Jazz/World

"Kelj fel, Cicababa, jam sessiont tartunk!"

Hány zongoristát lehet elnyűni egy éjszaka alatt? - jazztörténeti csemegék Pallai Péter és Kerekes György tollából.

A legkeményebb próba elé az éjfél után is nyitva tartó olyan klubok állították a jazz-zenészeket, ahová saját fellépésük után lazítani mentek. Kansas City, New York, Chicago és más nagyvárosok ilyen klubjai adtak otthont az igazi nagy zenei erőpróbáknak, a végtelen jam sessionöknek, amelyeken a bigband játék kötelező fegyelme alól felszabadult, a táncos lábú közönség kívánságait maga mögött hagyó zenészek végre megmutathatták, mire képesek hangszerükön.

Olykor csak élvezték a játékot egymás és az őket követő, beavatott közönség előtt, máskor viszont vérre mentek a párbajok, a kifejezés átvitt értelmében. Az ilyen alkalmakat nevezték el később cutting contestnek, amikor hatalmas tehetségek és ennek megfelelő méretű egók csaptak össze, hogy eldöntsék, ki kerekedik felül, miközben talán a legihletettebb improvizációk születtek kizárólag a pillanatnak, hiszen ezek a helyek semmilyen hangrögzítő berendezéssel nem rendelkeztek, bár a harmincas években még amúgy sem lettek volna alkalmasak az ilyen maratoni koncertek megörökítésére. 

Hawkinsszal a következő történt Kansas Cityben: a koncert után hangszerével a kezében átment a Cherry Blossomba, a 12. és a Vine utca sarkára, kihívókat keresve, mindig is így cselekedett, bárhová ment. A város három legjobb tenorosa, Herschel Evans, Ben Webster és Lester Young már fente rá a fogát, utóbbinak volt a legnagyobb esélye arra, hogy Hawkinst letaszítsa a trónjáról. Hajnali négykor, miután már mindenki kidőlt mellőlük, új zongorista után kellett nézzenek. Mary Lou Williams, a csodálatos zenész és komponista, aki a zongoristák közt nőként fehér hollónak számított, így emlékszik vissza az eseményre: „Hajnali négy óra lehetett. Arra ébredtem, hogy valaki zörgeti az ablakot... Ben Webster volt, azt mondta: - Kelj fel, Cicababa, jam sessiont tartunk, és minden zongoristát elnyűttünk. Hawkins már az ingét is levetette, de még mindig fújja. - Amikor odaértünk, Hawkins atlétában volt, és egyenként szállt szembe helyi kihívóival. Úgy tűnik, Hawkins nem számította arra, ami várt rá: Lester stílusa egészen könnyed volt... talán öt refrént le kellett játsszon, hogy bemelegedjen, de akkor aztán úgy fújta... Ebbe a csapdába sétált bele Hawkins. A Henderson-zenekar a következő este St. Louisban játszott, és Hawkins tudta, hogy lassan indulnia kell, de mindig újra belekezdett, hogy legyőzze Bent, Herschelt és Lestert. Amikor végül feladta, azonnal kocsiba ült, és elindult St. Louisba. Később azt hallottam, hogy a vadonatúj Cadillacjével annyira sietett, nehogy lekésse a koncertet, hogy leégette a motort."

Az alábbi kissé stilizált koncert változata egy jam sessionnek a Benny Goodman zenekar 1938-as Carnegie Hall koncertjéből. A jam session keretében a Goodman, a Count Basie és az Ellington zenekarok sztár szólistáit halljuk:

(Részlet Kerekes György és Pallai Péter „A Jazz Évszázada" c. kiadásra váró könyvéből.)

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Szabó István filmje nyitja a ma kezdődő Magyar Mozgókép Szemlét

A szombatig tartó rendezvényen 59, Magyar Filmdíjra jelölt művet, valamint számos versenyen kívüli filmet vetítenek a Corvin moziban.
Vizuál

Szabó István nem veszi át életműdíját

Az Oscar- és Kossuth-díjas rendező kitüntetését a közelmúltban többen kritizálták Szabó István ügynökmúltja miatt.
Klasszikus

A lipcsei kántor, aki mindannyiunkat összeköt – Jön a Bach Bridges fesztivál

Bach és Beethoven lesz a főszereplője az idei Bach Bridges Fesztiválnak március 31. és április 3. között a Budapest Music Centerben. A két korszakalkotó zseni munkássága a jelenkor perspektívájából és a nyugatitól eltérő esztétika fénytörésében is megmutatkozik a fesztivál változatos programjában.
Klasszikus

A mi Kodályunk – Zenés ismeretterjesztő film a mozikban

Március 6-a Kodály Zoltán, a világhírű zeneszerző és népzenekutató halálának évfordulója. A 20. század korszakalkotó zenetudósa előtt tisztelegve, március 11-től érkezik a mozikba A mi Kodályunk című rendhagyó dokumentumfilm, amely Kodály kevéssé ismert fiatalkorát dolgozza fel két kimagaslóan tehetséges ifjú muzsikus szemszögéből, egy 1910-es szerzői estet állítva középpontba.
Színház

Három alkotás szerzői kaptak idén Kortárs Magyar Dráma-díjat

Székely Csaba, Schwechtje Mihály, valamint Hajdu Szabolcs és Török-Illyés Orsolya szövegét díjazták a Radnóti Zsuzsa által alapított elismeréssel.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World turné

Björk szimfonikus turnéra indul

Az izlandi énekesnő turnéját a kísérletezés jellemzi: szimfonikus zenekari köntösben halljuk a legjobb dalait.
Jazz/World ajánló

Ezt nem szabad kihagyni: Budapesten lép fel Kamasi Washington

2020. június 26-án Budapestre látogat a kortárs jazz nagyágyújának és úttörőjének is tekinthető Kamasi Washington, aki 2018 júniusában megjelent grandiózus albumával, a Heaven and Earth című zenei anyagával hinti majd a libabőrt a Müpa hallgatóságának.
Jazz/World Belle & Sebastian

Először jön Magyarországra a Belle and Sebastian

Még soha nem játszottak itt, az A38-on koncerteznek június végén.
Jazz/World ajánló

A nő, aki már kislány korában Bruce Springsteen haverja volt

Nyolc évvel első budapesti szólókoncertje után saját triója élén tér vissza a fővárosba a multiinstrumentalista Trixie Whitley. Március 8-án legutóbbi albumának anyagával érkezik a Fesztivál Színházba, ahol Childish Gambino és St. Vincent zenészei lesznek partnerei.
Jazz/World ajánló

Jazz-zongorával világzenei tájakon

A közönség két nemzetközi világzenei produkciót élvezhet a Fonóban február 28-án: az estet magyar, szlovén és spanyol művészek tradicionális flamenco koncertje nyitja, majd az EX AURO world-jazz-flamenco fúzió mutatkozik be első lemezével.