Jazz/World

Kinek a bőrébe bújik Esperanza Spalding?

2016.06.28. 11:57
Ajánlom
Ma este a MOM színpadán lép fel a négyszeres Grammy-díjas bőgős, basszusgitáros énekesnő az Emily's D+Evolutionnal, melyben új imidzzsel jelentkezik. De ki is az az Emily?

„Túlterheltnek és elcsigázottnak éreztem magam és nem tudtam, hogyan tovább. Nem láttam, hogy milyen irányban kellene folytatnom a karrieremet, csak éreztem, hogy nagy változásra van szükség. Ekkor kopogtatott be hozzám Emily” - mondta az énekes a Billboard magazinnak adott korábbi interjújában.

Az Emily név tulajdonképpen Esperanza másik keresztneve, gyerekkorában így szólították. Új alteregójával ezt a belső gyermeki ént is életre kelti, de nem csillámos szentimentalizmussal, hanem egy  könyörtelenül őszinte és bizarrul elvarázsolt világgal. Nem csak zenei teljesítmény ez már részéről, hanem színészi is, nem véletlenül dolgozott együtt a projekten a színpadi rendező és drámaíró Will Wiegler-rel, aki abban segített neki, hogyan tudja ezt az egyedi atmoszférát a hangzáson kívül a színpadi jelenlétével, a mozgásával, valamint a díszlettel, vetítéssel megteremteni.

Esperanza Spalding Emily's D+Evolution

Esperanza Spalding Emily's D+Evolution

De hogy milyen viszonyban van Emily Esperanzával, arra ő csak annyit mondott sejtelmesen:

én vagyok a hangszer, amin Emily játszik”.

Az új külsővel új zenei hangot is megüt: korábbi jazzes világához hozzáadott nem kevés funkot, soulos, r&b-s és progresszív rockos elemeket. A projektet egyébként David Bowie producerével, Tony Viscontival találta ki.

Hol van már az az Esperanza, aki 2011-ben 28 évesen kihívta maga ellen az összes Justin Bieber-rajongót azzal, hogy ő kapta meg akkor helyette a legjobb fiatal előadónak járó Grammy-díjat? Az interneten ellene irányuló negatív kommentáradatból sokat profitált: mindenki azonnal megismerte a nevét és azóta még három Grammy-díjat bezsebelt, amivel bebetonozta a helyét a zenei életben – nemcsak a jazzen belül.

Esperanza Spalding titka abban rejlik, hogy miközben látszólag nem veszi magát túlságosan komolyan, dalszövegeivel saját identitásválsága mellett olyan égető kérdéseket érint mint a rasszizmus, a hitbéli és nemi hovatartozás. És ami fontos, hogy mindez nem csak egy póz, saját tapasztalatait énekli meg így. Anyja egyedül nevelte föl Portlandban, egyszer egy barátjuk padlására kényszerültek költözni a pénzhiány miatt. De tehetsége hamar megmutatkozott, 5 évesen már magától tanult hegedülni, később kipróbált több hangszert, míg végül rátalált a bőgőre és a basszusgitárra. Innen egyenes útja vezetett a Berklee-re, ahol 20 évesen már tanított is. Saját öt albuma mellett olyanok lemezén közreműködött, mint Milton Nascimento, Prince, Janelle Monáe, vagy Bruno Mars. Ő ma a legkelendőbb kortárs női jazz-előadó, és a legfoglalkoztatottabb női közreműködő zenész, de még így is sokszor megkapja a „jazz darling” címkét a férfiak uralta műfajban.

Ettől ő persze nem keseredik el, és hamar fordul a kocka, amikor látják férfi-kollégái az általa képviselt munkamorált és kitartást. A nagyok pedig már rég a bizalmukba fogadták, amit az is bizonyít, hogy Esperanza éppen Wayne Shorterrel készül operát írni.

Hogy mire is számíthatunk tőle ma este, mondja el ő maga:

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Lábnyomok előttem és mögöttem – beszélgetés Bérczes Lászlóval

Tavaly jelent meg Kötőszavak címmel Bérczes László könyve, amiben a szerző ezúttal magáról ír. A kötet apropójából ültünk le beszélgetni a Jászai-díjas rendezővel.
Klasszikus

Osztrák és román versenyzők nyertek az 5. Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűversenyen

A Kokas Katalin és Kelemen Barnabás által kilenc éve életre hívott Fesztivál Akadémia Budapest keretében rendezték meg július 4. és 14. között Budapesten a 22 év alattiaknak szóló 5. Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűversenyt.
Zenés színház

Élje át ön is élő időben a Bayreuth-i Ünnepi Játékok nyitóelőadását!

Wagner ritkán játszott operájának, a Trisztán és Izoldának élő közvetítése Bayreuth-ból Magyarországon először 2024-ben, kizárólag a budapesti Cinema MOM moziban lesz megtekinthető.
Vizuál

Mikor pusztul el egy birodalom? – szeptemberben érkezik a mozikba Francis Ford Coppola új filmje

Megérkezett az első magyar teaser előzetes a legendás amerikai rendező legújabb, Megalopolisz című sci-fijéhez, amely Coppola testamentuma és egyben a gyáva hollywoodi stúdiórendszer kritikája is.
Színház

„Minden este hazaviszek én is valamit” – interjú Schell Judittal

Mit tegyünk, hogy elkerüljük a szokásos párkapcsolati zsákutcákat? Hogyan építünk torlaszt és falakat a játszmáinkból? Ilyen és hasonló kérdésekre keresi a választ a Szeretetkert című előadás a Kultkikötőben július 27-én. Balatonszárszón négy kiváló színművész, Schell Judit, Jordán Adél, Mészáros Máté és Szervét Tibor várja a nézőket.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Életöröm és vérpezsdítő muzsika – jön a 3. Nemzetközi Cigány Dal Napja

Idén augusztus 8-án –a legendás észak-macedón énekes, Esma Redžepova születésnapján – harmadik alkalommal rendezik meg a Nemzetközi Cigány Dal Napját. Az eseménysorozatban ezúttal már hat ország tizenöt helyszíne vesz részt.
Jazz/World interjú

„A zene lényege a töltekezés” – beszélgetés Weisz Gábor jazzszaxofonossal

A koronavírus idején asztalosnak állt, de az állandóan zsongó kereskedelmi rádió elkergette a műhelyből. Szerencsére Weisz Gábor ismét a szaxofonjával keresi a kenyerét. Számos formációban játszik, egyre sikeresebb, és már pontosan tudja, hogy a zene nem csak technikai tudásból áll.
Jazz/World hír

Harminc feltörekvő zenész léphet fel a Magyar Zene Háza külső és belső tereiben

Idén nyáron, a Fringe program keretében zeneiskolásoknak, hobbizenészeknek, feltörekvő zenekaroknak és utcazenészeknek adnak lehetőséget a fellépésre a Magyar Zene Ház különböző pontjain.
Jazz/World magazin

Szabadnak hittük és öröknek – emlékezés Fábián Julira

A tragikusan korán elhunyt énekesnő, Fábián Juli július 9-én lenne 44 éves. Hosszú betegség után, 37 éves korában hunyt el, 2017. december 16-án. Fáy Miklós megemlékezése 2018-ban jelent meg a Fidelio Kult50 kiadványában.
Jazz/World ajánló

Csibész francia jazztrió a BJC-ben

Immár tizenöt éve kezdte meg világhódító útját a Rémi Panossian Trio. A világ nagy jazzfesztiváljain rendszeresen koncertező formáció hamarosan a Budapest Jazz Clubba látogat.