Jazz/World

Kortárs, jazz vagy mindkettő?

2007.12.30. 00:00
Ajánlom
Érdekes, ahogy a 20. században a szimfonikus zene és a jazz egymásra talált. Stravinsky, Bartók és mindenekelőtt Gershwin viszonylag korán rátalált a műfajra, és az afro-amerikai etnikus zene egyik autentikus megnyilvánulásának tekintette. A jazz viszont – ahogy általában – ezúttal is okozott meglepetéseket azzal, ahogy nyitott a nagyzenekar felé.

Free Style Chamber Orchestra

Érdekes, hogy a jazzt egészen a ’90-es évekig úgyszólván hidegen hagyta a klasszikus szimfonikus zenekari hangzás. A szving-korszak nagyzenekari apparátusa, a big band korántsem a bécsi klasszika kamarazenei vagy a romantika grandiózus apparátusainak hangzásából szerezte elsődleges inspirációit – sokkal inkább az egykorú katonazenekarok felállását, hangszerelési lehetőségeit vette alapul, és alkalmazta sajátosan egyedi stílusának megszólaltatásához. A 20. század első felének szimfonikus jazz nyomai szoros értelemben nem tartoznak a jazz történetéhez. George Gershwin, számtalan dal, musical és pár nagyobb lélegzetvételű szimfonikus költemény szerzője sok afro-amerikai népzenei elemet és stilizált jazzelemet alkalmazott életművében. Ezek megjelenése és funkciója azonban inkább azzal mutat rokonságot, ahogyan Bartók, Kodály vagy Dohnányi zenéjében megjelenik a magyar népzenei hagyomány – a jazz alapvető tulajdonságai, a ritmus központi szerepe, a zenei rögtönzés nem válnak Gershwin zenéjének részéve. A szimfonikus zene azonban egy-egy hangszeres előadó révén folyamatos kapcsolatban maradt a jazzel. Csak egy példa a sok közül Gunther Schuller, a Cincinnati Szimfonikus Zenekar kürtöse a ’40-es és ’50-es években, aki részt vett Miles Davis nonettjében a "Birth of the Cool" felvételén. A szimfonikus vagy big band jazz hazai úttörője Martiny Lajos volt, aki a ’40-es évek végétől egészen a ’80-as évek elejéig aktívan foglalkozott nagyzenekari apparátusokra szerzett jazzdarabok komponálásával, hangszerelésével és átirataival.

A jazz-zene válasza a szimfonikusok "meghívására" viszonylag későn érkezett. A klasszikus szimfonikus zenekari hangzás csupán a ’90-es évektől jelenik meg markánsan a jazzben, ám azóta is viszonylag kevés példa van rá. A jazz-rock és a fúziós zene csúcséveinek végén kezdett megjelenni egyfajta klasszicizálódási irány a jazzben, amikor a legnagyobb sztárelőadók – Herbie Hancockkal, Chick Coreával, Pat Methenyvel és Bobby McFerrinnel az élen – elkezdtek foglalkozni a szimfonikus zenekari hangszereléssel. Nem csoda persze, hogy ez az ág lassan fejlődik: kevés komolyabb kihívás van annál, mint a nagyzenekari apparátust a hangszeres improvizáció szolgálatába állítani. A folyamat részeként a jazzben felértékelődött a kompozíció szerepe. Az Oregon együttes legendás vezetőjének, Ralph Townernek a szerzeményein tisztán hallható a művésznek a Bécsi Zeneakadémián szerzett klasszikus előképzettsége. Az Oregon azon kevés jazz-zenekarok egyike, amely vállalkozott arra, hogy lemezfelvételt készítsen, sőt koncertturnét szervezzen szimfonikus zenekarral közösen (Oregon in Moscow).

Magyarországon üdítően gazdag a két műfaj kapcsolata. A Kovács László vezette Miskolci Szimfonikus Zenekar rendszeresen ad jazzátiratokból összeállított koncerteket, amelyek során együttműködtek már többek között Fekete-Kovács Kornéllal, Oláh Kálmánnal, Vukán Györggyel és Zsoldos Bélával is. A Rolla János vezette Liszt Ferenc Kamarazenekar idén a Művészetek Palotájában közreműködött azon a bemutatón, amelyen Babos Gyula új gitárszvitjével ismerkedhetett meg a közönség.

A Free Style Chamber Orchestra az első olyan magyarországi zenekar, amely arra vállalkozott, hogy egy jazzcombó és vonós-fúvós kamarazenekar állandó felállására alakítson ki egyedülálló repertoárt. A zenekar természetesen nemcsak a szimfonikus jazz eddigi hagyományait aknázza ki, de bőven merít napjaink crossover áramlataiból is, így aztán koncertjei túlzás nélkül zenei meglepetések egész sorozatát tartogatják. A Nagy János zeneszerző és zongoraművész, valamint Pálhegyi Máté fuvolaművész kezdeményezésével 2004-ben alakult FSCO gondosan szerkesztett kompozícióiban méltó helyet kap az improvizáció is.

(2008. január 14. 19:30 - Művészetek Palotája - Fesztivál Színház (Budapest) - Hétfő Esti Jazz - A Free Style Chamber Orchestra koncertje; tagjai: Nagy János (zongora, billentyűs hangszerek, műv. vez.), Balázs Gergely (hegedű, koncertmester), Sturcz András (cselló, műv. menedzser), Pálhegyi Máté (fuvola), Csonka Gábor, Czenner Krisztina, Raposa Krisztina, Molnár Bea, Pados Krisztina (hegedű), Benkő Gyula, Haraszti Krisztina (brácsa), Ablonczy Keve (klarinét, basszusklarinét), Blaskó Mihály (fagott), Zsemlye Sándor (szoprán- és altszaxofon, tárogató, furulya), Lukács Péter (gitár), Horváth Balázs (nagybőgő), Berdisz Tamás (dob), Szerémi Béla (tekerőlant))

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Elhunyt Heller Ágnes

A filozófus kilencven éves volt, a 444 értesülése szerint Balatonalmádiban érte a halál.
Klasszikus

Holnap kezdődik a Fesztivál Akadémia a Zeneakadémián

A Budapest legszebb helyszínein július 20. és 28. között zajló kamarazenei fesztiválon hét esti nagy koncert, mesterkurzusok, ingyenes előadások, nemzetközi hegedűverseny és számtalan kísérőprogram várja az érdeklődőket.
Zenés színház

Jesszumpeppi, az előzetes alapján borzasztónak tűnik a Macskák filmváltozata

Olyan világsztárok főszereplésével jön a Macskák című Lloyd Webber-musical filmváltozata, mint Taylor Swift, Ian McKellen és Judi Dench. Nem tűnik jónak.
Plusz

Sokkal több ilyen kölyök kéne ebbe az országba

Szokatlanul kulturált fesztiválozókra bukkantam, összebarátkoztam egy csigával, de aztán hamar tempót váltottam, ficamodott bokával toltam a Middlemist Redre. Színházat alapítottak egy erdő szélén. Bánkitó-napló négy napról.
Színház

Kulka, Bodrogi és Jakab Tamás a felújított Újszegedi Szabadtéri nyitóelőadásában

Molière Don Juanját láthatják a nézők július 19-21. között három alkalommal az új technikával újranyitó Újszegedi Szabadtéri Színpadon.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World magazin

Tényleg segít a zenehallgatás a koncentrációban?

Miért segítene? Miért lenne jobb az agyunknak, ha egy dolog helyett rögtön kettőre kellene figyelnie: a zenére és arra, amit csinálsz?
Jazz/World balatonfüred

Kedden kezdődik a Balatonfüredi Prímásverseny

Ebben az évben a cigányprímásokon a sor, hiszen a 7. Prímásverseny nekik szól. A versenyre idén tíz prímás jelentkezett az ország több pontjáról.
Jazz/World hegedű

Ez Amerika egyik legjelentősebb hegedűkollekciója, mégis fel fogják darabolni

David Bromberg 263 historikus értékű hegedűjét tudósoknak, hangszerészeknek kellene tanulmányozni, de az amerikai Library of Congress nem akarja megvenni a gyűjteményt. Pedig megígérték.
Jazz/World gyász

Elhunyt a zenész, aki Mandelával egy színpadon énekelte az apartheid-ellenesek himnuszát

Hatvanhat éves korában kedden meghalt Johnny Clegg dél-afrikai énekes, dalszerző. Ő írta az Asimbonanga című dalt.
Jazz/World hír

Keresik Erdély legszebb magyar dalát

A zenei pályázatra erdélyi zenészek és zenekarok, amatőr és hivatásos zenészek jelentkezését várják.