Jazz/World

KÉP-regény: Alice Cooper 77

2025.02.07. 13:20
Ajánlom
A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal Alice Cooper születésnapján lepődött meg, és arról írt, hány tekerss filmet használt el a botrányhős előadó koncertjén.

Azért ez milyen már! A sztenderd nagypapák a kisunokájukat lovagoltatják a térdükön, sakkoznak a parkban, és a húzás napjának estéjén keresgélik a lottószelvényüket, ez a forma meg feketére festett szemhéjjal, kivont szablyával, mobilguillotine-nal a hóna alatt véres csirkefejeket hajigál a közönség közé, mindezt 77 évesen! Észre se vettem, hogy Cooper bácsi időközben kéthetes korba lépett. Ő az a típusú figura, akiről az emberke hajlamos azt gondolni, hogy ő mindig is volt, és mindig is lesz. Olyan, mint egy kihalt őslény, akit újra és újra kiásnak, és úgy mutogatják a színpadon, mint egy múzeumban. Pedig valamit tud a fickó, és az a helyzet, hogy ha megkérdeznétek, hogy oké, de mégis mi lenne az, nemigen tudnék válaszolni a kérdésre.

Kezdeném azzal, hogy jelentős lökést ad a sztorinak, ha leírom, hogy 1969 óta tolja a zeneipart Alice Cooper néven. Én például akkor még meg se születtem, és mivel Cooper bácsi a mai napig aktív, ezért nekem evidencia az ő kortalansága. Aztán itt van ez a szemfestős trükk.

Ha valaki ilyen látványos színpadi sminket használ, kevésbé tűnik fel, hogy öregszik.

Ezt, mondjuk, a Kiss tagjai maxolták ki csúcsminőségben, de a „shock rock” atyja is fekete festéket használ szemránckrém helyett, ami így nyolcvan felé közelegve talán már hülye ötletnek tűnik, de turnéinak töretlen népszerűsége mégiscsak őt igazolja. Gyanítom, hogy ha leugrik otthon a sarki fűszereshez, akkor nem festi ki magát, de festék nélkül meg úgysem ismeri fel őt senki.

Amikor ez a kép készült, 1997-ben, Alice bá’ még ötvenéves sem volt. Kíváncsi voltam, hogy mit tud varázsolni a koncertezésre alapból tökéletesen alkalmatlan Petőfi Csarnok szabadtéri színpadán, ahol minden annyira szakadék volt, hogy amúgy észre sem vett volna senki egy sarokba dobott véres nyaktilót. Aztán valahogy mégis működött a látványvilág, mert Alice Cooper egészen elképesztő kisugárzása tényleg magával ragadó. Érdekes egyébként, hogy zeneileg semmi újat nem talált ki, sőt, az a típusú hard rock-glam rock kombó, amit ő játszik, talán valamikor a nyolcvanas években volt igazán népszerű.

Ezt nyilván ő is tudja, mint ahogy azt is, hogy a látványra kell rámenni, mert a közönség is már régóta a vágó- és szúrófegyvereket, a lefejezést, meg a kettéharapott lovaglópálcát várja tőle,

és a zene csak aláfesti ezt horrorbohóckodást, ami viszont úgy tűnik, hogy elnyűhetetlen és megunhatatlan. Sőt, olyannyira működik, hogy napjainkig világszerte komoly rajongótábora van, és még egyáltalán nem látni a történet végét.

AliceCooperBudapest1997-132147.jpg

Alice Cooper 1997-ben Budapesten (Fotó/Forrás: Hegedűs Ákos / Morphoto)

Nem mondhatnám, hogy életem legproblémásabb fotós kalandja volt az Alice Cooper-koncert, mert a forma olyannyira az objektív alá dolgozik, és annyi hülyeséget talál ki a csutakra feltolt fényorgiában, hogy alig győztem nyomogatni a gombot. Az archívumomat vizsgálgatva kiderült, hogy a hivatalosan fotózható három nóta alatt hat tekercs filmet fényképeztem el, ami a tekercsenkénti 36 kockájával számolva abszolút rekord. Ez 216 gombnyomás úgy, hogy közben ötször (!) filmet is kellett cserélnem. Második helyen a U2 ’97-es bécsújhelyi koncertje áll négy tekerccsel, de a három sem volt túl gyakori, a legtöbb koncertet két tekercs filmből simán lehoztam.

De hát, mit csináljon az ember, ha a célszemély minden pillanatban új és még újabb képtelenségekkel állt elő?

Az hagyján, hogy dollárbankjegyekkel megtűzdelt karddal vívott, de utána a bankókat megette, majd egy géppisztollyá átalakított mankóval kezdett lövöldözni,

azután egy lovaglópálcát rágcsált művérrel átitatott felsőruházatban, hogy aztán levágott fejekkel labdázzon. Tulajdonképpen egy csomó képet iderakhattam volna a koncertről. A múlt héten beszélgettem egy vicces fickóval, aki a barátaival karöltve egy Alice Cooper tribute bandet üzemeltet. Tőle tudtam meg a születésnap közelségét is, és amikor említette, hány éves is Alice bá’, simán leesett az állam. Alice Cooper február 4-én ünnepelte a 77. születésnapját. Jelenleg is turnézik, ma, 7-én, pénteken például a floridai Fort Myersben lép fel. A jóisten éltesse, hogy csapathassa az öregúr a színpadi horrort még jó sokáig!

További érdekes fotókért és azok sztorijáért kattints ide! »»»

Fejléckép: Alice Cooper 1997-ben Budapesten (fotó/forrás: Hegedűs Ákos / Morphoto)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Megértés és tolerancia a középpontban – évadot hirdetett a Fesztiválzenekar

Don Giovanni-minifesztivál, A kékszakállú herceg vára, Wagner, Mahler, Mozart, világhírű énekes szólisták és hegedűművészek sora várja a BFZ közönségét a 2025–26-os évadban.
Klasszikus

Schiff András nem lép fel többé az Egyesült Államokban

A világhírű zongoraművész, aki korábban már Magyarországgal és Oroszországgal kapcsolatban is hasonló döntést hozott, a New York Timesnak adott interjúban fejtette ki, milyen politikai tényezők vezettek az elhatározásához.
Vizuál

„Attilának isteni tehetsége volt” – Henrik Irén a Csongor és Tündéről

Április 17-én mutatják be a Csongor és Tünde egész estés rajzfilmverzióját: Vörösmarty Mihály klasszikusából Dargay Attila eredeti figuratervei alapján készült feldolgozás. A magyar animáció legendás alakjának özvegyével, Henrik Irénnel beszélgettünk.
Színház

Kazári András: „Még nem találtunk föl a színháznál jobbat”

Kazári András már kamaszként közel került a színházhoz, rajong a szakmájáért a mai napig. Az Újszínház művészét legfrissebb bemutatójuk, A hóhér kötele kapcsán a szerep kihívásairól, egy mesekastélyszerű színházépületről és a TikTok-generációról kérdeztük.
Vizuál

Egy éjszakán át tartó rémálom – David Lynch-maraton a Bem Moziban

Március 29-én este a januárban elhunyt filmrendező három remekművét élheti át újra nagyvásznon a közönség a Bem Moziban A Nagy Lynchelés elnevezésű eseményen.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

A Marsalis jazzdinasztia

A jazz történetében számos rangos családfa állítható fel, de sokak szerint a Marsalis dinasztia mind közül a legjelentősebb. A trombitás Wynton Marsalis a tizenöt fős Jazz at Lincoln Center Orchestra élén április 5-én lép fel a Müpában a Bartók Tavasz keretében.
Jazz/World ajánló

Őrületes bulival ünnepli harmincadik születésnapját a Söndörgő

Harmincéves a Söndörgő, a kerek évfordulót pedig egy rendhagyó szülinapi bulival ünneplik, ahol a koncert után még hajnalig megy majd a tánc: Balkán Allnighter – Söndörgő 30. születésnap április 26-án a Dürer Kertben.
Jazz/World interjú

„Nem tudom megváltoztatni a világot, de egyes életeket igen” – Jazzmeia Horn, a fiatal jazzgeneráció csillaga Budapesten

Jazzmeia Horn a világ előadó-színpadainak káprázatos tehetségű fellépője. Elementáris, határtalannak tűnő vokális skálája, valamint lebilincselő, bámulatosan sokoldalú előadásmódja minden alkalommal katartikus élményt nyújt, amiről magunk is megbizonyosodhatunk május 4-én a MOMkultban.
Jazz/World ajánló

Myrtill és a SWINGUISTIQUE a Pesti Vigadóban

A februári teltház után április 16-án ismét Jazz Club a Vigadóban! A 2011-ben alakult formáció a múlt század Franciaországának hangulatát idézi meg vidám koncertjével.
Jazz/World ajánló

A jazz maga a szabadság – hirdeti az április végén kezdődő JazzFest Budapest

Az elmúlt évek bebizonyították, hogy Budapest szereti a jazzt, a fellépők pedig szeretik a magyar fővárost. Április 27. és május 14. között immár negyedik alkalommal hozza el a műfaj legkiválóbb hazai és nemzetközi előadóit a JazzFest Budapest a főváros különböző helyszíneire, hogy mindenki megtapasztalhassa: a jazz maga a szabadság.