Jazz/World

Két vendégjáték emléke 2.

2013.09.23. 13:01
Ajánlom
Két amerikai szaxofonos világnagyság járt nálunk vendégségben, egyrészt Dave Liebman Gadó Gábornál, másrészt Chris Potter Szakcsi Lakatos Bélánál. Mindkét korábbi koncertet most adta ki lemezen a BMC. Érdemes volt - írja cikkének második részében Zipernovszky Kornél. Jegyzetében kollégánk egy-egy zenei hírt, eseményt, jelenséget tárgyal E/1-ben, szigorúan a vonal alatt.

Jellemzőnek tartom, hogy Szakcsiról azt szokta írni értesítőjében Pallai Péter, a Harmónia Műhely koncertjeiről hírt adva, hogy nem sérti meg a közönséget azzal, hogy elkezdi neki elmagyarázni: ki az a Szakcsi Lakatos Béla. Igen, Szakcsi a magyar jazz külföldön is ismert, kiemelkedő, igazán emblematikus alakja. Ő a magyar jazz kevés Kossuth-díjasainak egyike - amiről persze azonnal eszembe jut, hogy például Vukánnal együtt. A nyár végén váratlanul eltávozott Vukán és Szakcsi mintha kétpetéjű ikrek lettek volna, úgy játszottak kétzongorás (részben négykezes) koncerteket. Mintha radarösszeköttetésben álltak volna egymással, kimutathatatlanul rövid időn belül reagáltak egymás improvizatív ötleteire, más-más indításból ugyanoda kanyarodtak, volt, hogy egyszerre. Így azután mi sem természetesebb, mint hogy Szakcsi, aki a gyászmisén is megszólaltatta Vukán Utolsó üzenet című darabját, játszik az emlékkoncerten egykori triójának tagjaival. Közben Szakcsi, aki a BJC-ben nemrég ünnepelte hetvenedik születésnapját, ereje teljében dolgozik, szimfonikus darabokat, sőt operát ír, kisebb klubokba is boldogan leugrik; nem néz hátra, ha nem muszáj.

A most megjelent lemez ugyan régi felvételnek tűnik, mert Szakcsi öt év alatt mindig rengeteg mindent csinál, mégis konstans vonalra mutat rá a zongorista pályáján. Ezt az első szám címével Straight Ahead-nek lehet nevezni. Ez volt Szakcsi egyik legnagyobb lemezsikerének, az 1994-es, Amerikában megjelent kvartett korongjának a címe is. Azon Tim Warfield közreműködött néhány számban, a mostani kvartettben végig Chris Potter szaxofonozik. Szakcsinak, a magyar jazz 1960-as évek óta vezető alakjának pályáján ez az irányzat, amit szoktak az „út közepének" is hívni, a legfontosabb. Miközben azért hallatlanul kreatív és eredeti az etnikus vonal, különösen zeneszerzői munkásságában, a Piros karaván című 1975-ös musicaltől kezdve a Na Dara! című, szintén programadó albumig. És persze örök újító lévén mindig az avantgárd, a szabad improvizáció felé nyitott kapuval dolgozik. Ő maga sürgetően közbeszólna ezen a ponton, ha ez egy interjú volna, hogy nehogy elfelejtsem megemlíteni gyerekkori zongoraművészi ambíciói óta tartó állandó foglalkozását a klasszikus zenével. Szimfonikus műveket is bőven tartalmazó zeneszerzői munkássága roppant gazdag, sajnos csak egy töredékéről áll rendelkezésünkre könnyen hozzáférhető kiadás. Szakcsi nyugodtan mérheti magát példaképéhez, Leonard Bernsteinhez, aki egyébként a „könnyű múzsát" egyáltalán nem tartotta se komolytalannak, se kevésbé „nehéznek".

Pályájának szintetizáló és összegző törekvése is felfedezhető az újonnan kiadott BMC-lemezen - bár nehéz elképzelni, hogy amikor a kizárólag híres amerikaiakkal felálló Szakcsi-kvartett az éppen öt évvel ezelőtti koncertre felkészült, ilyesmi járt volna a fejében. A Straight Ahead feldolgozása egy kicsit Monk-os, és még egy Peacocks-idézetet is kihallani vélek belőle; kicsit megelőlegezi a szerző leghíresebb számának, a Round Midnightnak a lemezen később következő, pompás feldolgozását. Izgalmas összehasonlítást kínál a másfél évtizeddel korábbi és a 2008-as letét: Szakcsi teljesen egyértelműen haladt a korral, frissebb, fényesebb ez a Straight Ahead. És ezt nem lehet csak azzal magyarázni, hogy a '94-es lemez szólistája, Tim Warfield és Chris Potter közül inkább az utóbbi játszik energikusabban, többször „out" felfogásban, mert azért kettejük között rengeteg a hasonlóság. 1991-ben megosztott harmadik helyen végeztek a Thelonius Monk versenyen (amikor Joshua Redman nyert), zeneileg egyívásúak, összesen hat év van köztük. Vagyis hogy, ha azt a nagyon laikus, de ettől még érvényes kérdést tennénk fel, hogy modernebb volt-e Szakcsi zongorázása öt, mint majdnem húsz évvel ezelőtt, akkor a válasz egyértelmű igen. Pedig sok olyan kitűnő jazz-zenészt ismerünk, aki a húszas évei végére kialakult stílusán már nem tud változtatni, újítani, legfeljebb elmélyülni képes abban a felfogásban, amit fiatalon elsajátított.

Szakcsi variációs és invenciós képességét a Bach-téma feldolgozásában újfent megcsodálhatjuk. Miközben a Monk-féle modalitás itt is befigyel, a téma úgy kapja fel ezt a négy hangot, mint ahogy a sirály kikapja a kishalat a tóból. Érdekes utalásokat hallunk a huszadik századi klasszikus zenére. Most nem térek ki külön a szólókra, amik, koncertfelvételről lévén szó, hosszabbak és „élőbbek", Potter és a hihetetlen, azóta zenekarvezetőként is a csúcsra ért dobos Terri Lyne Carrington különösen jeleskednek. A bőgős Reginald Vealre a zárószámban jutott különösen nagy feladat. Ha a klasszikus zeneszerzők között Bernsteint emlegettem példaképként, akkor Keith Jarrett-et is meg kell említeni, mint akinek egy témáját előadja a kvartett. Szakcsi csodálatosan adja vissza Jarrett rubátóit, dallamíven belül meglendülő-belassuló ritmusait, triola-szerűen induló, azt is tovább többszöröző hang-gyöngysorait. A lemezt záró, nagyívű szólókkal tarkított 8th district című szám (vö. Nyócker, ami a Na Dara! című albumon is szerepel) még inkább igazolja, amit az összegzésről mondtam a lemez kapcsán. Ha a Na Dara!-t vesszük kiinduló pontnak 2004-ből, és a 2010-es szóló koncertalbumot tesszük mellé,  akkor ez a három lemez Szakcsi zongoristaként elért fantasztikus eredményeit méltó módon mutatja be. Örülnék, ha a fiatalabb generációk a korábbi szimfonikus és főleg színpadi művei közül is többhöz hozzáférhetnének. Csak persze Szakcsi nem a saját emlékművén dolgozik, hanem új műveken. Isten éltesse!

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Farkas Gábor pályázatát támogatja a Zeneakadémia szenátusa

A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem szenátusa többségi szavazással Farkas Gábor pályázatát támogatta a három jelölt közül április 15-i rektorjelölt-választó ülésén.
Színház

Hunyadkürti Györgyről nevezi el kamaraszínpadát a kaposvári színház 

A kaposvári társulat ily módon tiszteleg a tavaly váratlan hirtelenséggel elhunyt Jászai-díjas színművészére, a játszóhelyen emellett portrédomborművet is avatnak Hunyadkürti György születésnapján. 
Klasszikus

Héja Domonkos a Magyar Rádió Művészeti Együtteseinek új főzeneigazgatója

A karmester május 1-től veszi át az együttesek zenei vezetését. A 2025/26-os évad koncertprogramját már az új főzeneigazgató ismertette a Dohnányi Ernő Zenei Központban tartott sajtóeseményen.
Klasszikus

Fischer Iván: „Ez a hiány megoldhatatlan”

A Budapesti Fesztiválzenekar zeneigazgatója egy interjúban mesélt arról, hogy az állami támogatás reálértékének csökkenése hogyan lehetetleníti el az együttes munkáját.
Klasszikus

A kihívások zeneszerzője – Tóth Péter hatvanéves

Zeneszerzőként színpadi, vokális és hangszeres műveket egyaránt alkot, zeneműkiadót vezet, de Tóth Péter tanít és társadalmi feladatokat is vállal. A Magyar Művészeti Akadémia Zeneművészeti Tagozatának vezetője április 11-én töltötte be hatvanadik életévét.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

Tálas Áron: „Mindig szerettem a dallamokat, de a ritmusok jobban érdekeltek”

Volt, hogy tíz formációban játszott egyszerre, tanít a Zeneakadémián, világszínvonalon dobol és zongorázik. Pedig Tálas Áron eredetileg focista szeretett volna lenni vagy rocksztár, a Zeneakadémia tanévnyitójáról pedig egyenesen haza akart menekülni. Szerencsére maradt, pedig még a bőröndje sem volt kipakolva.
Jazz/World hír

Afrikai, ázsiai és európai művészekre fókuszál az idei JazzFest Budapest – itt a teljes program!

A JazzFest Budapest április 27. és május 14. között negyedik alkalommal hozza el a műfaj legkiválóbb hazai és nemzetközi előadóit a főváros különböző helyszíneire. A fesztivál 18 napja alatt a világ 23 országából érkező 181 művész 54 koncertet ad. A festivize aloldalaként idéntől elérhető a fesztivál applikációja is.
Jazz/World ajánló

A Marsalis jazzdinasztia

A jazz történetében számos rangos családfa állítható fel, de sokak szerint a Marsalis dinasztia mind közül a legjelentősebb. A trombitás Wynton Marsalis a tizenöt fős Jazz at Lincoln Center Orchestra élén április 5-én lép fel a Müpában a Bartók Tavasz keretében.
Jazz/World ajánló

Őrületes bulival ünnepli harmincadik születésnapját a Söndörgő

Harmincéves a Söndörgő, a kerek évfordulót pedig egy rendhagyó szülinapi bulival ünneplik, ahol a koncert után még hajnalig megy majd a tánc: Balkán Allnighter – Söndörgő 30. születésnap április 26-án a Dürer Kertben.
Jazz/World interjú

„Nem tudom megváltoztatni a világot, de egyes életeket igen” – Jazzmeia Horn, a fiatal jazzgeneráció csillaga Budapesten

Jazzmeia Horn a világ előadó-színpadainak káprázatos tehetségű fellépője. Elementáris, határtalannak tűnő vokális skálája, valamint lebilincselő, bámulatosan sokoldalú előadásmódja minden alkalommal katartikus élményt nyújt, amiről magunk is megbizonyosodhatunk május 4-én a MOMkultban.