Jazz/World

Korb Attila, a harsonás-zeneszerző

2020.08.10. 11:30
Ajánlom
A Modern Art Orchestra harsonása – a zenekar számos tagjával egyetemben – zeneszerzőként is közreműködik a MAO alkotói műhelyében. Attila már gyermekként egy professzionális nagyzenekari projekt harsonása volt, melynek köszönhetően belföldön és külföldön is építhette koncertrutinját. A húszas évek big band vénáját tanulmányozva a harsonás-zeneszerző több hangszeren játszó művésszé érett, s ennek a zenei utazásnak egy mérföldköve a nemsokára megjelenő Swinging on the Danube című szerzői lemez.

Hogyan kerültél ilyen közeli kapcsolatba az archaikus jazz-zenekar ideájával?

Tizenhárom éves koromban léptem be a Bohém Ragtime Jazz Band-be, ahol édesapám szaxofonozott. Minden szempontból nagy iskolát jelentett ez számomra. Magas szintű hangszeres képzésem is nagyjából ekkor kezdődött Kuna Lajos mentorálásával, de már túl voltam egy fellépésen az oslói jazz fesztiválon, amikor elkezdtem órákat venni.

Ezek szerint úgy tanultál bele a professzionális zenélésbe, hogy elkezdted csinálni?

Végülis igen. Ez lehet az oka annak, hogy balkezes pozanos lett belőlem. (nevet)

9F3A1168-112015.jpg

Korb Attila (Fotó/Forrás: MAO)

Honnan ered a különböző hangszerek felé irányuló vonzalmad?

A szaxofon iránti érdeklődésemet Frankie Trumbauer inspirálta, akinek talán leghíresebb szólóját a Bix Beiderbecke közreműködésével rögzített Singin’ the Blues című felvételen lehet hallani. Egy jó barátom segítségével szert is tettem egy C-melody szaxofonra, melynek hangfekvése a tenor- és az altszaxofon között helyezkedik el, igen ritka. Így jutottam hozzá a basszusszaxofonhoz is, ami – Adrian Rollini hangszeres játékával karöltve – a Concerto-t inspirálta. A Concerto ballada tételét egyébként Adrian’s Dream-nek szoktam nevezni, ha nem a szvitten belül játsszuk.

A harsona és a szaxofonok mellett milyen hangszereken játszol még?

A kezdetekkor kölcsönkértem édesapám klarinétját, hogy még közelebb kerüljek a korai jazz-zenekarok hangzásvilágához és előkészítsem a terepet a szaxofonozásnak. Ezen kívül nagyon érdekelt a swing zenekarok pulzálásában fontos szerepet játszó gitárkíséret mikéntje is;

tudni akartam, miért szól úgy a Count Basie big band, ahogy és mit csinál Freddie Green pontosan. Emellett zongorázom is.

9F3A1124-112019.jpg

Korb Attila (Fotó/Forrás: MAO)

Mit lehet tudni a nemsokára megjelenő szerzői lemezedről, a Swinging on the Danube-ról?

A címadó szerzemény mellett – ami egyébiránt az utóbbi néhány évben már fel-felbukkant a MAO koncertjein – egy jazz szvittet is hallhatunk majd rajta, melynek a címe Concerto. Ez egy háromtételes mű, gyors (medium swing), lassú (ballada) és gyors (uptempo swing) részekből tevődik össze. Ehhez a szerzeményhez különösen sok inspirációt szolgáltatott Adrian Rollini basszusszaxofonozása. A lemez zárószáma egy Irving Berlin dal, melynek big band-re készítettem egy hangszerelést. A lemezanyag egy részével már augusztus első felében, a MAO Street Music köztéri koncertsorozaton is lehet találkozni.

Lehet téged hallani mostanság valamelyik kuriózum hangszeren is?

A Concerto főszereplője a basszusszaxofon, így a lemezbemutató alkalmával azon is fogok játszani.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

A színház volt az én igazi házasságom – Máthé Erzsi 95 éves

A születésnapját ünneplő Máthé Erzsi olykor úgy érzi, annyi figurát játszott már el élete során, hogy sokszor önmagát kell keresnie. Pedig mindegyik alakításában teljes lényével jelen volt. A színésznő néhány éve már a nyilvánosságtól visszavonultan él. Az alábbi interjút tizenöt éve, 2007-ben adta Canjavec Juditnak a Buda Lapjában, a másodközlés a szerző engedélyével történt.
Zenés színház

Kritikaszemle Kurtág György párizsi operabemutatójáról

A Scalában tartott ősbemutató után április 30-án a Párizsi Nemzeti Operában is színre került Kurtág György egyetlen operája, a Beckett nyomán írt A játszma vége. A kritikák remekműként írták le az alkotást.
Tánc

Egyed Bea és Bozsányi Liliána győzelmével ért véget a X. Nemzetközi Monotánc Fesztivál

A különleges hangulatú és látványvilágú előadás mellett a nemzetközi táncszakma képviselői is tiszteletüket tették a Bethlen Téri Színházban.
Klasszikus

Második díjat nyert a Chaos Quartet Bordeaux-ban

A korábban Budapesten is díjazott vonósnégyesnek a Bordeaux-i Nemzetközi Vonósnégyesverseny zsűrije második helyezést, valamint egy különdíjat ítélt meg.
Vizuál

Goya, Tiepolo, Canaletto – Újra láthatóak a Régi Képtár kincsei

Megújult terekben, újrarendezve nyílt meg a Szépművészeti Múzeum Régi Képtárának új állandó kiállítási egysége. Immár hat évszázad európai művészeti irányzatairól és a legfontosabb alkotóiról kaphatunk átfogó képet, a korai gótikától egészen a klasszicizmus korának művészetéig.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Nem csak szerelmeseknek: Barbra Streisand örök

A Pannon Filharmonikusok nagysikerű ABBA-estjeik után most Király Linda, Király Viktor és Veres Mónika Nika fellépésével a 80 éves Barbra Streisand dalait szólaltatják meg a pécsi Kodály Központban. A február 14-15-re tervezett koncertek a járvány miatt elmaradtak, a belépők a június 1-2-i estekre érvényesek, jegyek csak korlátozottan elérhetők.
Jazz/World ajánló

Júniusban irány Szentendre! – Jazz esték a Barcsay udvarban

Szentendre évszaktól függetlenül mindig kínál valami varázslatosat, június elején a jazzkedvelőket kényezteti majd. Nemzetközi és hazai sztárokkal indul a Ferenczy Múzeumi Center új programsorozata, a Jazz Estek Szentendrén, melynek eseményeit a hangulatos Barcsay udvarban kísérhetik figyelemmel 2022. június 3. és 5. között.
Jazz/World ajánló

Jazzstandardek műfajközi fényben: Tigran Hamasyan koncertje a Müpában

2015-ös sikerkoncertje után május 20-án újra a Müpa színpadára lép napjaink egyik legkeresettebb jazz-zongoristája és -zeneszerzője, Tigran Hamasyan, hogy bemutassa április végén megjelent StandArt című új lemezét. A klasszikus jazzstandardek megfogalmazásában teljesen friss értelmezést nyernek.
Jazz/World ajánló

Nem csak Kaukázus: Kardos-Horváth János szerzői estje Újpalotán

Nagy kört futott tavaly a Kaukázus együttes. A zenekar az Egyetlen szóval megnyerte a közönséget és A Dal 2021-et, az énekes frontember, dalszerző Kardos-Horváth Jánost pedig a legjobb dalszövegért díjazták. Május 14-én egy szál gitárral ad szerzői estet az Újpalotai Közösségi Házban.
Jazz/World magazin

Szaxofonos főhajtás a nagy elődök előtt – Kenny Garrett újra Budapesten!

Aligha lehetne méltóbb zárlata a JazzFest Budapestnek, mint Kenny Garrett fellépése a MOMKultban. A világhírű altszaxofonos ezúttal tavalyi Sounds From The Ancestors albumának dalait és vele a rhythm & blues, az afro-kubai dallamvilág lüktetését és egész kozmopolita lényét hozza el május 12-én.