Jazz/World

Krall, Bublé, sanzon, jazz

2012.08.19. 07:47
Ajánlom
Diana Krall és Michael Bublé szupersztár előadók, és mindketten kanadaiak. Az egyik trónkövetelő pedig Sonia Johnson – írja cikkének harmadik részében ZIPERNOVSZKY KORNÉL. Heti jegyzetében kollégánk egy-egy zenei hírt, eseményt, jelenséget tárgyal E/1-ben, szigorúan a vonal alatt.

Van valami jellemzően kanadai abban, hogy Montreal jazzéletének új büszkeségét éppenséggel Sonia Johnsonnak hívják - hiszen az ország jazzművészete is kétszívű, az angolszász és a frankofón kultúra egymásba kapaszkodnak. Minden valamirevaló énekes kétnyelvű, egyébként a cikksorozatomban bemutatott énekesek közül legtöbben még portugálul is énekelnek, annyira erősen jelen van a bossa nova az úgynevezett valóságos daloskönyvben (amit a jazzisták így emlegetnek: real book).

A sanzon és a jazz kapcsolata mindig is szoros volt, általánosabban szólva a francia kultúra és a jazz szorosan összefonódtak. A kapcsolatból akkor lett eljegyzés, amikor az első világháború után az amerikai hadsereg kötelékében működő, az európai hadszíntéren szolgáló katonazenekarok afro-amerikai tagjai roppant módon elcsodálkoztak, hogy emberszámba veszik őket, még akkor is, amikor a fegyverek elhallgatása után Párizsba áramlottak. Franciaország lakosai ugyanis gyarmataiknak köszönhetően nem először találkoztak egzotikusnak talált ősi civilizációk képviselőivel. Először a képzőművészeten, majd a zenetörténeten hagyott ez a találkozás nyomot. A minstrel-showk, a cake-walk táncegyüttesek és az afro-amerikai kultúra egyéb megnyilvánulásai már a háború előtt is eljutottak Európába. Viszont más tengerentúli divatokhoz képest, mint például a tangó, a jazz több rétegben és mélyebben beépült a francia szórakoztatózenébe. Egyáltalán nem lehet véletlennek tekinteni, hogy az Egyesült Államokon kívüli első jazztörténeti jelentűségű alkotó, Django Rheinhardt a francia nyelvterületen - a szinti zenei hagyományból kiemelkedően - működött, és hogy a Hot Club nem csak együttesének neve, a rajongók és a zene művelőinek közös egyesületét is így hívták.

A fiatal Sonia Johnsont lemezcége, a montreali Effendi nemes egyszerűséggel csak a chanson jazz kategóriába sorolja. Ha továbbra is a mainstream partjain belül maradunk, Johnson jó példa a jazz jellegzetes kanadai megközelítésére, amennyiben a sanzontól visszhangzó Szajna-part és a Tin Pan Alley onnan nézve egyformán közel van.

Sonia Johnsonnak eszébe sem jutott a jazzénekesi pálya, már szépen haladt előre klasszikus énektanulmányai során a Vincent-d'Indy zenei magánfőiskolán, amíg egyszer, horizontját tágítandó, beiratkozott egy improvizációs műhelyfoglalkozásra. A bőgős Michel Donato vezette órákon tótágast állt az addigi zenei világképe, és azóta jazzénekes. A technikája megvolt, már „csak" az improvizálást kellett megtanulnia, és ehhez a nagy elődök útján próbált eljutni. Billie Holidaytól a drámaiságot, Ella Fitzgeraldtól az intonációs pontosságot és a fantáziadús improvizációt, Patricia Barbertől pedig a mélységet és a kiegyensúlyozottságot próbálta ellesni. Többek között a Svájcból '98-ban Montrealba költözött Félix Stüssi oktettjének, a Swing Our Souls zenekarnak lett énekes szólistája, alaptriójának tagjaival pedig 2004 óta közös múltjuknak köszönhetően félszavakból is jól megértik egymást. Színpadi jelenléte nagyon erős, musicalekben, sőt újabban azok színpadra állításában is gyakran kap szerepet. Meghívták természetesen a Montreali Jazzfesztiválra is, az idein egy hétig minden este vele futott ki egy sétahajó, ami különösen annak fényében érdekes, hogy két éve még az úgynevezett Off Montreali Jazzfesztiválon lépett fel, de sokfelé hívják, újabban az Egyesült Államok nagyobb helyszíneire is.

Montrealban már több ösztöndíjat és elismerést kapott, első lemezét is 2005-ben városi támogatással, saját kiadásban hozta ki, ez a scattelés művészetében mestermunkaként is felmutatható Don't Explain. Ezen már szerepeltek francia dalszövegek, de a nagy dobás a 2010 októberében megjelent Le Carré de nos Amours, nem is csak a sanzonos hang megtalálása miatt, hanem mert az új, "saját" szerzemények, az énekesnőé és hangszeres társaié, telibe találnak.

Nem volt kétséges, hogy csak ő kaphatta az énekes kategória Juno-díját 2012-ben, mert az eredetiség nagyon megdobogtatja a zsűritagok szívét - akik persze inkább a tehetségeket akarják menedzselni egy-egy díjjal. Mint korábban beszámoltunk róla, a közönségdíjra idén Bieber és Bublé vetélkedése nyomta rá a bélyegét. Johnson pedig másfél éven belül két új CD-projekttel akarja további előretörését bebiztosítani. Hogy végül is a vontcsövű Sonia Johnson, vagy a korábbi cikkeimben emlegetett megnyerő Denzail Sinclaire, a szexi Elizabeth Shepherd, a kicsit affektáló Diana Panton, a csodás Emily-Claire Barlow vagy a sok tehetség közül valaki más (például Heather Bambrick, aki rádiós műsorvezetőként is népszerű, Laila Biali, akit az edmontoni jazzfesztivál kapcsán már említettem, a soulban és a Joni Mitchell-fajú dalokban egyaránt otthonos Jill Barber Vancouverből, a fiatal edmontoni reménység, Helena Magerowski, az érett és elismert calgary díva, Cindy McLeod és végül a szintén rádiós DJ-ként dolgozó Tim Tamashiro ugyancsak Calgaryból, hogy egy fiúval zárjam a még tovább is folytatható sort) kerül be a nagycsapatba az utánpótlás válogatottból. Hogy onnan melyikük ér a csúcsra, most még senki sem tudja, mindez Fortunán is múlik majd. De nem szívesen lennék anak az az edzőnek a helyében, akinek egy játékost kellene közülük neveznie.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Lenyűgöző és groteszk életképeken elevenedik meg a szocializmus Budapestje

Ezernyolcszáz fotó került fel a Fortepan archívumába, amiket Kereki Sándor fotós, újságíró készített a hatvan-hetvenes években. Nézze meg galériánkat!
Vizuál

Stork Natasa: „Eddig három olyan nemzetközi díjat kaptam, amit postán küldtek el”

Szerdán kezdetét vette a 71. Berlinale a European Shooting Stars 2021 Kick Off rendezvénnyel, amely azzal a céllal jött létre, hogy bemutassa az adott év legtehetségesebb fiatal színészeit és színésznőit a filmvilág nagyjainak. Köztük van Stork Natasa is, aki budapesti otthonában ülve fogadja három napot át a világsajtót és a legnevesebb casting ügynökségeket.
Színház

Az Alkotmánybíróság elé kerül az SZFE modellváltásának ügye

A Fővárosi Törvényszék az SZFE modellváltását előkészítő törvény semmissé tételét indítványozza az Alkotmánybíróság előtt. Erről az SZFE HÖK tájékoztatta a nyilvánosságot péntek este.
Színház

Magyarország a '90-es években – egy gyerek szemével

EX KATEDRA címmel tart online bemutatót a Stereo Akt társulat március 4-én a Jurányi Házban. Az előadást a SzínházTV közvetíti online formában. A darab létrejöttének hátterébe a társulatot vezető független színházi alkotó, Boross Martin nyújt betekintést.
Színház

92 éves korában elhunyt Olsavszky Éva színésznő, a Katona József Színház alapító tagja

92 éves korában elhunyt Olsavszky Éva, a Katona József Színház alapító tagja.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

Dresch Mihály az idei Fonó-díjak nagy nyertese

Vasárnap este az online térben nézhette meg a közönség az első Fonó-díj átadóját. Tizenegy kategóriában osztották ki a díjakat a legjobbnak ítélt művészeknek, lemezeknek és programsorozatoknak, valamint átadtak egy életműdíjat is, amelyet a közönség szavazatai alapján Dresch Mihálynak ítélt oda a zsűri.
Jazz/World ajánló

Első ízben adják át a Fonó-díjakat

A jazz és a népzene művészeit, produkcióit díjazza a Fonó. Vasárnap online formában tekinthetik meg a nézők a díjátadót.
Jazz/World interjú

„A zene célja, hogy értéket teremtsen” – interjú Ülkei Dáviddal

Ülkei Dávid a Modern Art Orchestra szaxofonistája, akit a big band mellett több, a hazai zene legérdekesebb és kivétel nélkül kimagasló színvonalú formációjából is ismerhetünk már. Dávid mesél nekünk hangszerének kiválasztásáról, művészi prioritásairól és a MAO-val való kapcsolatáról. (X)
Jazz/World hír

Az üveghegyen túl – Új nagylemezt készített a Free Style Chamber Orchestra

Az album azokat a népzenei- és jazz elemeket ötvöző dalokat tartalmazza, melyeket a zenekar a járványügyi korlátozások miatt őszre halasztott, ingyenes ifjúsági koncertsorozatán fogja játszani. A lemezbemutató koncert a tervek szerint április 12-én lesz a Budapest Jazz Clubban.
Jazz/World ajánló

Egy teljes hét zene és együttlét: Fonó Selection

Ebben az időszakban még fontosabb az egymásra figyelés, a beszélgetés, a másik szempontjainak megértése, a támogatás. A Fonó Selection sorozata idén erről szól. Hétfőtől kezdve minden reggel 8 órakor podcastban beszélgetnek a szakma részvevői, művészek, intézményvezetők, újságírók a piac szereplőit mozgató kérdésekről, esténként pedig duó formációban különleges művészek találkozásaira kerülhet sor, így együtt lép fel Dresch Mihály és Tóth Viktor, Bede Péter és Unger Balázs, Kacsó Hanga és Szabó Dániel, Szokolay Dongó Balázs és Fábri Géza, Varga Veronika és Réti Benedek, ifj Szerényi Béla és Fekete Márton. A hét vasárnap a Fonó 25 díj átadásával zárul, amely a közönség és a szakmai zsűri szavazatai alapján állt össze, tíz kategóriában díjazzák az alkotókat. A Fonó Selection tartalmai ingyenesen érhetők el a Fonó YouTube- és Facebook-csatornáján.