Jazz/World

Kinyílt az Ernyő

2010.10.28. 00:45
Ajánlom
Megalakult a koncertszervezőket tömörítő Jazzernyő Egyesület, amelynek fő célja a műfaj népszerűsítése.

A kezdeményezés azon a találkozón kapott szárba, amelyet néhány hónappal ezelőtt a Magyar Jazz Szövetség a Magyar Jazz Ünnepe kapcsán idén szervezett klubvezetők, koncert- és fesztiválszervezők számára. Az esemény botrányba fulladt a kirobbant panaszáradat miatt.
„Elszabadultak az indulatok, az egyik súlyos vitakérdés például az volt, megélhet-e a jazz Magyarországon piaci alapon. Végül ketten, Maloschik Róbert, a Magyar Rádió szerkesztője, valamint Bognár Tamás, a BMC Kiadó menedzsere arra az elhatározásra jutottak, hogy a műfaj hazai helyzetével külön fórumon lenne érdemes foglalkozni. Ebből lett márciustól októberig öt kerekasztal-megbeszélés, amelyekre az ország minden részéről érkeztek a szakma képviselői, majd október 20-án megalakult a Jazzernyő Egyesület" - idézte fel Zipernovszky Kornél, a szervezet titkára szerdán az MTI-nek az előzményeket. Az egyesület elnöke Pallai Péter lett, aki többek között a Harmónia Műhellyel a Budapest Jazz Clubban, valamint a Londoni Magyar Kulturális Központ kurátoraként szervez koncerteket.

Zipernovszky Kornél szerint a magyarországi jazz méltó helyre kerülése érdekében a legfontosabb feladat a generációs szakadék áthidalása, valamint az iskolai keretek közötti ismeretterjesztés kiépítése lenne. Az egyesület kidolgozta a legfontosabb célok listáját, ehhez létrejönnek szakmai munkacsoportok is. „Az ezzel megbízott munkacsoport megteszi majd szakmai előterjesztését az egyesületnek arról, mi kellene ahhoz, hogy a jazz az iskolai oktatásban ne csak epizódszerű legyen, miként lehetne megacélosítani a jazz helyét a nemzeti alaptantervben. Nincs kétségem afelől, hogy öt-tíz éven belül sikerül látható változásokat elérni ezen a téren" - hangsúlyozta Zipernovszky Kornél. Mint kifejtette, Magyarországon nagyjából a rendszerváltáskor kétirányú folyamat indult meg szinte valamennyi művészeti ág területén. Miután kinyíltak a szelepek, és a művészetekkel összefüggő társadalmi kifejeződési formák megszabadultak a politikai megmondás kényszerétől, ezzel párhuzamosan veszítettek presztízsükből.
„A zenei műfajok közül valószínűleg a jazz hordozta a legjobban magán az ellenzékiségnek azt a gondolatát, amely a szabadsággal, a zsarnokság levetésével volt összefüggésben. A kilencvenes évek elejétől kezdve ez lecsengett, és bár a kommunikációs csatornák megnyíltak, időközben bekövetkezett az állami közművelődési intézményrendszer rohamos leépülése, ami a jazzt is nagyon rosszul érintette: az egyetemi klubok és a művelődési házak lényegében megszűntek jazzhelyeknek lenni" - idézte fel az egyesület titkára. Kitért arra is, hogy az amerikai és európai jazz iránt megnövekedett érdeklődés háttérbe szorította a műfaj magyar képviselői iránti keresletet, emellett számtalan stílus, köztük a rap átvette a jazztől a szöveges ideológiai tartalom közvetítő szerepét, ennek következtében pedig egy-két generáció teljesen elveszítette kapcsolatát a hazai jazzel. Úgy látja, a helyzet a 2000-es évektől kezdve Magyarországon valamelyest konszolidálódott, bár a lemezpiac a hagyományos értelemben véve megszűnt.
„A műfaj mindenesetre megvetette a lábát, elég, ha csak az elmúlt években létrejött kifejezési formákra, médiumokra, önkifejeződési lehetőségekre gondolunk, köztük arra, hogy a nyári nagy összművészeti fesztiválok műsorkínálatában stabilan jelen van a jazz, még ha az érdeklődők tábora nagyon szűk is maradt a legfiatalabb generációk körében" - jegyezte meg. A Magyar Jazz Szövetség elnöksége üdvözölte a Jazzernyő Egyesület megalakulását és kifejezte együttműködési készségét.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Kilép a POSZT-ot szervező cégből a Magyar Színházi Társaság

A szervezet azt sérelmezi, hogy nem tudják megfelelően gyakorolni tulajdonosi és ellenőrzési jogukat. FRISSÍTÉS: Karsai György kilép a POSZT Tanácsadó Testületéből.
Klasszikus

Nem vagyok kétlaki - Interjú Selmeczi Györggyel 

Kisorosziban Selmeczi György, Orbán György, Vajda János és Csemiczky Miklós zeneszerzők fogadták a Partitúra stábját. Miklósa Erika és Batta András a kamerák előtt pillanthatott be a kortárs magyar zeneszerzés Négyek-nek is nevezett csoportja semmihez sem hasonlítható alkotói miliőjébe.
Zenés színház

Olyan ez, mint egy jókedvű sütés-főzés

Opera és festői nyáreste Szentendrén – 100 százalék élmény! Megadja a kulturális nyár alaphangját a június 29-ei szentendrei Operagála.
Klasszikus

Alig egy hónap, és kezdődik Érdi Tamás nyári fesztiválja

Ötödik alkalommal rendezik meg a Klassz a pARTon! fesztivált. Idén negyven koncertet, összesen 62 programot látogathatunk a hazai vízpartokon.
Klasszikus

Így gyakorolj! – Tabea Zimmermann brácsaművész tanácsai

A hazánkban is gyakran megforduló brácsaművész, Várjon Dénes zenészpartnere a Strad hasábjain hat pontban szedte össze tanácsait a fiatal (vonós)hangszereseknek.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World magazin

Megjelenik Miles Davis eddig kiadatlan lemeze

Az 1986-os Rubberband – ahogy már Miles Davistől megszokhattuk – körülbelül egy évtizeddel előzte meg a későbbi neo-soul hangzásvilágot. Most az album eredeti producerei kiegészítve adják közre a kincset érő felvételeket.
Jazz/World ajánló

A hazai jazzélet izgalmas arcaival vár a Gödi Jazz Napok

Június 21-én a Syrius Legacy és a Rákfogó együttes koncertjével folytatódik a 2019-es Gödi Jazz Napok.
Jazz/World ajánló

Válogatás az Óbudai Társaskör nyári programjaiból

Hangversenyre, operába, jazz koncertre vagy régi pesti kabaréba menne nyáron? A Társaskör kertjében jó helyen jár, itt mindezt megtalálja.
Jazz/World magazin

Portréalbum jelent meg a tízéves KOBUCI emblematikus zenészeiről

Tíz éve nyílt Óbuda egyik legkellemesebb szabadtéri koncerthelyszíne, a Kobuci Kert. Az évfordulót a Szent Margit Kórház javára rendezett jótékonysági koncerttel és a hely mikroközösségét bemutató portréalbummal ünneplik június 19-én.
Jazz/World hír

Tíz évig titkolták, hogy félmillió történelmi jelentőségű felvétel égett el

500 ezer master, köztük jazz- és poptörténeti jeletőségűek váltak a lángok martalékává a los angeles-i Universal Studióban kitört tűzvészben, 2008-ban. A hatalmas veszteségre most derült fény.