Jazz/World

Köd utánuk – beszámoló Mike Stern budapesti koncertjéről

Újra a JazzFest Budapest eseményén jártunk, itt volt Mike Stern és zenekara, november 10-én játszottak az Erkelben. Szép csomagot hoztak, nagy zenéket, jó zenéket – ilyen egyszerű a lényeg.

Leni Stern számával indult a Mike Stern Band ’24-es budapesti koncertje – szép indítás volt a Like a Thief, amit Stern felesége különleges afrikai hangszerére, a ngonira írt, és ezen a vékony nyakú, pici pengetősön is kísérte a dalt. Alapvetően nem szokványos kezdőszám egy balladisztikus darab, itt mégis jól vette a közönség az Al Di Meola Electric Band közel másfél órás blokkja után, amely önálló programnak is elég lett volna egy estére. Egymást követően két azonos típusú koncert, két fajsúlyos zenekar – fél óra szünettel – még a műfaj rajongóinak is sűrű.

MikeSternBand2024_CAttilaKleb_KLA3741-132435.jpg

Leni Stern (Fotó/Forrás: Kleb Attila / JazzFest Budapest)

Sternért azonban tömegek hoznák meg ezt az áldozatot, a jazz-rock fusion világának egyik ikonját bármilyen zenei környezetben érdemes látni és hallani, eleget bizonyított:

a műfaj csaknem minden meghatározó alakjával és formációjával játszott az elmúlt évtizedekben,

 dolgozott vele többek közt a Blood, sweat and tears, Billy Cobham, Joe Henderson, Miles Davis, a Brecker Brothers, a Steps Ahead és Jaco Pastorious. Stern neve mára fogalommá vált a szakma és a zenerajongók számára, csaknem ötven éve áll színpadon folyamatosan, első szólólemeze 1986-ban jelent meg. (Először ’83-ban készített felvételt saját formációval, a Neesh trióval.)

MikeSternBand2024_CAttilaKleb_KLA3734-132437.jpg

Mike Stern (Fotó/Forrás: Kleb Attila / JazzFest Budapest)

A kilencvenes évektől létező Mike Stern Band a budapesti buli előestéjén még a milánói Blue Note-ban játszott dupla koncertet, november végén pedig már New Yorkban lépnek színpadra. Az Erkel Színházban nagyrészt új számok szerepeltek a programjukban, keveset hallottunk a régi, ismert nóták közül, ami azt is jelzi, hogy a Mike Stern Band egzisztál, a formáció folyamatosan megújul, nem abból élnek, hogy önmagukat ismétlik, szakadatlanul alkotnak.

Míg a hatvanas-hetvenes korosztály általánosan küzd a kitaszítottság, feleslegesség érzésével, a zeneipart – úgy látszik – nem zabálja fel az ageizmus.

Az életkor nem szempont, nem csökken a szakma és a közönség figyelme a művész iránt, ezáltal megmarad a megbecsültség érzése, az ember megőrzi a méltóságát, szellemi-fizikai aktivitását. Akit nem győz le a drog vagy az alkohol, az él. És turnézik hetvenegy évesen…

MikeSternBand2024_CAttilaKleb_KLA3710-132440.jpg

Bob Franceschini (Fotó/Forrás: Kleb Attila / JazzFest Budapest)

A koncert elején három számot hallhattunk Stern egészen friss, 2024. szeptember 13-án megjelent Echoes and Other Songs című albumáról, amelynek producere egyébként jó barátja, a márciusban elhunyt Jim Beard zongorista és zeneszerző volt.

A Connections változatos szám, sok mindent felvillant a groove-os játéktól a medium és up tempo swingig – ebben szólalt meg az első nagy volumenű gitárszóló az este folyamán, és Bob Franceschini is beszállt egy kiemelkedő szólóval, a szaxofonos szép fényű játékával mindenképp hozzájárult az este nagy pillanataihoz.

MikeSternBand2024_CAttilaKleb_KLA3688-132441.jpg

Mike Stern (Fotó/Forrás: Kleb Attila / JazzFest Budapest)

Az Echoes dinamikusabb nóta, mutatós ívekkel, ebben hallhattuk a műsorban először a dobos fenomén, Dennis Chambers szólóját, ami pont olyan volt, amilyet vártunk – elementáris, erős, lendületes. Chambers egyedi jelenség, nem iskolázott zenész, mégsincs olyan név a nemzetközi élvonalban, akivel ne játszott volna együtt. Biztos ültek jó páran a nézőtéren, akik csak miatta váltottak jegyet, szakmai körökben húzónév.

Stern énekelt a Wishing Wellben, dúdolta minden taktusát, és ezzel a légies hangadással atmoszférát teremtett – a zenekar pedig megmutatta, hogyan tud a ritmusszekció halkan, visszafogottan, arányosan és mégis kellő feszültséggel kísérni egy számot. A hosszú gitárszóló alatt halk seprűzés szólt a háttérben, a hallgatóság feloldódhatott a nyugalomban, ezeket a pillanatokat nem Milánóból, nem Amerikából hozták a zenészek, hanem ott és akkor adták, a mi közös vasárnapi perceinkben –

kivételes pillanatok voltak, ilyesmiben alig van már része az embernek a globális 21. századi zűrzavarban.

MikeSternBand2024_CAttilaKleb_KLA3761-132635.jpg

Dennis Chambers (Fotó/Forrás: Kleb Attila / JazzFest Budapest)

Ezt a meghitt hangulatot törte meg a bőgős, Chris Minh Doky önálló száma, ami egy lassú folyamból vadvízi sodrásba vitt, és közönség felvette a tempót, hirtelen egyszerre tapsolt kettő-négyre több száz ember, miközben torzított bőgő, loop pedál és dobgép spannolta fel a hangulatot.

Az este egészét egyébiránt inkább a nyugalom keretezte, túlsúlyban voltak a lassú, finom, könnyed zenék, ami annak fényében érdekes, hogy Mike Sternt régebben inkább a tempósabb hangvétel jellemezte, és olyan összeállítás, amelyben a virtuóz játék és a jazz-rock dominál. Persze, tudjuk: ahogy a gitárosok öregszenek, egyre több bluest játszanak…

MikeSternBand2024_CAttilaKleb_KLB8280-132444.jpg

Mike Stern Band (Fotó/Forrás: Kleb Attila / JazzFest Budapest)

Stern azért hozott ízelítőt abból is, amit anno a Brecker Brothers és a Steps Ahead tagjaként szokhattunk meg tőle. A koncert végén egy klasszikus nótát játszottak a These Times című lemezről – az alapvetően is dinamikus, feszes Chatter ezúttal közel dupla tempóban szólt, és Dennis grandiózus dobszólóval koronázta meg – a felszabadult, boldog muzsikálás tükrözte a Mike Stern Band alapvető karakterét. Ráadásként egy fergeteges Hendrix-számot hallhattunk, amelyben Mike újra énekelt. A közönség állva ünnepelte. Elbúcsúzott Mike Stern és csapata, összekapaszkodtak még a színpad szélén, egy fotó a közönséggel, aztán integettek, pakoltak és mentek tovább. Másnap sűrű ködre ébredtünk.

A cikk szerzői:

Mohai Szabolcs session-zenész, dobtanár

Várkonyi Judit író, zenei szaksajtós

Fejléckép: (fotó/forrás: Kleb Attila / JazzFest Budapest)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Gyermekotthonok lakóinak és gondoskodó közösségeknek viszi el a klasszikus zenét a Concerto Budapest

Gyermekotthonokban, idősotthonokban és kórházakban, összesen hét helyszínen tartanak ingyenes adventi koncertet a Concerto Budapest művészei december 10. és 21. között.
Vizuál

Jókislány – Nicole Kidman az utóbbi idők egyik legemlékezetesebb alakítását nyújtja új filmjében

A középkorú főnököt alakító Nicole Kidman ifjú gyakornokával folytatott románcban éli ki életközepi válságát. De vajon ki játszik kivel? A Jókislány című erotikus thriller 2025-ben kerül a hazai mozikba, az ADS Service forgalmazásában.
Klasszikus

Benjamin Appl karácsonyi lemezt adott ki

A világhírű dalénekes új albumán német, osztrák, angol, amerikai, svéd és francia karácsonyi dalok is szerepelnek. A felvételen a regensburgi dóm gyerekkórusa működik közre, ahol egykor Benjamin Appl is énekelt.
Vizuál

Magyar írók naplóit mutatja be a PIM új kiállítása

A Halálom esetén elégetendő! címmel nyílt tárlat több szempontból mutatja be az írói naplókat: milyen altípusai lehetnek, milyen füzetbe és hány éven keresztül íródtak, hogyan kerültek a múzeumba, miképpen alakul bennük a makrotörténelem mikrotörténetté.
Vizuál

Ingyenesen lesz látható online a Janó Manó című magyar animációs sorozat második évada

Az alkotók reményei szerint a sorozat megtekintése során a gyerekek úgy jutnak hasznos információkhoz az őket körülvevő világról, hogy közben végig izgulhatják a kedvenc szereplőik bolygólyukért vívott csatáját 

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Sztárzenészek sorozata – Avishai Cohen, Jojo Mayer és Dhafer Youssef is fellép a 4. Jazzfest Budapesten

2025. április 27. és május 14. között Avishai Cohen, Jojo Mayer, Dhafer Youssef, Rabih Abou-Khalil, Kinga Glyk, a Tribute to Esbjörn Svensson Trio és Lukács Miklós is fellép a 4. Jazzfest Budapesten.
Jazz/World videó

Adventi videóklipet készített a Sárközy Collective

Az immár kvartettként működő együttes Irving Berlin halhatatlan slágerét, a White Christmast dolgozta fel, amelyhez a 40-es 50-es évek világát megidéző videó is készült.
Jazz/World interjú

Básits Branka: „Nagy álmom, hogy az improvizáció ne mumus legyen”

Básits Branka énekesnő szíve szerint a néhány évtizeddel ezelőtti Belgrád bohém negyedének egyik kávéházában énekelne, és mindenkinek ismerné a dalát. A szerb és magyar kultúrában – szüleinek köszönhetően – egyaránt otthonosan mozog: a delejes szerb muzsika közelebb áll hozzá, ám magyarul árnyaltabban tud beszélni.
Jazz/World interjú

A közös muzsikálás öröme – interjú Snétberger Ferenccel

Tizennegyedik évében jár a Snétberger Ferenc által létrehozott Snétberger Zenei Tehetség Központ: több száz hátrányos helyzetű diák végezte el a képzést, és találta meg a jövőjét a zenei pályán. A Müpában „Az évad művésze” címmel kitüntetett, Kossuth-díjas gitárművésszel a program felépítéséről, eddigi eredményeikről és arról is beszélgettünk, mi a legfontosabb üzenet, amit át akar adni a gyerekeknek.
Jazz/World ajánló

Az Óbudai Társaskörben ünnepli nyolcvanadik születésnapját Kőszegi Imre

December 6-án lesz nyolcvanéves a hazai jazzélet egyik legjelentősebb alakja, Kőszegi Imre jazzdobos. A Liszt-díjas művész aznap este a Társaskörben ünnepel: saját formációjával, a Kőszegi Rhythm & Brass Quintettel lép színpadra.