Jazz/World

Jutta Hipp, és akiknek kell

2012.11.07. 18:35
Ajánlom
Ő volt az első hippie, mondta róla Rolf Kühn, a veterán német klarinétos, és ZIPERNOVSZKY KORNÉL szerint ez nem csak vicc. Heti jegyzetében kollégánk egy-egy zenei hírt, eseményt, jelenséget tárgyal E/1-ben, szigorúan a vonal alatt.

Kühn kezdőként egy tánczenekarban szaxofonon játszott egyszer Lipcsében, a háború után egy-két évvel, és elővette a klarinétot is. A derékig érő vörös hajú, vörös kalapos, dekoratívan sminkelt, tetőtől-talpig különleges Hipp azt mondta neki a koncert után, hogy egész "kedvesen" klarintézott, de ha igazi klarinétot akar hallani, egyszer jöjjön fel hozzá. Így azután egy vasárnap Kühn kivillamosozott Hippékhez, Jutta akkor még a szüleivel lakott. Feltette Kühnnek Benny Goodman kvartettjével (Lionel Hampton, Teddy Wilson, Gene Krupa) a Hallelujah-t. A lemez típusa egyébként a háborúban az amerikai katonaság számára, nem kereskedelmi forgalomba szánt jellegzetesen nehéz, 78-as fordulatszámú V-Disc volt. Ebben a néhány percben dőlt el, hogy Rolf Kühnből jazz-zenész lesz, a háború utáni német jazz meghatározó alkotója vált belőle.

Jutta Hipp (1925-2003) nagy, kivetített képe és lemezborítói alatt játszottak a Kühn vezette emlékzenekar tagjai a patinás Berlin Jazz Fest idei kiadásának nyitányaként november elsején. Rolf Kühn volt a zenekar egyetlen olyan tagja, aki játszott Jutta Hippel, a minden szempontból egészen kivételes német jazz-zongoristavel. Christian Lilinger, a Hyperactive Kiddből ismert dobos viszont leginkább az unokája lehetett volna, a bőgőszólamot a Zorn-együttesből is ismert berlini professzor, Greg Cohen hozta. Joe Lovano ismét egyszer a nagy elődöket idézően, folyékonyan kapcsolódott bele vendégszólistaként ebbe a folyamatba. A zenekar Kühnön kívüli másik vezetője, Julia Hülsmann pedig több szempontból is Hipp követőjének mondható, és nem csak azért, mert ő is német, ő is jazz-zongorista, sokoldalú, kiváló zeneszerző és ráadásul nő.

Éppen egy éve számoltam be róla irigykedve, hogy utcát neveztek el Hippről szülővárosában, Lipcsében. Persze az irigykedés annak szólt, hogy még csak nem is az ő első német jazzmuzsikus, akinek az emlékét ilyen módon ápolják - a kulturális közélet ebben is megjelenő alázatát irigylem a németektől. Hipp fontos magyar zenészpartnere, a szintén a cool és a modern stílus egyetemes nagyságaként elismert Zoller Attila, akivel németországi felvételein hallható többször együtt, ezt még nem kapta meg hazájában. Pedig Kralltól Metheny-ig több amerikai szupersztár nyilatkozott nekem Zollerről a legnagyobb tisztelettel. Krall ott volt azon az estélyen, amin az előrehaladott betegségben szenvedő Zollert ünnepelték a zenészek, Metheny pedig még a most újra kiadott, Jim Hall-lal felvett duólemezén is műsorra tűzte az egyik híres Zoller-szerzeményt.

Zoller egyébként felbukkan azon a most, a Jazzfesztiválra időzítve megjelent LP lemezen is, amelynek címe The Lost Tapes. Mivel Hipp zenei hagyatéka sajnálatosan kicsi, autorizált zenekarvezetői sorlemeze alig egy féltucat, a 42 perces felvételnek komoly történeti értéke van. Az 1952 és '55 között készült masterek sorlemeznek készültek, főleg sztenderdekből. A producer Joachim-Ernst Berendt volt, aki 1952 novemberében mutatta be Hippet és Kollert egymásnak, és a következő nyáron csinált is közös kvintettjükkel a Brunswick label számára felvételeket velük. 1955-ben később a társ-producer Dieter Zimmerle hozta a kvintettet, immár Joki Freunddal és Zoller Attilával egy stuttgarti stúdióba. Az új nagylemezen az utolsó négy tracken adja ezt a felvételt most először közre a német közszolgálati SWR kiadása. Mivel Hipp hirtelen és végleg távozott Amerikába - és ott a Blue Note lemeztársasághoz - az összesen tizenegy track mostanig dobozban maradt.

A hirtelen távozás történetének van egy olyan oldala is, amiről még nem szóltam, ugyanis a mindig lámpalázas, de excentrikus zongorista a partnerek ostromának is ki volt téve. Tartja magát az a legenda, hogy Albert Mangelsdorff trombonos évekig reménytelenül szerelmes volt Juttába, tény viszont, hogy éppen Zollerrel viszonyuk komolyan kibontakozott - de ennek is véget vetett Jupp távozása az Atlanti óceán túlsó partjára. Jutta még a háború alatt "Teddie" Frohwalt Neubert dobos jegyese volt, de ez a kapcsolat is köddé vált Jutta Nyugat-Németországba menekülésével. Amerikában sem házasodott meg.

A pályától is elég hirtelen vonult vissza, mert ugyan Leonard Feather rábeszélésére költözött New Yorkba, ahol fényesen indulta pályája, olyan mérfldkövekkel, mint a Newport jazzfesztivál és a nyolc hónap alatt felvett három sorlemez. Csakhogy amikor Feather állandóan bele akart szólni a repertoárjába, és azt akarta, hogy Hipp műsorra tűzze Feather szerzeményeit is, faképnél hagyta. 1960-ig még kis klubokban fellépett, később már csak gyári varrónőként dolgozott, emellett rajzolt (lásd fenti karikatúráit), festett és formatervezéssel foglalkozott, tudósításokat írt német jazzlapoknak és leveleket barátainak a kis klubokban átélt jazzélményeiről, sőt még epigrammákat is írt csodált zenészkollégáiról.

Az utókor kitartó érdeklődését iránta jelzi az is , hogy nemsokára megjelenik az első tudományos igényű monográfia is róla.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Emilia Pérez – megnéztük a 13 Oscarra jelölt botrányfilmet

Összességében érthetőnek tűnik, miért jutott el Jacques Audiard új rendezése tizenhárom Oscar-jelölésig, azt azonban már túlzásnak tartanánk, ha a legfontosabb kategóriákban diadalmaskodna is – ezt ugyanis több más produkció is jobban megérdemelné.
Könyv

Közös sorozattal jelentkezik Nyáry Krisztián és Bősze Ádám

A magyar széppróza napján, Jókai Mór születésének kétszázadik évfordulóján mutatják be az Óbudai Társaskör második jubileumi produkcióját Jókai sétány 200 címmel. Nyáry Krisztián irodalomtörténész és Bősze Ádám zenetörténész új sorozata február 18-án debütál.
Plusz

Hegyet hágék, lőtőt lépék – tíz éve hunyt el Erdélyi Zsuzsanna

Erdélyi Zsuzsanna Kossuth-díjas néprajztudós, a nemzet művésze tíz évvel ezelőtt, 2015. február 13-án hunyt el Budapesten. Tanítványai, szellemi örökösei nem felejtik.
Könyv

„Világos volt számomra, hogy haldoklom” – támadója tárgyalásán szólalt fel Salman Rushdie

A hetvenhét éves, világhírű író megrázó vallomást tett annak a férfinak a tárgyalásán, aki 2022-ben egy nyilvános beszélgetésen késsel támadt rá, és tizenöt késszúrással sebesítette meg.
Klasszikus

Bayreuthban is koncertezik a Soproni Liszt Ferenc Szimfonikus Zenekar

Az együttes ausztriai és bajorországi turnéra indul Mahler 4. szimfóniájával a tél végén, míg júliusban a német zenei központban játsszák a Mendelsshon testvérek műveit.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

A sanzonok királynője – a Benczúr Házban látható Nádasy Erika Piaf-estje

Egy halhatatlan legenda, Edith Piaf drámai fordulatokkal teli élettörténete és magukkal ragadó, keserédes érzelmekkel teli dalai elevenednek meg február 25-én a Benczúr Házban. A francia sanzonénekesnőt a darab írója, Nádasy Erika kelti életre.
Jazz/World hír

Idén is meghirdeti Fringe felhívását a Magyar Zene Háza

Mivel az intézmény kiemelt céljának tekinti a zenei tehetségek támogatását, a zenélés népszerűsítését kortól és zenei háttértől függetlenül, 2025-ben is meghirdeti a Fringe-t. Jelentkezési határidő: március 2., vasárnap éjfél.
Jazz/World magazin

KÉP-regény: Alice Cooper 77

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal Alice Cooper születésnapján lepődött meg, és arról írt, hány tekerss filmet használt el a botrányhős előadó koncertjén.
Jazz/World interjú

Ajtai Péter: „Édesanyám kinyitotta a telefonkönyvet, és másnap már mentem bőgőórára”

Improvizációesztétikából doktorált, tanult klasszikus zenét, hagyományos jazzt, ma már legfőképpen free jazzt vagy szabad improvizációs zenét játszik. Tanít, számos zenekarban muzsikál, egy százhúsz éves bőgőt nyüstöl. Ajtai Péter bőgőssel beszélgettünk.
Jazz/World ajánló

Ismét megmérettethetik magukat a jazz feltörekvő tehetségei a Müpában

Az idén 20 éves Müpa 2025. február 7. és 9. között ismét megrendezi a Jazz Showcase-t. A régió egyik legjelentősebb zenei tehetségbörzéjére ez alkalommal is hat ígéretes pályakezdő formáció jutott be, akiknek produkcióit neves szakmai zsűri bírálja majd el.