Jazz/World

Kaltenecker Zsolt: "Majdnem két lemeznyi anyagunk gyűlt össze"

2012.10.02. 10:40
Ajánlom
2x2(+1) A Fonó új jazzsorozatában minden alkalommal két-két formációt hallhatunk; váltakozva duók illetve egy duó és egy trió lép fel ugyanazon este. Október 5-én a sorozatban bemutatkozik az 1705, vagyis a Kaltenecker Zsolt - Piri Béla - Dés András trió, akik közvetlenül Szakcsi Lakatos Béla - Peczek Lakatos Krisztián duója után lépnek színpadra. A koncert apropóján Kaltenecker Zsolttal beszélgettünk trióról, megkomolyodásról és lemezfelvételről.

- Nagy most a pezsgés a triótok körül. Min dolgoztok?

- Épp befejeztük az 1705 első lemezének felvételét, amit novemberben a Hunnia Records fog kiadni. Még folynak az utómunkák, de lassan a végére érünk egy hosszú folyamatnak. Majdnem két lemeznyi anyagunk gyűlt össze, nehéz volt kiválasztani azt a kilenc tracket, ami végül szerepelni fog a lemezen. Ezek közül hét saját, kettő pedig Dés András-szerzemény.

- Magyarázatot kapunk majd az 1705 névre is?

- Az 1705 két évvel ezelőtt, 2010 végén alakult. A szokatlan névválasztásnak több oka is van: egyrészt ez az egyik szám címe, amelyet egy 1705-ben készült historikus billentyűs hangszeren írtam, másrészt kicsit asszociál a Legend Of 1900 című filmre, illetve annak főhősére, aki akarva-akaratlanul kifigurázza azt a zenei vaskalaposságot, ami még mindig elég gyakori a magyar jazzben is. Végül pedig, nem akartam a saját nevemmel fémjelezni a triót - amelyet eleve Piri Béla kezdeményezése okán hoztunk létre - hanem olyan együttest szerettem, és szerettünk volna mindhárman, amiben van kohézió, amit mindenki magáénak érez.

- Piri Béláról sokáig nem hallottunk. Játszottatok korábban is együtt?

- Persze, ez régi barátság. A kilencvenes években Bélával sokat játszottunk, majd ő 15 évre elment Ausztráliába és számos formációban, különböző stílusokban zenélt.  Amikor két évvel ezelőtt hazatért, ő kezdeményezte, hogy csináljunk valami közöset. Dés Andrissal, akivel több lemezt készítettünk együtt, éppen tanácstalanok voltunk, és örömmel vágtunk bele mindhárman egy közös zenei projektbe. Először elektronikusabb zenére gondoltunk, de végül - ahogy eltelt egy kis idő és magam is megkomolyodtam - úgy alakult, hogy az akusztikus hangzásra építünk. Tulajdonképpen az elkészült zenei anyagban minden benne van, amin korábban átmentem, átmentünk, az experimentális, straight-ahead jazz és sok más; mégis letisztult akusztikus zene ez, amely mindemellett, szerintem nagyon mai.

- Hogyan dolgoztok együtt, hogyan jön létre egy lemeznyi anyag?

- A zene jó része előre megírt anyag, a téma, amelyre improvizálunk. Mivel már régóta játszunk együtt, az improvizációban mindenki nagy szabadságot kap. Ismerjük egymást; aki írja a zenét, tudja, hogy mire számíthat a többiektől. Kell időt hagyni, amíg kiforrja magát egy trió. Nálunk ez most két év volt, de megérte.

- Úgy tudom, Dés Andris szokatlan ütőhangszeres szettet használ.

- Igen. Andris egy fél dobszetten játszik dobverővel, a másik kezével pedig az ütőhangszereit használja. így egészen más hatást érünk el, mintha csak ütőhangszerekkel dolgozna, és mivel vastagabb az ő szólama, a bőgő alapvető szükséglet lett a formációban.

- Kevés az olyan művész a jazzvilágban, aki mindig ennyire hű marad magához, mint te. Általában mindenki több zenekarban dolgozik, többféle stílusban játszik, vagy kénytelen, akár a megélhetés okán is, játszani. Te mindvégig megőrizted egyéni, csak rád jellemző nagyon Kalteneckeres stílusodat, ami izgalmasan sokat változott az évek alatt, mégis nagyon Te vagy.

- Igen, ez így van. Én is próbáltam egy időben más együttesekben zenélni, de hosszú távon nem működött. Nem mondom, hogy elképzelhetetlennek tartom, hogy olyan zenésztársakra találjak valaki másnak az együttesében, ahol működhetne, de eddig nem jött össze. Bár novemberben pont egy ilyen esemény lesz; Gary Willissel és Borlai Gergővel játszunk trióban a kassai Jazz for Sale fesztiválon.

- Hol lehet a közeljövőben hallani az 1705-öt?

- Legközelebb a Fonóban október 5-én, majd rögtön utána október 6-án Kassán játszunk, februárban pedig megyünk egy hosszabb cseh és szlovák turnéra. 

Az október 5-i koncerten a Fidelio és a Fonó vendégeként két olvasónk vehet részt másodmagával, amennyiben részt vesz az ide kattintva elérhető játékon!

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Udvaros Dorottya: „Mintha az élet direkt adná nekem ezeket a szerepeket”

Világhírű román rendező, Silviu Purcărete állította színpadra a Nemzeti Színházban Csehov utolsó, összegző főművét, a Meggyeskertet. A román és az orosz színházi iskoláról, Csehovról és a tavaszról is beszélt a női főszerepet alakító Udvaros Dorottya.
Klasszikus

Megújul a Virtuózok, május elejétől már nézheti a tévében

Idén kamaraegyüttesek versenyeznek a Virtuózok 5. évadában, május 3-án lesz a széria első adása. Mutatjuk, kik versenyeznek!
Klasszikus

Évadot hirdetett a Nemzeti Filharmonikusok

Hét bérletet hirdet meg A zene kaland! mottójú 2019/20-as évadára a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar. Az évad rezidens művésze Rost Andrea lesz.
Klasszikus

A Kodály-módszer hírnöke: Szőnyi Erzsébet 95 éves

A kilencvenöt éves Szőnyi Erzsébet rengeteget tett a Kodály-módszer megőrzéséért, de saját jogán is kiváló zeneszerző. Születésnapján köszöntjük.
Klasszikus

Miniszteri biztos segíti a zeneiskolák hangszercsere-programját

A megalakult a hangszercsere bizottság a Hangszercsere program gördülékenységét biztosítja.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Egyszeri élményekkel kecsegtet a Zsidó Művészeti Napok

A rendezvénysorozat minden programja bemutató: május 25. és június 2. között olyan produkciók kerülnek a ZsiMü sorozatába, melyeket először láthat a közönség.
Jazz/World nemzetközi jazznap

Melbourne-ben rendezik meg idén a Nemzetközi Jazznap gáláját

Több mint 190 országban, köztük Magyarországon is koncertekkel ünneplik a jazzt, mint a „béke univerzális nyelvét” április 30-án.
Jazz/World ajánló

Budapesten játszik a (női) jazzbőgősők egyik legjobbika

Linda May Han Oh már unja, ha arról kérdezik, milyen érzés nőként egy erősen férfias szerepben, jazzbőgősként és basszusgitárosként létezni. Csak teszi a dolgát szívből, az emberek pedig nem győznek ámuldozni.
Jazz/World interjú

Salamon Soma: „A népzene vibráló energiája átjön a színpadon is"

Salamon Soma nemrég az USA egyik legnagyobb presztízsű zeneoktatási intézményében, a Berklee College of Music-on szemléltette a magyar népzenekutatás módszereit Hodorog András moldvai furulyással. Erről az útról is kérdeztük a Népzene Tanszék oktatóját, aki zenészként is praktizál.
Jazz/World magazin

Mary Lou Williams, aki az ujjaival imádkozott zongorázás közben

A női zenészekről szóló sorozatunkból nem hiányozhat Mary Lou Williams, aki nemcsak azért izgalmas, mert elsőként szerzett érvényt magának női zeneszerzőként és zongoristaként, de azért is, mert beemelte zenéjébe azt a spirituális töltetet, ami a szakrális jazz anyjává avatta őt.