemtelen, maszkulin famme fatale, bohóc bőrbe bújt díva, drámai alkat és komika, kislány és érett nő, világhírű sztár és a „lány a szomszédból” – ez mind egy személyben Suzanne Vega, és még valami: időtlen dalok énekes-dalszerzője.
Jazz/World bjo

Jazz és inspiráció - interjú Náray Erikával és Urbán Orsival

Szilveszter estéjén két vendéggel, Náray Erika és Urbán Orsi jazz énekesnőkkel egészül ki a Budapest Jazz Orchestra (BJO) a Pesti Vigadó Dísztermében hallható koncertjén.