Jazz/World

Klippremier - Margo: Barefoot love

2018.08.10. 10:40
Ajánlom
A Fidelión debütál a Margo első saját szerzeményéhez készült videoklip, melynek kapcsán Jéger Dorottya énekes és Bihari Márton gitáros meséltek zenei elképzelésükről.

Kezdetben duóban játszottatok. Mi volt akkor a koncepció és milyen irányba változik ez most?

Jéger Dorka: Akkoriban, pontosan három évvel ezelőtt Marci ötlete volt a duózás. Az volt az elképzelésünk, hogy saját stílusban megformálva adjuk elő kedvenc számainkat, főleg azokat, amikből inspirálódunk, tanulunk, és nem utolsósorban gyakorlásra is alkalmasak. Miután kész lett a repertoár, elkezdtünk sokfelé játszani, pesti éttermekben, bárokban, pubokban. Azóta sok minden változott, legfőképpen kialakult az igény saját számok írására. 

Bihari Marci: Leginkább az volt a jó benne, hogy sokat lehetett csinálni, tehát jó színpadi rutint szerezhettünk belőle, sok kapcsolatot építettünk, és anyagi megfontolásból sem volt utolsó. Az elmúlt évben szinte minden héten játszottunk, sokszor minden nap.

Tehát eddig főként feldolgozásokat játszottatok, most viszont saját szerzeménnyel jelentkeztetek. Ez az első komoly lépés az egyedi hang kialakítása felé?

JD: Gyakorlatilag igen. Persze a sok közös zenélés által észrevétlenül felépült a közös hangzás, együtt ’lélegzés’, szavak és metakommunikációs jelek nélküli sajátos zenei párbeszédünk. Talán ezen fejlődést, jelenlegi „megérkezési pontot” hívnám egyedi hang kialakulásának, amit innentől saját számainkba viszünk tovább.

Új tagokkal - Bartók Vince basszusgitárossal és Baki József dobossal - is kiegészültetek. Állandósulni látszik a kvartett felállás?

BM: Mivel elképesztően sokat játszottunk duóban, már megvolt az igény arra, hogy ezt kibővítsük, amint csak lehet. Így nem is volt kérdés, hogy hosszútávon zenekari felállás lesz a nyerő. Az tehát egyértelmű volt, hogy az ének-gitár felállásból ki fogunk lépni. A zenekari tagok állandósága még kérdéses viszont.

A Margo kettőnk szólóprojektje lényegében, így nem Margo zenekarban gondolkodunk egyelőre, hanem mi ketten csináljuk a saját dolgainkat, és ehhez felkérjük azokat, akikkel úgy érezzük, zeneileg a legjobban tudunk kapcsolódni.

Emiatt ez a projekt sokszínű marad, ugyanis az emberek így nem feltétlen bizonyos felállást és hangzást várnak majd el tőlünk, hanem mindig mutathatunk valami újat, izgalmasat.

IMG-6741-104233.jpg

Margo (Fotó/Forrás: Fidelio)

Ketten szerzitek a dalokat és hangszerelitek a feldolgozásokat. Hogyan zajlik a közös munka?

JD: A pontosítás végett: a Margóval kizárólag saját számokat fogunk írni, ezért hívtuk életre. Azonban való igaz, hogy bemutatkozó videónk egy feldolgozás volt, Justin Timberlake slágere. A ’Say something’ sok emberhez eljutott, ennek nagyon örültünk. Remélhetőleg a saját szerzeményekre is ekkora lesz az érdeklődés. A közös munka minden egyes alkalommal kávéval és beszélgetéssel indul, a lépcsőház ablakában. Nevetgélünk, viccelődünk, közben igyekszünk a napi teendőkre és a tervekre is koncentrálni. Általában együtt alkotunk, tehát nincs előre hozott ötlet, a próbán születnek a dalok. Személy szerint ebben a folyamatban nagyon komfortosan érzem magam, szeretek közösen dolgozni bármilyen zenei anyagról legyen szó. Szuperül lehet inspirálódni a másik ötletei által. Ezáltan mindkettőnk személyisége beépül a zenénkbe, így válik sajáttá, közössé, egyedivé, számunkra igazán szerethetővé.

Miről szól és hogyan készült a Barefoot Love című számotok?

BM: Mikor megbeszéltük, hogy kezdjünk el egy saját dalt, én nagyon megörültem, ugyanis épp akkortájt kezdtem beleásni magam abba, hogy hogyan lehet a számítógépet a legjobban kihasználni dalszerzés céljából. Csináltam is hozzá egy alapot, ami egyébként szörnyű lett, de arra jó volt, hogy szöveget írjunk hozzá.

JD: Nem is lett szörnyű! Ahogy Marci mondja, ő szerkesztette a zenei alapot, aztán megíródott az ének. Hogy miről szól? Túl sok gondolatom fűződik ehhez a kérdéshez. Röviden: elmélkedős, bolyongós, érzelem-mozaikokra épül a szöveg. Ketten írtuk, először külön-külön, majd összegyúrtuk. Szóval válaszra váró kérdések, gondolat foszlányok, természeti képek, valóságból kiszakított pillanatok, asszociációk. A refrén kifejti a Barefoot Love lényegét: Hogyan hat, milyen érzések köthetők a szerelemhez?

Saját élményből táplálkoztunk, mindketten egy bontakozó kapcsolat elején jártunk, tudat alatt nagyjából ennek a szépségét örökítettük meg.

Dorka, te zongorázol is, ezt a képességedet a későbbiekben fogod még kamatoztatni?

JD: A Margo-ban azt hiszem a zongora nem fog szerepet kapni, azonban szeretnénk majd kibővíteni a hangzást különböző eszközökkel.

BM: Igen, mert elképzelhető, hogy a repertoárból idővel két személyes liveact is lesz.

Azt olvastam, hogy a nemzetközi színtérre is szeretnétek eljutni. Szerintetek mi a kulcsa a nemzetközi ismertségnek, egyáltalán a külföldi koncertezés beindításának?

BM: Amennyire én látom (szerencsére tanultam is erről valamelyest, és figyeltem valós életből vett tapasztalatokat is), sok idő kell hozzá, ütőképes angol nyelvű zenei anyag illetve produkció, és összességében egy profin összeállított terv erre. Külföld nem egy könnyű terep, viszont sokkal több lehetőség rejlik benne. Én egy olyan családban nőttem fel, ahol teljesen egyértelmű volt, hogy mindenkinek angolul tudnia kell. Aztán végül úgy is alakult, hogy magyarul írt/énekelt zenével nem is nagyon tudtam soha azonosulni, így a zene nyelve nekem az angol lett. Ennek nagy előnye a külföldi terjeszkedés lehetősége, ami lényegében korlátlan (persze nagy hátránya is, hogy itthon annyira nem lehet vele érvényesülni, mint a magyar zenével).

JD: Álomszerű a terv, de efelé törekszünk.

A videó a SoundCam Stúdióban készült

Zene és szöveg: Jéger Dorottya & Bihari Márton

Jéger Dorottya - ének

Bihari Márton - gitár

Bartók Vince - bőgő

Baki Józsi - dobok

Keverés, masterelés - Józsa Örs (SoundCam Productions)

 

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Mindenki bűnhődik, de nem a saját bűnei miatt

Sós Bálint Dániel első nagyjátékfilmje megdöbbentően érett rendezői debütálás, amely bonyolult morális kérdéseket vet fel, célja mégsem az, hogy moralizáljon. A rendkívül feszült és jól megírt történetet a bravúros technikai megoldások teszik igazán teljessé.
Könyv

Vámos Miklós: Kegyetlen állat az ember

Vámos Miklós állandó rovatában hónapról hónapra megmondja, mit érdemes elolvasni. Ezúttal az osztrák Christoph Ransmayr Egy félénk férfi atlasza című könyvét ajánlja. Gondolataira a Kalligram gondozásában megjelent kötet fordítója, Adamik Lajos reagál.
Színház

Meghirdette teljes évadát a Pintér Béla és Társulata

A társulat a 2024/2025-ös évadot június 27-én zárja, de addig még számos előadás várja a nézőket, mind az Átriumban, mind pedig a Szkéné Színházban.
Színház

Az emberség kellékei – jótékonysági árverést hirdet a Radnóti Színház

Ikonikus színházi kellékek kerülnek kalapács alá Az emberség kellékei című jótékonysági online aukciót során. A szervező Radnóti Színház sikeres előadásaihoz köthető kellékeit árverezi el. Az aukció március 24–31. között zajlik.
Tánc

A cirkusz az egekbe juttat – így zajlik a jövő artistáinak és bohócainak képzése a Cirkuszművészeti Főiskolán

A jelenleg 67 hallgatót képző Budapest Cirkuszművészeti és Kortárstánc Főiskola rektorával, Reidl Kamillával és a bohócképzés vezetőjével, Greifenstein Jánossal beszélgettünk a cirkusz és a bohócok mai helyéről, a világ és a humor megváltozásáról, majd Budavári Zoé levegőakrobatika szakos hallgatótól azt is megtudtuk, hogyan lehet legyőzni a magasságtól való félelmet.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

A Marsalis jazzdinasztia

A jazz történetében számos rangos családfa állítható fel, de sokak szerint a Marsalis dinasztia mind közül a legjelentősebb. A trombitás Wynton Marsalis a tizenöt fős Jazz at Lincoln Center Orchestra élén április 5-én lép fel a Müpában a Bartók Tavasz keretében.
Jazz/World ajánló

Őrületes bulival ünnepli harmincadik születésnapját a Söndörgő

Harmincéves a Söndörgő, a kerek évfordulót pedig egy rendhagyó szülinapi bulival ünneplik, ahol a koncert után még hajnalig megy majd a tánc: Balkán Allnighter – Söndörgő 30. születésnap április 26-án a Dürer Kertben.
Jazz/World interjú

„Nem tudom megváltoztatni a világot, de egyes életeket igen” – Jazzmeia Horn, a fiatal jazzgeneráció csillaga Budapesten

Jazzmeia Horn a világ előadó-színpadainak káprázatos tehetségű fellépője. Elementáris, határtalannak tűnő vokális skálája, valamint lebilincselő, bámulatosan sokoldalú előadásmódja minden alkalommal katartikus élményt nyújt, amiről magunk is megbizonyosodhatunk május 4-én a MOMkultban.
Jazz/World ajánló

Myrtill és a SWINGUISTIQUE a Pesti Vigadóban

A februári teltház után április 16-án ismét Jazz Club a Vigadóban! A 2011-ben alakult formáció a múlt század Franciaországának hangulatát idézi meg vidám koncertjével.
Jazz/World ajánló

A jazz maga a szabadság – hirdeti az április végén kezdődő JazzFest Budapest

Az elmúlt évek bebizonyították, hogy Budapest szereti a jazzt, a fellépők pedig szeretik a magyar fővárost. Április 27. és május 14. között immár negyedik alkalommal hozza el a műfaj legkiválóbb hazai és nemzetközi előadóit a JazzFest Budapest a főváros különböző helyszíneire, hogy mindenki megtapasztalhassa: a jazz maga a szabadság.