Jazz/World

Klippremier - Margo: Barefoot love

2018.08.10. 10:40
Ajánlom
A Fidelión debütál a Margo első saját szerzeményéhez készült videoklip, melynek kapcsán Jéger Dorottya énekes és Bihari Márton gitáros meséltek zenei elképzelésükről.

Kezdetben duóban játszottatok. Mi volt akkor a koncepció és milyen irányba változik ez most?

Jéger Dorka: Akkoriban, pontosan három évvel ezelőtt Marci ötlete volt a duózás. Az volt az elképzelésünk, hogy saját stílusban megformálva adjuk elő kedvenc számainkat, főleg azokat, amikből inspirálódunk, tanulunk, és nem utolsósorban gyakorlásra is alkalmasak. Miután kész lett a repertoár, elkezdtünk sokfelé játszani, pesti éttermekben, bárokban, pubokban. Azóta sok minden változott, legfőképpen kialakult az igény saját számok írására. 

Bihari Marci: Leginkább az volt a jó benne, hogy sokat lehetett csinálni, tehát jó színpadi rutint szerezhettünk belőle, sok kapcsolatot építettünk, és anyagi megfontolásból sem volt utolsó. Az elmúlt évben szinte minden héten játszottunk, sokszor minden nap.

Tehát eddig főként feldolgozásokat játszottatok, most viszont saját szerzeménnyel jelentkeztetek. Ez az első komoly lépés az egyedi hang kialakítása felé?

JD: Gyakorlatilag igen. Persze a sok közös zenélés által észrevétlenül felépült a közös hangzás, együtt ’lélegzés’, szavak és metakommunikációs jelek nélküli sajátos zenei párbeszédünk. Talán ezen fejlődést, jelenlegi „megérkezési pontot” hívnám egyedi hang kialakulásának, amit innentől saját számainkba viszünk tovább.

Új tagokkal - Bartók Vince basszusgitárossal és Baki József dobossal - is kiegészültetek. Állandósulni látszik a kvartett felállás?

BM: Mivel elképesztően sokat játszottunk duóban, már megvolt az igény arra, hogy ezt kibővítsük, amint csak lehet. Így nem is volt kérdés, hogy hosszútávon zenekari felállás lesz a nyerő. Az tehát egyértelmű volt, hogy az ének-gitár felállásból ki fogunk lépni. A zenekari tagok állandósága még kérdéses viszont.

A Margo kettőnk szólóprojektje lényegében, így nem Margo zenekarban gondolkodunk egyelőre, hanem mi ketten csináljuk a saját dolgainkat, és ehhez felkérjük azokat, akikkel úgy érezzük, zeneileg a legjobban tudunk kapcsolódni.

Emiatt ez a projekt sokszínű marad, ugyanis az emberek így nem feltétlen bizonyos felállást és hangzást várnak majd el tőlünk, hanem mindig mutathatunk valami újat, izgalmasat.

IMG-6741-104233.jpg

Margo (Fotó/Forrás: Fidelio)

Ketten szerzitek a dalokat és hangszerelitek a feldolgozásokat. Hogyan zajlik a közös munka?

JD: A pontosítás végett: a Margóval kizárólag saját számokat fogunk írni, ezért hívtuk életre. Azonban való igaz, hogy bemutatkozó videónk egy feldolgozás volt, Justin Timberlake slágere. A ’Say something’ sok emberhez eljutott, ennek nagyon örültünk. Remélhetőleg a saját szerzeményekre is ekkora lesz az érdeklődés. A közös munka minden egyes alkalommal kávéval és beszélgetéssel indul, a lépcsőház ablakában. Nevetgélünk, viccelődünk, közben igyekszünk a napi teendőkre és a tervekre is koncentrálni. Általában együtt alkotunk, tehát nincs előre hozott ötlet, a próbán születnek a dalok. Személy szerint ebben a folyamatban nagyon komfortosan érzem magam, szeretek közösen dolgozni bármilyen zenei anyagról legyen szó. Szuperül lehet inspirálódni a másik ötletei által. Ezáltan mindkettőnk személyisége beépül a zenénkbe, így válik sajáttá, közössé, egyedivé, számunkra igazán szerethetővé.

Miről szól és hogyan készült a Barefoot Love című számotok?

BM: Mikor megbeszéltük, hogy kezdjünk el egy saját dalt, én nagyon megörültem, ugyanis épp akkortájt kezdtem beleásni magam abba, hogy hogyan lehet a számítógépet a legjobban kihasználni dalszerzés céljából. Csináltam is hozzá egy alapot, ami egyébként szörnyű lett, de arra jó volt, hogy szöveget írjunk hozzá.

JD: Nem is lett szörnyű! Ahogy Marci mondja, ő szerkesztette a zenei alapot, aztán megíródott az ének. Hogy miről szól? Túl sok gondolatom fűződik ehhez a kérdéshez. Röviden: elmélkedős, bolyongós, érzelem-mozaikokra épül a szöveg. Ketten írtuk, először külön-külön, majd összegyúrtuk. Szóval válaszra váró kérdések, gondolat foszlányok, természeti képek, valóságból kiszakított pillanatok, asszociációk. A refrén kifejti a Barefoot Love lényegét: Hogyan hat, milyen érzések köthetők a szerelemhez?

Saját élményből táplálkoztunk, mindketten egy bontakozó kapcsolat elején jártunk, tudat alatt nagyjából ennek a szépségét örökítettük meg.

Dorka, te zongorázol is, ezt a képességedet a későbbiekben fogod még kamatoztatni?

JD: A Margo-ban azt hiszem a zongora nem fog szerepet kapni, azonban szeretnénk majd kibővíteni a hangzást különböző eszközökkel.

BM: Igen, mert elképzelhető, hogy a repertoárból idővel két személyes liveact is lesz.

Azt olvastam, hogy a nemzetközi színtérre is szeretnétek eljutni. Szerintetek mi a kulcsa a nemzetközi ismertségnek, egyáltalán a külföldi koncertezés beindításának?

BM: Amennyire én látom (szerencsére tanultam is erről valamelyest, és figyeltem valós életből vett tapasztalatokat is), sok idő kell hozzá, ütőképes angol nyelvű zenei anyag illetve produkció, és összességében egy profin összeállított terv erre. Külföld nem egy könnyű terep, viszont sokkal több lehetőség rejlik benne. Én egy olyan családban nőttem fel, ahol teljesen egyértelmű volt, hogy mindenkinek angolul tudnia kell. Aztán végül úgy is alakult, hogy magyarul írt/énekelt zenével nem is nagyon tudtam soha azonosulni, így a zene nyelve nekem az angol lett. Ennek nagy előnye a külföldi terjeszkedés lehetősége, ami lényegében korlátlan (persze nagy hátránya is, hogy itthon annyira nem lehet vele érvényesülni, mint a magyar zenével).

JD: Álomszerű a terv, de efelé törekszünk.

A videó a SoundCam Stúdióban készült

Zene és szöveg: Jéger Dorottya & Bihari Márton

Jéger Dorottya - ének

Bihari Márton - gitár

Bartók Vince - bőgő

Baki Józsi - dobok

Keverés, masterelés - Józsa Örs (SoundCam Productions)

 

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Meglepetés lánykérés volt a pécsi koncerten

Filmekbe illő romantikus jelenet zajlott le a Pannon Filharmonikusok koncertjén Valentin-napon a Kodály Központban.
Klasszikus

Ha ez így marad, nehezebbé válik az ELTE Zenei Tanszék működése

Le kellett építeni az oktatói létszám egyharmadát a tanszéken, miután 250 millió forintot von el a BTK-tól a kormány. FRISSÍTVE!
Tánc

Gyárépületből lett a tánc új otthona – Bejártuk a Nemzeti Táncszínház frissen átadott épületét

A Nemzeti Táncszínház Millenárison található új épületének exkluzív sajtóbejárásán azt is megtudtuk, hogyan lesz valami szupermodern és korszerű annak ellenére, hogy „régi”.
Klasszikus

Milyen tempóban játsszuk a Kilencedik szimfóniát?

Őrületesen gyors Kilencediket játszott az Óbudai Danubia Zenekar a Zeneakadémián, egy órán belül végeztek a szimfóniával. Beethoven nem forog a sírjában, sőt, valószínűleg ezzel lenne elégedett.
Klasszikus

Mi van, ha a Tavaszi áldozat botrányos premierje meg sem történt?

Lehet, hogy a bemutató karmestere terjesztette el, hogy összeverekedtek Sztravinszkij balettje közben a nézők? Úgy tűnik, a Sacre botránya csak egy jól csengő reklámszöveg.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ávéd jános

Ávéd János a lélek gyümölcséből szemezget új albumán

A szaxofonos, zeneszerző és zenetanár Ávéd János saját szerzeményeiből készült, The Fruit of Spirit című lemezét mutatja be a Modern Art Orchestrával és két vendégével február 17-én, a BMC Nagytermében.
Jazz/World hír

Újabb Miles Davis-portréfilm van kilátásban

Quincy Troupe Jr. 2002-ben megjelent Miles and Me című könyve alapján készül a film, ami a barát és munkatárs szemszögéből mutatja be a korszakalkotó trombitást.
Jazz/World kvíz

Kvíz: Mennyit tudsz a jazzről?

Összeállítottunk egy kérdéssort, hogy letesztelhesd, mennyire vagy otthon az amerikai, európai és magyar jazz múltjában és jelenében! A kérdések többségére megtalálod a választ a Fidelio cikkeiben.
Jazz/World müpa

A Nagy Emma Quintet nyerte az idei Jazz Showcase-t

Vasárnap este hatalmas örömzenéléssel zárult a tizenkettedik Jazz Showcase, a gálakoncert előtt pedig az idei tehetségbörze díjazottjait is kihirdették.
Jazz/World népzene

Lehet-e népszerű a népzene?

Kell-e nekünk ez, amit Kodály, Bartók, vagy Kallós Zoltán olyan nagy erővel kutattak és próbáltak átmenteni egy másik kor számára – számunkra?