Jazz/World

Kennedyről Bach és Ellington ürügyén

2010.03.31. 12:00
Ajánlom
Világsztár nem attól leszel, hogy az egész világon ismernek. Popsztárnak születni kell. Nigel Kennedy például ugyanúgy viselkedne egy dublini cipőbolt eladójaként, mint az egész világ zenerajongóit megosztó hegedűművészként. KRITIKA

Igazi extravagáns csodabogár repült be a Tavaszi Fesztivál jóvoltából a MüPába, aki nemcsak Bach és Ellington műveit ismeri behatóan, hanem a közönségről is mindent tud, ahogy az egy popsztártól elvárható. Éppen ezért a show (és maga Nigel) legalább olyan fontos, mint a nagy zeneszerzők és műveik. A keltákról mondják, hogy mindig hősiesen küzdenek a tények zsarnoksága ellen, Nigel Kennedy az a ritka kivétel, aki nemcsak lázadt, hanem le is győzte a szikár tényeket. Bach és Duke Ellington műveit keverni elsőre ugyanis biztos bukás. Egyrészt dzsessz zenekart rakni a barokk zene törékeny harmóniái mellé veszélyes vállalkozás, másrészt cserélgetni az akusztikus és elektromos hegedűt egy koncerten belül megnehezíti a zene élvezetét a hallgatónak.

Meg is lepődtünk, mert azt még mi se gondoltuk volna, hogy Bach E-dúr hegedűversenyéből jazz zenekari segítséggel hangzásra gyakorlatilag a kultikus svéd diszkó zenekar, az ABBA egyik száma lehetne. Az elektromos hegedű hangja pedig annak rendje és módja szerint eltűnt az első Duke Ellington műnél, így kézmozgás alapján következtethettünk egy briliáns szólóra.

A siker mégis kirobbanó volt, mert Nigel már az első percekben rögtönzött stand up comedy-jával kilóra megvette a közönséget. Pontosan tudta, hogy nemzetközi környezetben nagyon kevés közös témáról lehet poént gyártani, így maradtak a filmsztárok és a sport. A MüPa színpadán valószínűleg először hangzott el Bruce Willis és Michael Schumacher neve, innen már nem lehetett veszteni. Ráadásul az első két darab után a hangosítás is összeállt és Bach is kibékült a dzsessz hangszerekkel. Amúgy sem lehet haragudni valakire, aki ennyire élvezi, amit csinál. Reméljük, a BTF szervezői nem fizettek Kennedynek, mert akkor átverték őket. Ez az ember akkor is hegedülne, ha ingyen kellene fellépnie, hatalmas szenvedéllyel játszik, amikor zenélni kezd, eltűnik a hideg profizmus, és ezt értékeli a közönség is.

Nigel Kennedy istenadta tehetség, nagy művész, nem előadóművész, hanem szimplán művész. Amikor hegedülni kezd, nincs többé a showman: a testtartása, arckifejezése, a személyisége megváltozik, transzba esik. Nigel egyszerűen túl sok, ezért nem is nagyon tiszteli a műveket, kizárólag magát fogalmazza meg a zenén keresztül. Amikor virtuóz részeket játszik, egyszerűen felrobban, ha pedig komolyra fordul a zene, olyan lélektani mélységekbe ereszkedik, hogy félő, keszonbetegséget kapunk, amikor felemelkedünk. Ennek persze ára van. Bach zenéjéből bármikor lenyeseget holmi felesleges hajlításokat, ha úgy kívánja helyzet, mert csak a végletekkel játszik. Ezért, aki Bach muzsikát akar hallgatni, az ne menjen Nigel koncertjeire. Nigel Kennedyt az hallgasson, aki Nigel Kennedyre kíváncsi, mellette úgyis el fog tűnni mindenki más.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Tudod, mit énekel latinul a kórus a Mr. Bean-sorozat főcímében?

Az eredeti Mr. Bean-sorozat főcímében elhangzik egy latin nyelvű kórus, amelynek a szövegére senki sem figyelt. Pedig mély mondanivalót hordoz!
Zenés színház

Az Operett új vezetése bemutatta új évadát

A 2019/20-as évad legfontosabb bemutatója a Csárdáskirálynő lesz, de Mohács tragédiája is megjelenik egy új rockmusicalben.
Vizuál

Hosszú taps fogadta az Egy férfi és egy nő újabb folytatását Cannes-ban

Hatalmas sikerrel vetítette Claude Lelouch több mint fél évszázados Oscar-díjas filmjének újabb folytatását a Cannes-i filmfesztivál. Az Egy élet legszebb évei című film főszereplői ezúttal is Jean-Louis Trintignant és Anouk Aimée. 
Színház

“Kasszasiker” az Átriumban!

Új bemutatóra készül az Átrium, a Kasszasiker című vígjátékát június 17-én mutatja be színház.
Tánc

A kiégett szerelemmel szembesít az izraeliek könyörtelen táncelőadása

Sharon Eyal legújabb koreográfiájában, a Love Chapter 2-ban azt az élményt foglalja táncba, amikor a szerelem már csak egy „utóbetegség, miután már minden elveszett”. Az előadás három alkalommal látható a Trafóban május 24. és 26. között.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Ülj föl a balatoni jazzhullámokra! – Jön az első Babel Jazz Fesztivál

A Babel Sound világzenei fesztivál szervezői ezúttal a jazz műfaján belül teremtik meg azokat az ünnepi találkozásokat, amik immár a Babel védjegyét jelentik. Május 27. és 29. között Budapesten, május 30-tól június 1-ig pedig Balatonbogláron várnak az izgalmas hazai és külföldi együttesek.
Jazz/World ZSIMÜ 2019

A gothic metál egyik legnépszerűbb énekesnője a Zsidó Művészeti Napokon

Izgalmas zenei fúzióval érkezik az idei Zsidó Művészeti Napokra Moran Magal izraeli származású énekesnő.
Jazz/World interjú

„Aki azért lépi át ajtaja küszöbét, hogy a maga igazát bizonyítsa, könnyen pórul jár”

Berecz András mesemondó, énekes ezúttal a szövevényes görög mitológia labirintusában és a görög népdalokban keresi az igazságot, test és lélek harmóniáját. Síp és lant - Tisztelet Arisztotelésznek című estje május 26-án látható a Nemzeti Színházban. Interjú.
Jazz/World kritika

Omara, a napfény hangja

Omara Portuondo, a Buena Vista Social Club egykori dívája valószínűleg utolsó koncertjét adta Budapesten május 18-án és 19-én, amin beteljesítette az összes Kubáról alkotott pozitív előítéletünket: napfényt hozott az esős budapesti vasárnapba.
Jazz/World ajánló

Zeneünnep - Pop, swing, klezmer

Szűcs Gabi, Falusi Mariann és Váczi Eszter közös koncertje június 1-jén,19 órától látható a MOMkult Színháztermében, a Zsidó Művészeti Napok keretében.