Jazz/World

Kenny Garrett: „Én vagyok a fiatal generáció Miles Davise”

2019.03.16. 13:30
Ajánlom
A jazzszaxofonosok számára az egyik legfontosabb hivatkozási pont jelenleg az 58 éves amerikai post-bop szaxofonos, Kenny Garrett, aki meglepő természetességgel viseli az „élő legenda” szerepet. Telefonon adott nekünk exkluzív interjút.

Állítólag Johnny Griffin tenorszaxofonos már a zsenge Kenny Garrett-ről megjósolta, hogy életében legenda válhat belőle. Grammy-díjak ide vagy oda, az altszaxofonos nem gondol semmi különöset erről a státuszról:

Mi, zenészek csak próbáljuk a legjobbat kihozni magunkból és közben reménykedünk, hogy az emberek észreveszik ezt”.

A kezdetekről eszébe jut apja tenorszaxofonjának illata: „A szaxofon egy öreg tokban hevert, kopott vörös bársonyon. Imádtam az illatát, legszívesebben egész nap szagoltam és bámultam volna. Aztán egyszer karácsonyra kaptam egy műanyag szaxofont, később pedig egy altszaxofont, amin volt egy beforrasztott, talán golyó által lőtt lyuk. Gondolom valami ócskástól vehette”. Amint azonban igazi hangszert vett a kezébe, karrierje is puskagolyóként ívelt fölfelé. Tizennyolc évesen már Duke Ellington utódzenekarában fújt, ahonnan egyik prominens társaságból a másikba vetődött. „Nemrég rábukkantam a You Tube-on egy 1985-ös videóra, amiben Freddie Hubbard, Woody Shaw, Dizzy Gillespie és én játszottunk! Sokáig nem voltam tisztában ennek a jelentőségével; a korszak legnagyobb trombitásaival voltam körülvéve” - emlékezett vissza. Egyébként az említett felvételen, az I'll Remember April című számban hallható szólója egyike azoknak, amelyek azóta önálló életre keltek, és amit szaxofonosok ezrei tanultak meg hangról hangra.

Innen már csak egy lépés volt Miles Davis zenekara, aki mellett valódi világsztárrá válhatott. „Ő az egyik legfontosabb mesterem, aki mellett öt boldog évet töltöttem. Az emberek talán azt gondolják, hogy Miles túlhajszolta a zenésztársait és szigorú volt velük, de ez nincs így. Fantasztikus érzés egy olyan névsorban szerepelni, amiben John Coltrane, Sonny Rollins, Wayne Shorter, vagy Charlie Parker is ott van, akik mind-mind játszottak Miles Davis-szel” – mondta. Meglepően egyszerű a válasz arra is, hogy mit tanult tőle: „Hogy légy önmagad”. Míg azonban Miles Davist gyakran kritizálták azért, hogy a közönségnek hátat fordítva, szinte magának játszott, Kenny Garrett a színpadon igyekszik nyitott lenni, gyakran meg is énekelteti közönségét:

„Miles egy másik generáció, másik személyiség. Én azért játszom, hogy bulizzunk egy jót. Azt szeretném a közönségemtől, hogy résztvevő legyen egy olyan zenei aktusban, ami a jelen pillanatban történik. Ha a hallgatóknak energiát adok, azt vissza is kapom”.

Kenny Garrett legutóbbi, 2016-os albumának címe, a Do Your Dance ugyanezt sugallja. „Az volt a célom ezekkel a dalokkal, hogy az emberek táncoljanak rá, hogy ne gátolja őket semmi, csak tegyék, ami jól esik nekik”.

Kenny Garrett azonban nem felületes szórakoztatást igyekszik nyújtani; ebben John Coltrane jelenti számára a mércét, akinek egy külön albumot is szentelt 1996-ban Pursuance: The Music of John Coltrane címmel.

„Nagyon erősen rezonálok John Coltrane egész lényével. Küldetésemmé vált, hogy megtaláljam, amit ő is keresett: a zenében rejlő transzcendenst.

Öntudatlanul is folyamatosan olyan zenészek felé gravitálok, akiknek fontos a zene spirituális aspektusa. Próbálom megtalálni magamban az ehhez szükséges tudatállapotot, hogy aztán egy spirituális utazásra hívjam a közönséget” – fogalmazott a szaxofonos, aki egyfajta összekötő kapocsként tekint magára a fiatalok és az idős mesterek között: „Én vagyok a fiatal generáció Miles Davise. Ugyanúgy fordulnak hozzám kérdésekkel, mint én anno Miles Davishez. Én pedig keresem is a fiatalok társaságát. Amikor Robert Glasper, Kamashi Washington, vagy Chris Dave zenéjét hallom, boldogan konstatálom, hogy igyekeznek definiálni a saját hangjukat, miközben hidat építenek a tradíció és a jelenkor zenéje között. Ők mesteri szinten művelik, amit én is próbáltam a Back Where You Started című felvételen, amikor a hip-hop és a jazz ötvözetét igyekeztem létrehozni”.

Kenny Garrettnek szinte makulátlan a pályája, amiben talán az is szerepet játszik, hogy nem fél a hibáktól: „A zenész lét az állandó fejlődésről szól. Ez nem mindig lineáris folyamat. Másrészt az évek során megérted, amit Coltrane mondott, hogy tényleg nincs rossz hang, hanem mindent a zenei környezet határoz meg.

Van az úgy, hogy miközben játszol, becsúszik egy rossz hang, de a közönségnek ez úgy jön le, hogy »wow, milyen érdekes hangzás«, és nem tudják, hogy ez egy hibából született. Szóval az, hogy egy hang jó, vagy rossz, csak megközelítés kérdése. És ez nem csak a zenére igaz”.

Kenny Garrett március 29-én a MOMKultban játszik a Get Closer Jazz Festen Corcoran Holt (bőgő), Vernell Brown (zongora), Samuel Laviso (dobok), Rudy Bird (ütőhangszerek) társaságában. A felvezetést egyik hazai tisztelője, a kiváló altszaxofonos, Tóth Viktor adja nemzetközi, Masimbadavi Players nevű formációjával. Jegyek elérhetőek ITT.

Fejléckép: Kenny Garrett (fotó/forrás: Craig Lovell / Getty Images Hungary)

Tóth Viktor:

Kapcsolódó

Tóth Viktor: "Az a törekvésem, hogy a zeném a tudathoz, a szívhez és a lábhoz egyszerre szóljon"

Szinte minden évben előrukkol egy újabb lemezzel Tóth Viktor. Az altszaxofonos ezúttal a Mahasimbadavi Players nevű nemzetközi csapatával adja ki koncertfelvételeit, ami szerinte nem csupán jazz, hanem bulizene.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

A két macska az önreflexiót jelenti – Kepes András a Lírástudók vendége

A Két macska voltam berobbant a sikerlisták élére, így nem is volt kérdés, hogy Kepes Andrást is meghívjuk podcastunkba. A 75 éves tévés, újságíró most már szinte csak regényírással foglalkozik, és már a következő könyvét tervezi.
Vizuál

Csontváry ritkán látható, 1901-ben festett szicíliai tájképét is élőben csodálhatjuk a Virág Judit Galériában

A Holdtölte Taorminában című festmény felbukkanása azért számít művészeti szenzációnak, mert a magántulajdonban lévő festményt régóta nem láthatta a szélesebb közönség. „Kevés mű maradt fenn Csontváry után, magángyűjteményben pedig nagyjából húsz darab lehet. Ezek egyike a Holdtölte Taorminában” – mondta el Kelen Anna, a Virág Judit Galéria művészettörténésze.
Színház

Találkozni önmagunkkal: ez is egyfajta megváltás – interjú Gáspár Ildikóval a Bűn és bűnhődésről

Március 8-án mutatják be a Bűn és bűnhődést az Örkény István Színházban. Az előadás rendezőjével Dosztojevszkij leghíresebb regénye mellett a női karakterekről, önként vállalt szenvedésről és a színházak társadalmi szerepéről is beszéltünk.
Klasszikus

A zene- és énektanári pálya népszerűsítését segíti a frissen átadott Kodály Műhely

A Városmajorban található intézmény kurzusoknak, szakmai és módszertani bemutatóknak, művészeti, zenetudományi témájú kerekasztal-beszélgetéseknek és kamarazenei hangversenyeknek ad helyet.
Plusz

Drehertől Dreherig – a kőbányai sörgyártás lenyűgöző története

Mi köze a sörnek a boszorkányokhoz? Hogyan kapcsolódnak a Dreherek a martonvásári Beethoven-szoborhoz? Mikor készült az első magyar partyhordó? Egyebek közt erre is választ kaphatunk március 1-jén Sziklainé Lengyel Zsófia előadásán.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Ráadáskoncertet ad Charlie triója a BJC-ben

A nagy érdeklődésre való tekintettel február 20-án a telt házas este nyolc órai koncert után fél tízkor is fellép a Trio Special a Budapest Jazz Clubban.
Jazz/World ajánló

Bartók jazzköntösben a Sárik Péter Trióval

Bartók Béla születésének 143. évfordulója alkalmából ad koncertet a Sárik Péter Trió március 25-én 19 órától az Óbudai Társaskörben.
Jazz/World videó

Jó hír – már meghallgatható a Dresch Quartet új albumának dala

„Ha van egy jó érzés, akkor azt elkezdem dalként építeni” – meséli a Kossuth-díjas Dresch Mihály, aki Quartetjével 2022 novemberében az EFG London Jazz Fesztiválon lépett fel. A koncert felvételéből március 8-án jelenik meg a Live in London című album.
Jazz/World ajánló

Világsztárok érkeznek áprilisban a Budapest Ritmóra

Mások mellett Salif Keita, Gérald Toto, Gaye Su Akyol és a BCUC is fellép a főváros legnagyobb világzenei fesztiválján április 11. és 13. között.
Jazz/World ajánló

Tehetségbörze a Müpában – hamarosan kezdődik az idei Jazz Showcase!

A jövő tehetségei 17. alkalommal mutatkoznak be a Jazz Showcase-en a Müpában február 16. és 18. között. Közép-Európa egyik legjelentősebb zenei tehetségbörzéjén a fiatal előadók fellépése mellett ezúttal is lesznek esti nagykoncertek.