Egy hónapja írtunk arról, hogy megjelenik lemezen Keith Jarrett 2016-os budapesti szólókoncertje, most pedig arról érkezett hír, hogy lehet, ezentúl nem halljuk élőben a 75 éves jazzlegendát. A New York Timesnak Jarrett elmondta, egészségügyi okokból vonul vissza a színpadtól.
A zongorista 2017-ben, a Carnegie Hallban lépett fel utoljára, és úgy volt, hogy egy év múlva újra visszatér a rangos New York-i koncerthelyszínre. Akkor a kiadója, az ECM egészségügyi okra hivatkozva lemondta az eseményt, két éve pedig nem érkezett információ a művészről.
A New York Times riportjából kiderül, hogy Keith Jarrett 2018 februárjában végén agyvérzést kapott, majd májusban még egyet. Nem valószínű, hogy valaha képes lesz zongorázni.
„Lebénultam, a bal oldalon részlegesen még mindig fennáll a paralízis”
– mondta a művész. „Megpróbáltam mankóval járni, de több mint egy évbe telt, míg sikerült.”
Az agyvérzések után alig ült zongorához, jobb kézzel próbált játszani, de döbbenten tapasztalta, hogy a korábban ismert bepop témákat is elfelejtette. „Próbáltam úgy tenni, mintha Bach lennék bal kézzel. De a próbálkozásaimat szerénynek mondanám.”
Keith Jarrett elmondta, frusztrálja, hogy két kézzel játszott zongorazenét hall, és különösen letöri, hogy nem érzi zongoraművésznek magát. Tudja, hogy nem fog felgyógyulni, és az is sikert jelent majd, ha bal kézzel meg tud tartani egy poharat.

Kapcsolódó
Budapesti koncertjének felvételét adja ki lemezen Keith Jarrett
Keith Jarrett 2016-ban a Müpában lépett fel. Most duplaalbumon jelenik meg a teljes improvizációs szólókoncert az ECM kiadónál.
Egy legendás pálya szakad meg
Keith Jarrett csodagyerekként indult. A pennysylvaniabeli Allentownban felnőve már háromévesen improvizált, amikor a nagynénje a közeli patakra mutatott, és arra kérte, hogy fesse meg a csobogását a zongorán. A hatvanas években futott be, amikor bekerült Charles Lloyd szaxofonos-fuvolista zenekarába, és megismerkedett Jack DeJohnette dobossal, aki segített neki bekerülni Miles Davis zenekarába. Élő felvételeik billentyűsfutamai máig emlékezetesek.
A hetvenes években improvizált koncertjeivel hívta fel magára a figyelmet. Az 1975-ös kiadású The Köln Concert című lemez az egyik legkelendőbb jazzlemez – lenyűgöző, eleven, máig ható felvétel.
Ezek a rögtönzött koncertek – amelyeken Keith Jarrett lélekben meztelenre vetkőzve, afféle zenei Herkulesként jelent meg – megépítették a művész mítoszát, aki szembeszáll saját emberi korlátaival, és olyan energiákat közvetít, amelyeket csak ott, akkor, abban a pillanatban lehetséges. Saját bevallása szerint amikor leül a zongorához, nem tudja, mit fog játszani: „Ha ötletem van a koncert előtt, nemet mondok rá.”
Hírhedt volt arról, hogy rászólt a fényképet készítő és túl hangosan köhögő tagokra a közönségben. Azonban nem hezitált bevallani – miként azt 2015-ben, a Carnegie Hall közönsége előtt tette –, hogy a hallgatók nélkül nem menne.
1998-ban bejelentette, hogy krónikus fáradtság-szindrómában szenved, ekkor vette fel a The Melody at Night, With You című, megkapóan bensőséges albumát. A fáradtságból kigyógyulva koncertet adott, ezt 2018-ban adták ki After the Fall címmel. A közelmúltban adták ki 2016-os müncheni koncertjét is, most pedig a budapesti fellépése fog megjelenni az ECM-nél. (Anyai nagyanyja révén Jarrett magyar felmenőkkel büszkélkedik, és fontos hatás volt számára Bartók Béla zenéje.)
A zongoraművész elmesélte, hogy álmodni szokott azzal, hogy játszik. De álmaiban is fél kézzel, bénán – épp olyan megtörten, mint nappal.