Jazz/World

Kenny Garrett: „Én vagyok a fiatal generáció Miles Davise”

2019.03.16. 13:30
Ajánlom
A jazzszaxofonosok számára az egyik legfontosabb hivatkozási pont jelenleg az 58 éves amerikai post-bop szaxofonos, Kenny Garrett, aki meglepő természetességgel viseli az „élő legenda” szerepet. Telefonon adott nekünk exkluzív interjút.

Állítólag Johnny Griffin tenorszaxofonos már a zsenge Kenny Garrett-ről megjósolta, hogy életében legenda válhat belőle. Grammy-díjak ide vagy oda, az altszaxofonos nem gondol semmi különöset erről a státuszról:

Mi, zenészek csak próbáljuk a legjobbat kihozni magunkból és közben reménykedünk, hogy az emberek észreveszik ezt”.

A kezdetekről eszébe jut apja tenorszaxofonjának illata: „A szaxofon egy öreg tokban hevert, kopott vörös bársonyon. Imádtam az illatát, legszívesebben egész nap szagoltam és bámultam volna. Aztán egyszer karácsonyra kaptam egy műanyag szaxofont, később pedig egy altszaxofont, amin volt egy beforrasztott, talán golyó által lőtt lyuk. Gondolom valami ócskástól vehette”. Amint azonban igazi hangszert vett a kezébe, karrierje is puskagolyóként ívelt fölfelé. Tizennyolc évesen már Duke Ellington utódzenekarában fújt, ahonnan egyik prominens társaságból a másikba vetődött. „Nemrég rábukkantam a You Tube-on egy 1985-ös videóra, amiben Freddie Hubbard, Woody Shaw, Dizzy Gillespie és én játszottunk! Sokáig nem voltam tisztában ennek a jelentőségével; a korszak legnagyobb trombitásaival voltam körülvéve” - emlékezett vissza. Egyébként az említett felvételen, az I'll Remember April című számban hallható szólója egyike azoknak, amelyek azóta önálló életre keltek, és amit szaxofonosok ezrei tanultak meg hangról hangra.

Innen már csak egy lépés volt Miles Davis zenekara, aki mellett valódi világsztárrá válhatott. „Ő az egyik legfontosabb mesterem, aki mellett öt boldog évet töltöttem. Az emberek talán azt gondolják, hogy Miles túlhajszolta a zenésztársait és szigorú volt velük, de ez nincs így. Fantasztikus érzés egy olyan névsorban szerepelni, amiben John Coltrane, Sonny Rollins, Wayne Shorter, vagy Charlie Parker is ott van, akik mind-mind játszottak Miles Davis-szel” – mondta. Meglepően egyszerű a válasz arra is, hogy mit tanult tőle: „Hogy légy önmagad”. Míg azonban Miles Davist gyakran kritizálták azért, hogy a közönségnek hátat fordítva, szinte magának játszott, Kenny Garrett a színpadon igyekszik nyitott lenni, gyakran meg is énekelteti közönségét:

„Miles egy másik generáció, másik személyiség. Én azért játszom, hogy bulizzunk egy jót. Azt szeretném a közönségemtől, hogy résztvevő legyen egy olyan zenei aktusban, ami a jelen pillanatban történik. Ha a hallgatóknak energiát adok, azt vissza is kapom”.

Kenny Garrett legutóbbi, 2016-os albumának címe, a Do Your Dance ugyanezt sugallja. „Az volt a célom ezekkel a dalokkal, hogy az emberek táncoljanak rá, hogy ne gátolja őket semmi, csak tegyék, ami jól esik nekik”.

Kenny Garrett azonban nem felületes szórakoztatást igyekszik nyújtani; ebben John Coltrane jelenti számára a mércét, akinek egy külön albumot is szentelt 1996-ban Pursuance: The Music of John Coltrane címmel.

„Nagyon erősen rezonálok John Coltrane egész lényével. Küldetésemmé vált, hogy megtaláljam, amit ő is keresett: a zenében rejlő transzcendenst.

Öntudatlanul is folyamatosan olyan zenészek felé gravitálok, akiknek fontos a zene spirituális aspektusa. Próbálom megtalálni magamban az ehhez szükséges tudatállapotot, hogy aztán egy spirituális utazásra hívjam a közönséget” – fogalmazott a szaxofonos, aki egyfajta összekötő kapocsként tekint magára a fiatalok és az idős mesterek között: „Én vagyok a fiatal generáció Miles Davise. Ugyanúgy fordulnak hozzám kérdésekkel, mint én anno Miles Davishez. Én pedig keresem is a fiatalok társaságát. Amikor Robert Glasper, Kamashi Washington, vagy Chris Dave zenéjét hallom, boldogan konstatálom, hogy igyekeznek definiálni a saját hangjukat, miközben hidat építenek a tradíció és a jelenkor zenéje között. Ők mesteri szinten művelik, amit én is próbáltam a Back Where You Started című felvételen, amikor a hip-hop és a jazz ötvözetét igyekeztem létrehozni”.

Kenny Garrettnek szinte makulátlan a pályája, amiben talán az is szerepet játszik, hogy nem fél a hibáktól: „A zenész lét az állandó fejlődésről szól. Ez nem mindig lineáris folyamat. Másrészt az évek során megérted, amit Coltrane mondott, hogy tényleg nincs rossz hang, hanem mindent a zenei környezet határoz meg.

Van az úgy, hogy miközben játszol, becsúszik egy rossz hang, de a közönségnek ez úgy jön le, hogy »wow, milyen érdekes hangzás«, és nem tudják, hogy ez egy hibából született. Szóval az, hogy egy hang jó, vagy rossz, csak megközelítés kérdése. És ez nem csak a zenére igaz”.

Kenny Garrett március 29-én a MOMKultban játszik a Get Closer Jazz Festen Corcoran Holt (bőgő), Vernell Brown (zongora), Samuel Laviso (dobok), Rudy Bird (ütőhangszerek) társaságában. A felvezetést egyik hazai tisztelője, a kiváló altszaxofonos, Tóth Viktor adja nemzetközi, Masimbadavi Players nevű formációjával. Jegyek elérhetőek ITT.

Tóth Viktor:

Kapcsolódó

Tóth Viktor: "Az a törekvésem, hogy a zeném a tudathoz, a szívhez és a lábhoz egyszerre szóljon"

Szinte minden évben előrukkol egy újabb lemezzel Tóth Viktor. Az altszaxofonos ezúttal a Mahasimbadavi Players nevű nemzetközi csapatával adja ki koncertfelvételeit, ami szerinte nem csupán jazz, hanem bulizene.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Meghalt Josef Abrhám, a Kórház a város szélén Blažej doktora

Az egyik legnépszerűbb cseh színész nyolcvankét éves volt. Bár rengeteg tévéjátékban és filmben játszott, legtöbben a Kórház a város szélén című legendás sorozat Blažej doktoraként emlékeznek rá - adta hírül az ujszo.com szlovák hírportál. 
Könyv

Visszatér a Városmajorba a Margó Fesztivál

Június 9-12. között, az Ünnepi Könyvhéttel egy időben, a Városmajori Szabadtéri Színpadon rendezik meg a Margó Irodalmi Fesztivált, ahol többek közt Nádas Péterrel, Tóth Krisztinával, Romsics Ignáccal, Bereményi Gézával, Péterfy Borival, Zoltán Gáborral és az Alkalmáté Truppal is találkozhatunk.
Vizuál

100 éve lappangó remekműveket árverez el a Virág Judit Galéria

A 25 éves Virág Judit Galéria jubileumi aukcióján Rippl-Rónai József, Vaszary János és Kádár Béla kivételesen értékes alkotása is kalapács alá kerülnek. Mindhárom festmény eddig magángyűjteményekben rejtőzött. A művek két héten át ingyenesen megtekinthetők a Falk Miksa utcai galériában. 
Plusz

A kultúra fogalmát a lehető legtágabban értelmezi a kultúráért és innovációért felelős miniszterjelölt

Csák János a kinevezése előtti meghallgatáson elmondta, az új minisztérium maga is innovációnak tekinthető. A miniszterjelölt kinevezését a bizottság 1 ellenszavazat és 1 tartózkodás mellett 11 szavazattal támogatta.
Vizuál

Jobbnál jobb filmekkel jön az Artmozik éjszakája

Premier előtti vetítések és az elmúlt évek legjobb filmjei várják a filmrajongókat az idei Artmozik éjszakáján, május 20-án késő délutántól másnap hajnalig, öt fővárosi moziban. Ezúttal is filmről filmre vándorolhatunk a Művész, a Puskin, a Toldi, a Tabán és a Kino Cafe mozik között.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World gyász

79 éves korában elhunyt Vangelis

A világhírű görög zeneszerző május 17-én, kedden halt meg egy franciaországi kórházban – adta hírül a Telex. Legismertebb művei közé tartozik a Tűzszekerek, a Szárnyas fejvadász és az 1492 – A Paradicsom meghódítása című filmekhez komponált zenéi.
Jazz/World hír

Fischl Mónika menti meg a Zsidó Művészeti Napok nyitókoncertjét

A Zsidó Művészeti Napok május 19-i nyitókoncertjén Miklósa Erika megbetegedése miatt Fischl Mónika lép színpadra Tóth Vera mellett a Müpában Oláh Kálmán: The Michael Legrand Songbook című estjén, amelyet Bereczki Zoltán rendezett.
Jazz/World ajánló

Felhőtlen hétvége a Pilis szívében: Szelávi! Fesztivál

Gyereknapi programok, koncertek és irodalmi előadások, workshopok és sok-sok természet! Íme a május végi Szeláví! Fesztivál felhozatala május 27. és 29. között, Pilisborosjenő határában.
Jazz/World ajánló

Nem csak szerelmeseknek: Barbra Streisand örök

A Pannon Filharmonikusok nagysikerű ABBA-estjeik után most Király Linda, Király Viktor és Veres Mónika Nika fellépésével a 80 éves Barbra Streisand dalait szólaltatják meg a pécsi Kodály Központban. A február 14-15-re tervezett koncertek a járvány miatt elmaradtak, a belépők a június 1-2-i estekre érvényesek, jegyek csak korlátozottan elérhetők.
Jazz/World ajánló

Júniusban irány Szentendre! – Jazz esték a Barcsay udvarban

Szentendre évszaktól függetlenül mindig kínál valami varázslatosat, június elején a jazzkedvelőket kényezteti majd. Nemzetközi és hazai sztárokkal indul a Ferenczy Múzeumi Centrum új programsorozata, a Jazz Estek Szentendrén, melynek eseményeit a hangulatos Barcsay udvarban kísérhetik figyelemmel 2022. június 3. és 5. között.