Jazz/World

KÉP-regény: Lou Reed 80

2022.03.11. 17:20
Ajánlom
A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Most nem annyira zöld, mint inkább gitár. Lou Reed jutott eszébe, meg Zorán, meg a 80, és az a tökéletes nap.

Azt mondják, hogy ha valaki meg akarja ismerni New Yorkot, hallgassa meg Lou Reed Transformer című lemezét. Úgy vélem, hogy ebben sok igazság van. Még akkor is, ha a dalok egy része erősen áthallásos, és a lemezen elmesélt sztorik manapság már a világ sok nagyvárosában működnének. 1972-ben a Velvet Underground világa azonban vitathatatlanul maga volt New York, és aki ínyenc létére bele akart harapni a Nagy almába, annak elég volt meghámozni a Transformert.

Szoktam nagyokat mosolyogni, amikor egy kerti partin meghallom a Perfect Day-t, vagy egy házibuliban valaki betolja a Walk on the Wild Side-ot. Szinte senki nem ismeri a pontos háttérjelentéseket, mert Lou Reed olyan ügyesen elrejtette a drogokra vagy a szexualitásra tett utalásokat, hogy még az amerikai lemezpiacon sem vette észre senki. Sőt, a Walk on the Wild Side a top 10-be került a brit slágerlistán, ami fényesen igazolja Lou Reed zsenijét.

Olyan zenét csinált, amit szövegértelmezés nélkül is szeretni lehet, mondhatni a felszínen is működik, de ha valaki mélyebbre ás és utánanéz a dalok hátterének, akkor visszaröppen New Yorkba, a Velvet Underground világába. Nagyon érezte a nagyváros lüktetését, a metropoliszok szabad, sokszínű világát, és ezt nagyon el tudta mesélni. Pedig a versekhez tartozó zene egyszerű és csak simán szép, mint egy impresszionista festmény. A lemez velem pont egy idős amúgy, amibe ha belegondolok, legszívesebben tényleg lemennék sangriát inni a parkba, hogy utána bódultan sétálgassak a vadparton.

reed-164752.jpg

Lou Reed 2003-ban a Margitszigeten (Fotó/Forrás: Hegedűs Ákos / morphoto)

Az amerikai gitáros/énekes lassan tíz éve már, hogy áttette székhelyét a Black & Blue Caféba.  Háromszor járt Budapesten és három teljesen különböző arcát mutatta meg.

1996-ban a Petőfi Csarnokban olyan volt, mintha csak egy próbára ugrott volna le a haverokkal. Nemhogy a sztárt, de még a zenészt is alig lehetett benne észrevenni.

Kezdés előtt együtt tekergette a kábeleket a roadokkal. Azt hittem, valaki dokufilmet forgat. Aztán kétezerben a Szigeten már a megközelíthetetlen szupersztárt játszotta, aki nem adott interjút és fotózni is csak az első két dalt lehetett, de természetesen a harmadik számnál sétált csak előre a színpadon, amikor a fotósokat már kipakolták. A koncert meg nem szólt igazán jól. A Sziget atmoszférája nem kedvez a gitározgatva, elmélázgatva történeteket mesélő előadóknak.

2003-ban ismét egy sziget, de ezúttal a Margitsziget szabadtéri színpada volt a helyszín, és azt gondolom, hogy ott láttam azt a Lou Reedet, akit tizenéves koromban képzeltem el magamnak. Egy igazi allűrmentes sztár, aki vicces, szórakoztató, megtalálja a hangot a közönséggel, de már nem pakolgat kábeleket. Ráadásul messze ez szólt a legjobban a három közül. Ezt a képet is ott csináltam róla, a Margitszigeten. Egyszer sem láttam ilyen felszabadultnak, sőt, a képen mintha egy picit mosolyogna. Egyébként én is vigyorogtam magamban a fotózás alatt, mert egy barátom a bejáratnál vette észre, hogy otthon hagyta a koncertjegyeket. Ilyen sztorit sem azelőtt, sem azóta nem hallottam. Nem tudom, hogy pontosan hány dalt hagyott ki, amíg hazament a jegyekért és visszaért a Margitszigetre, de nagy kár volt értük.

Lou Reed nemcsak ilyen jó formában nem jött később Magyarországra, hanem sehogy se.

Idén márciusban lenne 80 éves, akárcsak Zorán, aki szerencsére még velünk van. Érdekes, hogy egyidősek voltak, ezt valahogy észre sem vettem. Talán azért, mert egyikük sem öregedett látványosan. Vonhatnék éppen párhuzamot, de csak addig jutnék, hogy mindketten gitároztak és énekeltek. A kulturális háttér azonban annyira más útra tette ezt a két nagyszerű művészt, hogy Reed soha nem értette volna meg, hogy Budapesten miért vicces a citromízű banán, Zorán pedig sosem tudta meg, hogy milyen volt New Yorkban 1972-ben egy tökéletes nap.  

Egyszer szívesen meghallgatnám, hogy mit gondol Lou Reedről. Majd egyszer…

További érdekes fotókért és azok történeteiért kattints ide! >>>

KÉP-regény: John Cleese Repülő Cirkusza

Kapcsolódó

KÉP-regény: John Cleese Repülő Cirkusza

A Fidelio új sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezen a héten arról mesél, miért kellett visszafognia magát, amikor találkozott John Cleese-zel.

KÉP-regény: Sting és a sör

KÉP-regény: Sting és a sör

A Fidelio új sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezen a héten a Sting-koncerteken átélt kalandjairól mesél.

KÉP-regény: Fáradt Gőz

KÉP-regény: Fáradt Gőz

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal egy egykori mozdonyjavító csarnokban fotózott.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„Nemrég arról álmodtam, hogy az Ódry Színpadon járok. Sajnos rövid álom volt.” – beszélgetés Gálffi Lászlóval

Húszon évesen az Equus és a Rimbaud-estje voltak a belépője a színházba. Majd jöttek a király és királyi szerepek. Kezdenek felejteni, mondja – nem hiszem. Lehet, hogy most csendesebb időszaka van, de a fiatalkori energia beépült, ott maradt. Az Örkény Színház Jelenetek a bábuk életéből bemutatója kapcsán beszélgettünk szenvedélyekről, zsenikről, öregedésről Gálffi Lászlóval.
Könyv

Ádám tragédiája a 20. században – Závada Pál a Lírástudók vendége

Grisnik Petra első vendége Závada Pál, aki a Lírástudók podcastban színházról, a 20. századi történelem iránti vonzalmáról, Madách és a teremtéstörténet inspiráló erejéről beszélt.
Jazz/World

Ingyenes nyáresti koncertek és ZeneKert – megnyitott a Magyar Zene Háza Szabadtéri színpada

Egész nyáron ingyenes szabadtéri koncertekkel és egy új kerthelyiséggel, a ZeneKerttel várja a látogatókat a Magyar Zene Háza. A szabadtéri színpad feltörekvő tehetségek és izgalmas zenei kísérletek számára ad lehetőséget koncertezésre, számos jól ismert zenész és formáció mellett.
Klasszikus

Jövőre is sztárokkal és ifjú tehetségekkel vár a Zeneakadémia

Huszonkét sorozattal, a barokktól a kortárs zenéig ívelő repertoárral, fiatal művészek és nemzetközi sztárok fellépésével várja közönségét a 2022/23-as évadban is a Zeneakadémia. Az ősz folyamán pedig újabb nemzetközi versenyeken mérettethetik meg magukat a legtehetségesebb ifjú muzsikusok.
Klasszikus

Elhunyt Lubik Hédy, hárfaművész

Életének 88. évében elhunyt Lubik Hédy, az Operaház hárfaművésze, aki hárfások nemzedékét nevelte évtizedeken át a Zeneakadémián - adta hírül az intézmény a facebook oldalán. 

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Ingyenes nyáresti koncertek és ZeneKert – megnyitott a Magyar Zene Háza Szabadtéri színpada

Egész nyáron ingyenes szabadtéri koncertekkel és egy új kerthelyiséggel, a ZeneKerttel várja a látogatókat a Magyar Zene Háza. A szabadtéri színpad feltörekvő tehetségek és izgalmas zenei kísérletek számára ad lehetőséget koncertezésre, számos jól ismert zenész és formáció mellett.
Jazz/World ajánló

TRAUMLIVE: Hollywood az Arénában – a legnagyobb zeneszerzők legjobb filmzenéi szimfonikus előadásban

A Hollywood az Arénában egy szimfonikus koncert, nem csak a filmzene rajongóinak. Gálaest a kortárs filmzeneszerzők legszebb és legismertebb filmzenéiből, melyek a világ számos nagyvárosában hatalmas népszerűségnek örvendenek. A kórussal kiegészített nagyzenekari előadás kiváló szórakozást nyújt komolyzene- és filmzenekedvelőknek egyaránt.
Jazz/World ajánló

Dél-amerikai gyökerű kortárs zene Emiliano Sampaio-val és a Modern Art Orchestrával az Opusban

Mivé válhat a vírusszerűen terjeszkedő hangsor? Hát jazzé! Már 42 ország 486 szerzője csatlakozott Fekete-Kovács Kornél kezdeményezéséhez: a Modern Art Orchestra Art of Virus #10 koncert házigazdája Subicz Gábor trombitás, meghívott vendége Emiliano Sampaio lesz május 26-án az Opus Jazz Clubban.
Jazz/World ajánló

Csak betyárosan: lemezbemutatót és turnézáró koncertet és táncházat tart a Góbé a Fonóban

Online már korábban megjelent, fizikai formájában tavasszal jött ki a Góbé Élem című lemeze, az első nagylemez, amelyet a zenekar megújult felállásában jelentetett meg. A csapat május 28-án turnézáró koncertet, lemezbemutatót tart a Fonóban, amit egy táncházzal fejelnek meg.
Jazz/World gyász

79 éves korában elhunyt Vangelis

A világhírű görög zeneszerző május 17-én, kedden halt meg egy franciaországi kórházban – adta hírül a Telex. Legismertebb művei közé tartozik a Tűzszekerek, a Szárnyas fejvadász és az 1492 – A Paradicsom meghódítása című filmekhez komponált zenéi.