Jazz/World

KÉP-regény: Keith Emerson 80

2024.11.15. 14:00
Ajánlom
A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal Keith Emerson születésnapjáról emlékezik meg, és felidéz egy furcsa véletlent.

A napokban töltötte volna be a nyolcvanat Keith Emerson angol billentyűs, az ösztönös zseni, akit a szaksajtó simán kikiáltott a billentyűs hangszerek Jimi Hendrixének, és aki nagy sansszal ma is élne, ha Kaliforniában, Santa Monica-i otthonában nem lövi főbe magát 2016 márciusában. De megtette, és ezzel drasztikusan lezárt egy páratlan zenei világot, amit ő teremtett meg, ő járatta csúcsra, és végül ő érezte úgy, hogy nem tehet mást, mint hogy meghúzza a ravaszt.

Soha senki ne kerüljön olyan helyzetbe, mint amilyenbe Keith Emersont navigálta a kegyetlen sors!

Keith a halála előtt degeneratív idegrendszeri problémákkal küzdött, ami hátráltatta őt a zongorázásban.

Konkrétan egy idő után már képtelen volt előcsalogatni azokat a hangokat, amiket szeretett volna, és ez olyan fokú depressziót okozott, hogy egyszerűen nem látott más kiutat az egészből.

Azért az nagyon kemény, ha valaki elveszti azt a képességét, amire feltette az életét, amivel olyan varázslatokkal lepte meg a világot, mint a legendás Emerson Lake and Palmer lemezein hallható muzsika, amit két Hammond-orgonából, egy elektromos zongorából, egy Moog-szintetizátorból, egy mellotronból és egy Steinway hangversenyzongorából álló arzenáljával élőben is fantasztikus virtuozitással bírt előadni. Aki látta, hallotta, azt teljesen elvarázsolta a forma.

Egyszerűen nem akartam elhinni, hogy ennyi mindent ki lehet hozni egy Hammond-orgonából, pedig ez a hetvenes évek progresszív zenekarainak alaphangszere volt, ezért rengeteg nagyszerű muzsikust hallottam játszani rajta élőben is John Lordtól Toni Banksig, de az a felszabadult, játékos lazaság, amivel Emerson például Csajkovszkij Diótörőjét összerakta, valami teljesen egyedi volt, olyat senki másnál nem láttam.

Ráadásul a komolyzenei vonzalma nem merült ki Csajkovszkijban, de Bach, Sibelius, Bob Dylan és Coleman Hawkins sem úszta meg Keith billentyűit,

sőt, Bartók Béla- és Muszorgszkij-feldolgozásaival már a komolyzene feketeöves kedvelőinek elismerését is kivívta.

Ez aztán odáig fajult, hogy tömegével kezdtek járni szmokingos urak és estélyi ruhás hölgyek az ELP koncertjeire. Aztán jól meglepődtek. Korántsem a zene miatt, hanem azért, mert az operában nemigen láthattak olyat, hogy valaki Bartókot játszik, és közben kézzel-lábbal, bokszerrel, korbáccsal, késekkel és minden keze ügyébe kerülő eszközzel üti-veri a Hammond-orgonát.

KeithEmerson1997Budapest-140237.jpg

Keith Emerson 1997-ben, Budapesten (Fotó/Forrás: Hegedűs Ákos / Morphoto)

A hatalmas szenvedély és az improvizációs kényszer teljesen leuralta Keith személyiségét, amit nekem is volt szerencsém megtapasztalni. 1997 júniusában a Kisstadionban adott koncertet az ELP. A helyszínválasztás rettenetétől most eltekintenék, de a koncert előtt a zenekar három tagja részt vett egy sajtótájékoztatón, ahol a médiamunkások vagy egy órán keresztül bombázták őket a kérdéseikkel. Akkortájt volt először olyan telefonom, ahol egyedi csengőhangot lehetett beállítani, és én a Star Wars – A Birodalom visszavág című filmhez John Williams által írt Imperial Marchot állítottam be, amit sokan Birodalmi indulónak vagy Darth Vader-témának is ismernek.

Itt jött be a sztoriba a véletlen faktor. Mivel én fotóztam a zenészeket a sajtótájékoztatón, tőlük két méterre, objektívbe temetkezve ücsörögtem az első sorban, amikor valaki felhívott. Mivel bunkó módon nem halkítottam le a telefont, megszólalt az Imperial March, mindenki meghökkent, és néma csönd lett. Amíg a csillagromboló flotta méltóságteljesen átkúszott a termen, és felfogtam, hogy mi történik, és hogy ez belőlem jön, addig a telefon végig is játszotta a fődallamot, aztán nagy nehezen előhalásztam, és lekapcsoltam.

Maradjunk annyiban, hogy elég kínos volt az egész, de közben Keith rám nézett és felfelé tartott hüvelykujjával véleményezte a műsort.

Ezen mindenki jót kacarászott, legalábbis akkor. Aztán a koncertet, mit gondoltok, mivel kezdte? Bingo! Az Imperial March fődallama bújt elő a Hammond mélyéről, ráadásul olyan verzióban, hogy még John Williams is megnyalta volna a karmesteri pálcáját. Nem állítom, hogy Emerson a telefonom csengése miatt improvizált, de ha ez előre így volt kitalálva, akkor a véletlenek itt egy olyan közös metszetet alkottak, amire már vallást lehetne alapítani.

„Keith kedves lélek volt, és a zene iránti szeretetének és szenvedélyének a következő években nemigen lesz párja" - nyilatkozta 2016-ban, Emerson halálának hírére az ELP zenekar egyetlen, máig életben lévő tagja, Carl Palmer. Ezzel magam sem szállnék vitába. Keith Emersonnak sosem lesz párja. Szerencsésnek tartom magam, hogy láttam és hallottam őt élőben varázsolni a billentyűkön. És ennek semmi köze a Birodalmi indulóhoz.

További érdekes fotókért és azok sztorijáért kattints ide! »»»

Fejléckép: Keith Emerson 1997-ben, Budapesten (fotó/forrás: Hegedűs Ákos / Morphoto)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Gyermekotthonok lakóinak és gondoskodó közösségeknek viszi el a klasszikus zenét a Concerto Budapest

Gyermekotthonokban, idősotthonokban és kórházakban, összesen hét helyszínen tartanak ingyenes adventi koncertet a Concerto Budapest művészei december 10. és 21. között.
Vizuál

Jókislány – Nicole Kidman az utóbbi idők egyik legemlékezetesebb alakítását nyújtja új filmjében

A középkorú főnököt alakító Nicole Kidman ifjú gyakornokával folytatott románcban éli ki életközepi válságát. De vajon ki játszik kivel? A Jókislány című erotikus thriller 2025-ben kerül a hazai mozikba, az ADS Service forgalmazásában.
Klasszikus

Benjamin Appl karácsonyi lemezt adott ki

A világhírű dalénekes új albumán német, osztrák, angol, amerikai, svéd és francia karácsonyi dalok is szerepelnek. A felvételen a regensburgi dóm gyerekkórusa működik közre, ahol egykor Benjamin Appl is énekelt.
Vizuál

Magyar írók naplóit mutatja be a PIM új kiállítása

A Halálom esetén elégetendő! címmel nyílt tárlat több szempontból mutatja be az írói naplókat: milyen altípusai lehetnek, milyen füzetbe és hány éven keresztül íródtak, hogyan kerültek a múzeumba, miképpen alakul bennük a makrotörténelem mikrotörténetté.
Vizuál

Ingyenesen lesz látható online a Janó Manó című magyar animációs sorozat második évada

Az alkotók reményei szerint a sorozat megtekintése során a gyerekek úgy jutnak hasznos információkhoz az őket körülvevő világról, hogy közben végig izgulhatják a kedvenc szereplőik bolygólyukért vívott csatáját 

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Sztárzenészek sorozata – Avishai Cohen, Jojo Mayer és Dhafer Youssef is fellép a 4. Jazzfest Budapesten

2025. április 27. és május 14. között Avishai Cohen, Jojo Mayer, Dhafer Youssef, Rabih Abou-Khalil, Kinga Glyk, a Tribute to Esbjörn Svensson Trio és Lukács Miklós is fellép a 4. Jazzfest Budapesten.
Jazz/World videó

Adventi videóklipet készített a Sárközy Collective

Az immár kvartettként működő együttes Irving Berlin halhatatlan slágerét, a White Christmast dolgozta fel, amelyhez a 40-es 50-es évek világát megidéző videó is készült.
Jazz/World interjú

Básits Branka: „Nagy álmom, hogy az improvizáció ne mumus legyen”

Básits Branka énekesnő szíve szerint a néhány évtizeddel ezelőtti Belgrád bohém negyedének egyik kávéházában énekelne, és mindenkinek ismerné a dalát. A szerb és magyar kultúrában – szüleinek köszönhetően – egyaránt otthonosan mozog: a delejes szerb muzsika közelebb áll hozzá, ám magyarul árnyaltabban tud beszélni.
Jazz/World interjú

A közös muzsikálás öröme – interjú Snétberger Ferenccel

Tizennegyedik évében jár a Snétberger Ferenc által létrehozott Snétberger Zenei Tehetség Központ: több száz hátrányos helyzetű diák végezte el a képzést, és találta meg a jövőjét a zenei pályán. A Müpában „Az évad művésze” címmel kitüntetett, Kossuth-díjas gitárművésszel a program felépítéséről, eddigi eredményeikről és arról is beszélgettünk, mi a legfontosabb üzenet, amit át akar adni a gyerekeknek.
Jazz/World ajánló

Az Óbudai Társaskörben ünnepli nyolcvanadik születésnapját Kőszegi Imre

December 6-án lesz nyolcvanéves a hazai jazzélet egyik legjelentősebb alakja, Kőszegi Imre jazzdobos. A Liszt-díjas művész aznap este a Társaskörben ünnepel: saját formációjával, a Kőszegi Rhythm & Brass Quintettel lép színpadra.