Jazz/World

Két életút találkozásának különleges gyermeke

2008.03.19. 00:00
Ajánlom
Palya Bea zenéjében mindig is meghatározóak voltak a tradicionális elemek, de a koncerteken, a saját szövegekben egyre inkább egy személyes, meglepő intimitású világ tárul elénk. E kettősség is megnyilvánul majd a 2008. április 9-i, a Művészetek Palotájában tartott koncerten, ahol az énekes bemutatja legújabb produkcióját, Weöres Sándor Psyché című művét. Pontosabban annak "palyabeás" zenés változatát.

"Még nem tudom, mennyi nekem, még hallgat bennem a Lélek - írtam két évvel ezelőtt a Psychéről, Weörestől vett szavakkal. Most, két év elteltével többet tudok már, Lónyai Erzsébet új életre kel bennem. Megéneklem hát a Költőnőt és vele a Költőt. S persze magamat is. Most lett itt az ideje, ezt a lemezt nem lehetett előbb bemutatni…" – mondja Palya Bea, aki legelőször gimnazista korában találkozott Weöres Sándor Psychéjével. Ekkor, először még az "izgató" jelenetek fogták meg (például, amikor Psyché Wesselényi Miksa ölében "izeg-mozog"), és az, hogyan lehet ilyen finoman és érzékien leírni egy szerelmi aktust… Aztán a korai versek (Bimbotska, Istipisti) is megtetszettek neki, sőt, dallamokat is költött hozzájuk. Később megismerte mások, a Kaláka és Sebő Ferenc zenei feldolgozásait, s a felejthetetlen filmet is. S csupán idő kérdése volt, mikor születik meg saját verziója Weöres-művéből.

A mostani Psyché két alkotói megközelítés, két életút találkozásának különleges "gyermeke". Palya Beáé és együtteséé, valamint Gryllus Samu zeneszerzőé. Gryllus, amikor Berlinbe ment, hogy az ottani zeneakadémián folytassa tanulmányait, a Psyché volt a néhány könyv egyike, amit itthonról magával vitt. Egy stílusgyakorlat alkalmával írta meg az első nyolc ütemet a műből...

Két Psyché-elképzelést, megközelítést kellett tehát közös nevezőre hozni, amikor 2005-ben megjelent a koncert műsorának gerincét adó lemez a Hangzó Helikon sorozatban. Hosszú vajúdás eredménye a CD. Gryllus Samu ugyanis Psyché korát kívánta a zenében is visszaadni, ugyanolyan ál(?)-historikusságot teremtve a dalokban, mint Weöres a szövegekben. Palya Bea pedig inkább kitalált még dallamokat a versek témája vagy éppen érzelmi helyzete alapján. Külön is sok anyagot gyűjtöttek össze, majd azokat a dallamokat és a szövegeket a világ legkülönbözőbb pontjain, hol a moszkvai GUM Áruház teraszán vagy a Gorkij parkban, máskor pedig Berlinben a Zeneakadémia folyosóján próbálták összeforrasztani. Így született az a kortárs zenei mű, amelyben felismerhetően megjelennek a Psyché korára jellemző zenei dallamok, a szövegek ihlette és Weöreshez oly közel álló népzenei motívumok, illetve a zenészek által „hozott” jazzes, improvizatív elemek.

Az április 9-ei koncert műsora kiegészül prózai részekkel, amelyeket Gálffi László színművész ad elő: hol egy kortárs „bőrébe bújik”, s Psyché életének egyes szakaszait ismerteti, hol pedig Toldy Ferencet, Psyché szigorában tréfás kritikusát személyesíti meg, kemény kritikákkal illetve a költőnő írásait. Az előadás dinamizmusát tehát a szöveg-zene váltakozása adja, hol rövidebbre, hol hosszabbra nyújtva a zenei blokkokat attól függően, hogy éppen hol tartunk Psyché életében, költői korszakában.

A lemezen, s a turnén is a Palya Bea Quintet tagjai járulnak még hozzá a fantasztikus produkcióhoz. Dés András játszik különleges hanghatású ütős hangszereken, Lukács Miklós cimbalmozik, Novák Csaba nagybőgőzik és Szokolay Dongó Balázs „virtuózkodik” számos fúvós hangszerén. Szerencsés találkozása volt ez a zenészeknek, hiszen a népzene, a különböző stílusú improvizáció és a klasszikus zenei hagyomány ismerete egészen egyedülálló kombináció az összes közreműködőnél. A mű előadásához a zenekar még kiegészült Lantos Zoltán hegedűművésszel, aki a jazz műfajában vált nemzetközileg ismert alkotóvá és előadóművésszé.

Egy személyes és szabálytalan előadásnak lehetnek hát tanúi mindazok, akik április 9-én ellátogatnak a Művészetek Palotájába. Palya Bea szerint „nagy falat” a Psyché, de a nézők sokat fognak nevetni és sírni. Hozzátette érdemes nagyon friss, vagy épp fáradt, de beengedő állapotban beülni, nézni és hallgatni az előadást.

(2008. április 9. 19:30 Művészetek Palotája - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem (Budapest) - Palya Bea–Weöres Sándor: Psyché - koncert a Költészet Napja tiszteletére; km.: Palya Bea Quintet (tagjai: Palya Bea/ének, Dés András/ütőhangszerek, Lukács Miklós/cimbalom, Novák Csaba/nagybőgő, Szokolay Dongó Balázs/fúvós hangszerek), Lantos Zoltán (hegedű), Gálffi László (próza)

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Egy vidám tekintet, egy izgalmas száj – és a kettő között az évek múlása

Évtizedekig kutatta Törőcsik Mari arcait. Fotózta színpadon és magánéletben egyaránt, közel hetven esztendőn át. Kivételes szakmai kapcsolat és mély barátság fűzte a nemrégiben elhunyt színésznőhöz a Kossuth- és Balázs Béla-díjas fotóművészt, Keleti Évát, aki személyes történetei és képei segítségével járult hozzá, hogy fölidézhessük Törőcsik Mari különleges alakját.
Színház

Az emlékezés rózsái a Nemzeti Színház előtt

Gyűlnek a virágok a Nemzeti Színház épülete előtt, ahol a pénteken elhunyt Nemzet Színésze, Törőcsik Mari tisztelői róhatják le kegyeletüket.
Klasszikus

„Így kell dolgozni, így kell élni” – Tallér Zsófiára emlékezünk

A Fidelio felkérésére Tallér Zsófia három egykori tanítványa – ahogy ő fogalmazott, Petrovics unokák – emlékezik a fiatalon elhunyt Erkel-, Bartók–Pásztory-, Fonogram-, valamint Artisjus-díjas zeneszerzőre.
Jazz/World

„A jazz passzol a lázadáshoz” – Harcsa Veronikával indul a Fidelio új podcastja, a Fülbemászó

Örök kísérletező, akinek nem kell kompromisszumokat kötnie, ha jazzről van szó. Pályája szorosan összefügg a budapesti Fringe Fesztivállal, ahol először adhatta elő saját dalait közönség előtt, mégpedig komoly sikerrel. Harcsa Veronikával Tompa Diána beszélgetett a Fülbemászóban.
Vizuál

Catherine Deneuve és Gérard Depardieu új filmjeivel jön a Frankofón Filmnapok

Online rendezik meg a 11. Frankofón Filmnapokat április 22. és május 2. között. A tíz napon át látható válogatásban nyolc olyan játékfilm kapott helyet, amellyel a magyar közönség először találkozhat.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Igazi francia dzsesszcsemege Thomas de Pourquery új lemeze

Korlátoktól mentes, felszabadult, improvizatív zene hallható a francia dzsessz aktuális színfoltja, Thomas de Pourquery új albumán. Az énekes, szaxofonos Droles de Dames című anyaga a magyar BMC gondozásában jelent meg.
Jazz/World podcast

„A jazz passzol a lázadáshoz” – Harcsa Veronikával indul a Fidelio új podcastja, a Fülbemászó

Örök kísérletező, akinek nem kell kompromisszumokat kötnie, ha jazzről van szó. Pályája szorosan összefügg a budapesti Fringe Fesztivállal, ahol először adhatta elő saját dalait közönség előtt, mégpedig komoly sikerrel. Harcsa Veronikával Tompa Diána beszélgetett a Fülbemászóban.
Jazz/World ajánló

Prince egykori zenésze is a Müpa Home fellépői között

Három egyedülálló online koncertpremiert kínál április 16-17-én és 30-án a Müpa Home. Tzumo Árpád zenekara, a Solati Music és a Blahalouisiana mellett látható lesz a basszusgitár dán ikonja, Ida Nielsen koncertje is.
Jazz/World interjú

„Szíven üt, hogy EP már soha többé nem ülhet itt” – Interjú Lukács Miklós cimbalomművésszel

Esterházy Péter születésnapján, április 14-én az E(gy)P(ercesek) – Esterházy-fragmentumok című online produkcióval tiszteleg a Katona József Színház az író emléke előtt. EP írásai Máté Gábor hangján szólalnak meg, játszótársa Lukács Miklós cimbalomművész.
Jazz/World interjú

Vers és elektronika a költészet napján – páros interjú Pátkai Rozinával és Fenyvesi Mártonnal

Elektronika teszi emlékezetessé Pátkai Rozina új lemezén a magyar verseket. Elektronikai eszközökre Fenyvesi Mártonnak is szüksége van, aki az utóbbi időben hangmérnökként és producerként legalább annyit dolgozott, mint gitárosként. Az életben egy párt alkotnak, kézenfekvő volt, hogy együtt ültetjük őket mikrofon elé.