Jazz/World

Keith Jarrett agyvérzést kapott, soha nem léphet pódiumra többé

2020.10.22. 15:40
Ajánlom
A jazzlegenda 2017-ben játszotta utolsó koncertjét, azóta nem állt közönség elé. A New York Timesban megjelent riport szerint két agyvérzés után részlegesen lebénult.

Egy hónapja írtunk arról, hogy megjelenik lemezen Keith Jarrett 2016-os budapesti szólókoncertje, most pedig arról érkezett hír, hogy lehet, ezentúl nem halljuk élőben a 75 éves jazzlegendát. A New York Timesnak Jarrett elmondta, egészségügyi okokból vonul vissza a színpadtól.

A zongorista 2017-ben, a Carnegie Hallban lépett fel utoljára, és úgy volt, hogy egy év múlva újra visszatér a rangos New York-i koncerthelyszínre. Akkor a kiadója, az ECM egészségügyi okra hivatkozva lemondta az eseményt, két éve pedig nem érkezett információ a művészről.

A New York Times riportjából kiderül, hogy Keith Jarrett 2018 februárjában végén agyvérzést kapott, majd májusban még egyet. Nem valószínű, hogy valaha képes lesz zongorázni.

„Lebénultam, a bal oldalon részlegesen még mindig fennáll a paralízis”

– mondta a művész. „Megpróbáltam mankóval járni, de több mint egy évbe telt, míg sikerült.”

Az agyvérzések után alig ült zongorához, jobb kézzel próbált játszani, de döbbenten tapasztalta, hogy a korábban ismert bepop témákat is elfelejtette. „Próbáltam úgy tenni, mintha Bach lennék bal kézzel. De a próbálkozásaimat szerénynek mondanám.”

Keith Jarrett elmondta, frusztrálja, hogy két kézzel játszott zongorazenét hall, és különösen letöri, hogy nem érzi zongoraművésznek magát. Tudja, hogy nem fog felgyógyulni, és az is sikert jelent majd, ha bal kézzel meg tud tartani egy poharat.

Budapesti koncertjének felvételét adja ki lemezen Keith Jarrett

Kapcsolódó

Budapesti koncertjének felvételét adja ki lemezen Keith Jarrett

Keith Jarrett 2016-ban a Müpában lépett fel. Most duplaalbumon jelenik meg a teljes improvizációs szólókoncert az ECM kiadónál.

Egy legendás pálya szakad meg

Keith Jarrett csodagyerekként indult. A pennysylvaniabeli Allentownban felnőve már háromévesen improvizált, amikor a nagynénje a közeli patakra mutatott, és arra kérte, hogy fesse meg a csobogását a zongorán. A hatvanas években futott be, amikor bekerült Charles Lloyd szaxofonos-fuvolista zenekarába, és megismerkedett Jack DeJohnette dobossal, aki segített neki bekerülni Miles Davis zenekarába. Élő felvételeik billentyűsfutamai máig emlékezetesek.

A hetvenes években improvizált koncertjeivel hívta fel magára a figyelmet. Az 1975-ös kiadású The Köln Concert című lemez az egyik legkelendőbb jazzlemez – lenyűgöző, eleven, máig ható felvétel.

Ezek a rögtönzött koncertek – amelyeken Keith Jarrett lélekben meztelenre vetkőzve, afféle zenei Herkulesként jelent meg – megépítették a művész mítoszát, aki szembeszáll saját emberi korlátaival, és olyan energiákat közvetít, amelyeket csak ott, akkor, abban a pillanatban lehetséges. Saját bevallása szerint amikor leül a zongorához, nem tudja, mit fog játszani: „Ha ötletem van a koncert előtt, nemet mondok rá.”

Hírhedt volt arról, hogy rászólt a fényképet készítő és túl hangosan köhögő tagokra a közönségben. Azonban nem hezitált bevallani – miként azt 2015-ben, a Carnegie Hall közönsége előtt tette –, hogy a hallgatók nélkül nem menne.

1998-ban bejelentette, hogy krónikus fáradtság-szindrómában szenved, ekkor vette fel a The Melody at Night, With You című, megkapóan bensőséges albumát. A fáradtságból kigyógyulva koncertet adott, ezt 2018-ban adták ki After the Fall címmel. A közelmúltban adták ki 2016-os müncheni koncertjét is, most pedig a budapesti fellépése fog megjelenni az ECM-nél. (Anyai nagyanyja révén Jarrett magyar felmenőkkel büszkélkedik, és fontos hatás volt számára Bartók Béla zenéje.)

A zongoraművész elmesélte, hogy álmodni szokott azzal, hogy játszik. De álmaiban is fél kézzel, bénán – épp olyan megtörten, mint nappal.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

A színház volt az én igazi házasságom – Máthé Erzsi 95 éves

A születésnapját ünneplő Máthé Erzsi olykor úgy érzi, annyi figurát játszott már el élete során, hogy sokszor önmagát kell keresnie. Pedig mindegyik alakításában teljes lényével jelen volt. A színésznő néhány éve már a nyilvánosságtól visszavonultan él. Az alábbi interjút tizenöt éve, 2007-ben adta Canjavec Juditnak a Buda Lapjában, a másodközlés a szerző engedélyével történt.
Jazz/World

Jazzstandardek műfajközi fényben: Tigran Hamasyan koncertje a Müpában

2015-ös sikerkoncertje után május 20-án újra a Müpa színpadára lép napjaink egyik legkeresettebb jazz-zongoristája és -zeneszerzője, Tigran Hamasyan, hogy bemutassa április végén megjelent StandArt című új lemezét. A klasszikus jazzstandardek megfogalmazásában teljesen friss értelmezést nyernek.
Zenés színház

Kritikaszemle Kurtág György párizsi operabemutatójáról

A Scalában tartott ősbemutató után április 30-án a Párizsi Nemzeti Operában is színre került Kurtág György egyetlen operája, a Beckett nyomán írt A játszma vége. A kritikák remekműként írták le az alkotást.
Klasszikus

Második díjat nyert a Chaos Quartet Bordeaux-ban

A korábban Budapesten is díjazott vonósnégyesnek a Bordeaux-i Nemzetközi Vonósnégyesverseny zsűrije második helyezést, valamint egy különdíjat ítélt meg.
Tánc

Egyed Bea és Bozsányi Liliána győzelmével ért véget a X. Nemzetközi Monotánc Fesztivál

A különleges hangulatú és látványvilágú előadás mellett a nemzetközi táncszakma képviselői is tiszteletüket tették a Bethlen Téri Színházban.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Júniusban irány Szentendre! – Jazz esték a Barcsay udvarban

Szentendre évszaktól függetlenül mindig kínál valami varázslatosat, június elején a jazzkedvelőket kényezteti majd. Nemzetközi és hazai sztárokkal indul a Ferenczy Múzeumi Center új programsorozata, a Jazz Estek Szentendrén, melynek eseményeit a hangulatos Barcsay udvarban kísérhetik figyelemmel 2022. június 3. és 5. között.
Jazz/World ajánló

Jazzstandardek műfajközi fényben: Tigran Hamasyan koncertje a Müpában

2015-ös sikerkoncertje után május 20-án újra a Müpa színpadára lép napjaink egyik legkeresettebb jazz-zongoristája és -zeneszerzője, Tigran Hamasyan, hogy bemutassa április végén megjelent StandArt című új lemezét. A klasszikus jazzstandardek megfogalmazásában teljesen friss értelmezést nyernek.
Jazz/World ajánló

Nem csak Kaukázus: Kardos-Horváth János szerzői estje Újpalotán

Nagy kört futott tavaly a Kaukázus együttes. A zenekar az Egyetlen szóval megnyerte a közönséget és A Dal 2021-et, az énekes frontember, dalszerző Kardos-Horváth Jánost pedig a legjobb dalszövegért díjazták. Május 14-én egy szál gitárral ad szerzői estet az Újpalotai Közösségi Házban.
Jazz/World magazin

Szaxofonos főhajtás a nagy elődök előtt – Kenny Garrett újra Budapesten!

Aligha lehetne méltóbb zárlata a JazzFest Budapestnek, mint Kenny Garrett fellépése a MOMKultban. A világhírű altszaxofonos ezúttal tavalyi Sounds From The Ancestors albumának dalait és vele a rhythm & blues, az afro-kubai dallamvilág lüktetését és egész kozmopolita lényét hozza el május 12-én.
Jazz/World ajánló

Müpa Jazztavasz énekszóra, big bandre

A Müpa a kezdetek óta jazzel ünnepli a tavasz legszebb hónapját, idén két év kihagyás után ismét hódolhat a közönség a műfaj iránti szenvedélyének. Sarah McKenzie bensőséges szólóestjét, a Yellowjackets big band hangzású albumát, a Grammy-jelölt Cyrille Aimée összetéveszthetetlen muzsikáját hozza el Budapestre.