Jazz/World

Kinek a bőrébe bújik Esperanza Spalding?

2016.06.28. 11:57
Ajánlom
Ma este a MOM színpadán lép fel a négyszeres Grammy-díjas bőgős, basszusgitáros énekesnő az Emily's D+Evolutionnal, melyben új imidzzsel jelentkezik. De ki is az az Emily?

„Túlterheltnek és elcsigázottnak éreztem magam és nem tudtam, hogyan tovább. Nem láttam, hogy milyen irányban kellene folytatnom a karrieremet, csak éreztem, hogy nagy változásra van szükség. Ekkor kopogtatott be hozzám Emily” - mondta az énekes a Billboard magazinnak adott korábbi interjújában.

Az Emily név tulajdonképpen Esperanza másik keresztneve, gyerekkorában így szólították. Új alteregójával ezt a belső gyermeki ént is életre kelti, de nem csillámos szentimentalizmussal, hanem egy  könyörtelenül őszinte és bizarrul elvarázsolt világgal. Nem csak zenei teljesítmény ez már részéről, hanem színészi is, nem véletlenül dolgozott együtt a projekten a színpadi rendező és drámaíró Will Wiegler-rel, aki abban segített neki, hogyan tudja ezt az egyedi atmoszférát a hangzáson kívül a színpadi jelenlétével, a mozgásával, valamint a díszlettel, vetítéssel megteremteni.

Esperanza Spalding Emily's D+Evolution

Esperanza Spalding Emily's D+Evolution

De hogy milyen viszonyban van Emily Esperanzával, arra ő csak annyit mondott sejtelmesen:

én vagyok a hangszer, amin Emily játszik”.

Az új külsővel új zenei hangot is megüt: korábbi jazzes világához hozzáadott nem kevés funkot, soulos, r&b-s és progresszív rockos elemeket. A projektet egyébként David Bowie producerével, Tony Viscontival találta ki.

Hol van már az az Esperanza, aki 2011-ben 28 évesen kihívta maga ellen az összes Justin Bieber-rajongót azzal, hogy ő kapta meg akkor helyette a legjobb fiatal előadónak járó Grammy-díjat? Az interneten ellene irányuló negatív kommentáradatból sokat profitált: mindenki azonnal megismerte a nevét és azóta még három Grammy-díjat bezsebelt, amivel bebetonozta a helyét a zenei életben – nemcsak a jazzen belül.

Esperanza Spalding titka abban rejlik, hogy miközben látszólag nem veszi magát túlságosan komolyan, dalszövegeivel saját identitásválsága mellett olyan égető kérdéseket érint mint a rasszizmus, a hitbéli és nemi hovatartozás. És ami fontos, hogy mindez nem csak egy póz, saját tapasztalatait énekli meg így. Anyja egyedül nevelte föl Portlandban, egyszer egy barátjuk padlására kényszerültek költözni a pénzhiány miatt. De tehetsége hamar megmutatkozott, 5 évesen már magától tanult hegedülni, később kipróbált több hangszert, míg végül rátalált a bőgőre és a basszusgitárra. Innen egyenes útja vezetett a Berklee-re, ahol 20 évesen már tanított is. Saját öt albuma mellett olyanok lemezén közreműködött, mint Milton Nascimento, Prince, Janelle Monáe, vagy Bruno Mars. Ő ma a legkelendőbb kortárs női jazz-előadó, és a legfoglalkoztatottabb női közreműködő zenész, de még így is sokszor megkapja a „jazz darling” címkét a férfiak uralta műfajban.

Ettől ő persze nem keseredik el, és hamar fordul a kocka, amikor látják férfi-kollégái az általa képviselt munkamorált és kitartást. A nagyok pedig már rég a bizalmukba fogadták, amit az is bizonyít, hogy Esperanza éppen Wayne Shorterrel készül operát írni.

Hogy mire is számíthatunk tőle ma este, mondja el ő maga:

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Kalocsai Zsuzsa: „A szívünk-lelkünk benne van”

Kalocsai Zsuzsa született díva, igazi primadonna, aki nem csak csodás hangjának, hanem belső eleganciájának, királynői megjelenésének köszönhetően érdemelte ki a Budapesti Operettszínház közönségének szeretetét.
Klasszikus

Boros Misi: „Minden egyes hangra érdemes odafigyelni”

Nyaralásról, fociról, gyakorlásról kérdeztük Boros Misit, beszélgetésünk során a Bogányi Gergellyel közös Arénakoncert is szóba került.
Klasszikus

Bolhás kutyus vette el a színpadot a hegedűművész Quentin Tarantinótól

A szégyentelen Blöki dörgölőzött, hempergőzött, vakarózott, és a füle botját sem mozdította a zenére. Most ez a szakasza van az évnek.
Vizuál

Színekkel keltették új életre Pompeii-t és Herculaneum-ot

Nemcsak a színpompás panelek érdekesek, de a helyszínek is, ahol kiállították őket. Az igazgató szerint mindez remek módja a múlt a jelen összekapcsolásának.
Klasszikus

Herbert von Karajan is bekerült Madame Tussauds panoptikumába

A legendás osztrák karmester viaszszobrát hétfőn leplezték le Bécsben. Hat hónapon át dolgoztak rajta.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

„Próbálok nem dobosként hozzáállni a zenéléshez”

Gyárfás Attila egy sokat gondolkodó ember benyomását kelti, de a zenében pont ennek ellenkezőjére, a lehető legnagyobb ösztönösségre és szabadságra törekszik. Zenekarával nemrég jelentette meg Cloud Factory című albumát, ennek apropóján kérdeztük zenei vízióiról.
Jazz/World blues

A blues nem más, mint életérzés

Ezt vallja a VI. Óbudai Blues Fesztivál egyik amerikai fellépője, Big Daddy Willson. A július 23. és 27. közötti eseménysorozat idén is a műfaj legfontosabb hagyományaival és a legélesebb kortárs jelenével való találkozást ígéri.
Jazz/World lemez

Ezeket a jazzlemezeket hallgasd meg júliusban!

Új – régóta időszerű – sorozatunkban havonta ajánlunk hallgatásra érdemes lemezeket a frissen megjelent magyar és külföldi kiadványok közül. Az első cikk jogán megengedjük magunknak, hogy az előző hónapok terméséből is válogassunk.
Jazz/World marokkó

Igazi riport egy marokkói popfesztiválról

Essauriában, a Gnawa és Világzene Fesztiválon járt szerzőnk, ahonnan egészen ambivalens érzésekkel távozott.
Jazz/World ajánló

Klezmer színesíti a Vajdahunyadvári Fesztivált

A 27. Vajdahunyadvári Nyári Zenei Fesztivál a hagyományos komolyzenei koncertek mellett idén is otthont ad a klezmer muzsikának. Július 16-án a Sabbathsong Klezmer Band koncertjét élvezhetjük, ezt követően pedig „Mozart est” várja a kikapcsolódni vágyókat.