Jazz/World

Kenny Garrett: „Én vagyok a fiatal generáció Miles Davise”

2019.03.16. 13:30
Ajánlom
A jazzszaxofonosok számára az egyik legfontosabb hivatkozási pont jelenleg az 58 éves amerikai post-bop szaxofonos, Kenny Garrett, aki meglepő természetességgel viseli az „élő legenda” szerepet. Telefonon adott nekünk exkluzív interjút.

Állítólag Johnny Griffin tenorszaxofonos már a zsenge Kenny Garrett-ről megjósolta, hogy életében legenda válhat belőle. Grammy-díjak ide vagy oda, az altszaxofonos nem gondol semmi különöset erről a státuszról:

Mi, zenészek csak próbáljuk a legjobbat kihozni magunkból és közben reménykedünk, hogy az emberek észreveszik ezt”.

A kezdetekről eszébe jut apja tenorszaxofonjának illata: „A szaxofon egy öreg tokban hevert, kopott vörös bársonyon. Imádtam az illatát, legszívesebben egész nap szagoltam és bámultam volna. Aztán egyszer karácsonyra kaptam egy műanyag szaxofont, később pedig egy altszaxofont, amin volt egy beforrasztott, talán golyó által lőtt lyuk. Gondolom valami ócskástól vehette”. Amint azonban igazi hangszert vett a kezébe, karrierje is puskagolyóként ívelt fölfelé. Tizennyolc évesen már Duke Ellington utódzenekarában fújt, ahonnan egyik prominens társaságból a másikba vetődött. „Nemrég rábukkantam a You Tube-on egy 1985-ös videóra, amiben Freddie Hubbard, Woody Shaw, Dizzy Gillespie és én játszottunk! Sokáig nem voltam tisztában ennek a jelentőségével; a korszak legnagyobb trombitásaival voltam körülvéve” - emlékezett vissza. Egyébként az említett felvételen, az I'll Remember April című számban hallható szólója egyike azoknak, amelyek azóta önálló életre keltek, és amit szaxofonosok ezrei tanultak meg hangról hangra.

Innen már csak egy lépés volt Miles Davis zenekara, aki mellett valódi világsztárrá válhatott. „Ő az egyik legfontosabb mesterem, aki mellett öt boldog évet töltöttem. Az emberek talán azt gondolják, hogy Miles túlhajszolta a zenésztársait és szigorú volt velük, de ez nincs így. Fantasztikus érzés egy olyan névsorban szerepelni, amiben John Coltrane, Sonny Rollins, Wayne Shorter, vagy Charlie Parker is ott van, akik mind-mind játszottak Miles Davis-szel” – mondta. Meglepően egyszerű a válasz arra is, hogy mit tanult tőle: „Hogy légy önmagad”. Míg azonban Miles Davist gyakran kritizálták azért, hogy a közönségnek hátat fordítva, szinte magának játszott, Kenny Garrett a színpadon igyekszik nyitott lenni, gyakran meg is énekelteti közönségét:

„Miles egy másik generáció, másik személyiség. Én azért játszom, hogy bulizzunk egy jót. Azt szeretném a közönségemtől, hogy résztvevő legyen egy olyan zenei aktusban, ami a jelen pillanatban történik. Ha a hallgatóknak energiát adok, azt vissza is kapom”.

Kenny Garrett legutóbbi, 2016-os albumának címe, a Do Your Dance ugyanezt sugallja. „Az volt a célom ezekkel a dalokkal, hogy az emberek táncoljanak rá, hogy ne gátolja őket semmi, csak tegyék, ami jól esik nekik”.

Kenny Garrett azonban nem felületes szórakoztatást igyekszik nyújtani; ebben John Coltrane jelenti számára a mércét, akinek egy külön albumot is szentelt 1996-ban Pursuance: The Music of John Coltrane címmel.

„Nagyon erősen rezonálok John Coltrane egész lényével. Küldetésemmé vált, hogy megtaláljam, amit ő is keresett: a zenében rejlő transzcendenst.

Öntudatlanul is folyamatosan olyan zenészek felé gravitálok, akiknek fontos a zene spirituális aspektusa. Próbálom megtalálni magamban az ehhez szükséges tudatállapotot, hogy aztán egy spirituális utazásra hívjam a közönséget” – fogalmazott a szaxofonos, aki egyfajta összekötő kapocsként tekint magára a fiatalok és az idős mesterek között: „Én vagyok a fiatal generáció Miles Davise. Ugyanúgy fordulnak hozzám kérdésekkel, mint én anno Miles Davishez. Én pedig keresem is a fiatalok társaságát. Amikor Robert Glasper, Kamashi Washington, vagy Chris Dave zenéjét hallom, boldogan konstatálom, hogy igyekeznek definiálni a saját hangjukat, miközben hidat építenek a tradíció és a jelenkor zenéje között. Ők mesteri szinten művelik, amit én is próbáltam a Back Where You Started című felvételen, amikor a hip-hop és a jazz ötvözetét igyekeztem létrehozni”.

Kenny Garrettnek szinte makulátlan a pályája, amiben talán az is szerepet játszik, hogy nem fél a hibáktól: „A zenész lét az állandó fejlődésről szól. Ez nem mindig lineáris folyamat. Másrészt az évek során megérted, amit Coltrane mondott, hogy tényleg nincs rossz hang, hanem mindent a zenei környezet határoz meg.

Van az úgy, hogy miközben játszol, becsúszik egy rossz hang, de a közönségnek ez úgy jön le, hogy »wow, milyen érdekes hangzás«, és nem tudják, hogy ez egy hibából született. Szóval az, hogy egy hang jó, vagy rossz, csak megközelítés kérdése. És ez nem csak a zenére igaz”.

Kenny Garrett március 29-én a MOMKultban játszik a Get Closer Jazz Festen Corcoran Holt (bőgő), Vernell Brown (zongora), Samuel Laviso (dobok), Rudy Bird (ütőhangszerek) társaságában. A felvezetést egyik hazai tisztelője, a kiváló altszaxofonos, Tóth Viktor adja nemzetközi, Masimbadavi Players nevű formációjával. Jegyek elérhetőek ITT.

Tóth Viktor:

Kapcsolódó

Tóth Viktor: "Az a törekvésem, hogy a zeném a tudathoz, a szívhez és a lábhoz egyszerre szóljon"

Szinte minden évben előrukkol egy újabb lemezzel Tóth Viktor. Az altszaxofonos ezúttal a Mahasimbadavi Players nevű nemzetközi csapatával adja ki koncertfelvételeit, ami szerinte nem csupán jazz, hanem bulizene.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Ők az évad legjobbjai a kritikusok szerint

A Színházi Kritikusok Céhe idén 40. alkalommal ismeri el az előző évad legkiemelkedőbb színházi teljesítményeit. A díjátadót szeptember 22-én tartják a Katonában.
Tánc

Novák Ferenc "Tata": Egyszer csak rájöttünk, hogy a Táncszínház nem a miénk

Elkészült a Nemzeti Táncszínház épülete, aztán kiderült, hogy nem is az övék. „Megalázó volt” – mondta az ügyről Novák Ferenc „Tata” Kossuth-díjas koreográfus.
Klasszikus

Hiphopra gyúrja a zongorát, és kavicsot dob a klasszikus zene állóvizébe

Chloe Flower az idei Grammy-gálán tűnt fel, most pedig leszerződtette a Sony. Nem, nem klasszikus zenész a szó szoros értelmében, de a hiphopban is előny lehet, ha egy zongoraművész a Juilliard Schoolban tanult.
Vizuál

14 érdekesség Rembrandt épp restaurálás alatt álló Éjjeli őrjáratáról

A Rijks Múzeum július elején megkezdte a festmény nyílt színi restaurálását. A projektet online és a helyszínen is nyomon követhetik az érdeklődők. Ennek apropóján összegyűjtöttünk néhány izgalmas tényt a képről.
Klasszikus

Légy világsztárok tanítványa!

A Fesztivál Akadémia egyik elsődleges célja a jövő muzsikusainak nevelése, ezért a programok között központi szerepet kapnak az előadások, a mesterkurzusok és a Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűverseny. A verseny július 17-én kezdődik, és a nagyközönség számára is nyitott.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World hegedű

Ez Amerika egyik legjelentősebb hegedűkollekciója, mégis fel fogják darabolni

David Bromberg 263 historikus értékű hegedűjét tudósoknak, hangszerészeknek kellene tanulmányozni, de az amerikai Library of Congress nem akarja megvenni a gyűjteményt. Pedig megígérték.
Jazz/World gyász

Elhunyt a zenész, aki Mandelával egy színpadon énekelte az apartheid-ellenesek himnuszát

Hatvanhat éves korában kedden meghalt Johnny Clegg dél-afrikai énekes, dalszerző. Ő írta az Asimbonanga című dalt.
Jazz/World hír

Keresik Erdély legszebb magyar dalát

A zenei pályázatra erdélyi zenészek és zenekarok, amatőr és hivatásos zenészek jelentkezését várják.
Jazz/World hír

Budapesten is bemutatják a Miles Davisről szóló friss dokumentumfilmet

Fantasztikus hír, nem csak jazzrajongóknak: augusztus 30-tól műsorára tűzi az Uránia az idén debütált, Birth of the Cool című dokumentumfilmet, amely angol nyelven, magyar felirattal lesz látható a Pannonia Entertainment forgalmazásában.
Jazz/World magazin

Amikor Andy Warhol még jazzborítókat tervezett

Persze nem akármilyeneket: többek között a jó ízléséről híres Blue Note kiadó albumaihoz adta kézjegyét, később pedig több pop és rockelőadó lemezén díszelgett műve.