Jazz/World

Kamarapop a cet gyomrából

2013.10.11. 07:06
Ajánlom
Jól titokban tartotta magát Jónás Vera a szélesebb budapesti közönség előtt egészen az október 5-i koncertig. Ám a fiatal gitáros-énekes-zeneszerző első lemezével most olyan névjegyet tett az asztalra, amely belépőt jelent számára a mai legjobb énekesnők elitklubjába. KRITIKA

Volt már nem egy magyar előadóművész hazai színpadon, akinek az életrajzában szerepelt, hogy kettős életet él Budapest és valamelyik nyugati nagyváros között. Jónás Vera pedig azok közé tartozik, akiknél ez a zenei világot tekintve is fontos. A londoni zeneiskolán szerzett dalszerző-oklevél nyoma ott van az összes szerzeményben, amelynek lelkesen ujjongva, füttyögve, bravózva tapsolt a Trafó teltházas közönsége szombat este.

Arányérzék. Hajlamos vagyok azt gondolni, hogy ezen az egyen áll vagy bukik egy zenei produkció művészi sikere. Ha először a zenét hallgatom, és utána értelmezem a dalszöveget, a mennyit mintha fontosabb lenne a mit kihívásánál. Befutott művészek sem mindig érzékelik, ha túl sokat akarnak kifejezni a rendelkezésre álló eszközkészlethez képest. Vera óriási előnye, hogy saját lehetőségeit tekintve hihetetlen magabiztos. Nagyon rendesen el vannak találva a számok. 4-5 szellemes akkord alkotta ostinato, itt-ott páratlanokkal fűszerezett metrumok - kész is, finom is. Óvatosan építkező, apró meglepetéseket tartogató dallamívek. Laurie Anderson és Joni Mitchell poézisét idéző szövegek (tökéletes angol prozódiával). A közönség erőfeszítés nélkül kapta meg a felfedezés örömét, köszönhetően a lebilincselő zenei megoldásoknak. A kapcsolat megteremtése után, a koncert közepe táján előadott, élő elektronikával kísért angol nyelvű performanszban Vera a művészi én felfedezésének kérdését boncolgatta, ami ekkor már az egész produkció koherens részévé vált - jó előkészítés, tudatos atmoszféra-teremtés, elmaradhatatlan hatás.

Ez a koncert is megerősítette azt a rögeszmémet, amely kissé talán szemellenzősnek tűnhet, de vállalom: popzenét jazz-zenészek tudnak a legprofibban játszani. Kezükben van a céltudatos gyakorlás rutinja, az „izom emlékezete". Fejükben pedig az a széleskörű asszociációs rendszer, amely fittyet hány a műfaji korlátokra. Az, hogy Dés András a ritmusszekció egyik főpillére, nem csak a Jazz+Az-os kezdeti idők miatt érthető: a nagyvonalú magabiztosság mindig a pillanat ihlette kreativitással párosul Dés játékában, a tőle megszokott, egyedi ütőhangszer-összeállításon. Csizmás András a frissen diplomázott generáció bőgőse, és két üdítő meglepetést is okozott. Egyrészt nagyon szerettem a hangszer klasszikus, vérbő, telt soundját a keze alatt. Másrészt olyan gyönyörű szólót produkált a koncert végén játszott Radiohead-feldolgozásban, ami külön tapsot is kapott a közönségtől.

Az este vendégeként Fenyvesi Márton lépett színpadra, akiről csak azért nem hallunk eleget itthon, mert jelen pillanatban is a European Jazz Masters Program ösztöndíjasaként járja Európa legjobb konzervatóriumait. Az Ablakos Lakatos és Junior Prima díjas gitáros stílusában nagyon szeretem felismerni azokat az elektronikával kísérletező jegyeket, amelyekkel először skandináv zenészek alkotásaiban találkoztam, és amelyek meghatározzák az európai kortárs improvizatív zene arculatát a XXI. században. Fenyvesi figyelmét nem tagolja szét, hogy a gitárjátékkal szinte egyidőben a potmétereket is tekeri. A koncert egyik csúcspillanata volt szólója a Not the Same című dalban - ekkor már senkinek sem volt kétsége afelől, hogy a J. V. Experiment maradéktalanul képes befűteni a koncerttermet.

Jónás Vera Experiment: Game - lemezbemutató koncert

Trafó, 2013. október 5.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Én vagyok az igazmondó a zenekarban

Konrád Györgynek kilencvennégy évesen már nem kell kertelnie. Örökifjú, máig kezébe fogja a brácsát, a hegedűt, és olyan egyszerűséggel beszél a zenéről, hogy öröm hallgatni. A zene mellett egy másik szenvedélye is megmaradt egy életen át, a sport. Mellesleg a hosszú élet titkát is elárulta.
Tánc

Elmaradó előadások az Experidance Társulatnál (FRISSÍTETT CIKK)

A Román Sándor vezette társulat közleménye szerint a repertoár bemutatása csak időszakosan szünetel, amelynek oka nyolc táncművész távozása. (CIKKÜNK FRISSÜLT.)
Színház

„Mindent elölről kell mindig kezdeni” – Fodor Tamás a Kult50-ben

Fodor Tamás, a Stúdió K alapítója A vihar és A székek című előadásban nyújtott alakításáért került be a Fidelio Kult50 című kiadványába. Videónkban a független színház mibenlétéről is beszélt nekünk.
Vizuál

Modern rabszolgák, akiket a félelem tart fogva

Maris modern rabszolgaként él napjaink Budapestjén egy családnál, ahol megalázzák, és fizikailag is bántalmazzák. Tuza-Ritter Bernadett másfél évig követte kamerájával az 52 éves asszony mindennapjait, hogy bemutassa, hogyan lehet valakit tíz évig fogva tartani rácsok helyett rettegéssel. 
Tánc

Cáfolja a megszűnésről szóló hírt az Experidance

A társulat ma adott ki sajtónyilatkozatot, melyben „egyértelműen és határozottan visszautasítják” azt a hírt, mely szerint feloszlanának.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World müpa

Női energiáktól pezseg a Jazztavasz

A május 3. és 5. között zajló Jazztavaszon idén három hölgy közvetíti a jazz iránti szenvedélyt – ezúttal basszusgitáron, szaxofonon, illetve énekhanggal.
Jazz/World ajánló

Budapesten játszik John McLaughlin, a gitárlegenda

John McLaughlin, olyan zenészóriásokkal játszott együtt, mint Miles Davis, Jimi Hendrix, vagy Jaco Pastorius, az ő nevéhez fűződik az első jazz-rock album, és a szimfonikus zene, a jazz és az indiai zene legelső fúziója. Ezúttal a The 4th Dimension nevű zenekarával lép fel április 20-án.
Jazz/World ajánló

Szerelmes Chagall – Horgas Eszter és Bálint András estje

A mester életútját követve orosz, zsidó, francia és amerikai klasszikus és jazz zeneművekből válogatott bravúros feldolgozásokat hallhat a közönség május 25-én az Urániában.
Jazz/World hír

A spanyol királyi család is elismerően nyilatkozott a Snétberger-módszerről

A Nemzetközi Roma Napon, április 8-án vette át a Spanyol Roma Kulturális Intézet díját (Nuevos Creadores) Snétberger Ferenc a Spanyol Nemzeti Múzeumban, a Pradóban, ahol a királyi család tagjai is gratuláltak a Felsőörsön zajló tehetséggondozáshoz.
Jazz/World interjú

„Ha valaki nem őszinte, az a jazzben erősen kiütközik” - Interjú Oláh Krisztiánnal

A zongorista Oláh Krisztián mindössze 23 éves, de már nyolc éve profi zenészként működik. Azt meséli, most jött el az a pillanat, amikortól kezdve tudatos szeretne lenni a mindennapokban és a zenekarvezetésben egyaránt.