Jazz/World

KÉP-regény: A Yeke-Yeke jelenség

2020.05.29. 13:00
Ajánlom
A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal a napokban elhunyt guineai zenészről, Mory Kantéról és a Yeke-Yeke történetről ír.

Ez most korántsem Mory Kanté nekrológja akar lenni, még akkor sem, ha ez az egész történet róla jutott eszembe, és kétségtelenül neki is komoly szerepe volt benne. Ez a Yeke-Yeke dolog már évtizedek óta velem van, de ahhoz, hogy ezt észrevegyem, Mory Kanténak meg kellett halnia. Nem, semmi maffiaszál nincs a mesében, csak muzsika, gimnázium, Sziget, meg csajozás.

"Yé ké yé ké" mandinka nyelven annyit tesz, „boldog vég”. Legalábbis asszem, mert hallottam már mást is, de ez jött be a legtöbb megbízhatónak tűnő forrásból. Mindenesetre az biztos, hogy amikor 1987 magasságában ez a dal feltűnt a Bravo magazin aktuális heti slágerlistáján, még egyáltalán nem érdekelt az egész. Aztán ahogy hétről hétre egyre feljebb és feljebb kúszott, még idegesített is. Mi végre is ez a nagy hűhó egy értelmezhetetlen nyelven előadott discosláger miatt, ami ráadásul egy noném guineai énekeshez kötődik, aki már akkortájt is csaknem negyven éves volt? Azért lássuk be, hogy ez nem az a vonal, aki lázba hoz egy tizenöt éves gimnazistát. Most meg tudnám magyarázni, hogy miért, de hülyeség.

Bár jobban belegondolva van rendszer ebben is. Mindig is létezett a slágerek között az értelmezhetetlen nyelveken előadott Lambada-GangnamStyle-Despacito vonulat, ami valamilyen rejtélyes ok miatt egész kontinenseket hozott lázba, aztán eltűnt a semmibe, az előadójával együtt. Ezzel be is fejeződhetne a Yeke-Yeke történet, de tíz évre rá találkoztam az előadóval, akkor készült ez a kép. Azért van abban valami, hogy ha az ember kikeveredik a tinédzser korból, elkezdi máshogy látni a világot, és ez még akkor is igaz, ha ne adj isten az idióta fotográfus szakmát találja meg neki a balsors. Szóval, amikor ’98-ban a Szigeten személyesen találkoztam Mory Kantéval, már egészen máshogy néztem a formára, annak ellenére, hogy a dalt nem kedveltem meg jobban.

Pedig addigra a Yeke-Yeke lett az első afrikai popdal, amelyik az európai lemezeladási piacokon meghaladta az egymillió példányt.

Az viszont sokkal érdekesebb volt, ahogy egy kicsi, teljesen fehérbe öltözött fekete ember magyarázza el, hogy a „világzene” mint műfaji meghatározás teljes hülyeség, hiszen csak egyetlen világ van, és abban élünk mindannyian, és hogy az afrikai történelem a kontinens nagy részén a mai napig apáról fiúra száll, és a kora, az ősi nyugat-afrikai pengetős hangszer, amin ő is játszik, sokaknak teremti meg a kapcsolatot a múlt és a jelen között. Arról is beszélt, hogy ha nem muzsikus lett volna, akkor leginkább gyógyító-varázslóként tudta volna magát elképzelni, és ez segít neki a dalírásban is, mert a dallamok sokszor egy varázsütésre ugranak be. Akkor már azt is tudtam, hogy a Yeke-Yeke csak egy véletlen ballépése volt, és egyébként sokkal jobb zenét csinál, mint amivel megismerte őt a világ.

MoryKante29March1950-22May2020-125901.jpg

Mory Kanté (1950. március 29.–2020. május 22.) (Fotó/Forrás: morpho)

Itt megint csak véget kéne érnie a történetnek, de két évre rá találkoztam Yeke-Yekével személyesen is. Nem elírás vagy ilyesmi, hanem tényleg így hívták. Az ezredfordulón egy akkor igencsak divatos pasiknak legyártott nyomtatványba csináltam egy anyagot egy félvér boxoló csajjal (tényleg!), aki Yeke-Yeke néven tört a ringek királynője címre. Vagy egy héten keresztül fotóztam, mindenféle helyzetekben, (nem, olyanokban nem!) mert a szerkesztő elég érdekesnek találta a csajt, aki a boksz mellett amúgy énekelt is, ha jól emlékszem egy lemezt is kiadott. Az már nincs meg, hogy a magyaron kívül honnan volt a másik fele, de az igen, hogy elég művelt és értelmes volt, és egy csomót beszélgettem vele a világzenéről, meg persze a neve miatt Mory Kantéról is. Na, ő mondta azt, hogy ha egy afrikai nem tud zenélni, vagy focizni, akkor észre sem veszik Európában. Néha eszembe jut, és eltűnődöm, hogy igaza volt-e, és ha igen, akkor miért nem?

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„Az igazi függetlenséghez fel kell nőni” – Székely Csaba is megszólalt a Junior Prima-ügy kapcsán

A szeptember 20-i Junior Prima díjátadón az egyik díjazott, Vilmányi Benett személyes nézeteire hivatkozva nem vette át a kitüntetést, melynek kapcsán a kulturális élet több szereplője kifejtette álláspontját.
Klasszikus

Egy húszéves zseni rémtörténete – korai Mahler-mű hangzik el a Müpában

A panaszos dal, Gustav Mahler első, teljes egészében fennmaradt műve a Grimm-testvérek hátborzongató meséjén alapszik. Bár a zeneszerző később két tételesre rövidítette ifjúkori művét, újrafelfedezése után igen népszerű lett az eredeti verzió is, amely most először hangzik el Magyarországon.
Vizuál

„Csak a magammal vitt pálinka mentett meg a fagyhaláltól” – Ata Kandó fotókiállítása az 1956-ban elmenekült gyerekekről

„Azoknak az embereknek, különösen a gyerekeknek a sorsát akartam megmutatni, akik nagyobb szabadságért harcoltak a kommunista Magyarországon” – mondta a 103 évet élt Ata Kandó fotóművész egy korábbi interjújában az 1956-os menekülthullám idején készített gyerekportréi kapcsán. Ezekből a képekből láthatunk most egy válogatást a PaperLab Galériában, Messzemenők címmel. 
Vizuál

Több ezer műtárggyal várja a látogatókat az Art Market Budapest

Több mint ötszáz kiállító művésszel és több ezer alkotással várja az Art Market Budapest az érdeklődőket október 6-9. között a Bálnában. Közép- és Kelet-Európa vezető művészeti vásárát a Duna-parti épület négy emeletén összesen mintegy 8.000 négyzetméteren építik fel. A vásár idei díszvendége Szerbia.
Színház

Átadták a VIDOR Fesztivál legjobb színészeinek járó díját a Rózsavölgyi Szalonban

Az augusztus 26. és szeptember 3. között megrendezett VIDOR Fesztivál legjobb női és férfi színészének járó díját Pokorny Lia és Király Dániel érdemelte ki a Keresztül-kasul című előadásban nyújtott alakításáért.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

„A dalaink közösséget hivatottak teremteni” – megjelent a Harcsa Veronika-Gyémánt Bálint Quartet új lemeze

A Fidelio felületén debütál Harcsa Veronika és Gyémánt Bálint új lemeze, az About Time. A két zenésszel az album címén túl a koncertek feloldó hatásáról, a nemzetközi jelenlétről, illetve közelgő, november 22-i müpás koncertjükről beszélgettünk. A lemez meghallgatható a cikkben.
Jazz/World

„Viseljétek büszkén a hegeiteket” – Nai Palm, a Hiatus Kaiyote énekesnőjének nem mindennapi története

2018-ban a Hiatus Kaiyote énekesnője, Naomi Saalfield, művésznevén Nai Palm, bejelentette, hogy mellrákot diagnosztizáltak nála, mely – hihetetlen lélekereje ellenére – rendkívül megviselte. Ő azonban mégsem engedte, hogy mindez megtörje, és a tragédiákból erőt merítve ma már ő inspirál másokat.
Jazz/World gyász

Elhunyt Pharoah Sanders legendás szaxofonos

A spirituális jazzmozgalom kulcsfiguráját 81 éves korában érte a halál – adta hírül a Pitchfork a Luaka Bop lemezkiadóra hivatkozva.
Jazz/World magazin

Shadows in the Forest, avagy milyen törékeny az élet – ALBUMPREMIER

Shadows in the Forest címmel jelent meg az MZK Publishingnál Palotás Gábor ütőhangszeres művész új marimba-albuma, amelynek a címadó dalból készült videóklipje is most a Fidelión debütál.
Jazz/World hír

Zeneipari díjat alapít a Music Hungary Szövetség

Zeneipari díjat alapít a Music Hungary Szövetség; a nyolc kategóriában meghirdetett elismerést a 10. Music Hungary Konferencia & Showcase második napján, november 30-án adják át Veszprémben.