Jazz/World

Kis népek, nagy őrültségek

2008.12.03. 00:00
Ajánlom
Szerencsére a nemzetméret és a bevállalósági hajlam közötti összefüggésre vonatkozó megállapítás nem tekinthető axiómának, annyi bizonyos, hogy a finn Sväng és a cseh Tara Fuki a trendeket nem követi. Elég a felállásokat említeni: egy szájharmonika-kvartettről és egy csellóduóról van ugyanis szó.

Mondhatnánk, hogy Magyarországon ismert együttesekről van szó, hiszen a formációk jártak már nálunk (a Sväng 2005-ben adott egymás után két koncertet A zene ünnepén, illetve a Kultiplexben, a Tara Fuki pedig 2001-ben és 2002-ben lépett fel a győri Mediawave-en), de azóta mindkét zenekarral nagyot fordult a világ. Turnéztak Európában és egyéb kontinenseken (a Svängnek például Japánban van meglehetősen masszív rajongótábora), begyűjtöttek jópár díjat meg jelölést, és persze folyamatosan adják ki lemezeiket. Egyrészt azért, hogy a két zenekar megalakulása ne vesszen a múlt ködébe, másrészt mert mindig akadnak – és akadjanak is! – új érdeklődők, talán ideje felfrissíteni az együttesekre vonatkozó ismereteket!

Ha időrendben haladunk, a cseh lányokkal kell kezdenünk. Andrea Konstankiewicz és Dorota Blahutová a brnói konzervatóriumban találkoztak, és 2000-ben megalapították a Tara Fukit, az egyesek szerint skandináv, másoknak japán hangzású névre hallgató csellóduót. Első albumukat egy évvel később vették fel. A Piosenki Do Snu lengyel nyelvű számai eredeti szerzemények, a különös nyelvválasztást pedig két dolog indokolja. Az, hogy mindkét előadó családfájának van lengyel ága, és az, hogy Dorota Blahutová szerint a lengyel magán- és mássalhangzók lágyabbak, mint a csehek. Második lemezük, a Kapka 2003-ban, harmadik, az Auris (jelenése valami olyasmi, hogy Hallgasd figyelmesen!), amelyen tablától a pakisztáni kanjiráig "vendéghangszereket" is használnak, tavaly jelent meg. A dalok többnyire utazás közben, koncertközi szünetekben, éjszaka születtek, mindez a hallgatóban enyhe lebegésszerű érzést kelt, mintha a racionális és a tudattalan közti mezsgyén sétáltatnának. Melankolikus folkpop zenéjük különös, nagyon feminin költészet. Freud díványán sokat fekvő nyugat-európai kritikusaik ezt a furcsa, könnyed-szomorú hangulatot nem haboznak arra a konfliktushelyzetre visszavezetni, hogy hősnőink 1972-ben és 1975-ben születve gyerekkorukat a kommunizmusban töltötték, a poszt-kommunista évekre esett tinédzserkor, a jelenben pedig kapitalizmussal kell küzdeni vagy épp barátkozni. Lelkük rajta…

Körülbelül ilyen belemagyarázásnak gondolják az idén ötéves finn Sväng tagjai azt, ha őket a szájharmonika lehetőségeinek kiterjesztéséért dicsérik. Mert a helsinki Sibelius Akadémián létrejött szájharmonika-kvartett tagjai semmi mást nem akarnak, csak magukat és a nézőket szórakoztatni. Hogy ezt pont szájharmonikával teszik, ugyanolyan véletlen, mint az, hogy nevük svédül azt jelenti: megfordulni. A megalakulás egy vizsgának köszönhető, amelyen improvizációt és saját szerzeményeket kellett bemutatni Eero Turkkának. A harmonikásban akkor már motoszkált az ötlet: mi lenne, ha a román népzenét és a szájharmonikát valahogy összehozná. A gondolatot tanára, a szájharmonikából Finnországban először doktori címet szerzett Jouko Kyhälä igen támogatta, sőt arra buzdította, hogy a darabot egyenesen szájharmonika-együttesre komponálja. És azonnal az akkor még csak leendő formáció tagja lett. Eero Grundström szintén az akadémia padjait koptatta, és nem volt nehéz rávenni, hogy csatlakozzon. Már csak egy basszusharmonikásra volt szükségük. Az első jelölt túl elfoglalt volt, a másodiknak tárcsázott, Pasi Leino, aki Raimo Sirkiä zenekaraiban már jelentős tapasztalatot szerzett, ráért, és kezdődhettek a próbák. A Román szvitből harmincperces kis kompozíció kerekedett, a vizsgáztatók elismerően bólogattak, a négy fiatalember pedig együtt maradt, és egy évvel később, 2004-ben megjelentették saját darabokat tartalmazó első lemezüket, amit idén követett a második. Csupa érzelmi hullámzás mindkét album, de a tangóval, szvinggel és északi dallamokkal kevert balkáni ritmusoktól robbanó férfienergiával telítődik. Saját bevallásuk szerint azt a dinamizmust, ami az ütősök hiánya ellenére is megvan a darabokban, nyállal, fújással, izzadsággal és rossz viccekkel azért lehet pótolni.

(2009. december 9. 19:30 - Művészetek Palotája - Fesztivál Színház (Budapest) - Sväng (Finnország); Tara Fuki (Csehország),
Tagjai: Eero Turkka (kromatikus és diatonikus szájharmonika), Eero Grundström (kromatikus és diatonikus szájharmonika), Pasi Leino (basszus-szájharmonika), Jouko Kyhälä (harmonetta, kromatikus és diatonikus szájharmonika); Andrea Konstankiewicz (cselló, ének), Dorota Blahutová (cselló, ének))

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Nagy neveket rendez Török Ferenc a Vígszínházban

A Bella Figura című darabot mutatja be online a Vígszínház Török Ferenc rendezésében. A 21. századi párkapcsolatokról és emberi viszonyokról szóló előadás premierjét február 27-én, szombaton láthatja a közönség.
Színház

Újabb 26 oktató mondott fel az SZFE-n az őszi félév végén

A Színház- és Filmművészeti Egyetem további 26 oktatója mondott fel, Vidnyánszky Attila pedig interjút adott, és sikertelen liberális támadásról és fájó kijózanodásról beszélt, és állította, hogy többen jelentkeztek az egyetemre, mint tavaly.
Zenés színház

Először neveztek ki női zeneigazgatót Szentpétervár történelmi színházában

A szentpétervári Mihajlovszkij Színház zeneigazgatója lett Alevtina Ioffe, aki több rangos német színházban is bemutatkozott már. Ilyen magas pozíciót még nem kapott női dirigens Oroszországban.
Klasszikus

A főváros értéket lát a Budapesti Tavaszi Fesztiválban, és meg fogja menteni

Miután kiderült, a kormány nem segíti a fővárost a Budapesti Tavaszi Fesztivál finanszírozásában, megkérdeztük a feleket, mi lesz a fesztiválok sorsa: azoké, amelyek most bukkanóra hajtanak, és azoké, amelyek most alakulnak. Úgy tűnik, az elválás inkább békés.
Klasszikus

Elhunyt Magyar Gábor gordonkaművész

Életének 60. évében, 2021. február 23-án súlyos betegség után elhunyt Magyar Gábor, az Opera Zenekar gordonkaművésze.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

Az üveghegyen túl – Új nagylemezt készített a Free Style Chamber Orchestra

Az album azokat a népzenei- és jazz elemeket ötvöző dalokat tartalmazza, melyeket a zenekar a járványügyi korlátozások miatt őszre halasztott, ingyenes ifjúsági koncertsorozatán fogja játszani. A lemezbemutató koncert a tervek szerint április 12-én lesz a Budapest Jazz Clubban.
Jazz/World ajánló

Egy teljes hét zene és együttlét: Fonó Selection

Ebben az időszakban még fontosabb az egymásra figyelés, a beszélgetés, a másik szempontjainak megértése, a támogatás. A Fonó Selection sorozata idén erről szól. Hétfőtől kezdve minden reggel 8 órakor podcastban beszélgetnek a szakma részvevői, művészek, intézményvezetők, újságírók a piac szereplőit mozgató kérdésekről, esténként pedig duó formációban különleges művészek találkozásaira kerülhet sor, így együtt lép fel Dresch Mihály és Tóth Viktor, Bede Péter és Unger Balázs, Kacsó Hanga és Szabó Dániel, Szokolay Dongó Balázs és Fábri Géza, Varga Veronika és Réti Benedek, ifj Szerényi Béla és Fekete Márton. A hét vasárnap a Fonó 25 díj átadásával zárul, amely a közönség és a szakmai zsűri szavazatai alapján állt össze, tíz kategóriában díjazzák az alkotókat. A Fonó Selection tartalmai ingyenesen érhetők el a Fonó YouTube- és Facebook-csatornáján.
Jazz/World magazin

Chick Corea – Hogyan kezdjünk ismerkedni a legendás billentyűs zenéjével?

Összeszedtünk tíz felvételt – stúdiólemezeket és élő felvételeket egyaránt –, amelyek remekül bevezetnek Chick Corea világába, ha még nem ismered a művészetét. Azok számára pedig, akik ismerik már az életművet, lehetőséget teremtünk az emlékezésre.
Jazz/World felhívás

Jelentkezőket vár a Snétberger Zenei Tehetség Központ

Elindult a jelentkezés a Snétberger Zenei Tehetség Központ 11. évfolyamára. Az idén jubileumát ünneplő Snétberger Program keretén belül hatvan hátrányos helyzetű, elsősorban roma származású fiatal kezdheti meg tanulmányait júniusban a felsőörsi központban. Online formában, április 30-ig várják a bemutatkozó videókat.
Jazz/World magazin

Több dalt adtak ki a zenészek tavaly, a koronavírus alatt, mint a korábbi években

A kifizetett jogdíjak fele – 4,74 milliárd forint – jutott hazai dalok, zeneművek alkotóinak. 2020-ban 15 468 magyar zenei szerző részesült jogdíjban és rekordszámú új dal született. A pandémiás helyzet miatt megnőtt a jogdíjak jelentősége, ugyanakkor az Artisjus tavalyi bevételei már 17,7 százalékkal csökkentek, ezen belül az élőzenei jogdíjbevételek a felére zuhantak – tette közé friss zeneipari statisztikáit a szerzői egyesület.