Jazz/World

Kontinenseken átívelő ütősparádé

2010.04.29. 10:00
Ajánlom
Egy dán-svéd jazzkvartett és egy őserejű kubai-Puerto Ricó-i dobpárbaj várja a közönséget április végén. Az előtérben mindkétszer az ütőhangszerek állnak, hiszen Horazio „el negro” Hernandez és Giovanni Hidalgo, valamint az elbűvölő Marilyn Mazur is ezeken játszanak. De a ritmusok orgiája mindkét produkcióban a magasabb rendű zeneiségnek van alárendelve.

Marilyn Mazurról sokat elmond, hogy Miles Davis, a jazz egyik legnagyobb alakja is meghívta együttesébe, később viszont a norvég Jan Garbarek kvartett- és duópartnere lett. New York-ban született, de hat éves kora óta Dániában él. Balettozni tanult a klasszikus zongora mellett, miközben szinte teljesen autodidakta ütőhangszereken, főleg azokon, melyeket a világ minden tájáról összegyűjtött. Táncelőadásokon szerepelt kezdetben, és mind a mai napig érdekli ez a terület is. A Koldusoperához, a híres Cantabile2 társulat mozgásszínházi produkciójához zenét is írt, amelyet éppen azzal a kvartettel adtak elő, amellyel most ellátogat hozzánk.

A világhír szinte egycsapásra szárnyra vette, amikor Miles Davis (az Aura 1985-ös felvételeit követően) meghívta zenekarába. Turnézott Gil Evans nagyzenekarával és Wayne Shorter együttesével is, de már 1989-ben megalapította Future Song nevű zenekarát. Garbarekkel először 1991-ben lépett fel, többször járt is vele Magyarországon, szóló- és duófelvételeket tartalmazó lemezük, az Elixir 2008-ban jelent meg. Saját projektjei, zeneszerzőként, zenekarvezetőként ugyancsak széles körben váltottak ki elismerést, és nagyban hozzájárultak a neves Jazzpar-díjhoz, amelyet 2001-ben vett át és ünnepelt meg egy koncertsorozattal. Mazur kvartettjében férje, Klavs Hovman bőgőzik és basszusgitározik, hozzájuk két svéd muzsikus társult: Fredrik Lundin, akinek Overdrive nevű saját zenekara is komoly sikereket ért el, szaxofonozik és fuvolázik, Krister Jonsson, aki Szegeden is fellépett Mazurral annak utolsó magyarországi koncertjén, pedig gitározik.

Egy másik kultúra üzenetét tolmácsolja Horazio „el negro" Hernandez és Giovanni Hidalgo, akik virtuózan és változatosan előadott latin ritmusokból állítják össze koncertjeiket. Traveling through time címmel adtak ki duóban lemezt és DVD-t néhány éve. „A fekete" becenevét büszkén viselő Hernandez Havannában született 1963-ban, és először a briliáns zongorista, Gonzalo Rubalcaba együttesében tűnt fel. 1990-ben végleg elhagyta szülőföldjét, és New Yorkban telepedett le, de közben Olaszországban tartózkodott három évig, ahová azóta is visszajár, Italuba nevű zenekara is itt működik. Először feketén volt kénytelen fellépéseket vállalni fillérekért, de Michel Camilóval már turnézhatott, miután kapott papírokat. Grammy-díját is Camilo egy koncertlemezén való közreműködéséért kapta 2003-ban. Időközben Carlos Santanával stadionokban, a Habana című Roy Hargrove-projekttel fesztiválokon lépett fel, rengeteg latin- és jazzegyüttesben szerepelt, a Calle 54 című filmben is látható.

A Hernandezzel egyidős Hidalgót generációjának legjobb kongásának tartják az egész világon. Ötéves kora óta dobol, apja is híres ütős volt. Először Dizzy Gillespie figyelt fel rá, akinek az ENSZ-nagyzenekarában turnézhatott. Ettől kezdve rengeteg meghívást kapott, Freddie Hubbard jazztrombitástól ugyanúgy, mint Paul Simontól, kiadta első szólólemezét, és ő is dolgozott honfitársával, Camilóval.

Április 30. 19:30, Müpa, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Km.: Marilyn Mazur, Horazio „el negro" Hernandez, Giovanni Hidalgo (ütőhangszerek), Fredrik Lundin (szaxofon, fuvola), Krister Jonsson (gitár), Klavs Hovman (bőgő)

A ritmus mesterei

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

10 érdekesség a ma 75 éves Marton Éváról

Június 18-án ünnepli hetvenötödik születésnapját Marton Éva Kossuth-díjas operaénekes, a Magyar Szent István-rend birtokosa, a Corvin-lánc kitüntetettje, a nemzet művésze.
Zenés színház

DaCapo: lehet kétszer is érdekes ugyanaz a produkció?

Ismerik azt a keserédes érzést, amikor felvirrad egy várva várt esemény utolsó napja? Ezzel ébredtünk ma Miskolcon immár túl operabáron, régi keresztény hagyományokat idéző felvonuláson, és a RockGiovanni második előadásán is.
Zenés színház

Spontán, közös énekléssel zárult a miskolci operafesztivál

Dupla gálakoncerttel, utcabállal, remek hangulatban ért véget tegnap este a 18. Bartók Plusz. A friss Kossuth-díjas Sümegi Eszter még meg is énekeltette a Miskolci Nemzeti Színház közönségét.
Vizuál

Makulátlan pálya - a színész, akinek minden filmjét Oscarra jelölték

Marlon Brando? Daniel Day-Lewis? Esetleg Jack Nicholson? Valószínűleg ők ugranak be először, ha minden idők legjobb színészére gondolunk. Pedig a legtökéletesebb filmográfiája valószínűleg John Cazale-nak volt - ehhez azonban sajnos korai halála is hozzájárult.
Vizuál

Száz év magyar plakátjai a Magyar Nemzeti Múzeumban

Sör és vetőmag plakátok, színházi és politikai hirdetések is megtalálhatóak a Tolongó idők című időszaki kiállításon.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

„Rockopera, csak nem rock és nem opera”

Izgalmas programzenei kísérletbe fogott a Premecz Mátyás Hammond orgonista vezette, idén 10 éves Kéknyúl Band: a bűnügyi filmek világát idézik meg a Müpa színpadán június 20-án, olyan vendégszólistákkal, mint Palya Bea és Sena. Erről kérdeztük Premecz Mátyást.
Jazz/World quincy jones

Andreas Varady nem akar iskolába menni

A magyar származású, csodagyerekként felfedezett gitáros a leghíresebb jazzmagazin, a Downbeat címlapján szereplő cikkben mondja el, miért nem akar a legjobb jazziskolákban továbbtanulni.
Jazz/World lukács miklós

Lukács Miklóssal lép fel Charles Lloyd Budapesten

A tervezettől eltérő helyszínen, a RAM Colosseumban lesz a világhírű amerikai jazzszaxofonos, Charles Lloyd és formációja, a Marvels budapesti koncertje július 1-jén.
Jazz/World ajánló

90 évesen is a legjobbak között a BJC-be látogató Lee Konitz

A Világsztárok a Budapest Jazz Clubban sorozat következő vendége az idén 90 éves Lee Konitz, aki a jazz történetének élő legendája és egyben krónikása.
Jazz/World rustico

Alázattal kísérletezni

Kubinyi Júlia már tizenévesen nyakig benne volt a népzenei koncertéletben, hiszen a Dűvő Zenekar énekeseként rengeteg helyen játszottak. Most izgalmas mérföldkőhöz érkezett, amikor Szokolay Dongó Balázzsal és Zimber Ferenccel közös, Rustico című lemezén újraértelmezték a népi hangzásvilágot.