Jazz/World

Klippremier – Cirkusz-KA: Forog

2018.09.28. 10:25
Ajánlom
A Fidelión látható először az „álom-világzenét” játszó formáció legújabb videoklipje, ami kapcsán az énekesnő, Szlávics Anna mesélt.

2006 óta dolgoztok együtt Rock Tamás gitárossal, szerzőtársaddal. Hogyan jellemeznéd ezt a munkakapcsolatot?

Együtt nőttünk zenésszé, a rengeteg átélt kaland és a közös alkotás mélyítette a barátságot. Sokkal több ez, mint amire én munkakapcsolatként gondolni tudok. Néha lazábban kapcsolódunk az alkotásban, mert mondjuk Tamás épp Angliában él, vagy mert ki-ki jobban a saját egyéni útjára fókuszál, máskor meg nagyon intenzív alkotó időszakokat élünk. Ezekhez az alkotó időszakokhoz az elmúlt években egyre többször csatlakoznak más zenészek, akik új színeket és inspirációt hoztak a mi közös világunkba.

Egy dal megírása nálunk a legtöbbször vérre menő vitákat szül,

két erős egyéniség és nagyon más zenei világlátás ütközik. Ami az évek alatt változott, hogy ezeket a vitákat ma már jobban tudjuk kezelni, és több teret tudunk hagyni egymásnak. Így egyik dal kicsit inkább az enyém, másik kicsit inkább Tamásé.

Mire utal a Cirkusz-Ka elnevezés?

A cirkusz világa – egyszerre szomorú és vidám hangulataival, színeivel és szürrealitásával – zeneileg és emberileg egyaránt közel áll Tamáshoz és hozzám. A másik szempont az volt, hogy meghökkentő és megjegyezhető legyen a név. Sokak szerint túl zavarbaejtő is, egy biztos, ez már így marad

A portugál, fados világ hogyan került a képbe?

Nem tudom. Talán a gitár, mint hangszer hozta ezt az ízt. Mi akkor kezdtünk fados zenékkel ismerkedni, mikor dalaink hallatán többen is a fado zenére asszociáltak. Nem voltak előképek, vagy tudatos választás. Én a magam részéről -azon kívül hogy minden érdekel- legszívesebben külföldi popzenét vagy jazzt hallgatok, Tamás pedig odavan a dél-amerikai és a klasszikus gitárzenéért.

Molnar_Csaba_20180711_36971802_10216889892178626_5862336286924210176_n-153114.jpg

Rock Tamás a forgatáson (Fotó/Forrás: Molnár Csaba)

Szövegeid magyarul íródnak, mégis sokat jártok külföldre. Nem fontos a szöveg értése?

A szöveg fontos is, és nem is. Nekem írói ambícióim talán utoljára gyerekkoromban voltak, miután táncosnőnek és mielőtt remetének készültem. Velem ellentétben a Cirkusz-KA hallgatók nagy hangsúlyt éreznek a szövegeken, ami nekem persze nagyon jól esik. Mégis, néha úgy érzem sokkal jobban elengedi a fantáziáját a hallgató, mikor nem szó szerint érti az énekem. Gyönyörködnek a magyar nyelv ritmusában, egzotikumában, és elképzelik a saját történetüket. Szeretünk zenénkkel sokat bízni a hallgató képzeletére. De akár meg is fordíthatom, külföldön is azok találnak meg minket, akik értékelik, hogy saját anyanyelvemen írom és énekelem a dalaimat. Azt hiszem őszinteséget, törékenységet éreznek ebben, és ez megfogja őket.

Próbálkoztatok valaha angol nyelvű szövegekkel?

Sokmindent kipróbáltunk, és azokban az években, mikor sokkal többet játszottunk külföldön, mint idehaza, kísérleteztünk néhány angol átirattal is. Lett is pár vállalható darab, de hamar rájöttünk, hogy teljesen felesleges megbontani a műsor egységét, a varázst megtörni akár egy nem magyar nyelvű dallal is.

A videoklip szobrász édesapád műtermében készült. A családból hozott vizuális gondolkodás hatással volt a te világodra is?

Igen, nagyon fontos a vizualitás, a dalaim története is általában képekből bomlik ki. Családunkban a nagyszülőkig anyai- és apai ágon is majdnem mindenki képző- és iparművész, kivéve klasszikus zenész keresztanyámat és unokatestvéreimet. Magam is sokáig iparművésznek készültem, de szerencsére időben rájöttem, hogy nem való nekem a műtermi magány, hamar elvesztem az érdeklődésemet ha egyedül alkotok. Mégis nagyon sokat adtak azok az évek is a zenének. Tanultam művészetről, esztétikáról, arányról, minőségről, de mindenek előtt beleszülettem az alkotó létformába. Fontos, hogy vannak alappillérek, biztonságot ad.

molnar_csaba_20180711cirkusz-KA_klipforgatas_IMG_43331-152947.jpg

Szlávics Anna a forgatáson (Fotó/Forrás: Molnár Csaba)

Milyen gondolatiság húzódik a Forog című szám mögött?

Pontosan emlékszem a dal születésére, több zenei ötletet kihúztunk, hogy ez a sanzonos, kompakt kis dal szülessen. Kész volt a dallammal hamar, aztán csak leültem és valahogy egyben leírtam a szöveget. Szinte félálomban voltam, fel is énekeltem, hogy biztosan meglegyen másnapra. Egy régi hangulatom mentén indultam ”Ha tetszik, ez a minden, ha nem kell ez a semmi”. Mikor a színpadra megy az ember - mert őrült módon erre adta a fejét - igen különböző helyzetekben találja magát.

Amikor a turnén az egyik városban külföldi hírességként kényeztetnek, és ötpercenként megállít valaki az utcán, autogramért, vagy csak hogy egy kávéra meghívhasson, másnap, párszáz kilométerrel odébb meg úgy fest, pontosan senkit nem érdekel, hogy a színpadon kiteszed a lelked, mert a pogácsa a fő attrakció.

Mindkettő valóság, és csak forgatod a fejed, mert el sem hiszed, hogy mindez veled történik. Hogy siker, pénz és lehetőség min múlik és min múlik el, minél jobban belelát az ember, annál inkább kiderül, hogy nem lehet és nem szabad komolyan venni az egészet, tesszük a dolgunkat, és kész. Erről a furcsa, egyszer hideg, egyszer meleg érzésről írtam a „Forog” szövegét.

Cirkusz-KA "Forog"

rendezte: Fadgyas Ábel

videófelvétel és utómunka: Reindeer Cinema - http://reindeercinema.hu

szobrok: ifj. Szlávics László - http://szlavics.hu

Hang:

ének: Szlávics Anna

gitár: Rock Tamás

nagybőgő: Szalay Tamás Géza

zene: Szlávics Anna & Rock Tamás

szöveg: Szlávics Anna

hangfelvétel és utómunka: Szlávics Anna & Rock Tamás

*A felvétel 2018. július 11-én készült ifj. Szlávics László műtermében és Kákonyi Zsófia kertjében a Százados úti művésztelepen.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

A Manon Lescaut-t adja elő a Nemzeti Filharmonikusok a Müpában

Puccini operája hangzik el a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar következő koncertjén, a Manon Lescaut-t Vashegyi György vezényli és Káel Csaba rendezi.
Plusz

„Jön a szép kikelet” – megjelent a márciusi Fidelio

Részletes programbontásokkal, hírekkel, ajánlókkal és interjúkkal megjelent a 2024. márciusi Fidelio. Az ingyenes magazin megtalálható országszerte, az ismert terjesztési pontokon, és az online verzió is elérhető!
Könyv

A két macska az önreflexiót jelenti – Kepes András a Lírástudók vendége

A Két macska voltam berobbant a sikerlisták élére, így nem is volt kérdés, hogy Kepes Andrást is meghívjuk podcastunkba. A 75 éves tévés, újságíró most már szinte csak regényírással foglalkozik, és már a következő könyvét tervezi.
Vizuál

Egy rendhagyó névnap, pálinkával – megérkezett Hajdu Szabolcs új filmjének előzetese

Március 14-én debütál a mozikban a Kálmán-nap című film, Hajdu Szabolcs kapcsolati trilógiájának második darabja, amelyben a rendező az intimitás és a szexualitás hiányából fakadó feszültségeket és morális dilemmákat mutatja be.
Vizuál

Filmvetítéssel emlékeznek Alekszej Navalnijre

A Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivál szervezői február 22-én a Cinema City Mammut moziban vetítik le Daniel Roher Oscar-díjas dokumentumfilmjét.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Ráadáskoncertet ad Charlie triója a BJC-ben

A nagy érdeklődésre való tekintettel február 20-án a telt házas este nyolc órai koncert után fél tízkor is fellép a Trio Special a Budapest Jazz Clubban.
Jazz/World ajánló

Bartók jazzköntösben a Sárik Péter Trióval

Bartók Béla születésének 143. évfordulója alkalmából ad koncertet a Sárik Péter Trió március 25-én 19 órától az Óbudai Társaskörben.
Jazz/World videó

Jó hír – már meghallgatható a Dresch Quartet új albumának dala

„Ha van egy jó érzés, akkor azt elkezdem dalként építeni” – meséli a Kossuth-díjas Dresch Mihály, aki Quartetjével 2022 novemberében az EFG London Jazz Fesztiválon lépett fel. A koncert felvételéből március 8-án jelenik meg a Live in London című album.
Jazz/World ajánló

Világsztárok érkeznek áprilisban a Budapest Ritmóra

Mások mellett Salif Keita, Gérald Toto, Gaye Su Akyol és a BCUC is fellép a főváros legnagyobb világzenei fesztiválján április 11. és 13. között.
Jazz/World ajánló

Tehetségbörze a Müpában – hamarosan kezdődik az idei Jazz Showcase!

A jövő tehetségei 17. alkalommal mutatkoznak be a Jazz Showcase-en a Müpában február 16. és 18. között. Közép-Európa egyik legjelentősebb zenei tehetségbörzéjén a fiatal előadók fellépése mellett ezúttal is lesznek esti nagykoncertek.