Jazz/World

Jutta Hipp, és akiknek kell

2012.11.07. 18:35
Ajánlom
Ő volt az első hippie, mondta róla Rolf Kühn, a veterán német klarinétos, és ZIPERNOVSZKY KORNÉL szerint ez nem csak vicc. Heti jegyzetében kollégánk egy-egy zenei hírt, eseményt, jelenséget tárgyal E/1-ben, szigorúan a vonal alatt.

Kühn kezdőként egy tánczenekarban szaxofonon játszott egyszer Lipcsében, a háború után egy-két évvel, és elővette a klarinétot is. A derékig érő vörös hajú, vörös kalapos, dekoratívan sminkelt, tetőtől-talpig különleges Hipp azt mondta neki a koncert után, hogy egész "kedvesen" klarintézott, de ha igazi klarinétot akar hallani, egyszer jöjjön fel hozzá. Így azután egy vasárnap Kühn kivillamosozott Hippékhez, Jutta akkor még a szüleivel lakott. Feltette Kühnnek Benny Goodman kvartettjével (Lionel Hampton, Teddy Wilson, Gene Krupa) a Hallelujah-t. A lemez típusa egyébként a háborúban az amerikai katonaság számára, nem kereskedelmi forgalomba szánt jellegzetesen nehéz, 78-as fordulatszámú V-Disc volt. Ebben a néhány percben dőlt el, hogy Rolf Kühnből jazz-zenész lesz, a háború utáni német jazz meghatározó alkotója vált belőle.

Jutta Hipp (1925-2003) nagy, kivetített képe és lemezborítói alatt játszottak a Kühn vezette emlékzenekar tagjai a patinás Berlin Jazz Fest idei kiadásának nyitányaként november elsején. Rolf Kühn volt a zenekar egyetlen olyan tagja, aki játszott Jutta Hippel, a minden szempontból egészen kivételes német jazz-zongoristavel. Christian Lilinger, a Hyperactive Kiddből ismert dobos viszont leginkább az unokája lehetett volna, a bőgőszólamot a Zorn-együttesből is ismert berlini professzor, Greg Cohen hozta. Joe Lovano ismét egyszer a nagy elődöket idézően, folyékonyan kapcsolódott bele vendégszólistaként ebbe a folyamatba. A zenekar Kühnön kívüli másik vezetője, Julia Hülsmann pedig több szempontból is Hipp követőjének mondható, és nem csak azért, mert ő is német, ő is jazz-zongorista, sokoldalú, kiváló zeneszerző és ráadásul nő.

Éppen egy éve számoltam be róla irigykedve, hogy utcát neveztek el Hippről szülővárosában, Lipcsében. Persze az irigykedés annak szólt, hogy még csak nem is az ő első német jazzmuzsikus, akinek az emlékét ilyen módon ápolják - a kulturális közélet ebben is megjelenő alázatát irigylem a németektől. Hipp fontos magyar zenészpartnere, a szintén a cool és a modern stílus egyetemes nagyságaként elismert Zoller Attila, akivel németországi felvételein hallható többször együtt, ezt még nem kapta meg hazájában. Pedig Kralltól Metheny-ig több amerikai szupersztár nyilatkozott nekem Zollerről a legnagyobb tisztelettel. Krall ott volt azon az estélyen, amin az előrehaladott betegségben szenvedő Zollert ünnepelték a zenészek, Metheny pedig még a most újra kiadott, Jim Hall-lal felvett duólemezén is műsorra tűzte az egyik híres Zoller-szerzeményt.

Zoller egyébként felbukkan azon a most, a Jazzfesztiválra időzítve megjelent LP lemezen is, amelynek címe The Lost Tapes. Mivel Hipp zenei hagyatéka sajnálatosan kicsi, autorizált zenekarvezetői sorlemeze alig egy féltucat, a 42 perces felvételnek komoly történeti értéke van. Az 1952 és '55 között készült masterek sorlemeznek készültek, főleg sztenderdekből. A producer Joachim-Ernst Berendt volt, aki 1952 novemberében mutatta be Hippet és Kollert egymásnak, és a következő nyáron csinált is közös kvintettjükkel a Brunswick label számára felvételeket velük. 1955-ben később a társ-producer Dieter Zimmerle hozta a kvintettet, immár Joki Freunddal és Zoller Attilával egy stuttgarti stúdióba. Az új nagylemezen az utolsó négy tracken adja ezt a felvételt most először közre a német közszolgálati SWR kiadása. Mivel Hipp hirtelen és végleg távozott Amerikába - és ott a Blue Note lemeztársasághoz - az összesen tizenegy track mostanig dobozban maradt.

A hirtelen távozás történetének van egy olyan oldala is, amiről még nem szóltam, ugyanis a mindig lámpalázas, de excentrikus zongorista a partnerek ostromának is ki volt téve. Tartja magát az a legenda, hogy Albert Mangelsdorff trombonos évekig reménytelenül szerelmes volt Juttába, tény viszont, hogy éppen Zollerrel viszonyuk komolyan kibontakozott - de ennek is véget vetett Jupp távozása az Atlanti óceán túlsó partjára. Jutta még a háború alatt "Teddie" Frohwalt Neubert dobos jegyese volt, de ez a kapcsolat is köddé vált Jutta Nyugat-Németországba menekülésével. Amerikában sem házasodott meg.

A pályától is elég hirtelen vonult vissza, mert ugyan Leonard Feather rábeszélésére költözött New Yorkba, ahol fényesen indulta pályája, olyan mérfldkövekkel, mint a Newport jazzfesztivál és a nyolc hónap alatt felvett három sorlemez. Csakhogy amikor Feather állandóan bele akart szólni a repertoárjába, és azt akarta, hogy Hipp műsorra tűzze Feather szerzeményeit is, faképnél hagyta. 1960-ig még kis klubokban fellépett, később már csak gyári varrónőként dolgozott, emellett rajzolt (lásd fenti karikatúráit), festett és formatervezéssel foglalkozott, tudósításokat írt német jazzlapoknak és leveleket barátainak a kis klubokban átélt jazzélményeiről, sőt még epigrammákat is írt csodált zenészkollégáiról.

Az utókor kitartó érdeklődését iránta jelzi az is , hogy nemsokára megjelenik az első tudományos igényű monográfia is róla.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

„Akik pörgetik a kultúrát” – Itt a Kult50 idei névsora!

A Fidelio idén is összeállította azoknak a művészeknek a névsorát, akik a saját területükön jelentős teljesítményt nyújtottak az előző év folyamán. Ezúttal is tíz kategóriában választottuk ki az alkotókat és alkotócsoportokat védnökeink segítségével.
Klasszikus

Amerikában éppen arról megy a vita, hogy rasszista-e a klasszikus zeneelmélet

De óvatosan ítéljünk a kérdésben, mert nem minden „libsi” mondja, hogy rasszista, és senki nem lesz híve a fehér felsőbbrendűségnek attól, mert szereti Beethovent vagy Wagnert.
Vizuál

Budapest legmesésebb tetőteraszai

A Budapest100 csodája, hogy kinyitsz egy átlagos kaput a bulinegyed közepén és besétálsz egy 1800-as években épült ház ősfás udvarába. Vagy kijutsz egy tetőre és új perspektívát kapsz az egész városról. Galéria!
Plusz

Ők kapták idén a Junior Prima díjakat népművészet és közművelődés kategóriában

A díjátadó rendezvény idén a Docler Irodaházban kapott helyet, ahol a biztonsági előírásokat betartva nyújtotta át a díjakat Árendás Péter, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem docense, valamint Gattyán György, a Docler cégcsoport alapító-tulajdonosa.
Vizuál

Nézd meg online Szabó Magda Pilátusát a IV. Hét Domb Filmfesztiválon!

A koronavírus-járvány miatt az interneten tekintheti meg a közönség hétfőtől a IV. Hét Domb Filmfesztivál döntős filmjeit, és a rendezvény történetében először szavazhat is a döntőbe jutott alkotásokra - közölték a fesztivál szervezői.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

Íme a járványhelyzet-kompatibilis szórakoztatás: indul a Raktárkoncert-sorozat

Zenei legendák, fesztiválzenekarok és a mulatós zene képviselői is feltűnnek a szeptember 21-től kezdődő sorozatban, amelyet a könnyűzenei ipar támogatására indítottak el.
Jazz/World lemez

Budapesti koncertjének felvételét adja ki lemezen Keith Jarrett

Keith Jarrett 2016-ban a Müpában lépett fel. Most duplaalbumon jelenik meg a teljes improvizációs szólókoncert az ECM kiadónál.
Jazz/World ajánló

Szerdán indul a Fonó születésnapi sorozata

A nyári szabadtéri Teraszkoncertek után az idén 25 éves Fonó egy különleges jubileumi válogatással indítja útjára az évadot. A Fonó25 Folkfőváros szeptember 16-19. között egyfajta mixe a zeneház több kedvelt sorozatának.
Jazz/World guessous mesi

Premier: Guessous Mesi a gyermeki énünkről mesél új dalában

Az egzotikus, népi hangzásvilágáról ismert Guessous Mesi, Junior Príma Díjas énekesnő új dallal és videoklippel jelentkezik szeptember 12-én a Fidelio felületén. "Lüktet a lét" című új dala az anyává válás izgalmas és egyben ismeretlen terepe mellett, a saját belső gyermeki énünk megélését dolgozza fel.
Jazz/World lapszemle

Neves szaklap méltatja a Budapest Music Centert

Hosszú cikkben mutatja be a Budapest Music Centert az egyik legolvasottabb jazz-szaklap, az All About Jazz. Nemcsak magáról az intézményről, hanem a körülötte lévő művészi csoportról és az általuk készített hanglemezekről is szó van az írásban.