Jazz/World

Két hétre New Yorkba költözött Budapest

2015.06.22. 13:13
Ajánlom
A június 8. és 20. között zajló Pop Up Budapest a kortárs magyar kultúra értékeit mutatta be a világ fővárosában. A Balassi Intézet - New York-i Magyar Kulturális Központ szervezésében megvalósuló rendezvénysorozat célja az volt, hogy bebizonyítsa: Budapest a globális kulturális és gazdasági transzferfolyamatokban befogadóként és kibocsátóként egyaránt aktívan részt vesz.

A közel ötven fellépő művésznek, bemutatkozó vállalkozónak és tucatnyi "szakmabelinek" köszönhetően június derekán "több Budapest" került New York-ba, mint a 2009-es magyar évad óta bármikor. A Balassi Intézet mellett a Design Terminál, a Magyar Turizmus Zrt., a Budapest Music Center és a magyar diplomáciai képviseletek voltak a programsorozat gazdái. A kísérőprogramok Washingtonban és Ottawában zajlottak, de az események ezúttal New Yorkra, és sok esetben annak a kortárs kultúra szempontjából egyre jelentősebb városrészére, Brooklynra koncentráltak.

A Pop-Up Budapest során jelentős amerikai fesztiválokon jelent meg kiemelt vendégként Magyarország. A Northside Festival-on, azaz a keleti part legnagyobb innovációs és kreatívipari seregszemléjén az innovációs programok egyik kiemelt eseménye volt az a start-up verseny, melynek keretében elismert amerikai zsűri előtt mutatkoznak be az elmúlt két évben létrehozott magyar cégek, a zenei programot pedig Dj JumoDaddy, valamint a fesztivál sokezres kapacitású nagyszínpadán fellépő Irie Maffia koncertjei biztosították. Kiemelt esemény volt továbbá a filmprogram, ahol a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemmel összeállított magyar animációs rövidfilm-program mellett a Viharsarok és a Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan nyilvános New York-i premierjeire került sor. A fesztivál kísérőeseménye a több év után újra életre hívott turizmusnap, melyen a Magyar Turizmus Zrt. New York-i képviselete és meghívott előadók ismertették Magyarország turisztikai attrakcióit és új beruházásait.

A Kulturfest NYC-n a Muzsikás és a Glass House Orchestra a magyar zsidó zenei örökség páratlan gazdagságát állították az erre az alkalomra készített műsoraik középpontjába a hagyományőrzés és a hagyomány újragondolásának kettős nézőpontjából. A program erejét mutatta, hogy a Kulturfest szervezői az alig egy éve alakult Glass House Együttest beválasztották a fesztivál legnagyobb helyszínén, a New York University koncerttermében, azaz a Skirball Centerben megrendezendő fellépések körébe. A két együttes közös körútja a magyar külképviseletek támogatása révén washingtoni és ottawai koncertekkel is kiegészülhetett.

New York legnagyobb nyári kortárs komolyzenei és crossover fesztiváljának, a Chelsea Music Festival-nak zenei palettáját a Balassi Intézet a Budapest Music Centerrel és a New York-i Főkonzulátussal összefogva ismert és feltörekvő magyar művészekkel színesítette. A Loop Doctors electrojazz duó kortárs magyar szerzők műveit dolgozta fel, a Santa Diver a jazzhegedű potenciálját állította a középpontba az együttes vezetője, Kézdy Luca közreműködésével, míg a főesemény a kortárs zene három hatalmas alakjának egyszeri közös fellépése volt: ifj. Kurtág György és Lukács Miklós csatlakozott Gőz Lászlóhoz, a Budapest Music Center vezetőjéhez.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Így buliztak régen a sztárok az Oscaron

Közeledik az idei Oscar díjátadó, felkészülésnek megmutatjuk, ki kivel mulatott vagy épp sutyorgott a szünetekben az ötvenes évektől a kilencvenesig. Galéria!
Klasszikus

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Vizuál

Bálványozta a közönség, bolondokházában végezte – 175 éve született Munkácsy Mihály

Stílusát romantikus realizmusnak nevezik, amelyre nem hatottak lényegesen a modern festészeti irányzatok. Első sikerét 1869-ben aratta Az ásító inas című képpel, amelynek témáját saját korábbi életéből vette.
Jazz/World

Borbély Mihály: "Pénzért vagy egoizmusból nincs értelme zenélni"

A több hangszeren és műfajban jártas Borbély Mihály minden zenei és emberi szituációban az átjárhatóságot kutatja. Legközelebb A népzene ünnepén hallhatjuk őt február 23-án a Müpában, tavasszal pedig új jazzlemezét is bemutatja saját formációjával.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

Borbély Mihály: "Pénzért vagy egoizmusból nincs értelme zenélni"

A több hangszeren és műfajban jártas Borbély Mihály minden zenei és emberi szituációban az átjárhatóságot kutatja. Legközelebb A népzene ünnepén hallhatjuk őt február 23-án a Müpában, tavasszal pedig új jazzlemezét is bemutatja saját formációjával.
Jazz/World ajánló

A 88 éves Omara Portuondo fogja beragyogni a tavaszt

A Buena Vista Social Club egykori énekese, a kubai Edith Piafnak is nevezett örökifjú díva május 18-án és 19-én két koncertet is ad a MOM Sportban, Last Kiss turnéja keretében.
Jazz/World gramofon

Szakcsi Lakatos Béla életműdíjat kap a Gramofontól

A Gramofon - Klasszikus és Jazz zenei folyóirat kritikai szekciójában legjobbnak értékelt lemezeket díjazzák a Várkert Bazárban, az öt kategóriadíjon kívül két különdíjat is kiosztanak.
Jazz/World ávéd jános

Ávéd János a lélek gyümölcséből szemezget új albumán

A szaxofonos, zeneszerző és zenetanár Ávéd János saját szerzeményeiből készült, The Fruit of Spirit című lemezét mutatja be a Modern Art Orchestrával és két vendégével február 17-én, a BMC Nagytermében.
Jazz/World hír

Újabb Miles Davis-portréfilm van kilátásban

Quincy Troupe Jr. 2002-ben megjelent Miles and Me című könyve alapján készül a film, ami a barát és munkatárs szemszögéből mutatja be a korszakalkotó trombitást.