Jazz/World

Két vendégjáték emléke 2.

2013.09.23. 13:01
Ajánlom
Két amerikai szaxofonos világnagyság járt nálunk vendégségben, egyrészt Dave Liebman Gadó Gábornál, másrészt Chris Potter Szakcsi Lakatos Bélánál. Mindkét korábbi koncertet most adta ki lemezen a BMC. Érdemes volt - írja cikkének második részében Zipernovszky Kornél. Jegyzetében kollégánk egy-egy zenei hírt, eseményt, jelenséget tárgyal E/1-ben, szigorúan a vonal alatt.

Jellemzőnek tartom, hogy Szakcsiról azt szokta írni értesítőjében Pallai Péter, a Harmónia Műhely koncertjeiről hírt adva, hogy nem sérti meg a közönséget azzal, hogy elkezdi neki elmagyarázni: ki az a Szakcsi Lakatos Béla. Igen, Szakcsi a magyar jazz külföldön is ismert, kiemelkedő, igazán emblematikus alakja. Ő a magyar jazz kevés Kossuth-díjasainak egyike - amiről persze azonnal eszembe jut, hogy például Vukánnal együtt. A nyár végén váratlanul eltávozott Vukán és Szakcsi mintha kétpetéjű ikrek lettek volna, úgy játszottak kétzongorás (részben négykezes) koncerteket. Mintha radarösszeköttetésben álltak volna egymással, kimutathatatlanul rövid időn belül reagáltak egymás improvizatív ötleteire, más-más indításból ugyanoda kanyarodtak, volt, hogy egyszerre. Így azután mi sem természetesebb, mint hogy Szakcsi, aki a gyászmisén is megszólaltatta Vukán Utolsó üzenet című darabját, játszik az emlékkoncerten egykori triójának tagjaival. Közben Szakcsi, aki a BJC-ben nemrég ünnepelte hetvenedik születésnapját, ereje teljében dolgozik, szimfonikus darabokat, sőt operát ír, kisebb klubokba is boldogan leugrik; nem néz hátra, ha nem muszáj.

A most megjelent lemez ugyan régi felvételnek tűnik, mert Szakcsi öt év alatt mindig rengeteg mindent csinál, mégis konstans vonalra mutat rá a zongorista pályáján. Ezt az első szám címével Straight Ahead-nek lehet nevezni. Ez volt Szakcsi egyik legnagyobb lemezsikerének, az 1994-es, Amerikában megjelent kvartett korongjának a címe is. Azon Tim Warfield közreműködött néhány számban, a mostani kvartettben végig Chris Potter szaxofonozik. Szakcsinak, a magyar jazz 1960-as évek óta vezető alakjának pályáján ez az irányzat, amit szoktak az „út közepének" is hívni, a legfontosabb. Miközben azért hallatlanul kreatív és eredeti az etnikus vonal, különösen zeneszerzői munkásságában, a Piros karaván című 1975-ös musicaltől kezdve a Na Dara! című, szintén programadó albumig. És persze örök újító lévén mindig az avantgárd, a szabad improvizáció felé nyitott kapuval dolgozik. Ő maga sürgetően közbeszólna ezen a ponton, ha ez egy interjú volna, hogy nehogy elfelejtsem megemlíteni gyerekkori zongoraművészi ambíciói óta tartó állandó foglalkozását a klasszikus zenével. Szimfonikus műveket is bőven tartalmazó zeneszerzői munkássága roppant gazdag, sajnos csak egy töredékéről áll rendelkezésünkre könnyen hozzáférhető kiadás. Szakcsi nyugodtan mérheti magát példaképéhez, Leonard Bernsteinhez, aki egyébként a „könnyű múzsát" egyáltalán nem tartotta se komolytalannak, se kevésbé „nehéznek".

Pályájának szintetizáló és összegző törekvése is felfedezhető az újonnan kiadott BMC-lemezen - bár nehéz elképzelni, hogy amikor a kizárólag híres amerikaiakkal felálló Szakcsi-kvartett az éppen öt évvel ezelőtti koncertre felkészült, ilyesmi járt volna a fejében. A Straight Ahead feldolgozása egy kicsit Monk-os, és még egy Peacocks-idézetet is kihallani vélek belőle; kicsit megelőlegezi a szerző leghíresebb számának, a Round Midnightnak a lemezen később következő, pompás feldolgozását. Izgalmas összehasonlítást kínál a másfél évtizeddel korábbi és a 2008-as letét: Szakcsi teljesen egyértelműen haladt a korral, frissebb, fényesebb ez a Straight Ahead. És ezt nem lehet csak azzal magyarázni, hogy a '94-es lemez szólistája, Tim Warfield és Chris Potter közül inkább az utóbbi játszik energikusabban, többször „out" felfogásban, mert azért kettejük között rengeteg a hasonlóság. 1991-ben megosztott harmadik helyen végeztek a Thelonius Monk versenyen (amikor Joshua Redman nyert), zeneileg egyívásúak, összesen hat év van köztük. Vagyis hogy, ha azt a nagyon laikus, de ettől még érvényes kérdést tennénk fel, hogy modernebb volt-e Szakcsi zongorázása öt, mint majdnem húsz évvel ezelőtt, akkor a válasz egyértelmű igen. Pedig sok olyan kitűnő jazz-zenészt ismerünk, aki a húszas évei végére kialakult stílusán már nem tud változtatni, újítani, legfeljebb elmélyülni képes abban a felfogásban, amit fiatalon elsajátított.

Szakcsi variációs és invenciós képességét a Bach-téma feldolgozásában újfent megcsodálhatjuk. Miközben a Monk-féle modalitás itt is befigyel, a téma úgy kapja fel ezt a négy hangot, mint ahogy a sirály kikapja a kishalat a tóból. Érdekes utalásokat hallunk a huszadik századi klasszikus zenére. Most nem térek ki külön a szólókra, amik, koncertfelvételről lévén szó, hosszabbak és „élőbbek", Potter és a hihetetlen, azóta zenekarvezetőként is a csúcsra ért dobos Terri Lyne Carrington különösen jeleskednek. A bőgős Reginald Vealre a zárószámban jutott különösen nagy feladat. Ha a klasszikus zeneszerzők között Bernsteint emlegettem példaképként, akkor Keith Jarrett-et is meg kell említeni, mint akinek egy témáját előadja a kvartett. Szakcsi csodálatosan adja vissza Jarrett rubátóit, dallamíven belül meglendülő-belassuló ritmusait, triola-szerűen induló, azt is tovább többszöröző hang-gyöngysorait. A lemezt záró, nagyívű szólókkal tarkított 8th district című szám (vö. Nyócker, ami a Na Dara! című albumon is szerepel) még inkább igazolja, amit az összegzésről mondtam a lemez kapcsán. Ha a Na Dara!-t vesszük kiinduló pontnak 2004-ből, és a 2010-es szóló koncertalbumot tesszük mellé,  akkor ez a három lemez Szakcsi zongoristaként elért fantasztikus eredményeit méltó módon mutatja be. Örülnék, ha a fiatalabb generációk a korábbi szimfonikus és főleg színpadi művei közül is többhöz hozzáférhetnének. Csak persze Szakcsi nem a saját emlékművén dolgozik, hanem új műveken. Isten éltesse!

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Rendeltek egy pepperonit, a pizzafutár egy Beethoven-szonátát is eljátszott ráadásként

Íme egy sztori arról, hogy az is arany lehet, ami nem fénylik. A tizennyolc éves Bryce Dudal pizzát kézbesített Detroitban, amikor észrevette, hogy a házban egy zongora áll. Nem tudott ellenállni.
Vizuál

24 óra alatt eltűnt a legújabb utcai Banksy-mű

Az egyik legismertebb kortárs művész minden munkájának feltűnése eseményszámba megy. Ilyen hamar viszont ritkán tűnnek el alkotásai.
Klasszikus

Ma kezdődik a Kaposfest

A kamarazenei irodalom alapműveire helyezik a hangsúlyt a Kaposvári Nemzetközi Kamarazenei Fesztiválon (Kaposfest), amelyre augusztus 13. és 19. között kilencedik alkalommal kerül sor a somogyi megyeszékhelyen.
Zenés színház

Ritka hangfelvétel került elő Birgit Nilsson svéd operaénekesnőtől

Egyedülálló hangfelvétel került elő a legendás svéd szoprán, Birgit Nilsson (1918-2005) korai szakaszából, a hatperces operarészletet CD-n adják ki az énekesnő születésének 100. évfordulója alkalmából.
Jazz/World

Aretha Franklin a halálán van

Külföldi sajtóértesülések szerint a soul királynője nagyon beteg, családja detroiti otthonában az ágya köré gyűlve virraszt érte.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World söndörgő együttes

Szentendrén látható először együtt hazánkban a Söndörgő és az Amsterdam Klezmer Band

Varázslatos zenei szikraként érkezik a szentendrei MűvészetMalomba augusztus 17-én a Söndörgő és az Amsterdam Klezmer Band.
Jazz/World hírek

Aretha Franklin a halálán van

Külföldi sajtóértesülések szerint a soul királynője nagyon beteg, családja detroiti otthonában az ágya köré gyűlve virraszt érte.
Jazz/World sárik péter

„Sokszor szitokszó a klasszikusok számára az, ha valaki jazz-zenész”

Sárik Péter jazz-zongoristával a Ritmus és hang blogon jelent meg tartalmas interjú Sümegi Noémi tollából, amelyben egyebek mellett a jazz „policájról”, zörgős cukorkákról, valamint a klasszikus és jazz-zenészek viszonyáról is szó esett a szeptember 21-ei Bartók-lemezbemutató kapcsán, ami a Zeneakadémián lesz.
Jazz/World interjú

Klippremier - Margo: Barefoot love

A Fidelión debütál a Margo első saját szerzeményéhez készült videoklip, melynek kapcsán Jéger Dorottya énekes és Bihari Márton gitáros meséltek zenei elképzelésükről.
Jazz/World ajánló

„A világzene a nyitottságról szól” - Ünnepel a Kobuci

Világzenei héttel ünnepli jubileumi, tizedik évadát a Kobuci. Augusztus 13. és 19. között a Boban Marković Orkestar, a Besh o droM, a Zuboly vagy éppen a Fanfara Complexa mellett a műfaj számos hazai kiválósága, fiatal formációk és táncház is várja a közönséget.