Jazz/World

KÉP-regény: Lou Reed 80

2022.03.11. 17:20
Ajánlom
A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Most nem annyira zöld, mint inkább gitár. Lou Reed jutott eszébe, meg Zorán, meg a 80, és az a tökéletes nap.

Azt mondják, hogy ha valaki meg akarja ismerni New Yorkot, hallgassa meg Lou Reed Transformer című lemezét. Úgy vélem, hogy ebben sok igazság van. Még akkor is, ha a dalok egy része erősen áthallásos, és a lemezen elmesélt sztorik manapság már a világ sok nagyvárosában működnének. 1972-ben a Velvet Underground világa azonban vitathatatlanul maga volt New York, és aki ínyenc létére bele akart harapni a Nagy almába, annak elég volt meghámozni a Transformert.

Szoktam nagyokat mosolyogni, amikor egy kerti partin meghallom a Perfect Day-t, vagy egy házibuliban valaki betolja a Walk on the Wild Side-ot. Szinte senki nem ismeri a pontos háttérjelentéseket, mert Lou Reed olyan ügyesen elrejtette a drogokra vagy a szexualitásra tett utalásokat, hogy még az amerikai lemezpiacon sem vette észre senki. Sőt, a Walk on the Wild Side a top 10-be került a brit slágerlistán, ami fényesen igazolja Lou Reed zsenijét.

Olyan zenét csinált, amit szövegértelmezés nélkül is szeretni lehet, mondhatni a felszínen is működik, de ha valaki mélyebbre ás és utánanéz a dalok hátterének, akkor visszaröppen New Yorkba, a Velvet Underground világába. Nagyon érezte a nagyváros lüktetését, a metropoliszok szabad, sokszínű világát, és ezt nagyon el tudta mesélni. Pedig a versekhez tartozó zene egyszerű és csak simán szép, mint egy impresszionista festmény. A lemez velem pont egy idős amúgy, amibe ha belegondolok, legszívesebben tényleg lemennék sangriát inni a parkba, hogy utána bódultan sétálgassak a vadparton.

reed-164752.jpg

Lou Reed 2003-ban a Margitszigeten (Fotó/Forrás: Hegedűs Ákos / morphoto)

Az amerikai gitáros/énekes lassan tíz éve már, hogy áttette székhelyét a Black & Blue Caféba.  Háromszor járt Budapesten és három teljesen különböző arcát mutatta meg.

1996-ban a Petőfi Csarnokban olyan volt, mintha csak egy próbára ugrott volna le a haverokkal. Nemhogy a sztárt, de még a zenészt is alig lehetett benne észrevenni.

Kezdés előtt együtt tekergette a kábeleket a roadokkal. Azt hittem, valaki dokufilmet forgat. Aztán kétezerben a Szigeten már a megközelíthetetlen szupersztárt játszotta, aki nem adott interjút és fotózni is csak az első két dalt lehetett, de természetesen a harmadik számnál sétált csak előre a színpadon, amikor a fotósokat már kipakolták. A koncert meg nem szólt igazán jól. A Sziget atmoszférája nem kedvez a gitározgatva, elmélázgatva történeteket mesélő előadóknak.

2003-ban ismét egy sziget, de ezúttal a Margitsziget szabadtéri színpada volt a helyszín, és azt gondolom, hogy ott láttam azt a Lou Reedet, akit tizenéves koromban képzeltem el magamnak. Egy igazi allűrmentes sztár, aki vicces, szórakoztató, megtalálja a hangot a közönséggel, de már nem pakolgat kábeleket. Ráadásul messze ez szólt a legjobban a három közül. Ezt a képet is ott csináltam róla, a Margitszigeten. Egyszer sem láttam ilyen felszabadultnak, sőt, a képen mintha egy picit mosolyogna. Egyébként én is vigyorogtam magamban a fotózás alatt, mert egy barátom a bejáratnál vette észre, hogy otthon hagyta a koncertjegyeket. Ilyen sztorit sem azelőtt, sem azóta nem hallottam. Nem tudom, hogy pontosan hány dalt hagyott ki, amíg hazament a jegyekért és visszaért a Margitszigetre, de nagy kár volt értük.

Lou Reed nemcsak ilyen jó formában nem jött később Magyarországra, hanem sehogy se.

Idén márciusban lenne 80 éves, akárcsak Zorán, aki szerencsére még velünk van. Érdekes, hogy egyidősek voltak, ezt valahogy észre sem vettem. Talán azért, mert egyikük sem öregedett látványosan. Vonhatnék éppen párhuzamot, de csak addig jutnék, hogy mindketten gitároztak és énekeltek. A kulturális háttér azonban annyira más útra tette ezt a két nagyszerű művészt, hogy Reed soha nem értette volna meg, hogy Budapesten miért vicces a citromízű banán, Zorán pedig sosem tudta meg, hogy milyen volt New Yorkban 1972-ben egy tökéletes nap.  

Egyszer szívesen meghallgatnám, hogy mit gondol Lou Reedről. Majd egyszer…

További érdekes fotókért és azok történeteiért kattints ide! >>>

KÉP-regény: John Cleese Repülő Cirkusza

Kapcsolódó

KÉP-regény: John Cleese Repülő Cirkusza

A Fidelio új sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezen a héten arról mesél, miért kellett visszafognia magát, amikor találkozott John Cleese-zel.

KÉP-regény: Sting és a sör

KÉP-regény: Sting és a sör

A Fidelio új sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezen a héten a Sting-koncerteken átélt kalandjairól mesél.

KÉP-regény: Fáradt Gőz

KÉP-regény: Fáradt Gőz

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal egy egykori mozdonyjavító csarnokban fotózott.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

Elhunyt Ferenc pápa

A római katolikus egyház első latin-amerikai vezetőjét 88 éves korában, húsvéthétfőn, április 21-én reggel 7 óra 35 perckor érte a halál.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

Tálas Áron: „Mindig szerettem a dallamokat, de a ritmusok jobban érdekeltek”

Volt, hogy tíz formációban játszott egyszerre, tanít a Zeneakadémián, világszínvonalon dobol és zongorázik. Pedig Tálas Áron eredetileg focista szeretett volna lenni vagy rocksztár, a Zeneakadémia tanévnyitójáról pedig egyenesen haza akart menekülni. Szerencsére maradt, pedig még a bőröndje sem volt kipakolva.
Jazz/World hír

Afrikai, ázsiai és európai művészekre fókuszál az idei JazzFest Budapest – itt a teljes program!

A JazzFest Budapest április 27. és május 14. között negyedik alkalommal hozza el a műfaj legkiválóbb hazai és nemzetközi előadóit a főváros különböző helyszíneire. A fesztivál 18 napja alatt a világ 23 országából érkező 181 művész 54 koncertet ad. A festivize aloldalaként idéntől elérhető a fesztivál applikációja is.
Jazz/World ajánló

A Marsalis jazzdinasztia

A jazz történetében számos rangos családfa állítható fel, de sokak szerint a Marsalis dinasztia mind közül a legjelentősebb. A trombitás Wynton Marsalis a tizenöt fős Jazz at Lincoln Center Orchestra élén április 5-én lép fel a Müpában a Bartók Tavasz keretében.
Jazz/World ajánló

Őrületes bulival ünnepli harmincadik születésnapját a Söndörgő

Harmincéves a Söndörgő, a kerek évfordulót pedig egy rendhagyó szülinapi bulival ünneplik, ahol a koncert után még hajnalig megy majd a tánc: Balkán Allnighter – Söndörgő 30. születésnap április 26-án a Dürer Kertben.
Jazz/World interjú

„Nem tudom megváltoztatni a világot, de egyes életeket igen” – Jazzmeia Horn, a fiatal jazzgeneráció csillaga Budapesten

Jazzmeia Horn a világ előadó-színpadainak káprázatos tehetségű fellépője. Elementáris, határtalannak tűnő vokális skálája, valamint lebilincselő, bámulatosan sokoldalú előadásmódja minden alkalommal katartikus élményt nyújt, amiről magunk is megbizonyosodhatunk május 4-én a MOMkultban.