Jazz/World

Kovács Linda: „A természetességre törekszem”

2011.11.16. 10:19
Ajánlom
A sokoldalú énekesnő továbbra is kísérletezik, tanít, hangszerel, és persze koncertezik - legközelebb új formációjával november 19-én a BJC-ben.

- Két éve jelent meg a Kovács Linda Quartet jazzlemeze Teach me Silence címmel. Mi történt veled azóta?

- A lemez 2009 novemberében jelent meg, nagyon lelkesen készítettük és sokat vártunk a megjelenéstől, de nem volt akkora visszhangja, amit vártunk. Ez leginkább két dolognak köszönhető. Egyrészt a mi zenénk erősen rétegzene, esetenként nehezebben emészthető dallamokkal, másrészt pedig ott vannak a lemez terjesztésével kapcsolatos feladatok. Ezeket a feladatokat én csináltam, csinálom, ami nem könnyű. Ettől függetlenül nagyon szeretem ezt az albumot, hiszen ez az első saját lemezem, saját szerzeményekkel. A megjelenés után is volt jónéhány fellépésünk, sok klubban játszottunk, de az együttesről már csak múlt időben beszélhetünk, hiszen tavaly megszűnt.

- A Kovács Linda Quartet- ben ének - gitár - bőgő - dob felállást hallhattunk, a Quintet-ben pedig egy fúvósokkal kiegészült csapatot. Miért alapítottad meg a Quintet-tet? 

- Miután feloszlottunk, más formációban kezdtem gondolkodni. A Quartet megszűnésének részben az is volt azt oka, hogy valami újat kerestem. Engem már jóideje vonz a hangszerelés, és azt gondoltam, épp ezért izgalmas lenne fúvósokkal együtt dolgozni. Egyrészt a jó hangzás miatt, másrészt pedig mert ez még inkább ösztönözne. Így hívtam össze a zenekart. Ebben a nem szokványos, kamarajellegű felállásban Bacsó Kristóf (szaxofon), Schreck Ferenc (harsona), Komjáti Áron (gitár) és Horváth Balázs (bőgő) játszanak. Eddig egy koncerten vagyunk túl, így sajnos még nem tudtam teljesen kitapasztalni a Quintet formáció nyújtotta újdonságokat. A következő koncertünk november 19-én lesz a Budapest Jazz Clubban.

- Milyen formában volt/van jelen az ének egyik illetve másik formációban? Van e különbség?

- Repertoárunkban a dalok java része megmaradt, hiszen átmentettem őket a Quartet formációból, csak persze áthangszereltem őket. Az ének szerepe tehát a dalok szempontjából nem változott. Az új kísérőhangszerek azonban hoztak néhány változást nekem is. A Quartet-ben több volt az experimentális rész, amely természetesen nekem is teret adott az improvizálásra. Az új együttesben kevesebb a kísérletezés, egyrészt mert hiányzik egy igen meghatározó hangszer, a dob, másrészt pedig minden dal pontosabban meg van írva az új hangszerelés miatt. A felállás megköveteli, hogy pontosabban rögzítsem a dalok szerkezetét, ami nyilván kevesebb szabadságot ad. Ez egy másfajta kihívás.

- Énekesként végeztél, mégis jellemző rád a hangszeres gondolkodásmód. Minek köszönhető ez?

- Már jazz tanulmányim elejétől kezdődően sokkal szívesebben hallgattam instrumentális zenét. Valamiért izgalmasabbnak találtam ezeket a dalokat, mint az énekes felvételeket. Tanulmányim alatt persze a vokális zene is bekúszott az életembe, és a hangommal próbáltam meg megfogalmazni mondanivalómat. Az első olyan előadó, aki komolyan hatással volt rám, az Chet Baker volt, mert frazírozásai és az őáltala képviselt kifinomult jazz stílus nagyon közel áll hozzám. Mostanában sokat hallgattam Betty Cartert, aki pedig teljesen máshogy nyúl a zenéhez és az emberi hanghoz. Ő - persze jó értelemben - nagyon gátlástalanul bánik a hangjával, hiszen az egyfajta őserővel áramlik ki. Nem foglalkozik vele, hogy jól hangzik-e, vagy sem. Természetes és ösztönös, ami nekem nagyon tetszik, mert elsősorban én is mindig a természetességre törekszem. Sokat tanulok tehát az énekesektől is, de a hangszeres muzsikához való vonzódásom nem változott. Ebből fakadóan érdekel a hangszerelés is, amivel, mint már említettem nagyon sokat foglalkozom.

- Repertoárotokban szinte az összes dal saját szerzemény. Honnan merítesz, milyen témák érdekelnek?

- A zenét én írom, de a dalok szövegét a szintén jazz tanszakot végzett énekes, Király Martina írta. Soha nem adtam neki instrukciókat, csak eljátszottam, elénekeltem neki a dalt. A számok hangulata és története tehát ebből a közös munkából ered.

- Énektanárként dolgozol a váci Pikéthy Tibor Zeneművészeti Szakközépiskolában. A hangképzésen, megfelelő frazírozáson kívül - gondolok itt például a színpadi viselkedésre -mit tanítasz meg diákjaidnak?

- Jó felvetés, mert szükség lenne rá, de az órákon inkább csak a szakmai jellegű dolgokat tanítom, tehát a hallást, hangképzést és különböző stilisztikai dolgokat. Színpadi viselkedést nem tanítok külön, mert ennek egyengetésére nem érzek késztetést. Az ebben való fejlődést igazából csak a fellépések időszakában tudom lemérni, ami a szorgalmi időszakhoz képest természetesen sokkal rövidebb idő. Négy éve tanítok. Sokáig nagyobbakkal foglalkoztam, akiknek más volt előképzettségük. A mostani tanítványaim még elég fiatalok, 14-15 évesek. Szép hangjuk és jó fülük van, ügyesek, de hangképzést tekintetében még sok tennivaló van. Ebbe most nekem is jobban bele kell ásnom magam, mert fontos, hogy a tudásomat hogyan adom át.

- Mik a terveid a jövőre nézve?

- A legfőbb az, hogy sokat koncertezzünk a Quintettel, és összeérjen a dolog. Egyelőre nem gondolkozom új lemezben, inkább ízlelgetni szeretném, hogy mit tudnék magamból kihozni éneklés illetve hangszerelés tekintetében.

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

25 éve halt meg Róna Viktor, aki még Nurejevvel is jó barátságot ápolt

Adottságai egyáltalán nem predesztinálták a balettművész-pályára, szorgalmának köszönhetően mégis világhírnévre tett szert az 1994. január 15-én elhunyt Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas balettművész, aki Rudolf Nurejev pályájának is meghatározó alakja volt.
Plusz

Ilyet még nem hallottál: hódít a mongol torokének metál

Nem a hörgős metálról van szó, hanem tradicionális mongol hangszereken és énektechnikával előadott heavy metálról, aminek hirtelen rengeteg rajongója akadt világszerte.
Klasszikus

Gyönyörű Bach-klipet forgatott Yo-Yo Ma

A világ 36 helyszínére viszi el Yo-Yo Ma Bach-csellószvitjeit. Íme a projekt lenyűgöző első klipje.
Klasszikus

Ez az első élvonalbeli vonósnégyes, amelyben többségben vannak a nők

Az Artemis Quartetből kilépett két tag, nők érkeztek a helyükre. Ilyenkor felvetődik a kérdés: miért a férfiak uralják a kamarazenét?
Klasszikus

Az Óbudai Danubia mutathatja be Kurtág György operáját itthon

Előreláthatóan 2020-ban. Jövőbeli terveiről tájékoztatta a sajtót Óbuda 25 éves zenekara.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World

Még Mohay András játéka is hallható a MAO most megjelenő lemezén

Régi és új felvételekből, kortárs zeneszerzők műveiből áll a Modern Art Orchestra (MAO) új lemeze, amit vasárnap a Budapest Music Center nagytermében mutatnak be Szilágyi Kinga hárfaművész, Borbély Mihály szaxofonos és Gőz László harsonaművész közreműködésével.
Jazz/World irodalom

Írók, akiknek szövegeiben ott lüktet a jazz

A jazz és az irodalom keveredéséből igazi varázsital jön létre, ha avatott kezek keverik. Olyan prózaírókat gyűjtöttünk össze, akik a jazz és az irodalom iránti szenvedélyüket igazi esszenciába oltották.
Jazz/World hír

Ő itt Django Reinhardt unokája, és hamarosan magyar romazenészekkel játszik

A legendás cigány jazzgitáros, Django Reinhardt unokája, Dotschy Reinhardt énekes is fellép az Európai Roma Fesztiválzenekarral február 10-én a Müpában.
Jazz/World hír

Herbie Hancock nevét viseli ezentúl a Thelonius Monk Intézet

2019. január elseje óta a fúziós jazz élő legendájának nevét viseli az intézmény.
Jazz/World interjú

Andreas Shaerer: „Hagyom magam oda sodródni, ahol az igazi varázslat történik”

Sokak szerint az egyik leginnovatívabb és legbátrabb európai, férfi jazzénekes az ECHO-díjas svájci Andreas Schaerer. A hangvirtuóz január 12-én az Opus Jazz Clubban játszik Kalle Kalima finn gitárossal, aki szerinte hozzá hasonlóan egy igazi punk zenész.