Ahogy arról korábban beszámoltunk, az Artisjus irodalmi díjakat előző héten hirdette ki a szerzői egyesület, melyet idén Szilágyi Ákos kapott. Május 12-én este az Artisjus 25. alkalommal díjazta a legkiválóbbnak ítélt kortárs zeneszerzőket és szövegírókat azzal a céllal, hogy felhívja a figyelmet a kimagasló zenei-művészeti teljesítményekre és az ezekbe fektetett szerzői munka jelentőségére. Az elismerés presztízse többek között abban rejlik, hogy a pályatársak ítélik oda a díjakat a kitüntetett művészeknek. Ezúttal is az Artisjus szerzőkből és egy zeneműkiadóból álló vezetősége döntött a díjazottakról, a könnyűzenei alkotók kiválasztását külön szakmai bizottság – Bágyi Balázs, Both Miklós, Czutor Zoltán, Kocsák Tibor, Major Eszter és Sebestyén Áron – készítette elő.
Geszti Pétert életműdíjjal, Tóth Szabolcsot az év könnyűzeneszerzője elismeréssel, Lombos Mártont pedig az év könnyűzenei szövegírója díjjal tüntették ki. Az év produkciójának a Parno Graszt Budapest Parkban tartott lemezbemutató koncertjét választották. Junior Artisjus-díjat kapott a 4S Street (tagok: Alin Nicuta, Mihály Csaba, Fülöp Loránd, Szabó László, Pál Andor), Hegedűs Józsi és Oláh Krisztián. Az év magyarnóta-szerzője Vinczey László lett.
Az év komolyzenei műve kategóriában idén két alkotást díjaztak: Tornyai Péter: Passacaglia della morte, valamint Bella Máté: The Cheerleaders című műve érdemelte ki az elismerést. A komolyzenei Junior Artisjus-díjat Papp Mátyás kapta.
Hét zenei kategóriában díjazták a szerzőket, valamint átadták a tavalyi év legjobb produkciójának járó elismerést.
Artisjus-díjazottak 2025-ben
Könnyűzenei alkotói életműdíj: Geszti Péter
Az Év Könnyűzeneszerzője: Tóth Szabolcs
Az Év Könnyűzenei Szövegírója: Lombos Márton
Az Év Könnyűzenei Produkciója: Parno Graszt lemezbemutató koncert – Budapest Park
Az Év Junior Könnyűzenei Alkotója: Hegedűs Józsi, Oláh Krisztián
Az Év Junior Könnyűzenei Alkotói Közössége: 4S Street
Az Év Junior Komolyzenei Alkotója: Papp Mátyás
Az Év Komolyzenei Műve:
Tornyai Péter – Passacaglia della morte
Bella Máté – The Cheerleaders
Az Év Magyarnótaszerzője: Vinczey László
Geszti Péter
Pályáját gyerekszínészként (többek között Mézga Aladár hangjaként) kezdte. Az ELTE Tanárképző Főiskoláján szerzett diplomát, de már korábban elkezdett dalszövegeket írni az Első Emeletnek. A nyolcvanas évek végétől több nagy sikerű tévé- és rádióműsor vezetője; az évtized végén indult el reklámszakmai pályája. Az 1992 és 1994 között működő Rapülők a kor egyik legsikeresebb popcsapata lett. 1996 óta játsszák a Dés Lászlóval és Békés Pállal írt A dzsungel könyve musicalt, amit aztán több hasonló sikeres darab követett (Dés–Geszti–Grecsó: A Pál Utcai fiúk, 2016; Geszti–Monori–Tasnádi: Ezeregy éjszaka, 2023). A szintén Dés Lászlóval megálmodott Jazz+Az a Kalózok című filmből lépett ki a valós színpadokra, 1998 és 2000 között működött. Újabb saját formációi – a Gringo Sztár, a Létvágy projekt, a Best of Geszti műsor, 2023 óta a VABADABA koncertsorozat Váczi Eszterrel – mellett továbbra is írt másoknak szövegeket, egyik alapítója volt az ARC plakátkiállítás-sorozatnak, filmprodukciós céget indított. Jelenleg új albumon dolgozik, valamint Dés Lászlóval közösen egy Petőfiről szóló zenés darabon. „Sokoldalúsága üdítő, neve egybeforrt a kreatív jelzővel, nagy dobásait pedig szinte már természetesnek vesszük. Ikonikus dalszövegei a hazai zenei kultúra mérföldkövei. Színes témái, hatásos képei és a nyelv lehetőségeinek határát súroló szócsavarásai igazi csemegék értőknek és laikusoknak egyaránt. Dalszövegei a komoly munka és a spontaneitás egyedülálló kombinációját tükrözik” – írja laudációjában Major Eszter.
Tóth Szabolcs
Zeneszerző, szövegíró, gitáros, zenekarvezető kapja. 13 éves kora óta gitározik, már gimnazista éveiben is zenekarban játszott. Széles körben ismertté vált formációja az 1995-ben alapított Sugarloaf, amelynek három évvel az indulása után már külföldi zenei csatornák is játszották a klipjét, első albumukat pedig a cannes-i MIDEM-en mutatták be. Számos sláger, aranylemez fűződik a nevükhöz, több szakmai díjat kaptak. Ismertek ironikus megközelítésükről, de komoly témákhoz is bátran nyúlnak. Harminc év után is kísérleteznek, legfrissebb albumuk, az idén megjelent Lazarus a megújulás jegyében készült. Tóth Szabolcs a Sugarloafnak írt dalai mellett reklámzenéket is szerzett, televíziós tehetségkutatók művészeti vezetője volt. Aktívan részt vesz a szakmai életben. Alapító tagja az Artisjus Szerzői Véleményező Bizottságának, a Magyar Könnyűzeneszerzők és Szövegírók Egyesületének. Részt vett a Cseh Tamás Program kidolgozásában, 2014 és 2021 között a Nemzeti Kulturális Alap könnyűzenei kollégiumának kurátora volt. „Tóth Szabolcs dalaival generációkat tanított meg arra, hogy ne csak hallgassák, hanem hallják is meg a dalok üzenetét, tartalmát. Következetesen ragaszkodik ahhoz a gondolathoz, hogy a dal érték” – írja méltatásában Németh Alajos.
Lombos Márton
Dalszövegíró, előadó. 16 éves korában írta első szövegeit. Később a lehető legszélesebb körben írt dalokat másoknak: pop, rock, jazz, kamarazenei és komolyzenei stílusú művekben hangzanak el szövegei; több színházi műfajban is dolgozott. A Magyar Dalszerzők és Dalszövegírók Egyesülete elnökségének tagja; az Artisjus Szociális Bizottságának tagja; a Nemzeti Kulturális Alap Tehetségkutató programjának mentora, a Hangfoglaló Magyarország, valamint az Öröm a Zene tehetségkutató zsűritagja. 2024-ben jelent meg második szerzői albuma, az Egyéjszakás kalandjaim; ugyanebben az évben olyan előadóknak írt dalokat, mint Charlie, a Tornóczky All Access, Nagy Laci Gitano, Temesi Bertalan és Szolnoki Péter. Romhányi Áronnal és Mihályi Rékával a Jazzy Fesztivál 2024-es dalát jegyzik, a Dalfutárból ismert Felémdől pedig a Yettel kampánydala lett. „Az alkalmazott szövegírásban felismerhető dalszöveget alkotni különösen nehéz, hiszen az előadóhoz kell alkalmazkodni. Mégis akadnak dalszerzők, akiknek a szövegein összetéveszthetetlenül ott marad kezük és szívük nyoma. Lombos úr ilyen. Soraiban érződik az élet, az emberek és a világ szeretete, a kalandorság és mellette az otthon melege is” – fogalmaz laudációjában Major Eszter.
Parno Graszt
A zenekar tagjai: Oláh József, Oláh Viktor, Horváth Sándor, Jakocska Rómeó, Oláh Heléna, Oláh Krisztián, Németh István. Az autentikus cigányzenét játszó zenekar saját szerzeményekkel is gazdagítja a hagyományt. Rávágok a zongorára című bemutatkozásuk első magyar albumként 2002-ben felkerült a legrangosabb világzenei listára (World Music Charts Europe). A későbbiek is hasonló sikert értek el, valamint élőben is többször meghódították a közönséget és a kritikusokat Európában, Észak- és Dél-Amerikában, Ázsiában. Magyarországi ismertségükhöz hozzájárult szereplésük a 2016-os A Dalban, illetve együttműködéseik olyan különböző előadókkal, mint a Bohemian Betyars, a Punnany Massif, a Bagossy Brothers Company, a Kávészünet és Pogány Induló. A lemezbemutató koncertjük is azt bizonyította, hogy „a Parno Graszt képes kortárs érvényű megszólalásra, miközben megőrzi zenei identitását. A koncert során tapasztalható volt az a sokszínű közönség, amelyet a zenekar évek óta képes megszólítani – a generációkon átívelő jelenlét nemcsak zenei, hanem társadalmi értelemben is figyelemre méltó” – írja méltatásában Both Miklós.
4S Street
A pop, rock és indie stílusokból is merítő együttes 2018-ban alakult Gyergyószentmiklóson, és egy szerzeményük már abban az évben elnyerte a Legszebb Erdélyi Magyar Dal díjat. 2019-ben már a Petőfi Rádió játszotta szerzeményeiket; ekkor jelent meg első albumuk. A 2021-es Szebb napok című nagylemezük több dala a korábbiaknál is nagyobb népszerűséget ért el mind a rádiókban, mind az online platformokon; ez a nagyszínpados zenekarok közé emelte őket. A legnagyobb siker közülük Mesélek a bornak lett, ami 2023-ban a Fonogram közönségszavazással kiosztott „Az Év Hangfelvétele” díját nyerte el; 2024-es Jegyeket, bérleteket című lemezükről pedig A szívem ég című dallal érdemelték ki a Fonogram zsűrijének elismerését. 2022-ben a Petőfi Zenei Díj „Év zenekara”, 2024-ben pedig az „Év rádiós koncertje” elismerésben részesültek. A zenekar tagjai: Alin Nicuta, Mihály Csaba, Fülöp Loránd, Szabó László, Pál Andor. „A dalaikon keresztül történeteket mesélnek, dalszövegeik emberi sorsokról, a mindennapi élet kihívásairól szólnak. Zeneileg üdítő a sok klasszikusnak mondható hangszer. A zongoraintrók filmzenei érzékenységgel varázsolnak el minket, a dinamikus részeken a gitárok és az energikus dobolás repít minket tovább” – fogalmaz laudációjában Sebestyén Áron.
Oláh Krisztián
Zeneszerző és zongorista. Első díját 17 évesen nyerte a Marosvásárhelyi Jazzfesztivál versenyén. Ez csak első volt számos magyar és nemzetközi elismerése között (többek között: Junior Prima-, Orszáczky- és Gramofon Díj); a 2015-ös Montreux-i Jazz Fesztiválon elért harmadik helyezésének köszönhetően egy kéthetes zenei programban vett részt, ahol olyanokkal koncertezhetett együtt, mint Al Jarreau és Joe Sanders. 2021 óta a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Jazz Tanszékének oktatója. Saját zenekara, az Oláh Krisztián Quartet 2020 óta ad ki lemezeket; a 2024-es Perspectives Of Verve a negyedik a sorban. (A zenekar további tagjai: Oláh Kálmán – szaxofon, Gyányi Marcell – nagybőgő, Serei Dániel – dob.) Emellett több formációnak, többek közt a Junior Artisjus-díjas Nagy Emma Quintetnek, a Daveform Quintetnek és a Coltrane Legacy-nak állandó tagja; számos alkalmi projektben is részt vesz. „Oláh Krisztián sikerének kulcsa különleges nyitottságában és határtalan munkabírásában rejlik. Műfaji határokon túl, vagy épp azokat egybefonva alkot, de elsősorban mégis a jazz és a kortárs kamarazene területén tevékenykedik. 2024-es lemeze is szerzői sokoldalúságát bizonyítja. A stiláris határokat lebontó, szvitszerű szerkesztésmóddal létrehozott album különleges és kiemelkedő munka” – írja méltatásában Bágyi Balázs.
Hegedűs Józsi
A roma származású szerző-előadó Szabadkígyóson töltötte gyerekkorát. 15 éves korától punkzenekarokban játszott, 2017-ben Szegeden alapított alternatív együttese, a Csillagerdő két albumot adott ki, nagyobb sikert viszont akkor ért el, amikor egy szál akusztikus gitárral, szólóban jelentkezett a 2021-es Kikeltető tehetségkutatóba. A következő tavasszal a Carson Coma vendégeként turnézott. 2023-ban jelent meg első szóló albuma, A Szívemből a félelmet kioltom címmel, amit 2024-ben követett a Penészvirágok, amit már a Vadvirág együttessel készített, Barkóczi Noémi és Foster Dorka is vendégeskedik rajta. „Dalaiban fellelhetők a magyar alter hagyományok, a cigány népdalok archaikus energiái, Cseh Tamás vagy Dévényi Ádám dalainak lírai öröksége. A rendkívül személyes és reflektív zene az istenkereséstől a hétköznapok apró küzdelmein át a saját identitásában megélt dilemmákig vezet. Az önreflexió és a hagyományos műfaji keretek lebontása, majd újjáépítése jól mutatja, milyen határozott és szuverén alkotóvá ért” – írja róla laudációjában Both Miklós.
Papp Mátyás
Jelenleg a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem mesterképzésének zeneszerzés szakos hallgatója, de máris számos verseny díjazottja. 2018-ban kezdett zeneszerzést tanulni Barta Gergelynél, már első műveivel sikereket ért el. 2021-től a Zeneakadémia hallgatója Bella Máté osztályában. A következő évben mutatták be a MilleniArt Ensemble felkérésére írt Monochrome című vonószenekari művét. Diplomamunkája elnyerte az egyetem zeneszerzőversenyének első díját. Eddigi legjelentősebb sikerét Kirakós című zongoradarabja hozta el, mely a 2024-es Bartók világversenyen a harmadik díjat nyerte el. Valamint a Papageno és az Universal Music Publishing Editio Musica Budapest különdíját is, és így a 2025-ös, zongoristáknak megrendezett Bartók világverseny repertoárjába is bekerült. A zeneszerzés mellett drámaírással is foglalkozik. Oktatója, Bella Máté így nyilatkozott róla: „Munkássága folyamatos megújulásról és tudatos művészi építkezésről tanúskodik. Érdeklődése az elmúlt években elsősorban a folyamatzenék lehetőségeinek feltérképezésére és a monotematikus kompozíciós elvek újragondolására irányult, amit egyedi hangvétellel és mély zenei gondolkodással valósít meg” – idézi laudációjában Bánkövi Gyula.
Tornyai Péter: Passacaglia della morte
Tornyai Péter Szegeden született, zenei tanulmányait itt kezdte, majd a budapesti Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskolában, aztán a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen folytatta. Itt párhuzamosan végezte el a hegedű és a zeneszerzés szakot Kertész István, illetve Jeney Zoltán osztályában. 2015-ben egy évig Eötvös Péter mentoráltja volt. 2015-től tanít a Zeneakadémia Zeneszerzés Tanszékén, 2022-től adjunktus. 2021 óta a nemzetközi VENI ACADEMY oktatója. Kamarazenészként (elsősorban brácsásként) a magyar és nemzetközi zenei élet aktív szereplője, több együttes tagja, a THReNSeMBle, a Ludium Együttes, a Classicus Ensemble alapítója. A CentriFUGA Kortárszenei Műhely és a Hermina Alkotócsoport alapító tagja, az Anima Musicae Kamarazenekar kortárszenei műhelyének művészeti vezetője. Műveit számos európai országban és az Egyesült Államokban is bemutatták, darabot rendelt tőle a Klangforum Wien és a lipcsei Gewandhaus zenekar. Díjazott műve női és férfihangra, valamint csellóra készült. „Tornyai Péter már második alkalommal hajtja végre azt a bravúrt, hogy kevés előadóra ír nagyszabású, megrázó tartalmú művet. A 17 tétel Jób könyvének részleteire készült, a szövegek tíz különböző nyelven szólalnak meg, ezzel is aláhúzva a mű egyetemességét. A mű számos kapcsolódási pontot tartalmaz olyan kompozíciókhoz, melyekben szintén megjelenik a halál elkerülhetetlenségének gondolata, Bachtól Kurtág Györgyig” – írja méltatásában Tihanyi László.
Bella Máté: The Cheerleaders
Bella Máté a Zeneakadémia zeneszerzés szakán végzett 2011-ben Fekete Gyula növendékeként. 2014-ben elnyerte az Eötvös Péter Kortárs Zenei Alapítvány ösztöndíját, 2016-ban pedig alapító tagja lett a Studio 5 kortárs zenei alkotócsoportnak. Jelenleg a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem docense, emellett tagja az Artisjus Komolyzenei Szerzői Véleményező Bizottságának, a Magyar Zeneszerzők Egyesületének, valamint a Magyar Filmakadémia Egyesület zeneszerzői szekciójának. Komolyzenei műveit többek között az Ensemble InterContemporain, a London Sinfonietta, az Ensemble Modern, a Klangforum Wien és a Budapesti Fesztiválzenekar adta elő. Zenés színpadi darabjait több színház is játssza, könnyűzenei művei pedig a rádiók kedvencei. Szerteágazó tevékenységét az a felismerés vezérli, miként lehet másodpercek alatt megragadni a mai közönség figyelmét. Missziójának tekinti az Y és Z generáció integrálását a komolyzenei életbe. The Cheerleaders című műve a címbeli táncos sportág dinamizmusát idézi meg, miközben a könnyűzenéből ismert alkalmazott elemeket is beemeli: a három rézfúvós, a vonószenekar és a zongora mellett dobfelszerelést is használ. A díjazott mű „az új művészeti irányzat, a metamodernizmus egyik első magyar zenei példája. Ellentétben a posztmodern kortárszenei műfajok gyakran ironikus kollázstechnikáival, a szerző az átvett alapanyagokat nem idézetekként mutatja fel, hanem stílusjátékok elemévé teszi, és a klasszikus zene hagyományaiba olvasztja” – fogalmaz laudációjában Szitha Tünde.
Vinczey László
Édesapja a debreceni Csokonai Nemzeti Színházban volt operaénekes, ő adta át fiának a zene szeretetét. Hatéves korában kezdett zongorázni tanulni, a magyarnóta világára a karcagi születésű –akkor már nótaénekes –Kovács Marika hívta fel a figyelmét. Középiskolás korában, 1970-ben írta első dallamát, amire a házukban lakó Magyarádi Jenő sikeres nótaszerző írt szöveget; ezt több közös szerzemény követte. Zongorakísérőként több műfajjal is kapcsolatba került. Műszaki érdeklődése a MÁV-hoz vitte, ahol nyugdíjazásáig dolgozott. Aktív dolgozó évei alatt a munka és a családi élet került előtérbe, de nyugdíjasként újult erővel kezdett el ismét zeneszerzéssel foglalkozni. Az Artisjus-díjas László Mária költő, dalszövegíróval felvette a kapcsolatot, akivel több közös szerzeménye született. „Egyre többen éneklik szerzeményeit. Nem a mennyiségre, a minőségre, a tartalomra törekszik. 2019 évben VIVE Magyar Nóták és Csárdások Fesztiválján, Torontálvásárhelyen, döntőbe került „Ha itt lennél” c. hallgatója. 2021 évben Budapesten megrendezett Nótaolimpia döntőjébe került Kinyílott a rózsabokor c. hallgatója. Szerzeményei a Dankó Rádió és a Duna Televízió műsoraiban is szerepelnek. A legutóbbi (2024-es) Budapesti Magyarnóta Olimpiára két új dallal pályázott; a csárdás kategóriában a „Szénásszekér” első, az Asszony kell a házhoz című harmadik helyet ért el” – írja méltatásában Éliás Tibor.
Az Artisjuról
Az Artisjus Magyar Szerzői Jogvédő Iroda Egyesület a zeneszerzők, szövegírók, zeneműkiadók és irodalmi szerzők egyesülete. Az alkotók azzal bízták meg, hogy egyes szerzői jogaikat kezelje, s így jövedelemhez jussanak munkájuk után. Ezért jogdíjat szed azoktól, akik a műveket – egyebek között profitszerzési céllal – nyilvánosan felhasználják, és a beszedett díjat kifizeti az érintett szerzőknek. Az Artisjus küldetésének része, hogy minél egyszerűbbé tegye az alkotók és az alkotásokat használók viszonyát mindkét oldal megelégedésére; ezért közvetítő szerepre törekszik a zenerajongók, könyvbarátok, illetve a szerzők és a jogalkotó között.
Az Artisjus jogelődjét 1907-ben alapították a magyar zeneszerzők, szövegírók és zeneműkiadók. Ma közvetlen megbízással mintegy 22 ezer magyar szerző jogait kezeli, 527 ezer magyar művet tart nyilván, ezen kívül a hasonló külföldi szervezetekkel kötött szerződései alapján több millió zenei és irodalmi szerző jogkezelését végzi a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalánál bejegyzett közös jogkezelő szervezetként.
Fejléckép: Geszti Péter (forrás: Port.hu)