Jazz/World

Kenny Garrett: „Én vagyok a fiatal generáció Miles Davise”

2019.03.16. 13:30
Ajánlom
A jazzszaxofonosok számára az egyik legfontosabb hivatkozási pont jelenleg az 58 éves amerikai post-bop szaxofonos, Kenny Garrett, aki meglepő természetességgel viseli az „élő legenda” szerepet. Telefonon adott nekünk exkluzív interjút.

Állítólag Johnny Griffin tenorszaxofonos már a zsenge Kenny Garrett-ről megjósolta, hogy életében legenda válhat belőle. Grammy-díjak ide vagy oda, az altszaxofonos nem gondol semmi különöset erről a státuszról:

Mi, zenészek csak próbáljuk a legjobbat kihozni magunkból és közben reménykedünk, hogy az emberek észreveszik ezt”.

A kezdetekről eszébe jut apja tenorszaxofonjának illata: „A szaxofon egy öreg tokban hevert, kopott vörös bársonyon. Imádtam az illatát, legszívesebben egész nap szagoltam és bámultam volna. Aztán egyszer karácsonyra kaptam egy műanyag szaxofont, később pedig egy altszaxofont, amin volt egy beforrasztott, talán golyó által lőtt lyuk. Gondolom valami ócskástól vehette”. Amint azonban igazi hangszert vett a kezébe, karrierje is puskagolyóként ívelt fölfelé. Tizennyolc évesen már Duke Ellington utódzenekarában fújt, ahonnan egyik prominens társaságból a másikba vetődött. „Nemrég rábukkantam a You Tube-on egy 1985-ös videóra, amiben Freddie Hubbard, Woody Shaw, Dizzy Gillespie és én játszottunk! Sokáig nem voltam tisztában ennek a jelentőségével; a korszak legnagyobb trombitásaival voltam körülvéve” - emlékezett vissza. Egyébként az említett felvételen, az I'll Remember April című számban hallható szólója egyike azoknak, amelyek azóta önálló életre keltek, és amit szaxofonosok ezrei tanultak meg hangról hangra.

Innen már csak egy lépés volt Miles Davis zenekara, aki mellett valódi világsztárrá válhatott. „Ő az egyik legfontosabb mesterem, aki mellett öt boldog évet töltöttem. Az emberek talán azt gondolják, hogy Miles túlhajszolta a zenésztársait és szigorú volt velük, de ez nincs így. Fantasztikus érzés egy olyan névsorban szerepelni, amiben John Coltrane, Sonny Rollins, Wayne Shorter, vagy Charlie Parker is ott van, akik mind-mind játszottak Miles Davis-szel” – mondta. Meglepően egyszerű a válasz arra is, hogy mit tanult tőle: „Hogy légy önmagad”. Míg azonban Miles Davist gyakran kritizálták azért, hogy a közönségnek hátat fordítva, szinte magának játszott, Kenny Garrett a színpadon igyekszik nyitott lenni, gyakran meg is énekelteti közönségét:

„Miles egy másik generáció, másik személyiség. Én azért játszom, hogy bulizzunk egy jót. Azt szeretném a közönségemtől, hogy résztvevő legyen egy olyan zenei aktusban, ami a jelen pillanatban történik. Ha a hallgatóknak energiát adok, azt vissza is kapom”.

Kenny Garrett legutóbbi, 2016-os albumának címe, a Do Your Dance ugyanezt sugallja. „Az volt a célom ezekkel a dalokkal, hogy az emberek táncoljanak rá, hogy ne gátolja őket semmi, csak tegyék, ami jól esik nekik”.

Kenny Garrett azonban nem felületes szórakoztatást igyekszik nyújtani; ebben John Coltrane jelenti számára a mércét, akinek egy külön albumot is szentelt 1996-ban Pursuance: The Music of John Coltrane címmel.

„Nagyon erősen rezonálok John Coltrane egész lényével. Küldetésemmé vált, hogy megtaláljam, amit ő is keresett: a zenében rejlő transzcendenst.

Öntudatlanul is folyamatosan olyan zenészek felé gravitálok, akiknek fontos a zene spirituális aspektusa. Próbálom megtalálni magamban az ehhez szükséges tudatállapotot, hogy aztán egy spirituális utazásra hívjam a közönséget” – fogalmazott a szaxofonos, aki egyfajta összekötő kapocsként tekint magára a fiatalok és az idős mesterek között: „Én vagyok a fiatal generáció Miles Davise. Ugyanúgy fordulnak hozzám kérdésekkel, mint én anno Miles Davishez. Én pedig keresem is a fiatalok társaságát. Amikor Robert Glasper, Kamashi Washington, vagy Chris Dave zenéjét hallom, boldogan konstatálom, hogy igyekeznek definiálni a saját hangjukat, miközben hidat építenek a tradíció és a jelenkor zenéje között. Ők mesteri szinten művelik, amit én is próbáltam a Back Where You Started című felvételen, amikor a hip-hop és a jazz ötvözetét igyekeztem létrehozni”.

Kenny Garrettnek szinte makulátlan a pályája, amiben talán az is szerepet játszik, hogy nem fél a hibáktól: „A zenész lét az állandó fejlődésről szól. Ez nem mindig lineáris folyamat. Másrészt az évek során megérted, amit Coltrane mondott, hogy tényleg nincs rossz hang, hanem mindent a zenei környezet határoz meg.

Van az úgy, hogy miközben játszol, becsúszik egy rossz hang, de a közönségnek ez úgy jön le, hogy »wow, milyen érdekes hangzás«, és nem tudják, hogy ez egy hibából született. Szóval az, hogy egy hang jó, vagy rossz, csak megközelítés kérdése. És ez nem csak a zenére igaz”.

Kenny Garrett március 29-én a MOMKultban játszik a Get Closer Jazz Festen Corcoran Holt (bőgő), Vernell Brown (zongora), Samuel Laviso (dobok), Rudy Bird (ütőhangszerek) társaságában. A felvezetést egyik hazai tisztelője, a kiváló altszaxofonos, Tóth Viktor adja nemzetközi, Masimbadavi Players nevű formációjával. Jegyek elérhetőek ITT.

Tóth Viktor:

Kapcsolódó

Tóth Viktor: "Az a törekvésem, hogy a zeném a tudathoz, a szívhez és a lábhoz egyszerre szóljon"

Szinte minden évben előrukkol egy újabb lemezzel Tóth Viktor. Az altszaxofonos ezúttal a Mahasimbadavi Players nevű nemzetközi csapatával adja ki koncertfelvételeit, ami szerinte nem csupán jazz, hanem bulizene.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

A 94 éves Kurtág György Mozartot játszik – VIDEÓ

Feleségének, Mártának tett ígéretét teljesíti be azzal, hogy február 19-én előadja Mozart F-dúr szonátáját a BMC-ben.
Zenés színház

Az operavilág Angelina Jolie-ja az Erkel Színház színpadán

Először lép fel Magyarországon a világhírű grúz szoprán 2020. február 22-én, az Opera ünnepi műsorának sztárvendégeként. Az est programjában, amely több műrészlettel is utal az intézmény aktuális Keresztény Évadának tematikájára, az Opera együttesei és szólistái is közreműködnek.
Klasszikus

Zaklatási botrány rázza meg a finn Sibelius Akadémiát

Egy finn lap szerint a helsinki zeneművészeti akadémia működéséhez tartozik a szexuális zaklatás és a növendékek megalázása.
Klasszikus

Az univerzum titkát tárja fel a Pannon Filharmonikusok

A pécsi zenekar Müpában adott sorozatának negyedik koncertjén Kelemen Barnabás egy finn csemegét játszik, majd csillagközi utazásra csábít Bogányi Tibor vezető karmesterrel március 6-án.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Szakcsi Lakatos Béla és Müller Péter Sziámi koncertje – Csodavárás a Ludwig Múzeumban

Különleges élményben lehet része a Ludwig Múzeum február 22-i programján résztvevőknek. 16 órától Waliczky Tamás: Képzelt kamerák című kiállításában tart kurátori tárlatvezetést Szegedy-Maszák Zsuzsanna, majd 17.30-tól Szakcsi Lakatos Béla és Müller Péter Sziámi közös koncertje következik, amely az improvizáció világának eddig ismeretlen, egyedi rétegébe hívja a hallgatókat.
Jazz/World ajánló

A jazz nagyágyúi érkeznek a Müpába

A jazz élő legendái, Roy Ayers, Lee Ritenour, Dave Grusin, Kamasi Washington és Wynton Marsalis érkeznek a Müpa Jazztavasz sorozatába.
Jazz/World ajánló

Új szenzációk és nagy visszatérők a 2020-as Szigeten

A napokban nyilvánosságra hozta első 80 idei fellépőjének névsorát a Sziget. A teljesség igénye nélkül kicsipegettük belőle a szívünknek legkedvesebb tízet. Akiket szerintünk botorság lenne kihagyni.
Jazz/World portré

Genesis-szel és anélkül: Peter Gabriel a feltűnő jelmezektől a filmzenékig

A Genesis együttes első énekese, aki szólóban is mindent elért, amit ebben a szakmában el lehet. Peter Gabriel február 13-án ünnepli hetvenedik születésnapját.
Jazz/World ajánló

Hallotta már élőben a VOLOSI-t?

A Fonó meghívására érkezik Budapestre a lengyel világzene egyik vezető formációja, a VOLOSI, akik a 2017-es, Katowiczeban megrendezett WOMEX-en (World Music Expon) felléptek a nyitókoncert programjában is.