Jazz/World

"Klónozták" a 100 Tagú Cigányzenekart?

2015.03.12. 09:54
Ajánlom
"Klónozták" a 100 Tagú Cigányzenekart: az együttes neve alatt nemrég egy másik zenekar turnézott Franciaországban - állítja Beke Farkas Nándor, a tavaly hungarikumnak minősített együttes vezetője.

A zenekar március 11-ei budapesti nemzetközi sajtótájékoztatóján Beke Farkas Nándor úgy fogalmazott: "vérlázító", hogy egy magyarországi cigányzenészekből néhány hónapja alakult új együttes Franciaországban 12 koncertet adott a 100 Tagú Cigányzenekar nevében. Mint mondta, felhasználták nevüket, fotóikat, plakátjaikat, és 30 éves múltjukat is. Olyan plakátokon népszerűsítették magukat, amelyeken a 100 Tagú Cigányzenekar tavaly elhunyt vezetője, Buffó Rigó Sándor és a jelenlegi főprímás, Lendvai Csócsi József látható, mögöttük pedig a 100 Tagú zenészei ülnek.

Az ügy hátterében szerinte az áll, hogy miután szakmai okokból elváltak útjaik a zenekar korábbi menedzserével, a francia Xavier Dubuc-kel, ő ezek után felkérte Raduly Józsefet és Balogh Dezsőt, hogy alakítsanak egy hasonló cigányzenekart, akik be tudnak ugrani a 100 Tagú helyett 12, már lekötött franciaországi koncertre. Az új zenekar L'Orchestre Symphonique des 100 Violons Tziganes de Budapest néven, a 100 Tagú Cigányzenekar Franciaországban immár 20 éve használt és ismert nevén le is adta a 12 koncertet, annak ellenére, hogy egy lyoni elsőfokú bíróság január 23-án eltiltotta őket a név használatától - magyarázta Beke Farkas Nándor. Hozzátette: Xavier Dubuc azt használta ki, hogy a bírósági végzés csak 15 nap után emelkedett jogerőre, így január 24. és február 7. között le tudták adni a koncerteket. Több online forrásban, például az angol Wikipedián az új formáció a 100 Tagú történetével és neves muzsikusaival ékeskedik, alapítási éveként pedig 1985 van feltüntetve, ami valójában az idén 30. születésnapját ünneplő 100 Tagú alapítási dátuma.

Beke Farkas Nándor felidézte az új zenekar egyik vezetőjének nyilatkozatát, amely szerint a 100 Tagú "elfáradt". Ezt zenekarának sűrű idei programjával igyekezett cáfolni. "Nem fáradtunk el. Ha elfáradtunk, akkor hála Istennek a sok munkában, az pedig sohasem volt baj" - hangoztatta. Az új zenekart, amely Magyarországon Magyar Nemzeti Cigány Művészegyüttes néven működik, a külföldi forrásokban jelenleg a legkülönfélébb neveken hirdetik - jegyezte meg a 100 Tagú vezetője.

 Ökrös Oszkár, a 100 Tagú cimbalomszólistája úgy vélte: semmi gond nincs azzal, hogy egy másik cigányzenekar alakul, "az a felháborító, hogy a mi nevünkben, a mi sikereinket meglovagolva próbálnak meg előrejutni, ráadásul a közönséget is megtévesztik". Suki András prímás, koncertmester azt emelte ki, hogy az új zenekar franciaországi műsora is gyakorlatilag ugyanaz volt, mint amit a 100 Tagú szokott játszani.

Borbás Máté, a zenekar ügyét képviselő ügyvéd elmondta: bár a lyoni bíróság döntése már hatályban van Franciaország területén, ez még csak egy gyorsított eljárásban született ideiglenes végzés, a tényleges peres eljárást most indítják el.

    (FOTÓ)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Sörösüvegekből zenét csiholni – interjú Balogh Máté zeneszerzővel

A Renewable Music – V4 Composers for Sustainability elnevezésű projekt a fenntarthatóság témájában ösztönzi párbeszédre és cselekvésre a nemzetközi klasszikus zenei közösséget. A kezdeményezésben részt vevő egyik zeneszerzővel, Balogh Mátéval beszélgettünk.
Színház

Szász Júlia és Horváth Lajos Ottó a Centrál Színházban tér vissza a színpadra

A Nemzeti Színházban tavaly súlyos balesetet szenvedett színművészek apa-lánya párost alakítanak a Centrál Színház következő évadában. A Puskás Tamás rendezte előadás egy híres film adaptációja lesz. 
Klasszikus

Neves régizenei együttessel készített lemezt Daragó Zoltán

A fiatal kontratenor Bach-áriákat felvonultató lemeze Christophe Rousset vezényletével és a Les Talens Lyriques közreműködésével szeptemberben jelenik meg az Aparté Kiadónál.
Könyv

Pernye és fű – ősszel érkezik Závada Pál új regénye

Október 8-án a Magvető Kiadó gondozásában jelenik meg a Kossuth-díjas író legújabb regénye, amelynek története és karakterei ugyan fiktívek, ám a benne szereplő interjúk valóságosak – azokat Sipos András rendezővel készítették Statárium című, 1989-es filmjükhöz.
Plusz

Az utolsó szerelem mítosza

Az első szerelem minden líra egyik fő toposza, sőt népdaloktól regényekig, a first love az igazi, mert mindenkit érdeklő, lángba boritó téma. Azon gondolkozom, hogy miért nincs az elsőnek párja, azaz miért nincs igazi irodalma, lírai lenyomata az utolsó szerelemnek, ennek a fellobbanó érzelmi viharnak? Almási Miklós írása.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Kultúrák találkozása – LURA margitszigeti koncertje előtt mesélt

A Lisszabonban született, zöld-foki szigeteki származású, vibráló hangú énekesnő, LURA, fesztiválok, szabadtéri színpadok, európai és amerikai klubok visszatérő vendége, aki hamisíthatatlan előadásmódjával ragadja magával közönségét.
Jazz/World hír

Október 6-áig pályázhatnak a fiatal tehetségek a Jazz Showcase-re

Tizennyolcadik alkalommal hirdeti meg tehetségbörzéjét a Müpa, amelynek célja a hazai alkotó- és előadó-művészeti színtér feltörekvő tehetségeinek felkutatása és felkarolása.
Jazz/World interjú

Engedd, hogy a dolgok megtörténjenek veled! – születésnapi beszélgetés Horgas Eszterrel

„Úgy érzem, másképp fuvolázom. Mást gondolok minden egyes hangról, mint korábban” – vallotta meg interjúnkban Horgas Eszter, aki A nő arcai címmel ad koncertet – Koós Réka társaságában – augusztus 2-án, a Városmajori Szabadtéri Színpadon.
Jazz/World ajánló

Életöröm és vérpezsdítő muzsika – jön a 3. Nemzetközi Cigány Dal Napja

Idén augusztus 8-án –a legendás észak-macedón énekes, Esma Redžepova születésnapján – harmadik alkalommal rendezik meg a Nemzetközi Cigány Dal Napját. Az eseménysorozatban ezúttal már hat ország tizenöt helyszíne vesz részt.
Jazz/World interjú

„A zene lényege a töltekezés” – beszélgetés Weisz Gábor jazzszaxofonossal

A koronavírus idején asztalosnak állt, de az állandóan zsongó kereskedelmi rádió elkergette a műhelyből. Szerencsére Weisz Gábor ismét a szaxofonjával keresi a kenyerét. Számos formációban játszik, egyre sikeresebb, és már pontosan tudja, hogy a zene nem csak technikai tudásból áll.