Jazz/World

Kenny Garrett: „Én vagyok a fiatal generáció Miles Davise”

2019.03.16. 13:30
Ajánlom
A jazzszaxofonosok számára az egyik legfontosabb hivatkozási pont jelenleg az 58 éves amerikai post-bop szaxofonos, Kenny Garrett, aki meglepő természetességgel viseli az „élő legenda” szerepet. Telefonon adott nekünk exkluzív interjút.

Állítólag Johnny Griffin tenorszaxofonos már a zsenge Kenny Garrett-ről megjósolta, hogy életében legenda válhat belőle. Grammy-díjak ide vagy oda, az altszaxofonos nem gondol semmi különöset erről a státuszról:

Mi, zenészek csak próbáljuk a legjobbat kihozni magunkból és közben reménykedünk, hogy az emberek észreveszik ezt”.

A kezdetekről eszébe jut apja tenorszaxofonjának illata: „A szaxofon egy öreg tokban hevert, kopott vörös bársonyon. Imádtam az illatát, legszívesebben egész nap szagoltam és bámultam volna. Aztán egyszer karácsonyra kaptam egy műanyag szaxofont, később pedig egy altszaxofont, amin volt egy beforrasztott, talán golyó által lőtt lyuk. Gondolom valami ócskástól vehette”. Amint azonban igazi hangszert vett a kezébe, karrierje is puskagolyóként ívelt fölfelé. Tizennyolc évesen már Duke Ellington utódzenekarában fújt, ahonnan egyik prominens társaságból a másikba vetődött. „Nemrég rábukkantam a You Tube-on egy 1985-ös videóra, amiben Freddie Hubbard, Woody Shaw, Dizzy Gillespie és én játszottunk! Sokáig nem voltam tisztában ennek a jelentőségével; a korszak legnagyobb trombitásaival voltam körülvéve” - emlékezett vissza. Egyébként az említett felvételen, az I'll Remember April című számban hallható szólója egyike azoknak, amelyek azóta önálló életre keltek, és amit szaxofonosok ezrei tanultak meg hangról hangra.

Innen már csak egy lépés volt Miles Davis zenekara, aki mellett valódi világsztárrá válhatott. „Ő az egyik legfontosabb mesterem, aki mellett öt boldog évet töltöttem. Az emberek talán azt gondolják, hogy Miles túlhajszolta a zenésztársait és szigorú volt velük, de ez nincs így. Fantasztikus érzés egy olyan névsorban szerepelni, amiben John Coltrane, Sonny Rollins, Wayne Shorter, vagy Charlie Parker is ott van, akik mind-mind játszottak Miles Davis-szel” – mondta. Meglepően egyszerű a válasz arra is, hogy mit tanult tőle: „Hogy légy önmagad”. Míg azonban Miles Davist gyakran kritizálták azért, hogy a közönségnek hátat fordítva, szinte magának játszott, Kenny G a színpadon igyekszik nyitott lenni, gyakran meg is énekelteti közönségét:

„Miles egy másik generáció, másik személyiség. Én azért játszom, hogy bulizzunk egy jót. Azt szeretném a közönségemtől, hogy résztvevő legyen egy olyan zenei aktusban, ami a jelen pillanatban történik. Ha a hallgatóknak energiát adok, azt vissza is kapom”.

Kenny Garrett legutóbbi, 2016-os albumának címe, a Do Your Dance ugyanezt sugallja. „Az volt a célom ezekkel a dalokkal, hogy az emberek táncoljanak rá, hogy ne gátolja őket semmi, csak tegyék, ami jól esik nekik”.

Kenny Garrett azonban nem felületes szórakoztatást igyekszik nyújtani; ebben John Coltrane jelenti számára a mércét, akinek egy külön albumot is szentelt 1996-ban Pursuance: The Music of John Coltrane címmel.

„Nagyon erősen rezonálok John Coltrane egész lényével. Küldetésemmé vált, hogy megtaláljam, amit ő is keresett: a zenében rejlő transzcendenst.

Öntudatlanul is folyamatosan olyan zenészek felé gravitálok, akiknek fontos a zene spirituális aspektusa. Próbálom megtalálni magamban az ehhez szükséges tudatállapotot, hogy aztán egy spirituális utazásra hívjam a közönséget” – fogalmazott a szaxofonos, aki egyfajta összekötő kapocsként tekint magára a fiatalok és az idős mesterek között: „Én vagyok a fiatal generáció Miles Davise. Ugyanúgy fordulnak hozzám kérdésekkel, mint én anno Miles Davishez. Én pedig keresem is a fiatalok társaságát. Amikor Robert Glasper, Kamashi Washington, vagy Chris Dave zenéjét hallom, boldogan konstatálom, hogy igyekeznek definiálni a saját hangjukat, miközben hidat építenek a tradíció és a jelenkor zenéje között. Ők mesteri szinten művelik, amit én is próbáltam a Back Where You Started című felvételen, amikor a hip-hop és a jazz ötvözetét igyekeztem létrehozni”.

Kenny Garrettnek szinte makulátlan a pályája, amiben talán az is szerepet játszik, hogy nem fél a hibáktól: „A zenész lét az állandó fejlődésről szól. Ez nem mindig lineáris folyamat. Másrészt az évek során megérted, amit Coltrane mondott, hogy tényleg nincs rossz hang, hanem mindent a zenei környezet határoz meg.

Van az úgy, hogy miközben játszol, becsúszik egy rossz hang, de a közönségnek ez úgy jön le, hogy »wow, milyen érdekes hangzás«, és nem tudják, hogy ez egy hibából született. Szóval az, hogy egy hang jó, vagy rossz, csak megközelítés kérdése. És ez nem csak a zenére igaz”.

Kenny Garrett március 29-én a MOMKultban játszik a Get Closer Jazz Festen Corcoran Holt (bőgő), Vernell Brown (zongora), Samuel Laviso (dobok), Rudy Bird (ütőhangszerek) társaságában. A felvezetést egyik hazai tisztelője, a kiváló altszaxofonos, Tóth Viktor adja nemzetközi, Masimbadavi Players nevű formációjával. Jegyek elérhetőek ITT.

Tóth Viktor:

Kapcsolódó

Tóth Viktor: "Az a törekvésem, hogy a zeném a tudathoz, a szívhez és a lábhoz egyszerre szóljon"

Szinte minden évben előrukkol egy újabb lemezzel Tóth Viktor. Az altszaxofonos ezúttal a Mahasimbadavi Players nevű nemzetközi csapatával adja ki koncertfelvételeit, ami szerinte nem csupán jazz, hanem bulizene.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Miért írt új befejezést az Orfeóhoz Fischer Iván?

Valami nem stimmel Monteverdi Orfeójával. Fischer Iván több mint negyven éve ezt érzi, és most tett is érte, hogy ne így legyen: új befejezést írt hozzá. Hogy miért volt erre szükség?
Klasszikus

5 zongoraművész, aki megmutatta, mit jelent a női energia a színpadon

Tudta, hogy Schumann felesége egymaga is zenetörténetet csinált? És hogy Fischer Annie véreskezű diktátorral is szóba állt, hogy megmentse egy ismerősét? Összeszedtünk néhányat a legvagányabb és legbátrabb zongoraművésznők közül.
Vizuál

Online térképen böngészhetőek híres emberek egykori otthonai

Mindig is érdekelt egy utadba eső épület története? Esetleg az izgatott, hogy hol éltek a magyar kultúra ismert alakjai? A Lechner Tudásközpont két online térképével órákra le fogod foglalni magad.
Színház

Mácsai Pál: „Az egypercesek nem csak intellektuális sziporkák”

Egy nemrégiben tartott irodalmi beszélgetés egyik vendége Örkény István „magyar hangjának” nevezte Mácsai Pált. Az Azt meséld el, Pista! című monológot huszonhárom éve adja elő a legkülönbözőbb helyszíneken. A Zsidó Művészeti Napokra is Örkény-esttel készül.
Jazz/World

Zenészlegendák ünneplik a 75 éves Joni Mitchellt

Március 23-án egyetlen alkalommal az Uránia Nemzeti Filmszínházban láthatjuk a legendás énekes-dalszerző hetvenötödik születésnapjára rendezett Los Angeles-i koncert felvételét, Joni 75 – Sztárok köszöntik Joni Mitchellt címmel.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World gyémánt bálint trió

Íme a megújult Gyémánt Bálint Trió első videója!

Az egyik legismertebb jazzgitárosunk, Gyémánt Bálint új zenei koncepciójához új zenésztársakat hívott: Bartók Vince basszusgitárossal és Szabó Dániel Ferenc dobossal április 10-én a BJC-ben veszi kezdetét közös zenei utazásuk. Addig is hallgasd debütáló dalukat, a Pyramidiont!
Jazz/World hír

Zenészlegendák ünneplik a 75 éves Joni Mitchellt

Március 23-án egyetlen alkalommal az Uránia Nemzeti Filmszínházban láthatjuk a legendás énekes-dalszerző hetvenötödik születésnapjára rendezett Los Angeles-i koncert felvételét, Joni 75 – Sztárok köszöntik Joni Mitchellt címmel.
Jazz/World Nők a zenében

Akik megmutatták, hogy melltartóban is lehet szaxofonozni

A híres jazzmagazin, a DownBeat 1937-ben közölt egy cikket, melynek címe így szólt: How Can You Blow A Horn With A Brassiere? Aki ezt megválaszolta, Peggy Gilbert volt, aki egy egész korszak női zenészének törekvését foglalta össze.
Jazz/World demokrácia

A jazz úgy működik, ahogy egy demokratikus társadalomnak kellene

Kölcsönös tisztelet, egymásra figyelés és őszinte kommunikáció - ezek nélkül még a legtehetségesebb jazz-zenészek sem képesek együtt játszani.
Jazz/World magazin

Ezüst koronával kapta becenevét Nat 'King' Cole

Legnagyobb slágereit, a Nature Boy-t, az Unforgettable-t és a Route 66-et, ma is felismerjük: 100 éve született a bársonyos baritonhang tulajdonosa, Nat 'King' Cole.