Jazz/World

KÉP-regény: A Yeke-Yeke jelenség

2020.05.29. 13:00
Ajánlom
A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal a napokban elhunyt guineai zenészről, Mory Kantéról és a Yeke-Yeke történetről ír.

Ez most korántsem Mory Kanté nekrológja akar lenni, még akkor sem, ha ez az egész történet róla jutott eszembe, és kétségtelenül neki is komoly szerepe volt benne. Ez a Yeke-Yeke dolog már évtizedek óta velem van, de ahhoz, hogy ezt észrevegyem, Mory Kanténak meg kellett halnia. Nem, semmi maffiaszál nincs a mesében, csak muzsika, gimnázium, Sziget, meg csajozás.

"Yé ké yé ké" mandinka nyelven annyit tesz, „boldog vég”. Legalábbis asszem, mert hallottam már mást is, de ez jött be a legtöbb megbízhatónak tűnő forrásból. Mindenesetre az biztos, hogy amikor 1987 magasságában ez a dal feltűnt a Bravo magazin aktuális heti slágerlistáján, még egyáltalán nem érdekelt az egész. Aztán ahogy hétről hétre egyre feljebb és feljebb kúszott, még idegesített is. Mi végre is ez a nagy hűhó egy értelmezhetetlen nyelven előadott discosláger miatt, ami ráadásul egy noném guineai énekeshez kötődik, aki már akkortájt is csaknem negyven éves volt? Azért lássuk be, hogy ez nem az a vonal, aki lázba hoz egy tizenöt éves gimnazistát. Most meg tudnám magyarázni, hogy miért, de hülyeség.

Bár jobban belegondolva van rendszer ebben is. Mindig is létezett a slágerek között az értelmezhetetlen nyelveken előadott Lambada-GangnamStyle-Despacito vonulat, ami valamilyen rejtélyes ok miatt egész kontinenseket hozott lázba, aztán eltűnt a semmibe, az előadójával együtt. Ezzel be is fejeződhetne a Yeke-Yeke történet, de tíz évre rá találkoztam az előadóval, akkor készült ez a kép. Azért van abban valami, hogy ha az ember kikeveredik a tinédzser korból, elkezdi máshogy látni a világot, és ez még akkor is igaz, ha ne adj isten az idióta fotográfus szakmát találja meg neki a balsors. Szóval, amikor ’98-ban a Szigeten személyesen találkoztam Mory Kantéval, már egészen máshogy néztem a formára, annak ellenére, hogy a dalt nem kedveltem meg jobban.

Pedig addigra a Yeke-Yeke lett az első afrikai popdal, amelyik az európai lemezeladási piacokon meghaladta az egymillió példányt.

Az viszont sokkal érdekesebb volt, ahogy egy kicsi, teljesen fehérbe öltözött fekete ember magyarázza el, hogy a „világzene” mint műfaji meghatározás teljes hülyeség, hiszen csak egyetlen világ van, és abban élünk mindannyian, és hogy az afrikai történelem a kontinens nagy részén a mai napig apáról fiúra száll, és a kora, az ősi nyugat-afrikai pengetős hangszer, amin ő is játszik, sokaknak teremti meg a kapcsolatot a múlt és a jelen között. Arról is beszélt, hogy ha nem muzsikus lett volna, akkor leginkább gyógyító-varázslóként tudta volna magát elképzelni, és ez segít neki a dalírásban is, mert a dallamok sokszor egy varázsütésre ugranak be. Akkor már azt is tudtam, hogy a Yeke-Yeke csak egy véletlen ballépése volt, és egyébként sokkal jobb zenét csinál, mint amivel megismerte őt a világ.

MoryKante29March1950-22May2020-125901.jpg

Mory Kanté (1950. március 29.–2020. május 22.) (Fotó/Forrás: morpho)

Itt megint csak véget kéne érnie a történetnek, de két évre rá találkoztam Yeke-Yekével személyesen is. Nem elírás vagy ilyesmi, hanem tényleg így hívták. Az ezredfordulón egy akkor igencsak divatos pasiknak legyártott nyomtatványba csináltam egy anyagot egy félvér boxoló csajjal (tényleg!), aki Yeke-Yeke néven tört a ringek királynője címre. Vagy egy héten keresztül fotóztam, mindenféle helyzetekben, (nem, olyanokban nem!) mert a szerkesztő elég érdekesnek találta a csajt, aki a boksz mellett amúgy énekelt is, ha jól emlékszem egy lemezt is kiadott. Az már nincs meg, hogy a magyaron kívül honnan volt a másik fele, de az igen, hogy elég művelt és értelmes volt, és egy csomót beszélgettem vele a világzenéről, meg persze a neve miatt Mory Kantéról is. Na, ő mondta azt, hogy ha egy afrikai nem tud zenélni, vagy focizni, akkor észre sem veszik Európában. Néha eszembe jut, és eltűnődöm, hogy igaza volt-e, és ha igen, akkor miért nem?

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Díjat nyert Cserhalmi György és Dunai Tamás Los Angelesben – Nézd meg közös kisfilmjüket!

Az Independent Short Awards online gáláján havi szinten díjazza a fesztiválra beküldött, hazájukban már sikerrel bemutatott alkotásokat. A véletlenszerűen kiválasztott és meghívott szakértők a nagy kitüntetésekhez hasonlóan itt is különböző kategóriákban értékelik a műveket, amikkel a világ minden tájáról lehet pályázni.
Plusz

„Az igazi beszélgetés az, amiben az igazság megmutatja magát” – Feldmár András 80 éves

Úgy véli, szabadságra vagyunk ítélve, és ez nehéz dolog. Hiszen ez nem a saját szabadságunkat jelenti, hanem elsősorban az élet szabadságát. És ha bántanak, akkor szabad arrébb menni. Sőt, kell. Születésnapját ünnepli a Kanadában élő pszichoterapeuta és gondolkodó, Feldmár András.
Színház

Szüleik ellen lázadó fiatalokról szól Vidnyánszky új rendezése a Nemzetiben

Shakespeare Rómeó és Júlia című művét tűzi műsorra a Nemzeti Színház Vidnyánszky Attila rendezésében; a szerelem mindenhatóságáról szóló darab olvasópróbáját kedden tartotta meg a társulat, a bemutatót december elejére tervezik.
Klasszikus

A Concertgebouw tiszteletbeli karmestere lett Fischer Iván

A Budapesti Fesztiválzenekar alapító-karmestere 2021 szeptemberétől az amszterdami Concertgebouw zenekarával is dolgozik.
Plusz

Állami kitüntetéseket kaptak művészeink október 23. alkalmából

Állami kitüntetéseket és egészségügyi díjakat adott át Kásler Miklós, az emberi erőforrások minisztere és Latorcai Csaba, a tárca közigazgatási államtitkára hétfőn Budapesten.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World lemez

Gyönyörű népdalok mai hangon – Megjelent a Dalinda új lemeze

Kísérletező hangzású albumot ígért a Dalinda, most megérkezett. Az a capella női énektrió lemezén természetesen népdalok szerepelnek, gyönyörű és mai feldolgozásban.
Jazz/World womex

Egyedülálló kiadvány foglalja össze, amit a hazai nép- és világzenéről tudni érdemes!

Hungarian World Music Guide címmel készített átfogó körképet a magyar nép- és világzenei piacról az NKA Halmos Béla Programiroda olyan fontos hazai szereplők segítségével, mint a Hagyományok Háza, a Fonó és a Hangvető.
Jazz/World ajánló

50. születésnapját ünnepli Oláh Kálmán

Oláh Kálmán zongoraművész és komponista idén ötvenéves. Ennek apropóján a Müpában ad koncertet, amelyen az erre az alkalomra írt, Return to Pangea című szerzeményét is bemutatja zenésztársaival. A koncerten John Patitucci amerikai basszusgitáros is fellép.
Jazz/World gyász

107 évesen elhunyt a női dobosok úttörője, Viola Smith

Elhunyt a női dobosok úttörője, Viola Smith. A zenész, aki a harmincas-negyvenes évek amerikai szving és big band korszakában ért el sikereket, novemberben lett volna 108 éves, múlt szerdán a kaliforniai Costa Mesában halt meg.
Jazz/World fonó

Akusztikus „emberzene” – Megjelent az Ötödik Évszak új lemeze

Ne rejtsd el című lemezének bemutató koncertjét tartja október 31-én az Ötödik Évszak, akik a napokban léptek fel a világzene éves legjelentősebb eseményén a WOMEX-en. A Ne rejtsd el című album október 27-étől kapható.